Enzo Built a One-Off Ferrari with an F1 Engine: Ferrari 250 Europa Vignale — BTS with DTS — Ep. 13

** Detta var kul =)
De får verkligen tag på unika bilar här, och jag har för mig att det är en bilfirma så allt de visar upp är väl bilar som ska säljas.

** Då ska vi se vad jag minns om bilen innan jag kollar på videon.
Ja det är en ”One-Off” antar jag att man kan säga, jag trodde att det fanns två, men vilket som så finns det egentligen typ 7 st, det beror på hur man ser på det, för att ni har alla säkert någon gång hört ordet ”Karossmakare”, och så var det förr att du köpte ”bilen” på ett ställe och så beställde du en kaross från ett helt annat ställe, nej inte för att styla om din bil utan för att bokstavligen få en kaross och inredning på en rullande plattform, detta var det vanligaste förr innan fabriker med rullande band, så ja det finns många gamla bilar som ses som unika för att karossen är unik.

Och just Ferrari är ett perfekt exempel på sådant, Enzo Ferrari själv brydde sig bara om motorn, det var allt, sen var det upp till dig att sätta motorn i något eller få en kaross tillverkad, korkat förklarat men väldigt kortfattat så var det så.
Och en av de som vanligast gjorde karosser till Ferrari var Pininfarina… Nu börjar ni förstå va? Det är därför det än idag skryts om att en kaross är från (designad av de anställda hos) Pininfarina, istället för att bara säga att det är en Ferrari, även om Pininfarina själv, son och anställda gjorde karosser till många andra och designade karosser till MÅNGA andra, men Ferrari blir ett perfekt exempel.

Så av dessa 7+ Ferrari 250 som byggdes i ”exakt detta utförande” (under skalet) så fick då typ 5 av dem karosser ifrån Pininfarina och de andra två fick karosser av Vignale, så som jag minns det, och ja de två från Vignale skilde säkert, som allt annat custom made hantverk, speciellt från förr.

Men Ferrari använde mer eller mindre samma namn, på många modeller, med flera olika karosser, för att Ferrari döpte bilen efter motorn främst, motorn var absolut det viktigaste på hela bilen.
Och som ni säkert också har sett så har andra Ferrari 250 sålts för stoooora summor de senaste åren, ett jättebra exempel är Ferrari 250 GTO, och ännu dyrare 250 GTO II som ser helt annorlunda ut.
Jag har aldrig hört ens spekulationer om vad denna bil skulle kosta.

Den är kanske ännu dyrare för att den är unik, eller mindre dyr för att den är för okänd och där är ingen hype kring bilen.
Vi ser vad de har att säga om bilen =)

** Åh vilken nice ljud!

** Jag ville faktiskt minnas den som snyggare..
Men det är kanske så då att det finns 2 st Vignale och den andra ser snyggare ut?

** Aaaaaah jag hade rätt!!
Men nu blev jag osäker på om inte detta är den snygga utav dem.

Ferrari 250 Europa Coupé Vignale

Detta är den andra.

https://www.ferrari.com/en-EN/magazine/articles/kevin-cogan-250-europa-vignale-ferrari-classiche

** Konstigt att hans mic-ljud var sämre än vanligt, och att jag ens tänker på det.
Min egna nya mikrofon är ju inte heller bra, den står på +2 Db och ändå är ljudet hälften så högt jämfört med förra micken.

** Den där ena Vignale såg ju ut som en Volvo P1800.

** Aha, så 22 st bilar totalt och 4 av dem hade Vignale karosser, jaja som sagt, minnet är lågt ifrån bra.

(Visited 7 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x