#RocketBunny86 Update : Nya Däck igen – Nankang NS-2R

Lite smått förvirrad kanske så trodde jag att jag köpte NanKangs R-Däck nu senast till min #JDMCorvette, Så var det inte, det är steget under R-Däck som jag har på den bilen nu, dvs deras “Sport-däck”…?

#JDMCorvette Update : Nya Däck igen

Så jag kände direkt efter jag insåg detta att efter alla dessa år av snack om Nankangs R-däck, som jag själv har rekommenderat pga allt gott jag har hört andra säga om dem,  trots att jag personligen inte har testat dem, så var jag tvunget till att se till att testa dem..

Främst så kände jag mig dum när jag fick frågan “Så vad tycker du nu om NanKangs R-Däck?” efter mitt inlägg om däcken till min #JDMCorvette, så är det inte ens R-Däcken jag har….

Ja då var nästa bil på tur att få nya däck min #RocketBunny86.
Nej… egentligen inte… Den fick nya däck för kanske 3-4 månader sedan.. men men, vad gör det =)

Update #RocketBunny86

EDIT: Oj, jag ser nu att det var bara 2 månader sedan.. 

Mest synd tyckte jag att det var för att jag la ner så mycket tid då på att montera däcktext hehe.

 

Så Nankang NS-2R Racing däck beställdes och ännu en omgång dubbla Däcktext.
Allt kom hem snabbt och smidigt som alltid, trots semestertider.

Dock så bad jag om en tid hos HelaBilen.se där jag kunde få låna liften i några timmar så att jag kunde montera däcktext, så nu i Fredags morgon fick jag tid.

Och precis som jag visste så är mina “gamla” däck hur  bra som helst.

I vanliga fall så hade jag sparat dem till någon trackday.
Men jag kommer inte att köra bana med denna bilen, iallafall inte i år.

Så de får kastas.

Om ingen annan vill ha dem såklart.
Så vill ni ha dem så säg till så fort som möjligt.

Ja de är lite snedslitna eftersom jag kör stretched och rätt vass camber.

 

Men som sagt, det tråkiga var att jag nyligen la ner tid på att montera däcktext på däcken.

Och… Jag orkade faktiskt inte göra om det igen nu på dessa nya däck.

Ja jag beställde 8 st uppsättningar av SIR PIERRE.SE för att jag tycker att det är absolut snyggast att fylla däcket.

Men där är väldigt mycket text på dessa däck.
Så på det första däcket så valde jag ut där det hade varit snyggast med däcktext.
Men det är MYCKET! jobbigare att limma på däcktext över text-struktur än vad det är att limma på en slät yta!
MYCKET!

Plus att det blir inte lika snyggt.

Så på de 3 andra däcken så valde jag den lilla ytan som är slät på dessa däck,

och då gick det MYCKET lättare, du bara lägger på bokstäverna med lim under och så sköter det sig själv.


Ska du limma på icke slät yta så måste du trycka och ha dig överallt på bokstaven, och har du gummihandskar på dig så fastnar de i limmet, på bokstäverna, och det är RIKTIGT jobbigt att skrapa bort!

 

Men… Jag tycker att det ser lite naket ut utan dubbel uppsättning däcktext på varje däck..

 

Det är ju fortfarande snyggt och MYCKET snyggare än nakna däck.

Men jag får fråga HelaBilen.se om att få låna en lift en annan gång och göra det då..
Min rygg tycker inte alls om att sitta så på fälgen i heller..
Så ett arbetsbord att göra detta på vore perfekt.

Ja du kan absolut göra det med hjulen monterade på bilen med, jag har gjort det ett par gånger, men det är rätt jobbigt med så låga bilar =)

Men men, en annan gång.

Det är rätt snygga däck faktiskt =)

De borde inte vara helt värdelösa i regn.

 

** Nu hade jag väl nästan så optimala förhållanden som möjligt idag (Fredag) för att testa däck.
Varmt ute, lagom varm asfalt, helt nya däck med perfekt däcktryck, men jag gillar dem!
Absolut!
Ja de är faktiskt snäppet bättre än Federal 595 RS-R, iallafall i detta scenario när jag inte har “kört in dem” men det är varmt ute och jag bara vill köra lite aktivt lite snabbt och kort.

Men det var ju det som jag gillade med 595 RS-R också jämfört med Toyo R888 (som jag hade då innan R888R), det var just det att Federalen greppade bra direkt, även som kalla, R888 behöver verkligen ha sin rätta temperatur innan de agerar som bra R-Däck.

Och där känner jag att NS2-R är snäppet bättre direkt från start.

Nu går jag från att ha haft Federal 595 RS-R runt om, till att ha dem fram och sen Toyo R888R bak (och vinterdäck där i mellan), så lite lite fel att jämföra ett bar nya däck när man har gått från en mix innan.

Men NS-R styr in bättre.
Bilen rullar MYCKET lättare med dem än med Toyo R888!
Vilket egentligen inte behöver vara positivt, men det var abslut en jättestor och tydlig märkbar skillnad, Toyo R888 och R888R är rätt trögrullade och låter rätt mycket just för att de är så klistriga.

Och en lite rolig skillnad var att när bilen släpper vid fullgasväxling så svänger den med baken rätt mycket, nästan så man hinner bli skraj, med R888, med NS2-R så gick bilen spikrakt! Nästan som om jag hade en ny diff =)

 

Däremot så TROR jag att de precis som 595 RS-R inte pallar trycket lika länge när man verkligen kör aktivt / bana.

MEN!
Det absolut största och viktigaste argumentet till att välja Nankang NS-2R före t.e.x Toyo R888R är priset.

Nu har jag rätt bra priser hos HelaBilen.se så gå inte exakt efter dessa siffror.

Men Toyo R888R till min GT86 kostar 13 520 kr.

Ett par bra “vanliga” däck som t.e.x Michelin Pilot Sport PS2 skulle kostat cirka 10 378 kr (Jag hittade inte PS till framhjulen).

Nankang NS-2R kostar 6 953 kr monterat och klart.

Det är alltså hälften av vad Toyo R888R kostar.
Och nej, min erfarenhet med de också prisvärda Federal 595 RS-R är att Toyo R888R är INTE dubbelt så bra till vardags-aktiv körning.

Det är ett stort OBS i det hela, detta är alltså min bruksbil, en bil som jag förmodligen inte kommer att köra på bana mer än att bara testa, gärna en konbana eller två.
Ingeting som jag kommer att nöta varv efter varv med på Mantorp.

Men som ni vet så har jag kört med R-Däck till de flesta bilar till vardags och ibland även året om i flera år nu.
Det är ungefär samma sak som att jag köper proffs-basketskor bara för att stå och köra bil i.
Onödigt kanske, men varför inte?

Jag tänkte visserligen att jag denna gången skulle köpa “vanliga” däck till min #RocketBunny86, enbart för att den ska vara lättare och roligare att drifta med, men dessa bilar tycker inte om att drifta i extremt sänkt läge, det blev ju nyligen en rätt dyr erfarenhet för mig.

Så jag förtsätter med R-Däck så länge lagen tillåter det =)
Jag vill alltid ha bra grepp, och kan bilen inte drifta med R-Däck då struntar jag hellre i det =)

Så om riktiga R-Däck är billigare än bra “vanliga sportiga däck” så klart som fan att jag väljer R-Däck!

Ja det finns några nackdelar med R-Däck såklart, men man ska ändå inte köra snabbt i regn 😉
Och man ska ändå inte köra på samma däck så länge att de får torrsprickor hehe.

 

 

** Dag 2 så märkte jag av en liten känsla som jag inte gillade riktigt.
Jag kände i en viss situation att däcket “reste” sig lite, så där är ju absolut inte så hård stomme som i Toyo R888R.
Det är inget du kommer att känna av, och det är så minimalt, men jag kände av det, jag är ovan vid det, och jag gillade inte det riktigt.

Jag tror faktiskt att jag får sänka däcktrycket i dessa eftersom det inte är så hård stomme i dem.


OBS! Det är 2,7 kalla, men med lite aktiv körning och varmt ute så blir det snabbt över 3 bars tryck. 

Jag tycker ju om att köra med stenhårda däck som inte alls flexar på något sätt alls.
Och det är ett måste också dessutom när du kör med stretched tires.
Men då kräver det att däcket har hård stomme, och hård stomme funkar inte om du ska köra jättestretched, vilket jag inte gör som tur är.
(Ja jag skulle vilja ha bredare fram men det går ju tyvärr inte)

OBS! Jag menar inte sidoväggarna nu, de är hårda och bra som det ska vara på R-Däck.
Men om ni föreställer er att ni pumpar ett däck för mycket, såpass att det buktar ut i mitten

What is the Recommended Tire Pressure for 44 psi Max?

Det var lite det jag kände idag.
Men jag är inte förvånad, det har varit jättevarmt nu i två dagar, asfalten är varm, luften är varm, bilen står utomhus i solen plus att jag kör den hårt.

Så den självklara lösningen är bara att släppa ut lite luft.
Men min poäng är att jag har inte känt av detta alls/lika tydligt på andra R-Däck som är stomma i HELA däcket, inte bara sidorna.

En annan hade kanske kört med 2.2 kalla i dessa däck.
Men det är inte min smak som sagt.

 

** Den största och mest tydliga fördelen med dessa jämfört med andra R-Däck är att bilen svänger lite lättare, dvs de är inte så klistriga att det blir trögt att svänga, och detta tillsammans med bra grepp gör att den styr in mycket lättare, jag gillar det.

** Db nivån på motorväg är nog bara aningen tystare än Toyo R888 / R888R.
De låter fortfarande mer än vanliga däck såklart.

 

** Jag vill poängtera igen att jag har aldrig hört någon klaga på dessa överhuvudtaget.
Men ja det är också med baktanken hela tiden om hur pass billiga de är.

Så ni får jättegärna kommentera med era egna erfarenheter av dessa däck, eller vad ni har hört om dem.

 

** OBS!
När du beställer Nankang NS-2R så finns de alltså i 3 olika versioner.
100,120 och 180 Treadwear.
MEN de heter likadant och ser likadana ut.
Det är en ENORM skillnad mellan 100 tw och 180 tw.
Så välj rätt efter dina behov.

 

Meet the UltraHighPerformance Track Day tyre that ticks all the boxes.

We all know that track days are the ultimate test for UHP rubber (UltraHighPerformance). Super soft and grippy equals great fun but high wear, while hard compounds frequently won’t warm up and let us exploit our car’s full potential. We are all looking for a tyre that promises genuine performance – without breaking the bank or melting our plastic?

Here’s the great news! From Nankang comes the affordable but uncompromised answer in the shape of the NS-2R UHP road legal Track Day tyre. There are two grip levels to choose from: 180 is the STREET/DRIFT tyre and 120 the FAST ROAD/TRACK tyre. The optimized tread width design has a 13% wider contact patch than regular tyre design to improve high-speed stability. Continuous tread shoulder design enhances tyre stiffness, ensuring cornering precision and grip. Wet weather performance is enhanced by the three main circumferential grooves on the central tread that improve drainage efficiency and handling(.) The key Nankang element is durability, however hard the tyre is pushed. Its fundamental engineering and structure ensures that it will perform long and hard on what are frequently abrasive track surfaces.

Sounds good? Here are the winning facts. The NS-2R UHP Track Day tyre is available in a range of sizes from 15”-18”, 35 to 55 series Y and W-rated. The best news is that these are tyres that offer the best possible combination of choice, increasing size range options and longevity and, best of all, are cost-effective on the pocket.

The three main circumferential groove on central tread can improve drainage efficiency and wet handling performance.
Unique groove wall angle design can prevent excessive stress massing to restrain irregular treadwear effectively.
Continuous tread shoulder design can improve tire stiffness and ensure cornering grip.
Optimized tread width design (contact patch wider 13% than regular tire design) improve stability while driving at high speed.
Large block design on tread shoulder upgrade stiffness and cornering handling performance. TREADWEAR index:120 for racing, and 180 for street.

 

 

Features & Benefits:

  • Using the latest tyre technology, the new NS-2R boasts massive performance for both road and track. Available in a growing size range from 13” up to 18”, the NS-2R is not a tyre to be overlooked by anybody looking for high performance rubber. Available in two compounds Track (soft) and Street (medium) there is an NS-2R to suit everybody’s performance tyre needs.
  • The NS-2R is the control tyre for race championships such as the English and Scottish Compact Cup, 330 Challenge, Tegiwa Civic Cup, M3 Cup and MaX5 championship, the NS-2R is proving very popular in the pits and amongst driving enthusiasts.
  • Whilst most track tyres only have one thing in mind, the NS-2R hosts an array of talents, not only as a fast tyre, but as a consistently fast tyre, lap after lap come rain or shine. The tread design also gives the driver the confidence to drive to and from a race meeting or track day in dry or often wet conditions without the need to change tyres at the event.

 

MOTORSPORT
// NS-2R

50% road / 50% track

After multiple years of success in club motorsport across the UK and Europe, the NS-2R has found itself as a highly recommended track day tyre

As used over the years by championships such as: BMW Compact Cup, MaX5, Civic Cup, M3 Cup and in open tyre series

The NS-2R is not the fastest tyre on the grid however it is one of the most consistent performers, a true endurance option

NS-2R also boasts great wet performance so users have the confidence that the tyre will perform as well as a road tyre as it will on track

The NS-2R has achieved EU tyre labelling giving it MSA List 1B approval

Optimum camber settings between -1.0 to -3.0 degrees

HOT Pressure settings

<800kg  23 – 27.5psi

800-1000kg  24 – 32psi

1,000-1,400kg  27.5 – 37psi

1,400kg>  34 – 42psi

If you are having handling issues, please see the table below which may resolve your issue, remember to do this in small increments at a time

To reduce Over steer
Reduce rear pressures or increase front pressures
To increase Over steer
Increase rear pressures or reduce front pressures
To reduce Under steer
Reduce front pressures or increase rear pressures
To increase Under steer
Increase front pressures or reduce rear pressures

 

When fitting, the yellow dot is the lightest part of the tyre so should be aligned with the valve stem on both aluminium and steel wheels to ensure that it is well balanced.

NS 2R PNG
(Visited 58 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.