Dagens Porsche : Walter Wolf’s Gatu-Lagliga Kremer-Porsche 935 K3

Jag har varit riktigt Porsche-kåt idag, vilket ni kanske har märkt på inläggen.
Men när jag tänker efter på vilken sorts 911 jag skulle kunna ha råd med i dagsläget så blir det typ en 997 4S Targa… Och det är verkligen inte så spännande… Inget som jag just nu trånar efter det minsta lilla iallafall… Det är ingen bil som skulle fylla en funktion i mitt garage.

Och då plötsligt så drömmer man sig tillbaka på de riktigt råa bilarna.
Igår så visade jag er en Porsche bland mitt “Dagens Bilar” inlägg som jag kommenterade var värd ett eget inlägg.
Så Dagens Porsche är ännu en mycket underskattad bil som ingen pratar om idag.

För att ni ska förstå detta lite bättre, med hur det var på den tiden, pengar, Kremer teamet osv, så kan ni börja med att lyssna på denna underbara story om ni inte redan har sett detta klipp.

Så som ni kanske förstår, Kremer byggde EXTREMA 935or!
Som vann allt på sin tid.

Och bilen som dagens inlägg handlar om idag är en av de 2 enda gatu-lagliga Kremer Porsche 935.

1979 så var detta den enda gatu-lagliga Kremer Porsche 935

Ja den ser precis ut som racebilarna som användes i bland annat Le-Mans, men denna hade då en “ordentlig” inredning.

Bilen började som en riktig race-bil som Kremer byggde om efter en specialbeställning av F1 Team ägaren Walter Wolf.

Inredningen togs från en Porsche 930 Turbo, som 935 grundas på

Eller ja, ska vi vara riktigt petiga så grundades på en 930 Flatnose såklart.

Men ja, Eftersom det byggdes bara 948 st Flatnose jämfört med de 20 000 “vanliga” 930 Turbo så nämner jag ju den istället för att ni ska förstå.

Så inredningen var mer eller mindre som i en 930 Turbo, med Recaro-stolar och allt,
Stereo

ja förutom att han inte ville ha Dubbla AC i bilen som man fick ha på den tiden, så bara AC till föraren i Wolf´s bil.


Och så lackades den i Wolf färger, Blå, Guld, Rött

K3ans (denna versionen av Kremer 935 heter K3) upphängningen höjdes 5cm för att klara av vanliga vägar, och motorn stryptes lite för att ha en längre livslängd, så den 2.85 liter Twin-Turbo Boxer-sexan fick nöja sig med 740 hästkrafter vid 8000 rpm..

Det las ner mycket tid på ett one-off avgassystem till bilen med, bara det tog 6 månader att ta fram.

Så ja, en Gatu-laglig 935 med 740 hk som fortfarande hade en fet Whale-tail!

 

Så när Porsche påstår att GT2/GT2 RS är de råaste gatu-lagliga Porsche 911orna någonsin… Njaeee.. I say BS.

Bara för att dra lite siffror, En massa år senare så släpper Porsche den rekordsnabba 959 som toppade 317 kmh!  Svårslaget än idag!
Året därpå, 1987, så slog Ferrari det rekordet med Ferrari F40 som toppade 201 mph… Det är 323 kmh… Galet snabbt..

1979 så toppade Wolf läderklädda Le-Mans gatu-bil 338 kmh..
Och ja, detta är testat och bevisat 1979..
Inte på bana, nej nej, på Autobahn såklart =)

Nu 39 år senare så kan du göra detsamma i en splitterny Porsche GT2 RS som ses som världens snabbaste bil, den är faktiskt 2 kmh snabbare då den har en toppfart på 340 kmh…

Tänk att du 1979 kör i din helt nya jättesportiga Golf 1.6 GTI på Autobahn,

Plattan i mattan tills du når toppfarten på 177 kmh..
Och detta monster blåser förbi i nästan 340 kmh….

Galet..
Och bilen användes verkligen.. Eller ja, tusen mil han hann lägga i bilen innan han tröttnade och gick på nästa specialbygge.

Han brukade använda Porschen mellan södra delen av franska Rivieran och Cologne (där han kom ifrån), han körde där i mellan då och då, och när han gjorde detta så hade han regndäck på bilen


(Ja inte gatu däck som du förstår, utan Racing Regndäck, eftersom det är det lite mer vettiga att använda på gata)
Och så hade han ett plan som körde flög före honom till Cologne  med nya däck eftersom detta bakhjulsdrivna monster med 740 hk brände däck rätt så flitigt..

Dyr i drift? Oh ja..
Men då ska jag berätta att 1979 så betalade Walter Wolf 600 000 usd för denna då enda gatu-lagliga 740 hk starka Porsche 935..
Då ska vi jämföra det kanske med en Porsche 930 Turbo som 1979 sågs som galet dyr med en prislapp på 37 000 usd, som någon har räknat ut motsvarar 120 000 usd idag…
Så med lite mattematik (eller fusk med denna sidan) så motsvarar 600 000 usd år 1979 hela $4,250,000.00. nu år 2018.. Vi snackar alltså en totalt extrem bil för typ 35 miljoner kronor…

EDIT! Priset var 375,000.- Deutsch Marks, vilket motsvarade 800 000 usd, Så vi snackar nog om 40 miljoner av dagens kronor istället. 

Walter Wolf är en self made man, han började som dykare vid oljeriggar, och sen så blev han olje-MÅNGMILJONÄR själv, och så gjorde han precis vad han ville,

Walter Wolf, the Canadian Lamborghini man, is rarely seen without his Ray-Bans.

han hade F1 Team under hela “Rush” eran,

ägde tobaksbolag, sålde parfymer osv osv osv.

Innan han hade en 35 miljoners Porsche med 740 hk som resebil så körde han en custom made Lamborghini Countach

Det där är också en väldigt speciell bil.

Den syntes ofta kring F1 banorna, så det var hans brukis innan Porschen.
Den Countachen var den första med den ikoniska V-formade vingen och skärmbreddare ,
“Countach” is a term used to express delight at the sight of a pretty girl – but as you might expect, it's a bit more R-rated than that.

Andra mer aerodynamiska sidorspeglar osv osv

In its day, Walter Wolf's Lamborghini looked like a spaceship.
den hade även 500 hk, när de andra Countach hade 375 hk, den hade 8 kolvs bromsOK och bakre upphängning taget från en av hans Formen 1 bilar…
Så ni förstår, när inte den bilen var tillräckligt spännande längre så ringde han Kremer och specialbeställde denna 740 hk 935.

Förstår ni hur galet detta är?

Det är ungefär som att ringa Porsche och be dem sätta inredning i en LMP1 och sen få den gatureggad så att han kan pendla lite snabbare mellan sitt semesterhem i franska Rivieran och sitt hem i Cologne..

40 miljoner kronor?

Inga problem! =)

 

Efter sin 500 hk Countach och 740 hk 935 så beställde han en Procar BMW M1

Jepp, ännu en gatureggad racebil.
Och sen blev det en Ferrari 288 GTO.

Vilken form den var i har jag ingen aning om just nu.
Jag vet bara att han beställde den utan sidospeglar för att han tyckte att de förstörde bilens former.

Och nu när jag kollar på det så kan jag absolut hålla med om det!

Så… Walter Wolf var en väldigt rik Playboy som såg till att få det han ville ha.

Efter han sålde sin 935 så kördes den aldrig mer på allmän väg, eller överhuvudtaget tror jag, det har nog varit en museum bil sen dess.

Det var nog ingen annan som vågade köra den då.

 

Läs mer om hans Lamborghini Countach här

Walter Wolf is the Canadian who helped save Lamborghini

 

 

Läs mer om hans Porsche 935 här

http://www.finecars.cc/en/editorial/article/news/walter-wolfs-porsche-935-kremer-k3-le-mans/index.html

 

 

 

Dagens Porsche : Porsche 935

 

 

 

 

Den andra gatulagliga 935 ägdes av Mansour Ojjeh som grundade TAG (TAG Heuer)

Hans bil skrev jag om för några år sedan.

Porsche 935 Straßenversion

Men det är en helt annan bil..
Den byggdes av Porsche själva och hade 380 hk ifrån en 3.3 liters KKK Turbo-motor.

 

 

Mycket mycket tamare..
Även om den då hade 80 hk mer än de andra 930 Turbo på den tiden.

Så!
Om jag får drömma hejvilt om vilken Porsche som helst, så väljer jag i natt den vildaste 911an av dem alla.

Walter Wolf´s 740 hk gatu-lagliga 935

Så underbar

(Visited 409 times, 3 visits today)

Ett svar på ”Dagens Porsche : Walter Wolf’s Gatu-Lagliga Kremer-Porsche 935 K3”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.