Dagens provkörning

För ett tag sedan så skrev jag att jag var sugen på en lyxig GT bil med V12.
Och det som gjorde att jag tappade det suget var alla extremt korkade förslag som alla kom med.. (de flesta tips har varit V8or med Turbo……)

Plus att jag insåg rätt snabbt att jag tycker om att köra aktivt..


Det är nog inte en enda gång som jag kör någon av mina 2-dörrars bilar utan att “varva ur”..
Jag väljer det uttrycker “varva ur” istället för “köra aktivt” som jag brukar skriva, av en anledning som jag kommer till senare.

Jag tycker om alla sorters bilar, det mesta iallafall, förutom BMW och 99% av alla franska bilar.

Men de 3 kategorier av bilar som jag tycker om främst är

* Sportbilar
* Lyxbilar
* GT Bilar

I den ordningen.
De okunniga tror att allt detta är samma sak, att t.e.x en Ferrari är allt detta.
Njaee..

Ferrari F12 Interior | .JPG Cars

Bara för att en snabb bil är dyr så behöver det inte vara en sportbil eller lyxbil.
Och där kommer GT bilar in.

Jag tycker absolut om GT bilar, men det är ett segment som få tillverkare lyckas med.

GT group test group rear
Oftast så är bilen för komfortabel och lyxig och då inte sportig, eller så är den för sportig, med hala lädersäten, stor ratt och upplevs bara som stötig men ändå för klumpig för att köra sportigt med..

Men det där med den perfekta mixen som gör en bra GT bil har jag nog redan en massa inlägg om.

Så det jag absolut inte vill ha är en felblandad GT bil.
Jag TROR att en BRABUS S-Coupe hade varit helt perfekt,

Mercedes S63 Coupe-Based Brabus 800 Costs Just Under $400,000 ...

Superlyxig och supersnabb (rakt fram)

Men njae, jag är osäker på det ändå.. automatlåda.. AWD..
(Som om jag ens hade haft råd med en sån….)

Så i dagsläget så tror jag att en Aston Martin är de perfekta GT bilarna.


Men de är tyvärr allt för dyra, även som lagom gamla och begagnade tyvärr, inte prisvärda enligt mig.

Så jag funderade vidare…

Vi har en MASSA GT bilar som det finns sportiga versioner utav.
Eller ja “Racing versioner” som de själva vill kalla det.

Vi har några bra exempel på sådana bilar ifrån t.e.x Maserati.

Maserati GranTurismo MC Centennial Edition är en cool bil… (same same som MC Stradale egentligen)

Och vi har ett skräckexempel på en “Racing version” av en GT bil ifrån Bentley.

Även om jag tycker att de är supercoola och jag absolut skulle vilja ha en, så är det ingen jag vill leka med dagligen.

Och såklart de älskade Black Series modellerna ifrån AMG.

All of the Mercedes-Benz AMG Black Series models

Så jag funderade vidare…
Har vi någon sportbil som det finns en GT version av?
Så raka motsatsen till det som vi kan hitta många exempel utav.

En lyxigare, mer komfortabel, mer civiliserad och tystare version av en sportbil..

Ja… Det har vi ju faktiskt..
Och där kom jag också in på varför jag inte nöjer mig med de sportbilar som jag har idag.
Jag är jättetrött på att de alla låter så mycket i motorvägsfart…
Är jag själv så störs jag inte av det alls, jag bara höjer musiken.
Men jag har flera gånger under åren åkt på resor där jag och passageraren får skrika till varandra för att kunna höra oss själva och varandra, trots att jag håller 110 km/h med farthållaren…

DET är jag trött på, därför vill jag ha en “GT bil”.
Men… Ändå inte..
Jag skulle kunna kalla min SL för en GT bil.
Den är tyst, komfortabel, snabb på motorvägen..
Men det är inte så jag vill sladda med den och pressa den till och över gränsen.
Som jag gör med de andra, dagligen.

Så jag vill ha en sportigare variant av en GT bil, men jag vill absolut inte ha en wannabe-racebil-version av en lyxig GT bil..

Ja nu är jag svår igen.
Jag TROR iallafall att det som hade passat mig vore en sportbil som har vuxit upp.

Nej inte “bara” som en GT-R Egoist (love that name),

Mer info om GT-R Egoist.

Men om ni förstår poängen med den bilen så förstår ni vad jag är ute efter.

En riktig sportbil, men med komfortabla stolar, som har lite mer ljuddämpning, som har ett sånt där modernt avgassystem som man låta mer eller mindre bara av att trycka på en knapp..

Så, en sportbil som det finns en GT version utav?
Bilnörd som jag är så tänkte jag först för långt och djupt, och insåg att där är väldigt få såna exempel i bilhistorien.

Är den nya McLaren GT den första sportbilen som har blivit lite snällare för att tilltala omtåliga och gnälliga gubbar som jag?

Helt nya McLaren GT – den mest praktiska hittills med både lyx och komfort
Men sen så insåg jag…. Den mest kända sportbilen av dem alla, som jag nu helt och hållet dömer som en GT bil…. Porsche 911 såklart!

De blir ju bara mer och mer GT bilar för varje ny generation.

Och bland topp tre 911or som jag skulle vilja äga så är där ett PERFEKT exempel på just det jag “söker” just nu, en GT version av en sportbil.

911 GT3 Touring!

2018 Porsche 911 GT3 Touring Package
Det är ju en av mina vardagsdrömbilar ju!
En av de snyggaste 911orna!

“It was right in front of me all the time!”

2018 Porsche 911 GT3 Touring with only 697 Miles - Hampshire ...

Jag har smått dagdrömt om denna vinglösa GT3a i 3 år ju, varför tänkte jag inte på den tidigare?

Porsche 911 GT2 RS or GT3 Touring? Here's Our Take
Och det har redan visats spionbilder på nästa generation GT3 Touring, som förmodligen är klar att säljas redan till hösten.

2021 Porsche 911 GT3 Touring spy shots and video

Så då borde det innebära att många av dagens GT3 Touring ägare vill sälja sina bilar nu innan de sjunker i värde och ses som gamla.

Nu till det konstiga i detta Porsche-kåta land..

Just nu är där bara TVÅ GT3 Touring till salu i hela Sverige… (enligt blocket.se)
Och de båda är 2018 modeller med en prislapp över listpriset…
Jajaja vi vet alla att Porsche har en av världens dyraste tillbehörslistor, men det tar ändå emot att betala över grundpriset för en 2 år gammal bil..

Men det är vad som finns just nu.

En i Stockholm med en helt okej grön, som kanske hade funkat till en icke vardagsbil, och en halft-diskret grå i Helsingborg som hade passat bättre som vardagsbil, även om jag tycker att den är tråkig.

Jag ställer frågan naivt i en bilgrupp på Facebook om någon har en till salu, innan jag ens har kollat blocket, och blir efter någon dag kontaktad av en kille som bor i närheten.

Han hade inte sin bil på annons av samma anledning som jag inte fick ta bilder på bilen (även om inte regskylten syntes), han var precis som alla andra 911 ägare rädd för att få inbrott/bilen stulen eller få delar av bilen stulen.

Jag inser nu efter mitt intro att detta inlägget blev långt som vanligt.
Men nu när inlägget börjar så har jag faktiskt inte så jättemycket mer att säga.

Det är en snygg bil bla bla bla, allt det vet ni.
Ja den kunde haft justerbart svankstöd osv osv.

Men nu till det viktigaste..
När jag satte mig i min GT86 igen efter provkörningen så blev jag påmind om hur nöjd jag är med den bilen, trots att den låter skadligt högt..

GT3 Touring var tydligen en sådan “Don´t meet your heroes” bil.

Ja chassit är bra, men bilen upplevs som stor, inget jag skulle drifta runt med innan jag har lärt känna bilen (dåligt betyg, men ett moget betyg)

Bilen är tillräckligt snabb rakt fram, hade man kört bilen med öronproppar så hade den nog inte alls känts lika snabb, ljudet (åh vad nice) gör nog väldigt mycket för fartkänslan.
Men det blir snabbt så väldans tydligt för mig att bilen är byggt för att ha låga prestanda-siffor.

Jag hade kanske lite för höga förväntningar på bilen, och blev kanske lite för glad när jag såg rödmarkeringen högt upp på varvräknaren och att växellådan saknade den 7e växeln.

Denna måste vara riktigt rolig att varva ur!
Tänkte jag…
Men..

Den har lååånga växlar.
Detta för att den ska göra 0-100 så snabbt som möjligt utan att slösa tid på att växla upp.
Detta betyder att när jag varvar ur 2ans växel så håller jag en bra bit över laglig hastighet..

Detta får dig att tro att denna bilen har en oändlig toppfart, och eftersom denna bilen inte har den 7e overdrive växeln, så trodde ju jag att den skulle vara rolig i iallafall 5/6 växlar..
Men nej… här kändes det istället som om 6an och nästan till och med 5an var overdrive växlar istället..
(Nu överdriver jag som vanligt, för att 7ans växel på de andra moderna 911orna är verkligen bara en “seglingsväxel”)

Så ja, den är tillräckligt tyst på motorvägen, trots att den sträckan jag körde den på är nog Sveriges sämsta bil av motorväg (Malmö-Höllviken).
Jag har inget emot att bilen saknar ljuddämpning och att man hör vägen och däcken, men motorn var iallafall (relativt) tyst på motorvägen.

Inget dånande, brummande avgas-resonans osv inne i bilen när du kör lagligt.
Och självklart, när du gasar på så låter den nästan overkligt härligt, speciellt när du vet om att den förmodligen låter ännu bättre utifrån.

Men jag måste gå tillbaka till hela poängen med detta inlägget..
Denna bilen är så hyllad för att den har en manuell växellåda istället för en PDK låda…

Men poängen med en manuell låda är ju att man ska växla, varva ur, växla, växla ner, motorbromsa, sladda lite osv osv..
Ha roligt, istället för att jaga varvtider..

Och just DENNA bilen är ju verkligen för den som vill ha något av det sportigaste som Porsche erbjuder, men som ändå inte vill ha en racebil, så som GT3orna var förr (de utan Clubsport paket).
Detta är mycket mer än bara en “GT3 utan vinge”.

Swan Song: The Porsche 911 GT3 Celebrates 20 Years - Reference Mark

Men… oavsett hur Porsche hade tänkt sig här, oavsett hur ofta kunderna kör bana eller inte..
JAG trodde att när man tar fram en modell för att “rädda den manuella växellådan” så ska man se till så att föraren får växla som aldrig förr!
Nästan som i en Fast & Furious film.

Långa växlar har sina fördelar, ja absolut, men jag vill inte hålla 140+ bara för att jag vill varva ur 2ans växel på en liten landsväg…

Vad är poängen med en manuell växellåda om den ändå är byggd för att du ska växla så lite som möjligt för att den ska vara så snabb som möjligt 0-100 / 0-200?

Nu kollade jag inte på mätaren precis innan jag växlade till 2an, men det kändes som om bilen gjorde 0-100 i 1ans växel, precis som någon Aston Martin jag har kört (jag minns inte vilken).
Men jag kollade på mätaren när jag la in 3ans växel, och då var jag alltså strax över 140 km/h precis när jag har lagt in 3an..

Visst, egentligen ska jag kanske inte klaga, för att min byggda växellåda i min #350ZRS är rätt skum, den är jättekort i 1an och 2an och sen perfekt i 3an, kort i 4an.. och visar rätt höga siffror i slutet av 3ans växel 😉

Det där är verkligen en “rally-låda” som jag kallar det.

Men att gå från en Toyota GT86 som inte är olaglig förrän kanske 4ans växel, så  kändes det som en besvikelse att köra en GT3 Touring och inse att om jag ska växla och ha roligt, motorbromsa, sladda.. så får jag köra väldigt väldigt snabbt..

Ja, detta är en sportbil utan de mest  kända sportbilstillverkarna.
Detta är en modern bil som SKA vara snabb, men jag hoppas ändå att ni förstår vad jag menar..

Detta skulle ju vara en drivers car, inte en track day car.

Det är helt underbart med en motor som låter så gott, har ett bra vrid, och som varvar ÖVER 9 000 rpm  när du verkligen varvar ur motorn.
(Nej jag varvade inte motorn så pass att varvstoppet slog i, och du tjänar absolut ingenting till att varva motorn över rödmarkeringen för att oftast så har motorn har sin peak effekt långt innan dess ändå.)

Men ska du höra detta EN gång innan du är olaglig?

Det är verkligen så, du kan varva ur 1ans växel utan att vara olagligt snabb..
Men thats it..

Och jag är lärd som så att jag växlar ENBART ner till 1ans växel när jag står stilla, endast då!
Jag vet inte hur Porsche har tänkt sig, du kanske ska växla ner till 1an när du kör aktivt, du kanske ska motorbromsa med 1ans växel, men jag kör inte bil så..

Och jag skulle aldrig tänka mig att ens behöva göra så i en bil som har absolut tillräckligt bra med vrid.

Ni som äger en nyare Porsche, gärna de med 7 växlar, är det tänkt att man ska använda 1ans växel mer än att bara komma iväg från stillastående?

MEN!
Åter igen,
Jag förstår Porsches tänk.
Som sagt, korta 0-100 tider, och i denna bilen så ville de tvunget inte ha den 7 växlade lådan som de andra “vanliga” 911orna har.
Det var en mycket viktig punk när de utvecklade denna bilen, den skulle ha en “klassisk 6 växlad växellåda”.

Men där är fortfarande en toppfart på över 310 km/h..
Och där har vi ett perfekt exempel där jag kan dra upp min #350ZRS igen, även om det inte var den jag ville jämföra här med.

Men min “växellåda tar slut” vid 307 km/h (ibland 308), då slår varvstoppet i 6ans växel.
Det är långt mer än tillräckligt, oftast så kör jag inte snabbare än att jag varvar ur 5an, och sen släpper jag på gasen.

GT3 Touring har inte det så, bilen hinner tröttna och tappa kraft när den når sin toppfart i 6ans växel (gissar jag, jag körde inte så snabbt), detta kan jag räkna ut med tanke på hur den “levde” i 6ans växel.

Så du ska dela upp 310 km/h på 6 växlar utan att den ska varva jobbigt mycket i 6ans växel när du kör 300+ på Autobahn.
Så ja, jag förstår absolut att man måste ha långa växlar.

Men detta förstörde denna “vardags-drömbil” helt för mig..
Det var kanske inte bilens enda “Inte helt perfekt för Sir Pierre” flaw, men absolut den största och mest avgörande…

Den är för snabb och jag får inte växla så ofta.
Detta kommer ju alla moderna sportbilsägare tycka låter som ren idioti.
Du vill ha en snabb bil, du vill inte slösa tid på att växla.

Men jag börjar undra, är detta Porsches pikande för att jävlas med alla som blev tvärsura för att GT3an fick enbart PDK låda?(då för några år sedan) Som absolut är det mycket snabbare alternativet.

“Jaja, ni vägrar inse att PDK är det bästa för er, ni vill tvunget ha en gammal stenålders manuell låda, då ska vi ge er en riktigt tråkig växellåda”

Men så var det ju inte..
Denna bilen togs officiellt fram för att Porsche blev trött och besviken på dem som sålde sina 911 R DIREKT för flera gånger mer än vad de betalade för den.
Så därför släppte Porsche en väldigt snarlik bil, som vem som helst kunde köpa (som hade råd), inte limiterad eller något sådant trams.

En bil för folket, som vill ha en manuell låda.

Nu har jag tyvärr inte kört de senare GT3orna eller 911 R.
Men jag tror inte att någon av dem har en likadan växellåda som det sitter i GT3 Touring.

Detta får mig bara att minnas tillbaka på 911 T som jag VERKLIGEN tyckte om,

Provkörd : 2018 Porsche 911 Carrera T

 

Just för att den hade en så unik växellåda gjord just för att rolig att köra.
Men då är vi där igen, det där är en bantad och sportigare version av en GT bil..
Raka motsatsen till det jag ville ha just nu..

Så ja, min #RocketBunny86 låter jobbigt mycket när jag inte är själv i bilen.
(Jag börjar helt plötsligt störa mig på det nu när jag är själv också, varför vet jag inte)
Men ÅH vad den är rolig att köra!
Du kan varva ur! i minst 4 växlar utan att köra toksnabbt.
(Jag bara gissar, jag har ingen aning om hastigheterna i de olika växlarna, jag bara kör bilen och har roligt)

Du kan ge full gas, motorbromsa, dubbelgasa (själv!) osv osv osv.
Det där är absolut en drivers-car, ingen “Prestanda siffor” bil.

Så är jag sugen på att lägga 10 gånger värdet på en GT86 på en Porsche för att ha en tystare sportbil på motorvägen än min #RocketBunny86?
Oh Nej, absolut inte… Verkligen inte..

Är en GT3 Touring 10 gånger snyggare, mer flashig, imponerande, snabbare osv osv än min #RocketBunny86?
Nej absolut inte.

Skulle jag vilja byta min #RocketBunny86 mot en 911 T?
Njae..

De är nästan 5 gånger dyrare, och försäkringen är säkert 3 gånger dyrare..
Så nej…

Vill du ha mer “Bang for the buck” än en GT86 / BRZ så blir det något billigare istället, då blir det en Miata..

Mer prisvärt och dyrare… det vet jag inte vad det skulle vara..

Så åter igen inser jag att den perfekta Sir Pierre GT bilen, finns nog inte…

Jag dagdrömmer fortfarande om en Aston Martin V12 Vantage S, men jag vägrar betala en miljon kronor för en importerad 6 år gammal bil som är känd för att ha problem med motorn och som är svindyr att äga på alla sätt och vis.

De där gälarna på huven gör den så extremt mycket snyggare än en Vantage V8.

Den bilen är nog helt underbart lagom för mig.

 

Porsche 911 GT3 vs Aston Martin V12 Vantage S on track

 

Jag har sett en massa provkörningar av GT3 Touring, men jag kan inte minnas en enda journalist som har klagat på detta som jag klagar på.

 

Good & Evil: Two days in a Porsche 911 GT3 Touring

Porsche 911 R vs 911 GT3 manual

Porsche 911 GT3 Touring | How Much Does a Manual Transmission Slow You Down?

HEAD TO HEAD: PORSCHE GT3 TOURING v GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 Touring review–THE BEST 911

Porsche 911 Carrera T vs Porsche GT3 Touring | Top Gear

Porsche 911 GT3 Touring Package with $60,000 in options

First Drive in a 911 GT3 Touring with Owner Interview

911 R v GT3 Touring: battle of the manuals!

2018 Porsche 911 GT3 Touring & Carrera T – (Two Takes)

 

(Visited 104 times, 14 visits today)

2 svar på ”Dagens provkörning”

  1. Så var man tvungen att köra en Honda med V-tech dra den hela vägen i på rött så du inte hamnade utanför V-tech området på nästa växel.
    Och även gå ner på 1an i farten om man skulle hänga med där det var riktigt knixigt.
    Annars säger jag precis som du i med 1an när man står still.

    En Aston är ju lite av en dröm bil.

  2. Hmm.. Ja då är den inte rätt växlad vill jag tycka.

    Ja.. det är många gånger jag har velat ha en Aston, men även än idag så är inte kvaliten toppen.
    Därför de använder AMG motorer idag ju.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.