Dagens Bil : 1989 Corvette C4 ZR-1 SS

Där är tyvärr inte så mycket att skriva om denna modellen av Corvette C4, för att det blev bara två konceptbilar.

Men det är en cool bil ändå, av flera anledningar.

Först så ser man att det är en helvit bil, jag gillar verkligen det, speciellt på en Corvette C4, och ja de vita fälgarna sitter på bilen från fabrik.

Sen namnet, bara det är coolt.
SS står inte för (nej såklart inte för det du tänker på) Super Sport som det brukar göra i USA.

Under 1988 och 1989 så utvecklade Chevrolet en “Super-Vette”, ja utöver ZR1 alltså.

Men 1989 så visade Dodge upp ett koncept,

som nästan direkt efter började bli verklighet.
Alla älskade ju conceptet!

Så nästan direkt efter premiärvisningen så var där ett handplockat gäng på 85 personer fullt igång med att bygga en produktionsversion av det väldigt lyckade konceptet.

Och ja, det skrämde Chevrolet lite..
Tyvärr så visste inte Chevrolet att V10an “bara” skulle ha 400 hk, och att det skulle dröja till 1992 innan bilarna började säljas..

Men vilket som, 1989 så visade de upp den första C4 ZR-1, som började säljas redan samma år.
Den motorn hade 375 hk, vilket var rejält mycket mer än alla andra på den tiden, men om de kunde plocka den effekten ur en V8 på 5.7 liter.
Hur mycket skulle inte då Dodge kunna klämma ur en 8(!!!) liters V10!?

Så ja, de blev lite stressade där på Corvettefabriken..
Samma år de visar upp sin värstingsmodell med 375 hk, så visar Dodge upp en “ny Cobra” med 8 liters V10..
WTF!?!

Vipern såg supermodern och snygg ut, den var rå, spartansk, den skulle förmodligen ha brutalt med kraft ur den stora motorn!
Samtidigt som den då 6 år gamla C4an var mer en GT bil..

Okej.. Vi behöver en “Viper-Killer”..
Vi måste banta vår bil..

Så de tog 2 st 1989 års ZR-1or och bantade dem.
Först ut med allt “GT” i bilen, stereo, AC, TPMS (jepp de hade det redan då), reservhjul, elektriska läderstolar osv osv, allt “lyx-lulllull” kastades ut.

Men det räckte inte, det blev Magnesium-fälgar, annan svänghjul, sprängkåpan ovanför växellådan blev också i magnesium istället, tak och backspeglar samma sak, bromsoken byttes till lättare grejer i aluminium osv osv osv..


Hela huven var av kevlar istället, allt glas var nu plexiglas istället, inga tunga pop-up-lampor längre.

Detta var inte en SS / Super Sport, detta är ju mer en RS, en totalt råbantad Corvette!

Det enda som blev större (men kanske ändå inte tyngre) var att bilen fick en större bensintank med “väggar”/bafflar så inte bensinen skulle skvalpa runt och  göra så att bilen inte fick max bensin hela tiden.

Men vi är inte klara där.
Den nu 114 kilo lättare bilen fick en mer trimmad motor också.
Andra kammar (ja plural, en vanlig Corvette-motor har EN kamaxel, den Lotus-designade LT5 har 4 kamaxlar),

 

portade toppar, större plenum, större gasspjäll, andra grenrör, andra kattar osv osv.

Photo: The C4 Gets Serious 2
Annan slutväxel osv osv..

Ja alltså det var en HELT annan bil som ni kan förstå.

ZR-1 SS väger nu en bra bit över 100 kilo mindre, och har 100 hästkrafter mer..
475 hk..

(475 hk 1989, när de byggde likadana motorer sen igen 1993 under  “The Black Engine program” så fick de fram över 500 hk med exakt samma recept, så mycket troligt så hade motorerna 500+ hk även 1989)

Mer aero, vents, andra ändrör, annan elektronik till stötdämparna (Jepp, elektoniskt styrda stötdämpare – Magnetic Ride i dessa bilar)

1990 Chevrolet Corvette ZR-1 suspension adjustment(Bild från en vanlig ZR-1)

Grejen var bara att de behöll fjädrarna, så eftersom bilen var bra mycket lättare, så var bilen rätt så mycket högre hehe

Photo: The C4 Gets Serious 3

Och till sist, kaaanske det coolaste..

Namnet.. SS.. Snake Skinner!

 

Så dessa två bilar är nu färdiga för att testas, och testas gjorde de, rejält.

Photo: The C4 Gets Serious 1

När de körde 0-100 så kom de fram till en SNITTTID på tokiga 3.6 sekunder!!
När en vanlig ZR-1 var otroligt snabb med 4.9 sekunder.

1990 Chevrolet Corvette ZR-1 side driver
Den var nästan 2 sekunder snabbare på 402 meter, och hade sido g-krafter på 1.05 G i kurvorna!

Detta ä alltså fortfarande 1989, med “vanliga” däck.


Goodyear Eagle GS-CS, där S:et står för “Sticky” visserligen, men tänk vad den hade kunnat prestera idag med riktiga R-Däck.

Vilket monster!!

Och vet ni vad?
Detta var bara början.

Photo: The C4 Gets Serious 4

När all “GT Lyx lull lull” var borta, så lyckades de banta bilen YTTERLIGARE 136 kilo!!!

Aluminium chassi, titan avgassystem (Sidepipes!) keramiska bromsar osv osv.

Detta räckte för att krossa den gamla Cobrans 0-100-0 rekordtid på 14 sekunder, med 1.2 sekunder!
Jepp…
Bilarna gjorde från stillastående, till 100 km/h och sen till stillastående igen, på 12.8 sekunder..

Toppfart? Över 300 km/h / 185 mp/h.
Varför det är “över 300” är för att när de testade bilen på någon sån där uttorkad saltsjö, så näjde föraren sig med att den nådde 185 mp/h. sen släppte han på gasen.

https://www.corvette-mag.com/issues/127/articles/the-c4-gets-serious

 

Det tråkiga är bara att dessa två bilar var ju inte produktionsbilar, så det är inget officiellt rekord..

Men nu var de seriöst bantade, nu var de nästan racebilar.

Och.. OM… bara ifall det behövdes fler hästkrafter, så “just in case” så skickades receptet på motorn till John Lingenfelter och Doug Rippie, så de byggde likadana motorer som det satt i “Snake Skinner” bilarna, och trimmade LT5 motorerna ytterligare..

http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1806-the-original-lt5-and-what-could-have-been

Från 475 hk…. till 565 hk!!!
Ja sugmotor!!!

 

Visserligen strokad till 6 liter, men ändå.

Detta är alltså mer än vad den kompressormatade C7 Z06 hade 24 år senare!

OBS!!
Glöm inte att en vanlig Corvette C4 med L98 motorn hade bara 245 hk år 1989..
Förstår ni då hur insane 565 hk i samma kaross var?

Och där är en del av problemet och anledningarna till varför Snake Skinner aldrig sattes i produktion.

De “vanliga” C4 ZR-1 kostade bokstavligen strax över dubbelt så mycket än vad en vanlig C4 såldes för..
Och dessa Snake Skinner hade blivit bra mycket dyrare..

Och 375 hk var redan ett rejält bump up från de vanliga 245 hk..
Så för att citera, “Offering a 565hp Corvette in 1990 was way beyond too much.”

Så när Vipern blev officiell med 400 hk, vilket folk tyckte var galet mycket då, så väntade Chevrolet lite, testade Vipern, såg provkörningar osv osv, och sen så höjde de effekten i ZR-1 till 405 hk..


Och behöll all lyx-lulllull och la till lite till.. och spöade ändå Vipern..

Mer än så behövdes inte..
Och en svindyr Snake Skinner, hade bara varit för mycket, för rått, för snabb, för dyrt..

Men det Super-coola är att dessa två Snake Skinners såldes på auktion 2009,

och finns alltså hos två ägare idag, som har vars en super unik, supersnabb Snake Skinner.

 

Den ena lånas ut till Corvette museumet på obestämd tid.

Ägaren gick bort 2015, så den lär nog stå kvar där.

Den är inte lika “utvecklad”, priset för den var “bara”  $73,700.

Och värstingen (känns lättast igen på sina sidepipes) finns i någons privata garage.

Den såldes för $176,000.

Jag vill så så gärna se en provkörning och detaljerad review av den.

Den har vi inte sett något ifrån sen den såldes..

Den är inte i “utställningsskick”, men jag gillar det, man ser verkligen att den bilen är rå och har blivit riktigt hårt körd!

Läs mer om projekter här.

https://www.corvetteactioncenter.com/specs/c4/zr1/prototypes/1989-corvette-zr-1-snake-skinner.html

 

En liten rolig notis är att en av dessa bilar blev stulen i Kanada 1992 på ett GM event, bilen hittades kort därefter, men de som stal bilen visste nog inte vad de gav sig på hehe.

 

(Visited 198 times, 3 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.