Porsche 911 Carrera T

Porsche återanvänder ännu ett gammalt modellnamn från 1968 för att ge oss ännu en 911 modell, ja det är ännu en “jättespeciell” modell med manuell låda.

Modellen heter 911 Carrera T, Och T står inte för Targa utan för Touring.
Vad denna modellen då bjuder på är en annan front, lägre vikt, manuell växellåda med lägre utväxling, Och ja bakhjulsdrift givetvis.

 

Ja den har den sportchassit PASM som standard, sänkt 20 mm, Sport Chrono osv osv.
Så ja.. detta känns faktiskt som ännu en perfekt 911.. idag när en vanlig 911 är mer GT än sport.

Och bättre blir det.
Bakrutan och de bakre sidorutorna är av lättviktsglas, dörrarna har bara snören för att stänga igen dörrarna, det är färre ljudisolering i bilen, baksätet är borta..

Hey.. detta låter ju riktigt bra..
Visst den är bara 20 kg lättare än en vanlig 911 Carrera, men den lär ju låta mer, kännas mer.. vara roligare att växla..
Och bäst av allt.. Den kostar “bara” 1 035 000 kronor.. Jepp.. Här hemma.. Med den utrustningen..

Sen kan du givetvis välja till mer saker, eller ja välja att banta den ytterligare med t.e.x lättare stolar.

Motorn är den nya Turbomotorn på 370 hk & 450 nm så ja det får väl räcka..
Vikt/effektförhållandet är 3,85 kg/hk, Så det är ju också helt okej..

Och ja.. den är trots lägre utväxling och mekanisk diff bara 0.1 sekunder snabbare 0-100.. men hey.. 4,5 sekunder.. det räcker…Nästan.

Du kan ju välja till en PDK låda, och då gör den 0-100 på 4.2 sekunder istället, men det tar ju bort hela poängen med bilen känner jag.

Så… Porsche har gjort helt rätt..
Igen..

Du känner igen bilen genom den nya fronten och ribborna på luckan bak..


Men thats it… Jaja sportavgassystem och sportsidospeglar men det kan du ju få på andra modeller med.

(Visited 87 times, 1 visits today)

Ett svar på ”Porsche 911 Carrera T”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.