The ZR-1 was too expensive to succeed — but too good to ignore | Jason Cammisa Revelations | Ep. 16 / Corvette C4 ZR-1

** Ja, då är jag officiellt sugen på en sista versionen ZR-1 nu.
Jag ska kolla på ett garage på Söndag (plats finns om du är intresserad) så nu KANSKE jag kan köpa på mig några bilar till.

** Bara för att det var en sån jag hade en gång i tiden, och bara för att jag är som jag är, och bara för att den ska matcha mina andra C4or, så måste det vara en 405 hk ZR-1, tyvärr så såldes det inga ZR-1 det sista året, dvs 1996, ryktet är ju att LT4an var lika snabb, så det kan absolut vara därför.

Så 93-95 är det som gäller och allra helst en 95a.

** Den första Corvetten som ens kunde matcha C4 ZR-1 var C5 Z05 som kom 2001, och det vet vi alla att det är en snabb bil.

** Synd och konstigt att Lotus själva inte satte denna eller en liknande motor i Esprit V8.

** För min del så handlar det inte så mycket om motorn, speciellt eftersom de andra C4orna har mer hk av vad som officiellt anges och de är absolut snabba nog.

Men jag gillar den väldigt diskreta breddningen på ZR-1 och stötdämparna.
Och just för nostalgins skull.

 

** Mina vänner som nyligen ägde en ZR-1 ihop hade ett väldigt konstigt fel på sin lågmilare som tog dem lång tid och mycket pengar att lösa, och när det var löst så var de så trötta på bilen att de sålde den.

** Smart tjej som jobbade på fabriken…

** C4 ZR-1 är absolut en sleeper även om en vanlig C4 ser ut som en superbil.
Men ingen kan ana prislappen och prestandan som skiljer mellan en vanlig och en ZR-1, det gör den till en sleeper.

** Ja nu blev jag ju sugen på att ställa på min #JDMCorvette igen..

1991 Chevrolet Corvette ZR1 LT5: Muscle Car Of The Week Episode 262 V8TV

Dagens Bil : 1989 Corvette C4 ZR-1 SS

The 1990 Corvette ZR-1 Was America’s First Supercar

C4 Corvette ZR-1 | The Forgotten King of the Hill

1995 Chevrolet Corvette ZR-1 | Retro Review

MotorWeek | Retro Review: 1990 Chevrolet Corvette ZR-1

1990 Chevrolet Corvette ZR-1 Review and Test Drive by Bill – Auto Europa Naples

This $110,000 C4 Corvette ZR-1 is America’s Forgotten Supercar that is WAY Ahead of its Time

CORVETTE C4 ZR 1 – Why Do Old Men Drive Em?

Motorweek 1990 Corvette ZR-1 and Callaway Twin Turbo Test

The Best C4 Corvette? || 1990 Chevrolet Corvette ZR1 (6MT) || Tour & Start Up

Throwback Thursday: 1990 Corvette ZR1

Corvette ZR-1 : Why it Was The First Mainstream Super Car

What makes the C4 ZR1 Corvette special?

Dagens Bil :1989 Corvette C4 ZR-12 Falconer “Conan the Corvette”

 

Callaway Twin Turbo C4 Corvette & 1990 ZR-1 | Retro Review

What makes the C4 ZR1 Corvette special?

1992 Corvette ZR-1 Engine Plant Tour | Retro Review

1991 Chevrolet Corvette ZR-1 (C4) LT-5 V8 – MotorWeek Retro

Heritage Series… The ZR-1 World Record Run

The Most Controversial Corvette Ever | 1991 Chevrolet Corvette C4 ZR-1

1993 C4 Corvette ZR-1 – Giving the DOHC LT5 some exercise at 7000 rpm

How Corvette ZR-1 Engines Make Too Much Power😳| Explained Ep.20

** Ja det känns som om att jag redan har flera halvdana inlägg om Corvette C4 ZR-1.
Och ja jag är väl alltid sugen på en sådan.
Men jag vill tvunget ha en 95a, den jag hade för en massa år sedan var en 95a, så allt innan dess (det ska iallafall vara 405 hk motorn) känns ju som ett nerköp, även om det är 20+ år senare.

Jag kunde köpte en 91a till ett bra kompispris för ett tag sedan (1-2 år sen?), men nej, den gamla karossen, nej nej.
Bilen såldes till en annan kompis som direkt la ut den för 100 000 kr över vad han gav.. Och sen nu är den ute på blocket lite då och då för ännu mer
Så att hitta en 95a ZR-1 nu, ja då snackar vi nog 400 000 kr.. och då är det inte alls kul längre.

Då när jag var trött på min CLK och ville ha något sportigare så tyckte ju folk att jag skulle ha en C5 eftersom jag tyckte om Corvette, men nej då blev jag ju sugen på en C4 ZR-1 igen istället, och då vill jag minnas att den enda som var på annons (en blå, måste vara sällsynt) var en drömmare för att han begärde 275 000 kr då.. För bokstavligen 20-21 år sedan.

** Så lite kortfattad info innan jag kollar på videon ovan som garanterat tar upp alla dessa punkterna ändå.
Ja jag har en Corvette C4 idag som absolut är snabbare än en ZR-1, men det är väldigt speciellt med ZR-1.
Det var ett ”utrustningsalternativ”/tillval som dubblade priset på bilen, alltså bokstavligen dubblade priset, om du valde en snik C4 så kostade den $36,285 och om du valde till ZR-1 paketet enbart så kostade det $32,308, så ja med lite andra tillval så blev det absolut det dubbla baspriset, så nej bilarna var inte limiterade eller så, utan det var ett tillval helt enkelt om du ville ha en ZR-1.
Om du då valde en ZR-1 så fick du bland annat en V8a byggd av Lotus istället, LT5 heter den motorn.

Så när en vanlig Corvette C4 hade 250 hk då hade ZR-1 375 hk!(1990-1992)
Och när en vanlig C4 hade 300 hk (på papper) så hade ZR-1 405 hk. (1993-1995)
Så stor skillnad.
De hade en 475 hk motor på gång, och jag har hört att de var redo att levereras till Corvette fabriken, men det lades ner och de motorerna ska tydligen ha skrotats..

Sen så var det andra stötdämpare osv, olika nycklar för olika mycket effekt, men det jag gillar mest är att hela bilen är bredare utan att du lägger märke till det.
Så där är ingen hjulhus-breddning utan verkligen hela karossen är bredare.

Och det var inte alls för att bilen skulle se häftigare ut, för att då hade man ju satt skrämbreddning som på Grand Sport, nej för att få plats med de mycket bredare däcken så fick de göra hela bilen bredare.
Om vi tar första året av ZR-1 så hade den ”Lamborghini breda däck” på 315/35/17.. Så 11 tum breda 17 tummare..
Och jag tycker att mina 17 tummare är väldigt breda med 295, och idag är det bara ett enda däck som görs i den storleken, så att hitta 315/17 är nog bara att glömma.
Så hela vägen från dörrarna och bak till lamporna så är ZR-1 bredare, men på ett väldigt diskret sätt, ska se om jag hittar bra bilder på det

Nope, inte en enda bild med en ZR-1 sidan om en vanlig C4..

1993 C4 Corvette Comparison – ZR1 vs LT1

Men vilket som, jag lovar att inte ens ni bilintresserade hade sett om det var en ZR-1 som körde om er eller en vanlig.

** Sen är där en till sak som gör att jag iallafall skulle vilja provköra/inspektera en ZR-1 igen.
Min pappa hävdade att han kunde gå in i färddatorn och se senaste toppfarten bilen hade varit uppe i, och han hade väldigt rätt..
Så i cirka 25 år så har jag undrat om man kan göra det på bilarna, eller om han själv hade toppat bilen och jag råkade toppa exakt samma hastighet..

** Jaha… Videon handlar inte ens om C4an…

1990 Corvette ZR-1, Lotus helped create the King of the Hill : Tim’s Enthusiast Garage S4 E9

1990 Chevy Corvette ZR-1 Review – The First MODERN Corvette!

ZR-1 vs LT4: Which C4 Corvette Is Faster + Better?

1991 Chevrolet Corvette C4 ZR-1 Review – Outdated But Cool As Hell

Is the 1995 Corvette ZR1 the MOST UNIQUE Corvette? – Raiti’s Rides

What makes it a ZR-1, C4 Corvette Design Differences

This Car DESTROYED The Porsche 911 – The C4 Corvette ZR1

The King of the Hill Returns | 1991 Corvette ZR-1

Dodge Viper vs. Chevy Corvette ZR-1 Old-School Toe-to-Toe Drag Race!

** C4 ZR-1 är bättre på alla sätt och vis, och därför då mycket mer prisvärd än en Viper.
Men så ser C4an ut som en ”vanlig” C4, och Vipern ser cool ut oavsett hur den går.

Men jag väljer ju ABSOLUT en 1995 Corvette C4 ZR-1 före en Dodge Viper.

Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] The ZR-1 was too expensive to succeed — but too good to ignore | Jason Cammisa Revelations | Ep. 1… […]

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x