Guide : Allt om Hjulinställning – Camber, Toe, & Caster

Detta är egentligen ett gammalt inlägg som jag tar fram igen, eftersom det alltid är ett aktuellt ämne..
Det där puckot som körde in i min bil gjorde mer skada än vad jag trodde, hon har ändrat castern på mitt hjul, så när jag svänger nu så tar hjulet emot hela framskärmen, och drar med sig skärmen..

Mycket irriterande..
Så jag vill ju ha detta fixat så fort som möjligt, men jag väntar fortfarande på svar ifrån de som lackerade min #JDMCorvette.

 

Så jag tänkte att jag kan gå djupare in på ämnet, eftersom folk inte förstår hur viktigt detta är.

Jag gör hjulinställning på mina bilar MINST vid varje däckbyte/två gånger om året.
På vissa bilar blir det oftare, antingen om jag har kört bana, råkat köra ner i ett försjunket brunnslock, pillat på chassit osv osv.

Och så fort jag har köpt en ny bil så lämnar jag den direkt till hjulinställning, även om förra ägaren säger att det nyss har blivit gjort.
Jag litar BARA på mina killar.

Varför gör man en hjulinställning då?
Det är för att ställa in bilen så att däcken ligger så platt mot marken som möjligt, har så mycket yta på marken som möjligt.

Kör man bana så ställer man inte hjulen så att man har så mycket däckyta i marken som möjligt när man svänger (typ).

Om du har fel hjulinställning på din bil så
** Kommer dina däck att slitas snett/ojämnt.
** Dina däck kommer att slitas snabbare
** Du har mycket sämre grepp
** Din bil blir osäker
** DIn bil blir svårare att köra
** Bilen dricker mer bensin
** Du har mycket lättare för att få vattenplaning
** Det försämras bilens bromsverkan
** Det sliter på bilen mer, chassi, stötdämpare, styrleder osv
** Din kom kommer mycket troligt att vibrera på något sätt.
Antingen hela bilen eller kanske bara ratten.

Som ni förstår så är det mycket farligt om man inte har bilen rätt inställd.

De flests tror då att man behöver balansera om däcken bara.
Men så enkelt är det inte.

ALLA borde göra en hjulinställning på sin bil varje år, eller efter 1500 mil, det som kommer först.

Eller skulle du

** Känna att bilen drar åt något håll, eller känns instabil
** Ha kört på något, en trottoarkant, refug, snövall, ett större hål i marken
** Se att ratten inte går tillbaka som den ska efter du har svängt
** Se att ratten inte står rakt när du kör rakt
** Eller se att dina däck är ojämnt slitna/snedslitna

Då är det dags för en hjulinställning oavsett när du gjorde det senast.

 

De flesta nöjer sig med att göra en framvagninställning.
Dvs att man bara fokuserar på att ställa in framhjulen.
Men när du väl är hos firman som ska göra detta, bilen är uppe på liften, du sitter i väntrummet och väntar, låt de då se över hela bilen och eventuellt göra en komplett hjulinställning.


Det kostar inte mycket mer och tar inte mycket längre tid (om det inte är något större fel såklart)

En vanlig standard hjulinställning utan något större fel brukar ta cirka en timmes tid.

 

Hjulgeometrin som man går efter/ställer in mäts i tre olika värden:

 

** Camber (vinkeln in eller ut från hjulaxeln)


** Caster (vinkel mellan övre spindelled och nedre spindelled)


** Toe-in (vinkeln in/ut på det svängande hjulet, sett uppifrån.
Är värdet negativt kallas detta för Toe-out).

 

Detta är värden som mäts i grader.
Genom en hjulinställning så ser man till att dessa värden är korrekta för just din bilmodell.

Alla bilar har inte samma inställning, samma grader.
Och nej det är inte bara att ställa in bilen så att däcken ligger platt mot marken.

Oftast så har däckfirman en modern nog datorn för att få fram värden för just din bilmodell.

Jag däremot gör inte alls så.
På min #350ZRS så ber jag dem att ställa in den olika beroende på hur jag ska använda bilen.
Ska jag köra långt på en platt motorväg, eller ska jag köra bana?

 

Och de siffror/grader som bilen ska ställas in efter är siffror som jag och grabbarna som har gjort hjulinställning på bilen sedan den var ny har kommit fram till.
De har nog gjort hjulinställning på den bilen 50 gånger utan att överdriva.
Nu finns ju visserligen gamla protokoll sparade, men vi kan också dessa egna framtagna siffror i huvudet.

På de andra bilarna så brukar jag studera forum osv för att se vad andra har för inställningar beroende på hur de använder bilen, hur breda däck och fälgar de har, vilka däck, däcktryck osv.

MEN!
Detta är VERKLIGEN överkurs.


Är din bil helt original så behöver du inte tänka på något alls.

Har du bytt hela chassit, stötdämpare, fälgar och däck osv osv osv.
Så går det att lösa med att ha original siffror som riktlinje ändå.

 

Så fördelarna är väl rätt uppenbara.
Har du rätt hjulinställning på din bil så ger det

  • Ökad livslängd på däcken
  • Bättre bränsleekonomi
  • Ökad säkerhet
  • Bättre körkomfort

 

Så… Jag tror att jag har förklarat allt du behöver veta för att lämna in din bil för hjulinställning..
Vi behöver inte nörda ner oss mer i ämnet än såhär.

Om inte annat så kommer videoklippen nedan säkert att förklara allt igen och ännu mer.

Och nu kanske ni förstår varför detta är inte bara fult utan även superkorkat.

 

 

 

Hjulinställning gör jag hos A & O däck

https://www.facebook.com/dackteamarlov/

Eller hos HelaBilen.se

https://www.facebook.com/helabilen/

 

 

 

** Nej nej nej, gör inte hjulinställning själv med snöre och ögonmått, lämna det till experterna.
Men det var en bra video annars som förklarar det hela bra.

Suspension Basics Explained – Overview Of Alignment, Springs, Dampers, Sway Bars & More

** Något som jag har märkt av mycket sista tiden och som stör mig MYCKET är att de som gör hjulinställning BARA kan ställa in hjulen efter tillverkarens siffror, det är ingen längre som kan ställa in bilen som jag vill ha den beroende på hur bilen ska användas.

Wheel Alignment – Everything you need to know !

(Visited 17 612 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Bosse

Hej!

Har gjort hjulinställning. Värdena är liksidiga men höger bak slits ut på ca 300 mil. Bromsar ligger inte på. Tips?

C4 picasso…

Hoppas du har ngn idé!

[…] 8. Guide : Allt om Hjulinställning – Camber, Toe, & Caster […]

[…] Guide : Allt om Hjulinställning – Camber, Toe, & Caster […]

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x