Dagens Bil :1989 Corvette C4 ZR-12 Falconer “Conan the Corvette”

 

Jag har för mig att jag har skrivit om denna bilen innan, men jag hittar inte inlägget som vanligt.

I detta inlägget så skrev jag om de (väldigt få) Corvette C4 ZR-1 SS som byggdes för att klå Vipern.

Dagens Bil : 1989 Corvette C4 ZR-1 SS

Men bilarna blev så snabba och överlägsna Vipern, att de behövdes aldrig, så de sattes aldrig i produktion.

Chevrolet gjorde fler galna byggen för att förbereda sig för att klå den V10 försedda Vipern.

ZR-1 SS ovan trimmades och bantades, och bantades.. och sen bantades rejält!
En rätt ovanlig metod för amerikanarna.

The american way is to add more, not less.
Så vad är bättre än en stor V10?
En stor V12a såklart.

Detta projektet ledes av Ryan Falconer som ett ”chassi-utvecklingsprogram”.
Ryan Falconer har många racingframgångar i sitt bagage, med stora motorer, han var även med och jobbade med Shelby på Cobran och GT40, och har sedan 1968 kört eget med att bygga racingmotorer.

 

Så när Chevrolet tänkte bräcka Vipern med att lägga till en 50% större motor, 4 cylindrar till, så valde de en av Falconers helt underbara motorer.
En 600 cubic inches, ja det är en TIO LITER stor V12a! (9.8+, men ändå)
Sugmotor såklart.
Helt i aluminium.

Den motorn lämnade 686 hk & 922 Nm!
(Corvette Museum anger cirka 750 ft-lb vilket är 1016 Nm, och jag litar mer på dem, men de reportage som finns skriver 922 Nm)

I en ”liten” Corvette!


Som 1989 i vanliga fall hade 245 hk.
Den ”helt galna superbilen” ZR-1 som hade helt astronomiska 375 hk såg inte dagens ljus förrän 1990.

Så att bygga en bil 1989 med 686 hk ämnad för att ersätta 245 hk Corvetten, det är minst sagt ett rejält hopp.

ZR-12, vilket perfekt namn =)

En sådan Falconer V12 levde oftast i racingbåtar eller i replikor av P51 flygplan.

Den V12 motorn ÄR faktiskt en variant av den traditionella Chevy Small Block motorn, fast med 4 cylindrar till, så det är ju på så vis en kusin till original Chevrolet motorn kan man säga.

En sådan motorn behöver ju ett mycket kraftigare chassi, även ett förlängt chassi, så därför var den motorn perfekt för att verkligen testa C4ans chassi-svagheter och utveckla chassit starkt nog för en nästan 700 hästkrafter och 1000+ Nm stark V12a, just in case.

Eftersom detta torque-monster hade vridit i sönder ett vanligt glasfiber-chassi så började de med en ZR-1 i grunden såklart.
Hela det chassit, drivlinan, ja hela bilen var ju byggd för att klara mycket mer än de 375 hk som den motorn hade.

(OBS! Växellådan och resten av drivlinan behövdes inte modifieras alls för att klara Falconer V12an!!)

Den stora utmaningen var att Falconer V12an var nästan 23 cm längre än V8an..


Och bilen skulle ju självklart fortfarande vara en sportbil med frontmonterad mittmotor, Det skulle absolut inte bara bli en framtung muskelbil.

Så fronten fick helt enkelt förlängas 23 centimeter..
Det är en hel del,  ask your girlfriends 😉

Men det syns nästan inte..

Det enda du kan se det på är här vid sidogälarna, de och huven är förlängda,

thats it.

 

jag tycker att det döljer sig rätt bra i C4 formerna.
Om du bortser från de stora, svarta Sidepipes (som alla trimmade Corvette verkade ha på den tiden) så tycker jag att det inte alls ser konstigt ut.

OBS!
De där sidepipes är raka rör direkt ifrån grenrören… utan ljuddämpare eller katalysator.


Tyvärr så hittar jag ingen video på detta, och nu i efterhand så har bilen fått ett ”vanligt” avgassystem, men det låter rätt gott ändå =)

Denna enorma motor väger faktiskt inte så jättemycket.
237 kilo, det är lika mycket som en gjutjärns small block V8a.

Så totalt med det förlängda och förstärkta chassit och den mycket större motorn, så väger ZR-12 bara 45 kilo mer än en 245 hk Corvette C4!

Det är alltså strax under 1,7  kilo per hästkraft….

Vad är prestandan för bilen då?
Det vet vi faktiskt inte..

När de försökte få fram några 0-100 eller 402m tider så slutade det alltid bara med svarta sträck och brända däck.

Däremot så testade Motor trend Magazine bilen några år senare under våren 1993, och då fick de fram en 402 m tid.
11,6 sekunder och en sluthastighet på 214 km/h.
Det var ungefär lika snabbt som en McLaren F1 som de testade 1997.

Men att släppa några officiella tider var inte Chevrolet nöjda med.

Och den stora motorn hade lite problem med att få tillräckligt med kylning också…


Och motorn kostade 45 000 usd.. i 1990 dollar.. Ja bara motorn..


Plus lite pengar på att förlänga och förstärka chassit…

Någon har räknat på det och sagt att OM bilen skulle byggas och säljas så hade den fått ett pris på 153 500 usd.
För 30 år sedan..

Såååå.. Det var 0% chans att detta skulle bli en gatulaglig produktionsbil.

Men hey, det var ju trots allt bara ett test för att utveckla chassit 😉
Ett projekt med namnet ”Conan the Corvette” =)

Men en bil blev det, som än idag är fullt fungerande, med vanlig godkänt avgassystem, Aircondition osv osv.

Så vad tycker ni? Var det tur eller synd att Vipern ”bara” hade 400 hk?
Det var ju det som gjorde att Corvette la ner alla dessa vansinniga monster-projekt.

 

What if..

 

 

(Visited 350 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x