Det här med hjulbalansering, som folk felaktigt kallar för däckbalansering (inte helt fel) förstår jag inte varför det inte tas på mer allvar bland folk.
Vi har det här klassiska som folk säger att om det vibrerar i ratten så är det framhjulen som behövs balanseras, och om det vibrerar i bilen så är det bakhjulen som behövs balanseras.
Eller att om bilen vibrerar under 90 km/h så är det framhjulen och om bilen vibrerar över 90 km/h så är det bakhjulen, eller vise versa, oavsett så är det inte bara riktigt så enkelt.
Däck/hjul behövs balanseras oftare oavsett.
Jag tycker att det är konstigt att folk tycker att det bara behövs göras när man byter däck.
Och jag tycker att det är konstigt att trots moderna maskiner och modern teknik så är vissa däck-arbetare bättre än andra kollegor på att balansera däck.
Varför jag säger hjulbalansering är ju för att du balanserar hela hjulen, däck och fälg.
Men ja, det är många gånger främst däcket som behövs ”justeras upp” med en balansering för att rulla perfekt på en felfri fälg.
Och även om dina hjul/däck är balanserade en gång så kan det behövas göras igen innan det är dags för nya däck.
Vikterna som man använder för att balansera hjulen kan åka av.
Däcket kan slitas ojämnt.
Fälgen kan få stryk av alla möjliga problem med våra dåliga vägar.
Så jag som är överdrivet seriös balanserar mina hjul ”lite då och då”.
Och det säger jag eftersom jag på de flesta bilarna inte byter mellan sommar och vinterdäck/hjul.
Och låt experter göra detta.
Experter som kan sin maskin helt och hållet.
Experter som förstår att ett visst däck passar bättre med en viss fälg (om inte alla 4 fälgar är felfria) och efter hjulen är balanserade så bra det går så passar vissa hjul på en viss plats på bilen.
Experter som förstår att det också kan handla om hur däcket är placerat på fälgen.
För att förklara hur jag menar där så visar jag er denna videon
Anledningen till att jag skriver detta inlägget är för att jag stötte på dessa två bra videos.
Denna videon förklarar samma sak från ovan men med tal också
Visa detta inlägg på Instagram
Och denna videon tycker jag visar så väldans bra hur effektivt en hjulbalansering är.
Även om han egentligen visar något ”helt annat” än en klassisk hjulbalansering.
Do tire balancing beads actually work?
Men poängen visar han bra.
Och detta med ”Balance beads” är då det ”nya” som är väldigt poppis nu, men jag har inte testat det ännu.
Nedan kommer jag att klistra in allmän information och fler videos om hjulbalansering
https://www.michelin.se/auto/rad/dack-vard/hjulinstallning-hjulbalansering
Hjulbalansering är en viktig åtgärd för att säkerställa att dina däck rullar jämnt och säkert, vilket minskar vibrationer och slitage på både däck och bil. En obalans kan visa sig som vibrationer i ratten eller i bilens kaross vid olika hastigheter.
-
- Minskad vibration: Obalanserade hjul kan orsaka obehagliga vibrationer som kan kännas i ratten, sätet eller golvet.
- Förbättrad komfort: Genom att eliminera vibrationer blir körningen mjukare och mer behaglig.
- Längre däcklivslängd: Jämnt slitage på däcken som uppnås genom balansering bidrar till att däcken håller längre.
- Minskad vibration: Obalanserade hjul kan orsaka obehagliga vibrationer som kan kännas i ratten, sätet eller golvet.
- Bättre bränsleekonomi: Mindre rullmotstånd på grund av balanserade däck kan leda till lägre bränsleförbrukning.
- Ökad säkerhet: Korrekt balanserade däck förbättrar bilens väggrepp och styrförmåga.
- Minskad belastning på hjulupphängningen: Balansering minskar onödigt slitage på stötdämpare, bussningar och andra delar i hjulupphängningen.
-
Vid köp av nya däck eller fälgar:
Det är alltid bra att balansera hjulen när du byter däck eller fälgar.
-
Vid vibrationer:
Om du känner vibrationer i bilen bör du låta balansera hjulen för att se om det är en obalans som orsakar problemet.
-
Vid byte mellan sommar- och vinterdäck:
Det är en bra rutin att balansera hjulen när du byter däck för att säkerställa att de är i bra skick inför den nya säsongen.
-
Regelbundet underhåll:
Många rekommenderar att balansera hjulen med jämna mellanrum, till exempel var 5000-10000 km eller vartannat år.
- Demontering och rengöring: Hjulet tas loss från bilen och eventuella gamla balanseringsvikter och smuts tas bort.
- Montering i balansmaskin: Hjulet placeras i en balansmaskin som mäter eventuell obalans.
- Identifiering av obalans: Maskinen identifierar både statisk obalans (som får hjulet att hoppa) och dynamisk obalans (som ger vibrationer i sidled).
- Viktsplacering: Små balanseringsvikter placeras på fälgen på de ställen som anges av maskinen för att kompensera för obalansen.
- Kontroll: Balansmaskinen kontrollerar att obalansen är eliminerad.
-
Andra fel:
Ibland kan vibrationer bero på andra problem än obalanserade däck, som ojämnt slitna däck, skeva fälgar eller fel på hjulupphängningen.
-
Professionell hjälp:
Om du är osäker på orsaken till vibrationerna eller om du behöver hjälp med hjulbalansering bör du vända dig till en däckverkstad.
Balansering av däck / Hjulbalansering
Why do my balanced wheels STILL shake? 😩| And how to FIX it 😁
Fråga verkstan – När behöver jag balansera däcken?
Weights vs Balance Beads
Can beads really balance tyres? A full test and explanation how they work.
GoPro Inside a Car Tire (With Balance Beads)
Why Do We Balance Wheels? – Understanding Road Force
[…] Hjulbalansering […]