Guide : Chinups & Pullups

** Ja min vikt (ej muskler) ökar absolut snabbare än vad min styrka gör (jag äter väldigt mycket pasta varje dag) så det är verkligen ett test för mig angående att göra Chin-ups, det som folk felaktigt kallar för Pullups

Och det som hindrar mig främst att göra fler och oftare är smärtan vill jag tycka, det som gör mest ont när jag gör chin-ups är axel, skildra, armbåge (det förstår jag inte alls) och mitt i ryggen, det är nog ryggen som är det värsta.

Men idag kunde jag iallafall göra 3 st i sträck, ja det är inte mycket att skryta över men att på cirka 2 veckor gå från att inte alls kunna dra upp min arm till den höjden, till att kunna göra en chin-up, till att göra två, göra totalt 6 st under 1,5 minut till idag göra 3 st i sträck, och med 1 minuts vila (jag använder mig av PullUps appen) så kan jag göra två till,  och under dessa 2 veckor så har jag gått upp 3 kg i fett.

Så ja jag ser detta lilla som framsteg.

PullUps kan jag inte alls göra för att jag kan inte alls ha armen åt sidan och verkligen inte åt sidan/uppåt.

 

** Nej appen är inte värd pengarna, jag har haft den i flera år men har inte använt den på säkert 5-6 år fram tills nu då bara för att, trots att jag förr har gjort chin-ups nästan dagligen.
Det finns säkert andra appar som är lika bra eller bättre som säkert är gratis också.

** Och SNÄLLA!! De där Crossfit-Chinups! WTF!? Det tränar INTE din kropp på samma sätt som en fokuserad och stabil chinup!

Jag har sedan tonåren varmt rekommenderat Chin-Ups som en daglig träning, och säger det till alla som kommer hem till mig och frågar vad det är för stång jag har, och 99,99% av de som kommit hem till mig och frågat om min chin/pull-up stång så har de inte kunnat göra en enda, oavsett hur pass tränade de har varit, så ja det verkar handla mycket om teknik.

Kortfattat så sägs det att man gör Chin-ups för att träna Biceps och Pullups för att träna ryggen, men jag har aldrig haft tydliga biceps (avlånga muskler över hela överdelen av armen istället för en hård kula mitt på) och har alltid haft en bred och stark rygg.

Men här är några videos iallafall om både Chinups och Pullups.

How to Do a Chin-Up | Back Workout

How to Do a Basic Pull-Up | Back Workout

How To Get MORE Gains From Pull-Ups (4 Mistakes You Need To Fix)

The Perfect Pull Up – Do it right!

Are CROSSFIT Pull Ups Really That Bad?

Pull-Ups OR Chin-Ups? (CHOOSE WISELY)

3 Reasons Why EVERYONE Needs Chin-Ups

Pullups vs Chinups: The BIG Differences!!

How To Increase Your Pull-Ups From 0 to 10+ Reps FAST (3 Science-Based Tips)

** Ja självklart så förstår jag att inte alla har en stång hemma som de kan lägga sin vikt på.
När jag bodde hemma hos föräldrarna så använder jag mig av trappan som man kan då stå under, och sen många år senare så installerade jag en järnstång i trädgården.

Dessa som man ska hänga över en dörrkarm skulle jag själv aldrig våga testa

Ja de är absolut mycket vanligare och mer poppis än mitt alternativ, men jag har bara plastkarmar i mitt hem (tror jag) så nej det är inget för mig.

Mitt tips är mycket billigare och har funkat för mig i 25 år

En stång som du spänner fast i en dörröppning

Ja förr så hade jag en sådan stång i en vanlig dörröppning där karmen är av trä, och ja efter många år så blev det märken.
Så de senaste åren så har jag det i en ”entre-öppning” av betong.

Och den stången till skillnad från alternativet ovan är faktiskt så diskret att de flesta lägger inte ens märke till den.
Nu är ju min mycket högre upp monterad än den på bilden, eftersom jag är lång, så ja jag rekommenderar varmt att ha en sådan hemma.

(Visited 28 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x