$3,500 Single Turbo Kit vs. $8,100 Twin Turbo Kit | HiLow

** Det roliga är att folk tycker att ett Turbokitt för 80 000 kr är dyrt.
Jag gav 100 000+ plus för mitt för 12 år sedan, och det enda jag använde ifrån det kittet var Turbona och grenrören.
Sen tillkom ALLT!
Så att överladda min bil kostade många hundratusen kronor, mer än vad bilen kostade som ny.
Mycket mer, bara det som behövdes motormässigt för överladdningen.

Det var inte ens alla delar, jag flög hem saker express varje dag i flera veckor efter denna bilden togs.
Detta var det vi hade när vi började dag 1.

** Det var väldans små turbos, både singeln och speciellt de två.

** Överlag, sätt inte en Turbo på en V-motor.
Och ska du göra det så får du räkna med Turbolagg, eller så bara ta en kompressor istället, av den varianten som vi kallar för “Remdriven Turbo”

 

** OOOOH dett var MYCKET mer jobb med min!
Jag fick ju inte plats med något!
För det första så fick vi plocka bort allt framför motorn, krockbalk osv fick inte plats.


Sen fick jag flytta allt i motorrummet, batteriet, säkringsboxar, spolarväsktebehållare, AC kompressor (togs bort) osv osv.


Vi satte en tunn värmefilt på motorväggen, men till och med fick vi platta till för att få plats.


Vi hade motorn in och ut minst 7 gånger innan vi fick plats med den.

** Som jag har sagt i 12 år.
1: Snåla inte med Turbokitt
2: Räkna alltid med att få köpa till en massa extra grejer
3: Passa på att göra annat också i förebyggnade syfte
4: Det är RIKTIGT jobbigt! omöjligt trångt!
5: Det kostar alltid MINST det dubbla än vad du har räknat med
6: Det är inte värt det, köp hellre en snabbare bil eller en redan överladdad bil
7: Ska du tvunget överladda så är det otroligt mycket lättare och billigare på alla sätt och vis med kompressor.
Ja du kanske inte får mer än 500 hk (safe) med kompressor, men ska du ha mer än så, så får du bygga om ALLT!
8: Använd er av forum, andras erfarenhet osv osv osv.
När jag gjorde mitt så var jag väldigt tidig och hade ingen att fråga.
Men efter mig så är det MÅÅÅNGA som har frågat mig, sagt till mig att man inte behöver göra som jag säger, att det inte behöver vara så dyrt osv osv.
Och ALLA dessa bilar har rasat.

 

** OJ vad liten Intercooler!!
Den oljekylaren jag har tänkt köpa är ungefär så stor!

 

** Det kittet kanske också har dumma Banjokopplingar, de läcker alltid mer eller mindre.

** Låter gott =)

** Mitt bygge tog många dygn, jag tog semester för att spendera flera dygn i sträck i garaget.
Sen tyvärr så fick jag vänta på en massa delar hela tiden som sagt, och eftersom jag hade bråttom till Gatebil så flögs allt hem express från USA, del för del, eftersom jag hela tiden kom på nya saker jag behövde.

 

** Fyyyyfan vilken ångest när sånt händer!
Åh vad man har tappat hoppet många gånger i verkstaden!
Usch vilken ångest!

** Synd att de  inte går in meer i detalj om vad de gör  med bilarna,  vilka delar de användeer osv.
Men det är väl för att de inte är sponsrade som de inte vill göra gratis reklam

 

** Alltså fyfan vilken ångest.. min kropp känner igen de känslorna helt och jag får ont i magen av ångest bara av att kolla på denna videon.

 

** Det är riktigt härligt ljud =)
Jag ska nog ta och ställa på min snart, jag ska bara få hjälp av Marko med att felsöka varför min avgastemp inte fungerar som det ska.

 

** Okej, den känslan när man drar på, speciellt i hög växel och där är så galet mycket vrid, det är en riktigt skön känsla =)

** Ja men cirka 150 hk med ett färdigt kitt är nog vad man kan förvänta sig.
Jag har för mig att de färdiga kitten säger att motorn ska gå från 280 hk till 420+ hk på dålig USA bensin och en universal grundmapp.

** För er som är gamla i gamet, ni minns kanske den där svarta 350Z, ägaren hette Jim har jag för mig, han påstod att en mindre singelturbo var bättre än mina två största GReddy turbos.
Och med original ECU, lika liten IC som Hi bilen i videon, så påstod han att han hade över 1 000 hk! LOL!!

Men, det var ett bevis på att “Fake it untill you make it” fungerar.
Han körde ett halv varv på Mantorp och läckte ut olja överallt, thats it.
Men eftersom han påstod att han hade 1 000 hk så hade han en av de mest populära bilarna på garaget.org, och fick en massa sponsorer.

Ingen har sett bilen sedan dess, och idag så står det på hans profil att bilen med samma spec har 455 hk 😉

 

** Den Nissan 350Z som ligger högst på listan på Garaget.org kopierade min speclista rakt av, verkligen rakt av, utan att ända något alls, och påstod att han hade 1 000 hk han med, vilket räckte för att nå toppen på Garaget.org.
Bil nr 2 på listan kontaktade han jag köpte alla delarna av och sa att han skulle ha allt likadant.

(Visited 34 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.