Provkörd : 2018 Porsche 911 Carrera T

Ända sen jag fick höra talas om Porsche 911 Carrera T så gillade jag hela konceptet direkt.
Och sen bilen blev officiell så har jag varit riktigt förtjust i den.

 

Här visar Porsche att de har gått från att säga att de aldrig mer kommer att ha manuell växellåda i sina bilar (GT3 osv men ja ni vet vad jag menar), till att plocka så mycket sugishästar de bara kan, jaga ringen-tider, slå rekord efter rekord, ha så högteknologiska bilar som möjligt, till att Go Back to Basic och bara ha kul.

Manuell växellåda, mindre motor med mindre effekt, banta bilen på gammalt klassisk vis genom att ersätta glasrutorna mot plast istället. bakhjulsdrift osv osv.
Ja helt enkelt det klassiska receptet på en körglad bil, ett recept som alltid funkar.

Ja det heter att Porsche har “Återuppväckt 911 T från 1968” och att detta då är en ny version/hyllning bla bla bla med den bilen i åtanke.

Men hey, som sagt, det är ett klassisk recept som alltid funkar, sen så kan ni få kalla det för vad ni vill, Edition hit och dit osv.

Såhär är det då, T står för Touring (Nej detta är ingen långfärdsbil), och den är egentligen inte så bantad som man (jag) tror.
Jag trodde att den skulle vara naken på insidan och ha färre elektronisk hjälp, men så är det inte.
Här var det Navi, ApplePlay, PASM Sportchassi med 20 mm sänkning, det dyra Sport Chrono-paketet med klockan på instrumentbrädan, bakhjulsstyrning som på nya GT3 osv osv.

Och ÄNDÅ så är bilen 20 kg lättare än en vanlig 911 Carrera, Ja som standard då, detta tack vare bak och sidorutor av “lättviktsglas” (Var det plast?), remmar istället för dörrhandtag, minimal ljudisolering, inga baksäten osv.
Ja inget att klaga på alls.
Baksätet i en 911 är enligt mig BARA onödig vikt och totalt oanvändbart!

Och det bästa av allt är att det var faktiskt helt okej prissatt.
Listpriset för en “naken”, bantad 911 Carrera var för en gång skull billigare än en vanlig 911 Carrera, vanligtvis hos Porsche så kostar det dig MYCKET att ta BORT utrustning.
(Man brukar säga att “Less is more” när det kommer till roliga sportbilar, men Porsche säger istället “Less Cost More”)

Så en modern 911 som är inriktad på att vara rolig istället för att vara en lyxig GT bil som en vanlig 911 är idag, och som dessutom är billigare.

Jag ser verkligen ingen anledning till att denna bilen inte ska vara jättelimiterad och jättedyr.
För att listpriset på 1 035 000 kr är verkligen inte mycket.. I dagens läge.. där Porschar stiger i värde mer än något annat jag ens kan komma på att jämföra med.

Men, sen så är det som vanligt hos Porsche, vill du ha något extra till så kostar det MYCKET!

Denna 20 kilo lättare 911 T väger 1 425 kg, Vill du banta den ytterligare så kan du t.e.x välja kolfiberstolar istället för de vanliga,

detta kostar 49 000 kr extra, och då är Porsche så snälla att du slipper de vanliga stolarna, som du säkert inte har plats att förvara någonstans ändå 😉
Så ja, 49 000 kr extra för kolfiberstolar som vi först såg i 918 Spyder , som väger något kilo mindre än tygstolarna, antar jag.

Så ja, bilen jag provkörde kostade ett par hundratusen över listpriset.. så där är det precis som vanligt med Porsche.

Så till provkörningen.
Jag är väldigt tacksam över att ha en väldigt god gammal vän med samma intressen som mig.
Vi träffas allt för sällan  bara, och inom denna värld av bilvänner så brukar standardfrågan vara
“Så vad kör du för bil numera?”
Med denna vännen är det lite annorlunda, han har de senaste 3 åren ägt MINST 15 av Porsches senaste toppmodeller, ja enkelt räknat så har han haft dem alla, och flera stycken av de flesta.
Och sen så har han ägt säkert ett tiotal helt nya “brukisar” (Oftast Porsche de med)
Så att han var här nere i Malmö för att hämta ut en helt ny Porsche igår, är inget ovanligt, så nu när jag träffade honom idag så snackade vi om så mycket annat än vad för bil eller bilar han har köpt sen senast jag pratade med honom.

Vi träffades på Ring Knutstorp för premiären av TimeAttack säsongen.
Efter en stund så skulle vi gå till kiosken för att köpa vatten, på väg dit så ger han mig nyckeln till sin SPLITTERNYA Porsche 911 T, “Du kan ju köra bil, så jag går och köper vatten så kan du köra Porsche istället”

 

Och visst, jag är absolut inte feg för att provköra nya bilar, men här blir jag faktiskt bara helt tyst,

Det första jag tänker på är att jag är på det PERFEKTA stället för att provköra en ny Porsche, och nej då tänker jag inte på själva banan Ring Knutstorp, utan på alla roliga landsvägar runtomkring!


Så jag tänker inte ens på att fråga om inte han ska följa med, eller vart jag ska provköra, eller ja något överhuvudtaget, jag blir bara tyst, och går in i “Driver-Mode” direkt.
Och som tur var så hade jag mina förarhandskar med mig,


eftersom det sitter Alcantara-ratt (och allt annat med) i bilen.

Det första jag överraskas över är då att där är komplett ny, toppmodern och lyxig inredning med stor stereo, navi, SportChrono osv i bilen, jag trodde ju att den skulle vara mer spartansk.

Jag startar bilen, skön koppling, kort, snabb, bra känsla.

Sätter bilen i Sportläget direkt på ratten.
Känner på växellådan.. och den säger allt om bilen..


Såhär kortväxlad, tajt låda sitter det inte i någon annan Porsche!

Jag kör sakta ut ifrån området, och hör direkt det där Turbospolandet, ja även vid väldigt låga varv, och så fort jag släpper på gasen så pluddrar det i avgassystemet.

Bilen känns väldigt stabil, detta känns bra, man känner direkt att man vet vart man har bilen.

Jag kommer ut ur området och ställer mig vid en T-Korsning, och då märker jag att det MINSTA lilla jag rör vid gasen så pluddrar det i avgassystemet.. Så ja, det är fejkat, för det var verkligen vid minsta lilla fjädermjuk rörelse på gasen, men hey, det låter nice.

Jag svänger höger och ger den plattan i matten! 1-2-3! och så släpper jag…
Bra grepp, mycket bra grepp, nästan så man skulle kunna tro att den är bakhjulsdriven.

Jag vänder bilen helt om, och ställer mig rakt på vägen nu, och samma sak! Plattan i mattan!
1-2-3—-
Och väldigt snabbt så var jag uppe i 5ans växel!

Huh?
Ja det visar sig direkt att denna växellådan har mycket lägre utväxling än andra 911or.
Kul, mycket kul.


Lägre utväxling innebär att du får växla snabbare/oftare.
Men det är fortfarande 7 växlar (den 7e är bara overdrive typ)

och den gör fortfarande 0-100 på 4.5 sekunder, det är 1 hundradel snabbare än vanliga 911 Carrera.

Med PDK-lådan så tar det bara 4.2 sekunder (420 hk 996 Turbo tider), men efter ha provkört denna bilen med denna lådan, så kan jag säga att bilen är värd att köpa JUST pga denna växellådan!
Så inte bara att den är tajt, kort och så precis så att du nog inte KAN växla fel, dessutom så har den lägre utväxling.
Så kortfattat, 911 T handlar om denna växellådan som den är ensam om att ha!

Nu har jag kört bilen ett tag, det var rätt svårt att INTE mellangasa själv, jag gör det av vana, det sitter i ryggraden som sportbilsförare, men denna bilen mellangasar själv, inte sådär fejk bara för att det ska låta, nej, denna bilen både fejk-pluddrar OCH mellangasar automatiskt så du möter upp växlarna perfekt.

Men efter ett par minuters rå körning ENBART så var det fortfarande lite svårt att INTE mellangasa.
När jag ger gasen i botten så är det ju inga problem, men när jag ska ta en kurva snabbt, där jag både vill motorbromsa och möta upp effekten på sin peak ut ur kurvan,

så blev det lite fel, om jag motorbromsar, frikopplar, mellangasar vid cirka 4 500 rpm, och bilen själva mellangasar utöver det, så är jag plötsligt uppe i nästan varvstoppet när jag ska ge full gas ut ur kurvan, och inte nog med att det är fel fel att köra ut ur en kurva på varvstoppen och behöva växla mitt i allt, motorn må varva till 7 500 rpm innan den säger ifrån, men jag tycker att den tydligt tappat sin toppeffekt minst 1 000 rpm innan dess.
Så nej, du ska inte köra den på högvarv hela tiden som en typisk Turbomotor.

Så det var bara att ändra körstil, och det funkade direkt väldans mycket bättre, för att den är stark även på låga varv,

det trodde jag inte, men du har alltså 450 Nm hela vägen från 1 700 rpm till 5 000 rpm..
Precis som jag kunde höra när jag först smög iväg så laddar turbona väldigt tidigt, så, jag skulle nästan kunna påstå att denna nya 3 liters dubbelturbomotor beter sig som en sugmotor.. För där är inte heller någon Turboknuff/peak.

Så när du kör motorn som en vanlig vridstark sugmotor, så blev den mycket trevligare.
Då går det mycket bättre, du jobbar med effektkurvan bättre, och det är mycket roligare att köra bilen.
Och roligARE är hela poängen här.
Ännu en gång, jag hade det perfekta stället att provköra bilen på, snabba kurvor, kuperat, tajta krön osv osv, det blev mycket växlande, mycket testande, jag kunde snabbt och enkelt känna mig hemma i bilen, och jag kunde tryggt pressa den till allt vad den gick och lite till, ändå så gick den inte över gränsen och blev tailhappy eller farlig på annat sätt.

För tappar greppet gör den inte!
Bilen är låg, bred,

stabil, och har en riktig mekanisk diff!
Och det är nog fyrhjulsstyrningen som gör att den känns fyrhjulsdriven.

Ja jag skulle kanske vilja ha lite bredare framdäck än de 245 som sitter på de snygga 20-tumsfälgarna, men 305 i baken, med mekanisk diff, det märks av, och det räcker.

Innan jag ens hade provkört bilen så tyckte jag att 370 hästkrafter är klent..
Detta är ju den nya Boxersexan som är på bara 3 liter, men med DubbelTurbo.
Och skulle jag inte veta antalet hästkrafter så hade jag nog gissat på 400-420 hk.
Och SKULLE bilen ha cirka 450 hk, så hade den inte varit lika ROLIG, då hade du inte kunnat pressa plattan genom golvet genom varje växel, ut ur varje kurva oavsett hastighet eller hur tajt kurvan är.

Och en gång för alla, det är KUL att växla, ta aldrig det ifrån oss!
Och som sagt i detta fallet, växellådan ger hela bilens dens karaktär.
Ja en GT3 är snabbare med PDK låda osv, men detta är en bil där du som förare ska ha roligt på landsvägar, inte jaga hundradelar på bana, precis som jag gjorde idag.
Jag LEKTE med denna på landsvägarna runt om Ring Knutstorp där en massa svettdränkta killar jagade hundradelar på banan.

Nu kommer alla Porsche-Purister att hata mig, men detta känns som Porsches motsvarighet till en Miata.
Allt är helt rätt, allt är lagom, allt är gjort för att du ska ha ROLIGT bakom ratten.

(När du har börjat tröttna på bilen lite så kan du ju enkelt trimma Turbomotorn för att få minst 50 hk till)

Nu med det nya Bonus – Malus tramssystemet så vågar jag inte alls klaga på att motorn “bara” är på 3 liter.
Och när jag nu precis fick veta att bilen snittar 0.8 liter per mil trots min aktiva provkörning och en resa från Knutstorp till Stockholm på mindre än 4 timmar, så är jag ÄNNU mer förtjust i bilen!

Så, detta är en perfekt Porsche 911 i en värld där en 911 annars antingen är en lyxig vardags GT bil som vem som helst kan köra, året om, både snabbt och sitta fast i trafiken med,  eller en tok-rå banbil.
I en värld där man ser en Porsche 911 som man skulle kunna tänka sig att äga, och så kostar den runt 2 miljoner kronor..
Eller där en snygg gammal Porsche som absolut inte är snabb kostar en miljon kronor..

 

Fullutrustad så kostar denna bilen över 1 710 000 kronor…
Så från 1 miljon till 1.7 miljoner..
700 000 kronor extrautrustning på en bil som ska vara en “Budget” och bantad 911 Carrera..

Men jag tycker inte att en 911 T ska vara fullutrustad.
Du ska absolut inte ha PDK låda istället för denna underbara manuella låda, du ska inte ha Keramiska bromsar på en lätt bil med bara 370 hk, du ska KANSKE inte ha bakhjulsstyrning, även om det var grymt att köra med! Jag tror att det gjorde jättemycket för körkänslan, greppet och att den kändes tryggt AWD, men JAG föredrar hellre att den släpper och sladdar lite än att den känns för…. njae.. jag vet inte.. jag vill vara emot det FÖR moderna..
Men bakhjulsstyrning var trevligt..
Inte alls som på en gammal 80-tals Japanare 😉

Om jag nu ska bygga en 911 T utan en massa onödigheter så slutar prislappen på 1 150 200 kr
Ja den är då “snikutrustad” eller “spartansk”, det är hur du väljer att se på det. 

Jag valde till de dyraste lamporna, det kanske ses som onödigt, men bra ljus är viktigt.
Och jag valde den stora stereon, det är också rätt viktigt 😉
De har ett SportDesign paket, men jag tycker att den är snygg som den är, med denna fronten som bara 911 T har.

Men bara för att det är en Perfekt Porsche så betyder inte det att jag inte har saker att klaga över

  • Ännu en bil helt utan något fack att lägga iPhone i.
  • Dessa sportstolar har nackstödet för långt fram, jag HATAR det! Jag klarar inte av att sitta med Gamnacke!
    Då föredrar jag nog hellre “gubbastolarna” som medföljer i grundpriset
  • Det räcker att du andas på gasen för att det ska fejk-pluddra i avgassystemet.<
    Det kanske bara är så i Sportläget? Jag testade inte de andra lägena.
  • Jag hoppas verkligen att det går att stänga av det där med automatisk mellangas, jag tror inte det dock, men det borde vara samma sak där, att den inte gör så i de andra lägena.
  • Bara för skoj skull så hade ratten kunnat vara lite tjockare
  • När du kör sakta så hör man Turbona snurra kanske lite för mycket.. Lite lastbilskänsla över det faktiskt.
  • Jag vet inte om det beror på de tunna rutorna och att de flexar, men när man körde med rutorna nere så slog det rätt mycket inne i bilen, ja ni vet hur jag menar när det slår i öronen, det trummar liksom.

 

Men, ska man ha en helt ny Porsche just idag så är det en 911 Carrera T utan tvekan.


Ja givetvis skulle jag vilja ha en fullutrustad Targa 4 GTS eller en GT3 RS, (Eller just nu är jag nog mest förtjust i en GT3 T)

men då snackar vi minst de där 2 miljonerna igen, och JAG skulle nog inte ha kulor nog för att köra skiten ur min väns GT3 RS som han utan tvekan lika lätt hade lånat ut till mig.

Så ni förstår min poäng här, detta är rätt Porsche 911 av så många anledningar, främst för att den främst är rolig, och sen för att den är lagom på alla sätt och vis, pris, förbrukning, effekt, prestanda, osv osv.


Ja de är slutsålda, och ja dessa kostar nu också över listpris.
Men som tröst så kommer det en 718 Cayman GT4 snart 😉

 

Kortfattat, det är en alldeles lagom, klassisk men modern sportbil som man vågar köra skiten ur.

Och med mindre jobbiga nackstöd så hade jag absolut kunnat tänka mig en sådan till vardags.

https://www.expressen.se/motor/biltester/test-porsche-911-carrera-t-entusiastbilen-for-finsmakarna-/

http://teknikensvarld.se/porsche-911-carrera-t-ska-ge-renare-korgladje-543614/

 

Porsche 911 Carrera T

 

 

Porsche 911 Carrera T: Unfiltered Passion

Porsche : The new 911 Carrera T. Revival of a puristic driving concept.

 

Porsche 911 Carrera T: Stripped Ts – Carfection

 

 

 

 

(Visited 567 times, 3 visits today)

Ett svar på ”Provkörd : 2018 Porsche 911 Carrera T”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.