Servicebok – Chevrolet Corvette C4 1995 #PoloGreenC4

Service gjord 2025-06-15 av MT Auto

Miltal = 86798

 

** Motorolja = Motul Classic Nineties 10W-30

Ja det ska vara helsyntetisk 5W-30 egentligen.
Men jag kör aldrig med denna bilen på vintern eller när det ens är kallt ute.
Så 10W istället för 5W duger hur bra som helst.

Och jag har bytt olja överdrivet många gånger på denna bilen
(3 gånger på under 230 mil).
Så jag tyckte att det var okej att jag tog semi-syntetisk/ olja denna gången.

Jag blev nyfiken på en olja specifikt för 90-tals bilar, jag litar mer på den oljan är en modern olja med fokus på att vara miljövänliga.
Och Motul litar jag på.

Motul Classic Nineties 10W-30 är en delsyntetisk premium motorolja speciellt för moderna klassiska bilar ”Youngtimers” vilket för den här oljan innefattar bilar från senare 1980-talet och in i 1990-talet. Lämplig för bensin- och dieselmotorer med eller utan turbo, passar både förgasarmotorer samt motorer med insprutning.

Motul Classic Nineties 10W-30 möter kraven från förr men kombinerar dessa med Motuls senaste teknologi utvecklad inom motorsporten för att ge ett optimalt smörjmedel till prestandabilar från Europa, USA och Asien. 

  • Högt smörjskydd
  • Minskad oljekonsumtion
  • Lämnar en skyddande oljefilm under avställning

Formulerad med en unik kombination av zink (ZDDP), fosfor och molybden. ZDDP-innehållet är >1800 ppm för att skydda bl.a. kamaxlar från slitage. ”Nineties” har även tillsatt molybden för att ge bästa möjliga skydd, vilket också har en synergieffekt med ZDDP vilket ger en lägre friktion samt starkare oljefilm.

Kan blandas med syntetisk eller annan mineral motorolja. 

 

Motul Classic Oils: Modern Protection for Vintage Engines

 

** RISLONE Nano Prime Engine + Oil Performance Booster 500ml

Enbart för att jag vill testa så många RISLONE produkter som möjligt.
Jag känner inte att jag ”behöver” förbättra en Motul olja, men hey, varför inte.

Det ska vara flera fördelar med denna tillsatsen, det som lockade mig var extra bra skydd vid kall/torrstarter, och eftersom jag kör med den bilen väldigt sällan så känns det passande för min bil.

 

RISLONE Nano Prime Engine + Oil Performance Booster uppgraderar olja och behandlar metallytor. Ger maximalt skydd och effektuttag med beprövad teknologi. Nano Prime är utvecklad för att minska friktion, skydda från nedbrytning och värmestress under drift. Innehåller aktiva hybridpartiklar som kan stressas extremt med värme och tryck utan att ge vika. Skapar mikroskopiskt små kullager som tränger in i ojämnheter och tryckavlastar och minskar friktion under påfrestning och effektuttag.

Nano Prime partiklarna är alltid aktiva och skyddar även vid torr/kallstart då partiklarna alltid finns på alla berörda ytor. Rengöringsteknologin gör att smörjning till svårtillgängliga och känsliga områden sker direkt och minimerar driftförluster och slitage. Rengör berörda ytor och känsliga smörjkanaler, ventilsystem, kolvringspår, kolvringar och mekaniskt rörliga delar. Nano Prime viktigaste funktioner är att minska friktion och skydda smörjmedel från kontaminering. Effektivare smörjning och skydd ger direkt ökat effektuttag genom lägre friktions och vevaxelbelastning. Turbo får maximal smörjning och mekaniska delar håller längre under belastning.

  • Tillsätts i ALLA oljor. (Skall inte tillsättas i CVT växellådor på grund av den enorma friktionsminskningen).
  • Nano WS₂ och Molybden Hybrid Teknologi.
  • Överträffar kraven för ILSAC GF-5 och API SN.
  • Framtagen för att fungera med alla viskositetsklasser.
  • Patenterad teknologi, beprövat, OEM-godkänd och tillverkat i USA.

DOSERING: 500ml behandlar 6L olja, 8 % iblandning

FUNKTION: Nano Prime blandar sig direkt med alla förekommande oljor. Hybridpartiklarna behandlar direkt alla berörda ytor och skapar en skyddande barriär av extremt små kullager som smörjer och skyddar från skadliga kollisioner mellan rörliga delar. Nano Prime har förmågan att läka och skydda metallytor. Formuleringen förebygger skadlig uppbyggnad av slagg och har en extremt effektiv rengöringsförmåga.

https://rislonenordic.com/produkter-rislone/oljetillsatser-motor/tillsatt-i-motorolja-skyddar-rengor-2.html

Nano Prime Boost Your Oil

** Oljefilter = AC Delco PF52F

Självklart nytt oljefilter, oavsett hur lite olja som har tagit sig igenom det.

** Oljeplugg = Med magnet
Jag byter inte bara packningen utan hela oljepluggen varje gång jag gör en service.
Helt i onödan, men det känns bättre för mig psykiskt att även den är helt ny.
Och med magnet då, det är det ju inte på originalbultarna.

** Bränslefilter = WIX
Det ska tydligen vara bättre än ”vanliga” bränslefilter.
Och det var tydligen väldigt jobbigt att byta på denna jämfört med min 96a.

C4 Corvette Fuel Filter Change

Corvette Fuel FIlter Tips N’ Tricks, C4 generation

EASIEST C4 Corvette Fuel Filter Replacement!!

Så nu är verkligen allt med bränslet bytt!

MT Auto satte ju nyligen in en helt ny bensintank, bränslepump, armatur osv osv.

 

** Nya bromsklossar fram och bak = Akebono ProACT Ultra-Premium Brake Pads 

De gamla behövdes absolut inte bytas.
Marko / MT Auto sa att det var cirka 40% kvar på dem gamla.
Bilbesiktningen sa att bilen bromsade perfekt.

Men hey, nytt är kul.

Akebono ProACT®

Ultra-Premium Brake Pads

Akebono engineered ProACT® Ultra-Premium Ceramic Brake Pads to eliminate noise, vibration and harshness (NVH) for the smoothest, quietest and longest-lasting braking performance in the industry. 

Each brake pad contains Akebono’s proprietary Akebono Ceramic Technology®, or the “ACT” in ProACT, so you know you’re getting unmatched quality, with smooth and consistent stopping power across a wide range of driving conditions, including panic stops.

 

 

** Luftfilter = SLP Cold Air Intake är i absolut nyskick

Bilen har inte använts en hel tank sedan jag monterade på detta insug med 3 luftfilter.

** Tändstift = BOSCH Double Platinum 

De byttes också förra gången.
Men jag har startat bilen flera gånger trots att jag inte har kört med den, så lika bra att byta dem igen.

** Tändkablar = NGK 

Ja varför inte?

UPDATE! De byttes inte!
Marko sa att mina ”gamla” var i absolut nyskick, inget fel på dem alls, inget tecken på att de skulle ha torkat eller något sånt, så de byttes inte.

Kan vara att jag bytte dem förra servicen, det minns jag inte.

UPDATE 2

Jag har denna bilden på tändkablar från 2018

Så ja de är bytta under mitt ägande.
Så de som sitter på motorn idag är inte gamla gamla iallafall

 

** RISLONE Hy-per Cool Super Coolant

Jag har inte alls samma ”problem” med att bilen går varm som jag har med min 96a.
Detta för att förra ägaren förbikopplade värmepaketet.

Så ja där är ingen värme i bilen, men jag kör inte med den på vintern.
Så jag har mycket hellre en bil som inte blir överhettad på sommaren och som inte värmer på vintern än en bil som kokar så fort man inte kör snabbt.

Men jag hade en sån här flaska liggandes hemma så jag bad Marko att hälla i den i denna bilen.

https://rislone.com/products/hy-per-cool-super-coolant/

 

Hy-per Cool by RISLONE Super Coolant optimerar samspel mellan kylsystem och motor. Reducerar motortemperatur och förebygger överhettning genom avancerade vätnings och skyddsadditiver. Förbättrar värmeöverföring och minskar mekanisk värmestress som möjliggör högre effektuttag och mindre slitage.

Beprövad inom motorsport. Innehåller korrosionsskydd och smörjtillsatser.
Kan användas med eller utan frostskydd, produkten kan alltså användas tillsammans med glykol för att bibehålla frostskydd eller endast med vatten vilket kan vara lämpligt för bankörning eller applikationer där man inte får använda vanlig glykol.

  • Eliminerar ångbubblor och kavitation i kylsystemet
  • Ger optimal värmeförflyttning och prestanda.
  • Möjliggör ökat effektuttag genom optimering av driftsförhållanden.
  • Minskar kylvattnets temperatur upp till 14ºC i oberoende test.
  • Innehåller inte glykol, säker att använda i alla typer av motorsport och racing.
  • Kompatibel med alla typer av glykol.
  • Skyddar från skadlig korrosion, elektrolys och kavitation.
  • Neutraliserar syror som skapas av förbränningsgaser. 
  • Innehåller smörjtillsatser för vattenpump
  • OEM godkänd – ger inga avlagringar som t.ex. brunt slem i kylsystem.

DOSERING: En flaska, 473ml behandlar ett system från 12 till 20 liter kylvätska. Vid större system används en flaska per 15 liter kylvätska eller 3% iblandning.

Vid kylvätskebyte och för bästa resultat använd regelbundet Hy-Per Cool Flush & Super Cleaner som förbereder kylsystemet och avlägsnar avlagringar/partiklar innan påfyllning.

FUNKTION: Eliminerar skum, ångbubblor och kavitation i kylsystem vilket ger förbättrad värmeförflyttning. Effektivare förflyttning av värme sänker motorns oktanbehov. Möjliggör ökad förtändning på sugmotorer eller höjt laddtryck på turbo-/kompressormotorer vilket ger högre vridmoment. Ger snabb uppvärmning i och varmluft i kupén (värmepaketet). Används regelbundet för maximerat skydd och effekt.

Ja det var allt vid denna ”onödiga” service.
Det känns bättre för mig iallafall =)

Bilen har servats 4 gånger sedan 2017.
3 gånger under mitt ägande sedan 2018.

Det låter extremt fel att bara serva en bil 3 gånger på 7 år.
Men bilen har alltså bara körts 240 mil sedan 2017


Så ja jag har verkligen servat bilen överdrivet mycket under de cirka 200 milen som jag har använt den under 7 år.

Jag bad förra ägaren att besiktiga bilen innan jag körde och hämtade den.
Dagen efter han besiktigade den så hämtade jag bilen, körde hem cirka 40 mil,

och sen har den mer eller mindre bara stått stilla.

Jag har varit på Wild West Steakhouse i Halmstad en gång.

Jag har varit på Tisdagsträffen 2 gånger.

 

Jag har kört till Bilbesiktningen två gånger.

När jag har bytt garage så har den ”trailats”.

Men mestadels så har den alltså bara stått stilla i garage, tillsammans med andra fina bilar.

Thats about it..

Uppgradering 

** Outside Rear View Mirror Wind Deflectors

Till sist så monterade jag på dessa.


De har legat och väntat i över 5 år.
Jag har såna redan installerade på min #JDMCorvette och de gör absolut nytta.

Poängen med den är att slippa få vind rakt i ansiktet när man kör med rutorna nere och att minsta vindbruset.

Nu ska jag bara hitta ”Rear Window Hatch Vent” som också har legat i flera år och väntat på att användas, någonstans… Var vet jag inte..

SKA BYTAS EFTER SEMESTERN 

** Chassigrejer = Allt som är av gummi i chassit ska bytas ut mot High-Performance Polyurethane Bushings

Detta eftersom bilen har stått stilla så länge.

** Gummilisten till bakrutan 

Ja det företaget som bytte mina gummilister senast (House of Paint) trodde att den nya gummilisten var för lång, och behövde klippas för att få plats..
Så de snittade den i hörnen för att det skulle se snyggare ut…

Ja de gör sitt jobb ändå, men det stör mig.
Så nån gång ska jag byta den listen igen.

Och när jag ändå beställde en ny sådan list så köpte jag alla gummilister, igen.

De är alla bytta på min 96a och det skapade problem, kanske främst för att det var klåparna på House of Paint som satte dit dem.

Men sedan de bytte de lister som egentligen inte behövdes bytas så visslar det på passagerarsidan när man kör på motorvägen.

Så jag köpte alla lister på nytt igen.

Jag ser nu på bilden av dem ”gamla” att jag köpte dem 2020.. Det är sjukt vad åren går.

 

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x