Dagens Bil : 1964 – 1965 AC Shelby Cobra Daytona Coupe

OBS!
Detta är egentligen bara ett 9 år gammalt inlägg som jag har uppdaterat med en MASSA videos i botten.

 


Dags att skriva om ännu en drömbil.

Eller egentligen så handlar det ”bara” om den täckta versionen av min främsta drömbil A.C Cobra

Det kanske är svårt att se likheterna även för det vältränade ögat, Men även om Daytona Coupe är byggd som en helt egen bil skild ifrån Cobra´n så grundar det sej av en täckt version utav den lilla roadstern.

A.C Cobra var ju en helt tokig bil, Jag har dragit moderna likheter med Brabus SLK, Så jag tar upp den likheten igen för att ni ska förstå.

STOR motor med ohälsosamt mycket hästkrafter i en liten,öppen bil som egentligen inte alls är byggd för den motorn.

Utan att gå in för mycket på Cobra´n i sej ( det får bli ett eget inlägg) så får jag ta grundstoryn för att gå vidare in på Daytona´n

Cobra´n var en hänsynslös killer machine med alldeles för mycket kraft och för dålig väghållning, Pga detta så fick den det taskiga smeknamnet ”Den studsande tegelstenen”

Så dels för ”komforten” på banan och i jakt på mindre vindmotstånd så tog man fram en hardtop till bilen.


Börjar ni se likheterna nu?

Men missförstå mej inte nu. Shelby lyckades riktigt bra med sina Cobror ute på banorna, den vann över allt annat på den amerikanska marknaden och främsta motståndarn där, Corvette, hade inte mycket att komma med.

Men en framgångsrik visionär nöjer sej givetvis inte med det.

Efter att Enzo Ferrari bildligt talat spottade på Carrol´s bud på att köpa hela Ferrari så hade Amerikanarn sej en ny ärkefiende.

Hans bilar skulle minsann vinna över Ferrari´s bilar på alla banor världen över.

Men problemet med den annars väldigt framgångsrika Cobra´n var just downforce,
Saknaden utan detta gav ferraribilarna försprånget pga deras högre toppfart.

Och dom banorna i Europa hade otippad nog längre raksträckor än i USA.

Shelby själv hade inga problem med detta,hans lösning på detta var givetvis bara att ge bilarna mer hästkrafter. Men hans förare vägrade vara kamikaze-förare i jakten på italienarna.

Tur och ironiskt nog så tvingade Enzo fram en ny regel hos FIA som innebar att man kunde få tävla med en specialbyggd kaross på grundchassit,
Här hade Enzo inte en tanke på Shelby´s Cobror utan han var jagad utav dom andra framgångsrika sportbilarna i Europa, Aston Martin,Jaguar,Maserati osv.

Pga denna nya reglen så kunde Shelby bygga ett nytt chassi som skulle ge dom bredåkande Cobrorna högre toppfart.

Cobran är ju en av världens vackraste bilar, Men det sket Shelby fullständigt i nu.
Funktion före form var det som gällde, Och som jag själv tycker så blir det alltid lite snyggare när det är mer aerodynamiskt format, Ännu ett av naturens gåvor till oss.

Så för att sänka CW värdet och öka downforce så fick dom sätta ett tak på först o främst för att slippa vindturbulensen som det blir i öppna bilar, stretcha ut baken för att vinden skulle följa med hela vägen och sen en läpp/vinge som ett tvärtstopp för vinden just för att ge downforce.(Denna tillkom senare)

Bilen fick även en längre nos för att fånga upp luften bättre och för att väga upp den längre baken.

Dessa nödvändiga förändringar gjorde en rå,liten (Men vacker)hot rod till USA´s bästa racingbil nånsin.(?)

Allt detta gjordes på 90 dagar, Så bilen hann aldrig testas ordentligt innan det var dags att tävla.

Första testet för bilen var just en tävling på Daytona.

Den nya slimmade karossen gjorde oväntad succe´.
tack vare dessa nya förändringar så var bilen bra mycket snabbare, både vad gäller toppfart som ökade med hela 40km/h! och väghållning, Motorn behövde inte kämpa lika mycket längre pga det lägre CW värdet vilket resulterade i lägre bränsleförbrukning, Vilket innebär färre pit-stops osv osv osv.

Bilen kunde tyvär inte avsluta sin första tävligen pga pit-stop olycka som nästan brände upp hela bilen.

Så Ferrari vann den tävlingen men Cobra Coupe´n var snabbare!

När bilen skulle fixas till efter sina brännskador så fick den fler aerodynamiska föbättringar i samma veva.

Nästa tävling och där efter så vann detta Ferrari-ätande monster nästan allt.


Här kan ni läsa om dessa olika uppdateringar som bilen fick efter hand.

Det får nog räcka som story om bilens grund.

Daytona Coupe är strax efter Cobra´n den bil som det finns flest replikor utav.

Givetvis med sån racinghistorik och skönhet så är det kanske inte så konstigt, Men det största skälet är nog att det bara finns 6st original och just priset du får betala för en av dessa 6 Äkta Shelby Daytona Coupe.

Förra året när krisen var som värst i USA så auktionerades bil 4 utav 6 ut till en ny lycklig ägare.

Krisen var förmodligen skälet till varför den gick under det förväntade priset, men den klubbades till sist för 7,25 miljoner dollar!! Vilket gjorde detta köp till den dyraste Amerikanska bil.

Så ser ni en Daytona Copue någonstans så är det till 99% en replika.

Men inget fel med det, det finns riktigt bra replikor som t.o.m byggs under Caroll Shelby´s godkännande.

Du kan köpa en ny sådan här för ca 1.2 miljoner kr, Vilket kap!

Men det finns många fler firmor som bygger riktigt bra replikor,eller rättare sagt modernare,snabbare och bättre versioner utav Daytona Coupe,Cobra och GT40.

DET är ju drömmen för mej. Modern teknik inom chassi och bromsar, Mycket mer kraft än originalet och allt detta under skepnaden av en en 45årig legend.

Vi har även två firmor(förutom en jävla massa som gör halkassa bilar) som bygger riktigt imponerande replikor utan Shelby´s ”hjälp”,dom heter ”Superformance” och ”Factory five”

Jag hittade nyss denna videon där en gubbe berättar more or less vad jag nyss har skrivit.

Vad gör amerikanarna idag då för att suga saften ur denna legend?

Jorå, 2005 så visade dom oss ett urläckert koncept som kallades Shelby GR-1.



Men nu 5 år senare så har vi inte hört eller sett nått nytt om detta koncept, så tyvär så lär vi nog aldrig se en modern version utav varken Cobra eller Daytona Coupe som vi fått göra med Ford GT.

Det närmsta vi fått se utav en modern version utav Daytona Coupe är faktiskt ifrån Dodge..

För det är ju ingen hemlighet vart Dodge fick sin inspiration ifrån när dom byggde Viper´n




Jag hade tänkt mej ett mycket längre inlägg.. men klockan är 4 på morgonen och jag är hungrig som ett as!

Detta inlägget skrev jag egentligen bara för att min vän Micke som driver Superior Import såg en lagom snygg replika på Elmia mässan som var i helgen,Som han trodde var nån dåligt framknackad Jaguar E-Type replika.

Så detta får räcka som grundkurs… Detaljer får jag gå in på face to tace med den som är intresserad.. nu ska det rostas mackor eftersom påsen med kanelgifflar inte mättade mej.

Hoppas ni alla sover gott och drömmer om vilda race-bilar.

 

http://i0.wp.com/c1.staticflickr.com/1/665/21206487800_02a02f58c5_b.jpg?w=627

 

För första gången någonsin så var alla 6 Daytona Coupe´samlade 2015.

 


Den videon är sevärd.
Den gubben har full koll.

Peter Brock shares the true story behind the Shelby Cobra Daytona

The $20,000,000 Record Breaking 1964 Shelby Cobra Daytona Coupe

 

 

Shelby Historielektion.

1965 FIA World Manufacturers’ GT Championship – Bob Bondurant
https://youtu.be/SqMNR7Qe82g

https://www.roadandtrack.com/motorsports/a26376/coupe-de-grace-shelby-daytona-coupe-story/

 

Peter Brock shares the true story behind the Shelby Cobra Daytona

(Visited 277 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x