Kommande Event : Japdays 2019 – Mantorp Park 3 Augusti

I väldigt många år så har jag sagt att jag saknat Japmeet.
Kanske ända sen de slutade med det för.. hmm.. 10 år sen? Mer?

Ja jag tyckte att det var väldigt diskriminerande att icke Japanska bilar inte alls fick köra in på området (men jag minns ändå en BMW med Nissan badges överallt hehe), men det var ett väldigt bra event som jag saknar av flera anledningar.
And i´ll tell you why, soon.

Jag har inga siffror eller fakta alls bakom detta, men jag TROR att Japmeet var årets största Trackday event i Sverige under ett par år.
Iallafall för oss med Japan-tillverkade bilar så var det utan tvekan årets viktigaste event.
Alla var där! (De med Japanska bilar, vilket alla vänner och bekanta hade på den tiden)

Nästa påstående har jag heller ingen fakta bakom, men jag tror att det som tog kål på Japmeet var att de senaste 2-3 åren, så var Japmeet samma helg som Gatebil Rudskogen, där alla var välkomna..

Gatebil växte enormt i takt med att Drifting blev mer och mer populärt.
Även om Gatebil INTE var något drifting-event förr!!

Men, Gatebil var stort, och för alla bilmärken..
Så det var väldigt dumt att planera Japmeet samma helg som Gatebil var, även om det var i två olika länder.

Sen dog Japtmeet ut helt och hållet, och jag tror att det var rätt tyst på Mantorp i allafall ett år, innan Gatebil kom till Sverige också.

And the rest is history.

Nej..
Gatebil eventen är helt amazing, världskända och älskade av alla..
Eller de var..

De senaste åren så har jag inte brytt mig om Gatebil-eventen för att det är 99% driftandes BMW och Volvos, som kör som om det vore ett TV-Spel.

Vill du köra vanlig, riktig bankörning, utan att behöva oroa dig över att få en sladdande rostig BMW i sidan, eller få däckrester på bilen, då är det bara att glömma Gatebil.
ÄVEN om schemat är upplagt som Bankörning och drifting separerat, men nej, det är bara drifting, hela tiden..

Förutom om du har en 1000+ hk rörramschassibyggd bil med vagnbok, då kan du köra i Extreme klassen.

Därför är jag så glad, nöjd och stolt över att vi har TimeAttackNU serien i Sverige.

Så, vad var så bra med Japmeet då?

Stämningen först och främst.
Men det jag gillade bäst var att körpassen var strikt uppdelade under dagen (eller dagarna?)

Det var 20 minuters pass, och uppdelat ungefär såhär.

** Pröva på bankörning
Det var för de som ville testa på att köra bana, oavsett om det var för första gången, eller bara längesedan de körde bana.
Eller de helt enkelt inte känner sig som räcerförare ännu, men tycker ändå att det är kul med bankörning.

Under detta pass så fick man inte köra om varandra, och skulle man göra det så skulle man vara mer tydlig med detta än vad man är i trafiken.

Man blinkade med helljusen till bilen framför så att han kunde blinka med sina blinkers och köra ut till sidan så du hade gott om plats för att köra om.

 

Detta var ju även perfekt för de som var rädda om sina bilar.

** Bankörning
Detta var nog det mest populära passet.
Här fick man köra om, men du skulle vara nästan lika försiktig och tydlig som på ”pröva på” passet.
Det var mer action här helt enkelt.

** Bankörning avancerad
Detta var för de som hade racinglicens.
Oavsett hur tuff du kände dig bakom ratten, hade du inte licens så fick du inte köra under detta pass.

 

Oavsett vilket pass du körde, oavsett om du hade racinglicens eller inte, så var du tvungen att vara med på förarmötet med en snabbkurs om hur man beter sig på bana och vad de olika flaggorna betyder.

Så, det var en så seriös track-day som det kunde vara.
För alla.

Lite så som TimeAttackNU är.

Sen hade de även ett sista pass i slutet av dagen

** Pröva på Drifting
Detta började som en aktivitet som var tillägning hela dagen på ”plattan” där ”strippen” bilarna startar. (Där kommer det att vara i år igen)
Det var där jag prövade på drifting i min Nissan 350Z GT för första gången.
Och jag vann en #1 pokal för det =)

Men sen med åren så flyttade detta ut till ett pass ute på banan istället.
Som sagt, Drifting var väldigt nytt, och ja jag är gammal.

 

Och ungefär så kommer det att se ut i år med.

Bilden kan innehålla: text

Driftingen kommer att ske på en konbana.
Jag hade jättegärna sett en klassisk konbana med utan drifting.
Men där är ju inte oändligt med plats.

Och ja, drifting måste man ju ha på ett event idag..
Speciellt ett event för japanska bilar.

Så i år kommer bankörningen att delas upp i 3 grupper, Rookie, Pro och Drifting.


Och 20 minuters pass, som jag tycker är helt lagom.
Det är sällan jag orkar köra längre än så, och om inte annat så töms min tank och oljan blir överhettad efter ungefär lika lång tid.

 

En nyhet för i år är något som jag tycker är jättekul och som jag jättegärna skulle vilja pröva.
Off-Road körning!


Jag har länge varit sugen på att testa detta.
Jag vet inte riktigt vart på Mantorp detta ska ske, men ja, jag har kört Off-Road på Mantorp med en Ford Fokus RS 😉

Och jag har kört Off-Road med en splitterny Range Rover ett par år i rad på Autoropas event på Ring Knutstorp.
Men jag skulle vilja köra Off-Road med en lite äldre bil utan en massa hjälpmedel, och en bil som man inte behöver vara så rädd om.
Här precis som på ett riktigt Off-Road event så behöver inte bilarna vara besiktigade 😉

Jag tänkte låna vännens Pajero och ta min #350Z på släp upp, så jag kunde vara så aktiv som möjligt på JapDays dagarna (ja det är faktiskt Fredag och Lördag, men enbart Off-Road körning på fredagen)

Men, oavsett vad min bil väger på riktigt, så är den ju reggad med en annan vikt, så jag får helt enkelt inte dra min bil på släp med mitt körkort..

Men oavsett, det är jättekul att de har med Off-Road körning på detta event också.
Jag vet inte om de bygger upp en bana, eller om det ska köras på ”riktig” terräng.
Det återstår att se =)

 

Sen tycker jag att de gör helt rätt i att ha minst lika mycket fokus på bilutställning som det är på bankörningen.
Visst, så har Gatebil det också, men bedömningen av utställningsbilarna på årets Gatebil Mantorp var tydligen en total flopp.

Och på Rudskogen så är där egentligen ingen direkt utsedd plats för utställningsbilarna.

King Of Mantorp eventet har utställning, där Lukas Kooz har varit domare hitills, och det verkar vara väldigt uppskattat.

Så vill man locka folk inom alla området av bilintresse, så måste man ha både Action & Show.

Ja, man kan tycka att man stänger ute 90% av de bilintresserade när man har ett event för endast Japanska bilar.
Men vad har vi mer? Porsche-folket som är mer känsliga än badskum.
Några fransmän med drivning på fel hjul, jänkebilar som bara vill köra rakt fram, och sen till sist, den främsta anledningen till att jag ser fram emot ett event för enbart Japanska bilar, vi slipper alla jävla BMW och Volvos!!!ha
(Där är ett enda undantag så är välkommen ifrån min sida iallafall, Björk är välkommen med sin Volvo, oavsett vilken motor han har i den)

 

En annan positiv sak här är att det inte blir något pris för ”Bästa Japanska bil” bara.
Utan här så delas det ut priser för nästan varje Japanska märke, och lite till.

Förutom bankörning kommer ni kunna uppleva den största japanska bilutställningen som någonsin skådats på Mantorp Park. Alla är självklart välkomna att ställa ut sin bil, så länge det är av japansk modell!

Juryn består av medlemmar från olika klubbar som ska utse vinnare i flera ärofyllda kategorier.

Kategorierna är följande: 
Best in Show
Best Subaru
Best Toyota
Best Nissan
Best Honda
Best Lexus
Best Mitsubishi
Best Mazda
Best Original Car
Best Race Car
Best Offroad
Best VIP
Best Stance
Best Retro
Årets Ninja

 

Jag skulle jättegärna vilja köra där.
Men jag är rätt säker på att de kommer att gnälla på att min bil låter för mycket.
Även om de väldigt positivt har angett att ”Vi har 105db som riktvärde”
Så inga tramsiga 95db, och jag väljer att tolka ordvalet ”riktvärde” väldigt positivt 😉

Men.. Eftersom mina mätare till avgastempen fortfarande inte fungerar, så borde jag verkligen inte köra oavsett…
Men… Lite kan man ju kanske gasa 😉

Vi får se som sagt.
Främst så åker jag dit där för att umgås med det gamla (räknas vi som retro JDM? 😉 ) Superior-gänget.


Sen kommer där även att finnas försäljning av olika slag, säkert en hel del ”TILL SALU” lappar på bilarna med osv osv.
En massa trevligheter att se fram emot alltså.

Jag har i förväg FÖRSÖKT köpa lite saker till min #RocketBunny86, som jag tänkte att försäljarna skulle ta med sig till Japdays.. men de svarar inte på mina mail… Som vanligt.

 

Och som vanligt så räknar iallafall jag med årets alla årstider under en och samma dag som vanligt på Mantorp 😉
Men just nu så verkar vädret bli perfekt för både bankörning, utställning och ”gött häng”

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Så, visst ses vi på Mantorp på Lördag?

 

 

All info om priser osv hittar ni på Mantorps hemsida.

http://www.mantorppark.com/japdays2019/?fbclid=IwAR1GNSDgOY1H1cVNYlhSPtuCw7ird1FsrkJss8e8kD8-IseZ8h46bGtWI5U

Barn upp till 15 år kommer in gratis.

 

https://www.facebook.com/events/390932694650910/

 

** Bilderna i inlägget är från Japmeet 2006 =)

** Jag försöker få med mig VLCTY Media så jag kan visa er några snygga videos där ifrån med.

https://www.facebook.com/VLCTY.mediaa/

** Jag hoppas att jag och Micke_J tar oss tiden att göra några videos också, like in the good old days =)
Jag har ju en ny mikrofon som jag vill inviga där =)

(Visited 369 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x