Helgens Event : #Elmia2019 – Bilsport Performance och Custom Motor Show 2019

Då var Elmia över för denna gången, och bilsäsongen är officiellt igång inom alla områden =)

https://www.facebook.com/custommotorshow/

Det är nu Måndag-natt, och förhoppningsvis så har alla utställarna kommit hem nöjda, och får kanske sova gott första natten på länge utan stress med att bli klar med bilen =)
(UPDATE! Det är inte Måndag längre, inlägget dröjde för att jag väntade på bilderna)

Jag kom hem redan i Lördagsnatt, vilket förvånade alla verkar det som, jag har de två senaste dagarna säkert fått 20-25 meddelanden där folk frågar vart på mässan de kan träffa mig.
Men sorry, jag hade ett gäng unga killar med mig som inte är vana (ännu) med hur trött man verkligen blir efter en dag på Elmia.
Så vi åkte hem sent i Lördags.

Jag och alla andra som har varit med ett tag, vet att det räcker inte med halva helgen, speciellt inte om man ska vara social, mediabevaka och se på alla bilarna.
Jag träffade ett par tidigare utställare som i år var där som besökare, och de var också där hela helgen även om de ”bara” var besökare.

Men innan jag går till helgens notiser som jag har skrivit ner i telefonen under helgens gång som vanligt, så ska jag lite enkelt förklara varför det inte räcker med två dagar på Elmia.

Säg att det är 700 fordon där.

Och ja, JAG vill verkligen ge varje fordon iallafall en minuts uppskattning, dels för att syna, dels för att lära mig något nytt och för att ge byggaren minst en minuts uppskattning för dens arbete.

Vissa bilar står man vid flera gånger, längre stunder, man kanske pratar med ägaren till bilen en stund osv osv, ett sånt trevligt samtal kan lägg gå ut över en halvtimme.

Och sen så går man bara förbi vissa fordon utan att ge det en chans, dumt nog.
Men OM man ska vara helt öppen för alla fordon, så säg att snittet då ligger på 2 minuter per fordon, snålt räknat då eftersom man borde lägga minst en minut och på vissa så blir det en halvtimme.
Och då menar jag inte att syna bilarna så som juryn gör, utan bara uppskatta fordonet och se vad som är gjort med det.

Men 2 minuter per fordon blir alltså 23,33 timmar.
Lägg till minst 3 timmars socialt umgänge utan att egentligen kolla på bilar.
3 timmar om dagen för mig blir det minst, men säg 3 timmar allmänt.
Och sen MINST en timme då man är fast i publiktrafiken, sen ska man gärna äta,

man står och kollar på en avtäckning osv osv.

Då är det alltså närmare 30 timmar man behöver på sig, inklusive pissepaus, för att känna sig HELT nöjd med ett Elmiabesök.
Mässan har öppet 8 timmar om dagen, så det är alltså MINST 4 dagar du behöver för att kunna vara social, kolla på vad företagsmontrarna har att erbjuda, kolla lite på utomhusshowerna, och att ge varje fordon, som byggaren har jobbat med i minst ett år, ynka 2 minuter av din tid..

Så de som bara åker upp där på Lördagen, för att bara köa, trängas, och skymta några av bilarna, det där är bara för amatörer 😉

Så ja, jag hann inte med 1/3 av det jag ville, och jag längtar redan till #Elmia2020 där jag MÅSTE vara där hela helgen! =)

 

Så efter det långa, mattematiska intron, så är här mina notiser från helgen.

 

 

OBS! Bilderna från @pirran.photography har lagts till i efterhand, så de behöver inte ha någon kontext till texten ovan eller under.

 

** Jag har varit ovanligt taggad inför #Elmia2019.

Varför vet jag inte.
Jag har också varit väldigt positiv inför och under helgen, ovanligt positiv.
Jag har väl helt enkelt sett fram emot att få träffa mina ”bilvänner” som jag inte har sett på minst ett halvår.
(Det är VERKLIGEN trist att Bilsport la ner Motormässan i Malmö, men jag förstår dem helt och hållet)

Jag tror att mycket beror på att jag nu i år har ett eget Mediateam med mig.

Jag har verkligen saknat den tiden med Superior Media.
Men nu är det nya tider, och jag hoppas att detta blev starten för en ny tradition.

** Redan på Torsdag morgon så läste jag att Polisen var på hugget, och stannade till och med utställningsbilar.
Så jag planerade om lite och körde med min enda fullt lagliga, helt original bil som inte ens har tonade rutor.

** Vi åkte tidigare än vanligt, hoppade över Wild West Steakhouse på vägen dit, och kom dit lika sent på kvällen som vanligt ändå..

** Glatt humör, trevligt sällskap, strålande fint väder! (Nästan för varmt för att gå på bilmässa??) och så blir man väldigt hjärtligt och glatt bemött av Bilsport-personalen (som alltid), ja detta kommer att bli en toppen-helg!

** Som vanligt så var jag nyfiken på vad årets tema skulle vara, inte för att det har någon betydelse alls, men det är alltid kul att veta.
Och då får jag veta att i år så har varje hall ett eget tema, och det är helrätt tycker jag.
Det har ju varit något år med Elvis, eller annat ”Jänke-tema”, och det märks bara av i en hall..

Den bilen har jag velat se igen =)
Jag har inte sett den sedan Gatebil för en massa år sedan.

** Rent allmänt så märks det av tydligt och mycket positivt att det är ny ledning bakom Elmia.
Den gamla ledningen var lite envis, de ville få 80 000 besökare att anpassa sig efter deras gamla metoder.
Den nya ledningen är mycket mer lyhörd och demokratisk, och det märks av.

** Svaret på frågan som jag blev ställd 20 gånger om dagen, och själv ställde lika många, är att mässan är ännu bättre än förra året.
Medelsnittet var väldigt bra.

Det var någon som sa ”Ja men det säger man alltid, att det är bättre än förra året, och standarden är bra”
Well, är det inte så det ska vara? Att oavsett hur bra det var förra året, så känner man att det är ÄNNU bättre detta året.
Det är väl det man hoppas på, att det ska bli bättre och bättre.

Och nej, så har det verkligen inte alltid varit.
Det har varit vissa år, och till och med 2-3 år i rad, då det var mestadels besvikande skit.
Ja som tur var så fanns det några guldkorn i skiten även då, men specifikt ett år så kändes det som ett inomhus Vallåkra, på sämsta möjliga sätt, att det var mestadels utfyllnadsbilar, först att ansöka fick komma med, och i sista sekund så fick man vinka in bilar ifrån vägen utanför, så pass illa har det varit.

Så ja, Elmia blir bättre och bättre för varje år, både sett ifrån bilarna och själva mässan i sig.
Och det är så det ska vara.
Jag har länge väntat på att ALDRIG mer få höra den urdumma kommentaren att folk inte åker till Elmia för att ”Det är samma skit år efter år”, och att folk inser att man är bara riktigt lat och snål om man inte åker till årets största bilmässa.

Jag har länge väntat på att Elmia ska slå över antalet 100 000 besökare över helgen.

** Som alltid så ser jag mest fram emot att få träffa alla vänner och bekanta, nya bekanta, bloggläsare, folk som har spelat tuffa bakom skärmen, osv osv osv, mer det än att se bilarna.
Och tyvärr så kom de flesta av mina besökande vänner till Elmia på Söndagen, vilket är helt rätt dag att gå (eller ja, alla dagar utom Lördagen är bra dagar).
Så de jag träffade under Fredagen och Lördagen var de som var där och ställde ut.
Och jag är jättenöjd över att få ha varit social med dem.

** Elmia-helgen har blivit något som folk själva vill vara fina inför.
Inte bara bilarna alltså.
Och ja, jag är absolut skyldig till detta, med ”roliga outfits”, ”Elmia-skor” osv.
Det var skönt att se att folk har slutat med att klä ut sig till clowner bara för att få uppmärksamhet, och ja då menar jag besökarna.

(Så varmt var det inte att man behövde gå i linne med helt öppen rygg)

Och det var extra kul att se att flera av mina vänner hade gått ner 10+ kilo sedan jag såg dem sist.

Jag gick faktiskt också ner i vikt inför Elmia, hela 3 kilo.
Och sen veckan innan så gick jag upp 5 kilo, så ja, det gick ju inte som planerat 😉

** Här är mycket bra bilar.
Bra val av bilar, flera modeller och byggen som intresserar mig.
JDM-temat i A-Hallen var en fullträff.


Och det är riktigt bra att A-Hallen har förändrats mycket.

Förr så var det ju faktiskt så som de kritiska säger, det var ”Dunka dunka bilar med lysrör under” i A-Hallen.
Och sen efter det så var det ”bara” sänkta bilar med snygga fälgar.

Men i år så var där verkligen allt möjligt, allt från A-Traktorer till flermiljons-lyxbilar.

Och i B-Hallen så såg jag nog inte ett enda ofärdigt driftingbygge med en icke inkopplad engine-swap.

Utan även här var det riktigt fina och FÄRDIGA bilar.


Jag tycker verkligen om att man kan se en riktig racebil eller en hemmabyggd Kitcar i samma fina skick som bilarna i A-Hallen.

** Där var ett par olika som tyckte att mässan kändes större.
Det tyckte nog inte jag, men jag förstår inte alls hur de har lyckats med att få in 100 fler fordon OCH gjort så det är MYCKET!! lättare att gå runt där!
Där var ingen flaskhals alls i A-Hallen längre!
SÅ skönt!
Det där ska Bilsport ha cred för, efter alla dessa år och alla dessa versioner av hur bilarna ska stå, detta blev till sist helt rätt.
Och sen fått in fler fordon än vanligt!?
Helt otroligt bra trollat.

** Även de gånger som jag har varit kvar hela helgen, så har jag inte brytt mig om att gå och kolla på prisutdelningen.
Inte ens de gånger som jag själv har ställt ut, och detta är ju för att man oftast bara tycker att domarna är helt ute och snurrar.
Men det verkar också bli bättre för varje år.

** AH! Jag visste att jag skulle glömma något!
Jag köpte ju ett Louis Vuitton halsband enbart för att bära mitt V.I.P kort i.
Men det glömde jag hemma såklart!

Aja, Supreme bandet får duga i år igen.

** Som sagt, bilarna håller en högre standard, ett högre snitt i år.
(Jajaja det var inte mycket som stack ut, men mer om det sen)

Och jag tror att det är såhär.
Förr så byggde majoriteten av de med ett bilintresse, bilar för sin egna skull, enbart.
Kanske några ville imponera på sina vänner, eller iallafall ha coolast bil i byn.
Men de flesta köpte de som de tyckte var snyggt, och de trodde att allt passade ”bolt on”.
Och skulle de råka hamna på en bilmässa som utställare, så var det bara kul.

Idag så tror jag att de flesta bygger bilar med hög finish och med mycket mer noggranhet med passform osv.
Kanske för att de har målet om att ställa ut någon gång, men jag tror mer att det är för att kunskapen är allmänt bättre, man får MYCKET lättare hjälp via Facebook och grupper (man får aldrig hjälp av forums-troll)
Och de flesta har högre krav på sig själva och sina egna bilar, oavsett om de har målet att ställa ut bilen eller bara bruka den.

Och jag tror helt ärligt att ALLA som bygger eller stylar sina bilar, vill få ställa ut på Elmia någon gång.
Då har man lyckats, oavsett om man får med sig en pokal hem eller inte.

Sen så vet jag att Bilsport är mycket hårdare med vilka som får ställa ut på Elmia.
Silen är mycket finare än tidigare.
Och jag tror absolut att strategin om att bjuda in superfina utländska bilar,

för att motivera och puscha våra svenska bilbyggare att göra bättre ifrån sig, det har absolut fungerat.

Och det är redan stor skillnad från förra året.
STOR skillnad!
Förra året så kändes det som om att det räckta med dit-limmande universal fender-flares för att få ställa ut.

Och ja, i år så var det fortfarande vissa som trodde att det räckte med en utstickande färg, eftermonterade fälgar, och ett fult widebodykitt för att få ställa ut, men som tröst så stod dessa i klubbmontrar, där kan man tyvärr inte neka retard-barnen att få leka med de andra.

** Jag fick höra av många inför Elmia att bilsport väntade tills in i det sista innan de avslöjade vilka som fick ställa ut, vilka som fick stå som reserv, och vilka som blev nekade.

Och det gillar jag, jag tycker om att Bilsport gör utställarna lite extra nervösa, och bara för att du har ställt ut tidigare, och är lite känd i dessa kretsar, så betyder inte det att du ska få ställa ut med ditt nya bygge.
Långt ifrån alla blir bättre med tider, och vi har många ”one hit wonders” inom denna värld.

Detta var nog också anledningen till att jag märkte att många var gladare än vanligt att få ställa ut.

** Jag ska försöka låta ödmjuk här med min liknelse.
Där var ett par stycken som sa att de aldrig skulle våga ha en avtäckning på Elmia, bara för att de inte är lika kända som Kooz.

Jag ser det som såhär, Kooz är unik, så enkelt är det, så jämför inte er med honom.
Jämför er med de andra 99%.

Jag brukar alltid försöka trösta t.e.x sneakersamlare med att de aldrig ska jämföra sig med mig, för då vill man nog bara ta livet av sig.

Kör ditt egna race.

MEN! Jag är också väldigt skadeglad över att se hur ALLA dessa som svor på sitt liv mer eller mindre, att de inom ett par säsonger skulle ta över och bli bättre än Kooz.
Hey, the sky is the limit, man ska aldrig vara nöjd, sikta högt.

Men SHIT vad dessa personer har både hunnit göra bort sig och bli bortglömda under dessa par säsonger!

** För att besvara vad alla var så väldans nyfikna över.
Jag hade 12 par skor med mig denna gången.

Jag byter strumpor och skor varannan/var 3e timme under dagen,

och på kvällen så blir det ett par skor, så ja egentligen skulle jag BEHÖVT ha med mig 2-3 par till.

** Denna bilen fick väldigt mycket uppmärksamhet på parkeringen.

Själv så gillade jag denna, som nästan ingen förbipassande visste var det var.

Det är ju en Holden Maloo såklart!
En supercool bil, men som tyvärr lät överraskande lite!

** Som besökare så tycker jag absolut att man ska gå ett par varv på parkeringen med, där står MYCKET coola bilar på gästparkeringen också!

 

** Vi hade ett par år där majoriteten av bilbyggarna BARA var ute efter att vinna pokaler, till varje pris.
De blåste sina vänner, de ljög, de skapade rykten, de gjorde ALLT för att få vinna en plastpokal.

Det där har vi kommit ifrån som tur är.
Visst, folk har alltid sagt att de bygger för sig själva eller för att underhålla andra.
Men nu i år som först, så känner jag att de verkligen menar det.

Vi ska inte glömma, Elmia är till för att underhålla 80 000+ människor.


Inte för att dela ut 100 pokaler.

Bygg din bil så DU blir glad, och om den gör andra människor glada också, så har du verkligen lyckats.

** Det är varmt här i Jönköping denna helgen..
Visst, Påsken kom sent i år, men det brukar vara alla möjliga vädersäsonger under Påskhelgen i Jönköping, allt från sommar till snökaos.
Och denna helgen så var det sommar, det var över 10 plusgrader redan på morgonen, och det kändes som det dubbla.
Så jag var lite rädd att folk skulle tyckte att det var för fint väder för att gå och trängas på Elmia.
Årets första långhelg, årets första fina väder, påsk osv osv.
Men jag tror ändå att det var fler besökare varje dag än jämfört med förra året.

Trots att folk inte hade fått lön innan Påsk, eller? ja jag vet inte.

** Det lönar sig verkligen att köpa förköpsbiljetter!
Det är både billigare, och framförallt så kunde ALLA med förköpsbiljetter bara gå raka vägen in, medans de andra linjerna hade timmeslånga köer!

** De som inte riktigt känner till Elmia, fortfarande.
De som påstår att de har ett bilintresse, men ändå aldrig har varit på Elmia.
De frågar bland annat om där är ”jättedyra bilar” där (och om bilarna som står där är till salu osv osv)
Och mitt svar är att det är inte såna slags bilar där.
Men så var det inte i år.

I år så var det nog utan tvekan ett rekord för antal Lamborghinis!

Var det någon som räknade?

** Okej, åter igen, snitt-kvaliten var bäst hittills, det tror jag på helt ärligt.
Och det var dessutom svårt att hitta dåliga bilar (men ja det fanns ett par).
Men, det var väldigt få bilar som stack ut.
Få bilar som var typiska ”Elmia bilar”.
Och då menar jag inte bara tema/show bilar.

Så min teori om att de flesta idag bygger väldigt fina bilar för sig själva, och inte för att underhålla andra, det stämmer nog.

Men ja, även om årets två tema-bilar var RIKTIGT BRA! (Batman och Deadpool), så är jag så rädd att vi en dag kommer att komma till ett Elmia helt utan show-bilar.
Tro det eller ej, även om det inte syns, så blir Kooz äldre med tiden.
Och som Berggren själv sa till mig, han går mer åt Kooz hållet, och Kooz går mer åt det trendiga.
Det är många år nu som vi har väntat på, ja kanske inte Kooz-ersättare, men Kooz-utmanare iallafall..

Och 10 år senare, så har vi en enda?
Så nej, Kooz kan inte gå i pension på många år.

** Denna gillade jag.

Rätt lagom mycket gjort med den.

** Jag tycker om att vi har ett par, gärna en handfull showbilar.
Men jag minns också en tid då det var allt för mycket såna bilar, som inte ens gick att köra med.
Och även om vi saknar ett par showbilar till, så vill vi väl verkligen inte se fler ”Ice Age” bilar!?
(De flesta av er har nog glömt den finnen, eller så är ni för unga)

 

** Strump & Sko-ombyte, samt handsprit är verkligen ett måste för mig på ett sånt här event.

** Om du ska bygga en bil med Louis Vuitton tema, då räcker det inte med att spraya LV loggor lite här och där, och använda sig av någon konstig guldaktig färg som inte alls har med LV att göra..

Där är INGET Louis Vuitton material i den bilen.

** Jag tycker verkligen att här är något för alla smaker.
Och alla åldrar.



Därför blir jag så irriterad på folk som inte orkar ta sig dig för att det är ”samma plast-skit som alltid”.
De har så fel, men tyvärr så får de skylla sig själva.

Oavsett om du gillar nya dyra bilar, gamla fina, sänkta bilar, racebilar, driftingbilar, bilar med fin lack, showbilar osv osv osv, så är här något för alla smaker.

 

** Jag trodde faktist att denna bilen skulle få mer uppmärksamhet än vad JAG SÅG att den fick.

** Nu är jag väldigt osäker på detta..
Men att det INTE är en jänkebil på Press/utställarkorten… det är väl väldigt ovanligt?


** Att SONAX tog med sig KEN BLOCK hit var verkligen stort!!

Det måste vara den största bil-kändisen någonsin som har varit på Elmia och signerat posters!

Jag tror på fullaste allvar att inte ens Zlatan hade spridit så mycket glädje på Elmia som Ken Block gjorde.

Det var riktigt mäktigt!

Och även om han ”off stage” var supertrött, så var han glad och smilade till varenda en person som ville ha hans autograf och ta en bild.

Kön till detta var låååååång! Så pass lång att vakterna var tvugna att bryta den för att det gick inte att gå rint på mässan.
Och planscherna tog slut osv osv, men SONAX fixade så han signerade kepsar istället till de sista.

Jag tycker det är lite synd att Bilsport inte annonserade ut i högtalarna om vart han skulle vara och när.
Visst det stod på schemat, man man glömmrt bort tiden när man går där inne.

** Det var min gode vän Dirk ifrån SONAX huvudkontor i Tyskland som bjöd på att ta hit Ken Block, så pga detta så fick jag hänga med dem hela eftermiddagarna.


Och därför så vet jag hur trött Ken Block verkligen var, Jetlaged de-luxe.
Så fort han satte sig i soffan i sitt rum så däckade han.
På bilden ovan så ligger han och sover i soffan.

Och den lilla halvtimmen paus som han hade för att vila och äta, den kändes som 5 minuter FÖR MIG!
Tänk då hur det kändes för honom.
Men han var ett proffs, så fort han var bland folket så var leendet på plats igen.

Och trots ibland tråkiga och lite provocerande frågor, så svarade han ordentligt och ärligt på allt.

** Höjdpunkten med att hänga med Ken Block var nog att få gå igenom folkmassorna med vakter som pushade bort alla i vägen så man kunde gå fritt =)
Det där gillade jag.

** Vädligt kul att folk kommer fram till mig och säger att de läser min blogg osv.
Kul att företag vill ta bilder med mig i deras monter, och företag/klubbar som vill att jag ska göra reklam för dem.

Jag fick en massa mail om folk som ville att jag skulle komma förbi deras monter osv.

Men, sorry to say, de flesta av er som kommer fram till mig, jag är först och främst dålig på namn, och sen så har jag ingen aning om vem ni är ändå.

** Mitt orutinerande men unga mediateam var så trötta runt lunch att de ville ha skjuts till hotellet för att sova några timmar =)

** Nu låter detta som skryt, men jag säger det varje år, jag är SÅ tacksam för mitt V.I.P kort!
Som inte bara gör så jag slipper köa, utan det absolut bästa är att jag får gå runt på mässan under ”presstimmarna” som är 2 timmar innan öppning och en timme efter stängning.


De timmarna, utan publik, med lugn och ro, de är verkligen guld värda.
Ja vi hinner inte filma och fota allt vi vill trots de timmarna, men för mitt egna välmående, så att jag får möjligheten att gå runt och njuta av bilarna, utan andra människor, det älskar jag!

** Oavsett hur många varv man går runt i varje hall, så är det ALLTID en massa som man missar!
Så fort man kommer till hotellet och slår upp Facebook, så ser man en massa bilar och personer som man har missat fullständigt!.

** Jag hade glömt hur mycket jobb det är med att mediabevaka Elmia.
I år så livebloggade jag ingenting.
Jag var där under alla presstimmarna.
Vi klippte videos tills 3 på natten, sov nästan ingenting.

Och ändå så hann vi inte med 1/5 av allt vi skulle.
Och Kooz var ju superupptagen som alltid, så vi hann tyvärr bara med att gå igenom A-Hallen ihop.

 

** Jag har fått mycket gnäll angående denna videon, att jag BARA gnäller på allt.
Jag har kollat på videon, och jag kan verkligen inte förstå vad de menar, på allvar.

Kolla gärna kommentarerna där.
Men ni som inte känner mig, upplevs det verkligen BARA som negativt gnäll?

Här är en väldigt konstigt reaktion tycker jag.

 

Och detta är riktat allmänt till alla bilbyggare, inte bara killen ovan.

Om du är så känslig mot kritik, och till och med konstruktiv kritik, då kan du ju inte ställa ut en bil, som kommer att granskas och bedömas av en professionell jury, som under samma helg synar några av Europas finast bilar.
Och där din bil kommer att beskådas och granskas av 80 000 människor, där de flesta aldrig har ens försökt att styla en bil, och där de flesta redan inte gillar din bil bara för att den står där och deras inte gör det.

Så har du ett alldeles för stort ego, ingen självinsikt, inte klarar av kritik och är en dålig förlorare, då ska du verkligen inte ställa ut din bil.

Ska du bli sur och grinig om inte ALLA älskar din bil och juryn ger dig 10/10 på precis alla punkter?

Då får man nog skaffa sig en annan hobby..

 

** Och på tal om att gnälla om sponsorer.

Folk är så dumma, att de köper ett klistermärke, sätter det på sin bil som de har ”har planer med” och sen tror de att de ska få saker gratis av det företaget för att de redan har deras logga på sin bil..

Kolla här.
De första 10 åren så VILLE jag inte ha sponsorer.
Jag har byggt min bil själv och med egna pengar.
Jag ville inte att någon skulle ta cred för det i efterhand.

Sen insåg jag att det var dumt att eventuellt tacka nej till gratis däck.
Detta var efter krocken tror jag, då jag fick punga ut en massa pengar på bilen för att återställa den.

Så jag mailade runt en hel del, och blev bara nekad överallt.
Ja där jag ens fick ett svar alltså.
Och då mailade jag inte via någon allmän mail, utan tack vare vänner så fick jag mail direkt till rätt person som har hand om sponsring.
Jag blev ändå ignorerad och nekad.

Ett par år senare så har jag tack vare goda vänner, och enbart tack vare det, två sponsorer, Sonax och HelaBilen.se, och det är jag MYCKET tacksam över!
(Jag vill även slänga in ett tack till Däckdesign.se)

Men de senaste åren så har jag mailat runt en hel del igen, och försökt få sponsorer.
Både till min West Racing Corvette, min #350ZRS och min #RocketBunny86, ja jag försökte nog med min #BudgetMiata också.

Och jag anser att jag har en hel del utöver det vanliga att erbjuda eventuella sponsorer.

Jag har en bil som är världskänd.
Som duger både till bankörning och utställningar.
Jag har en handfull bilar som får mycket uppmärksamhet, och som absolut är värda att ställa ut.

Jag har ett (än så länge) unikt sätt att göra reklam för sponsorerna på mina bilar (inlägg kommer)

Jag har en blogg riktat åt just deras kundkrets, dvs bilintresserade.
Jag har en Youtube-kanal.
Jag har över 42 000 följare på Instagram.
Jag är en välkänd profil i dessa kretsar.

Och fortfarande, till 99% så får jag inte ens ett svar av de jag mailar, det är på fullaste allvar så jag tror att min mail har blivit flaggad som spam.

Om jag är riktigt envis och fortsätter att maila dem, så får jag i bästa fall lite rabatt hos dem, 15-30 % rabatt.

Så, om du köper en halvdan bil, där du påstår att du har planer med att göra något jättespeciellt med den, men du kan inte säga vad.. och du vill ha gratis saker redan från steg 1.. i utbyte mot ett klistermärke på din bil.. Då kommer du att bli mycket besviken..

 

 

** När jag sover över i Jönköping så väljer jag Comfort hotell som ligger lite utanför stadskärnan, enbart för att slippa alla bilar som kör runt och spelar dålig musik nätterna långa.

Men även där, även med stängt fönster, så är jag väldigt glad över att jag hade öronproppar med mig.

** Ja, det känns lite off att bo på ett sådant hotell..

Men men.

** De bilar som jag mest såg fram emot att få se live på Elmia i år, var de bilar som jag kände till mest innan de blev officiella.

Jag har haft gästvänligheten att få följa både Berggrens ombyggnad av Batman-bilen (inte Batmobile) och Kooz Deadpool.
Det var faktiskt jag som uppmanande Berggren till att go all out med Batman-temat på sin bil, så där jag har varit smakråd och fått vara med ”behind the scenes” under hela bygget, som började dagen efter Modified Run.

Och jag var en av de första som fick veta att Kooz skulle bygga en bil till efter hans 20 års jubileum, som folk antog skulle vara hans avsked som bilbyggare.

Och oavsett hur nära vän jag är med Kooz, och oavsett om jag gillar Batman eller Deadpool mest, så trodde jag att jag skulle gilla Berggrens bil mer än Kooz bil.

Men… den var verkligen svår…
Som Berggren själv sa, han går mer åt Kooz-hållet, och Kooz går mer åt det ”normala”..
Och då har de båda hamnat i ungefär samma läge faktikskt..

Batman är lite mer extrem… Deadpool är finare…
Där är något som jag hade gjort annorlunda med Batman,

men där är ingen jag kan komma på att jag skulle vilja ändra på Deadpool..

Den var svår..

Men jag är ändå helt enig med precis allt som Deadpool vann.

Och när det kommer till helheten, så är det ingen tvekan om att Deadpool är den stora vinnaren tack vare all PR innan Elmia!

 

 

(Jag hoppas att ni förstår att jag menar Batman-BILEN och Deadpool/Project Zero BILEN)

Kooz har gjort ALLT helt rätt med denna bilen, och jag håller nog med om att det är den BÄSTA bilen har har byggt hittills (kanske inte den snyggaste i min smak), och det visar bara att Kooz fortsätter att bli bättre och bättre för varje år.
Ingen är fulländad, även läraren fortsätter att lära sig så länge han lever.

Med Project ZERO så har han gjort ALLT rätt!
Han har brytt sig om att få rätt stance för första gången.
Hela PR grejen innan Elmia var unik.

Avtäckningen, som han var så orolig inför,

var packad med publig, och gick så bra som det kunde gå.

 

Jag tror absolut att denna bilen kommer att bli mer och mer uppskattat för varje bilträff den kommer att synas på.
Just pga detaljerna och att allt är så bra gjort.

 

** Som jag säger där i videon, jag vill se originalbilar på plats också.
En hall, eller i värsta fall utomhus så som ljudbilarna och vissa besökare stod förr.
Eller om man kastar bort de som säljer ”Fuck you i drive a Volvo” och minimjukglassar för 50 kr, och ställer nybilar där kanske?

** Som jag sa i videon, breddad är årets trend detta året också.
Men denna gången på rätt sätt.

** Det enda stora frågetecknet i år är väl att Berggren vann ”Past Years Winner” priset med sin väldigt ombyggda ”Batman-bil”.
Jag vet inte om det är ett nytt pris, eller hur Juryn ”använder det priset”.
Men jag kan inte minnas att jag har hört talas om det priset tidigare.
Och då vet jag ett par bilar som har stått där i ett annat utförande året efter de vann något pris.

Så hur mycket ska man bygga om sin bil för att man INTE ska få detta priset?
Ja att inte vinna ett pris är ju lätt, men ni förstår vad jag menar, vart går gränsen?
Eller kan man bygga om en bil hur mycket som helst? Som ”Kärnkraftverk Audin” som gick från kombi till Pickup, men ändå ses som ”Fjolårets vinnare” så länge bilen har samma reg-nummer?

Och sen så vet jag inte om det verkligen är ett pris, att man har vunnit något i år, eller om det bara är en påminnelse om att man vann förra året?

Annars så håller jag fullständigt med om alla andra som Juryn valt att ge pokaler till.

 

** Här är listan över alla vinnarna från Elmia2019

http://www.custommotorshow.se/blog/2019/04/22/vinnarna-pa-bilsport-performance-custom-motor-show-2019/

 

** Jag hade hunnit glömma hur mycket drama, avundsjuka och trams det är inom denna världen… Verkligen..
Att de bara orkar…

Men..att offentligt håna, göra narr av, driva med och mobba, någon som bara vill underhålla besökarna,


det var ett nytt rekord av att sjunka extremt, pinsamt lågt!

Jag skulle vilja dela denna video som las upp på Facebook, men Facebook har ju tyvärr hindrat mig från att gå in på profiler!

** Där var nog inga ”Monter-brudar” längre.
Ja Gatebil hade två tjejer som vanligt, men där var inget företag eller bilutställare som hade halvnakna, helslitna milfar i sina montrar.

Kvinnor som ställde ut, och kvinnor som jobbade, och kvinnor som såg bra ut medans de ställde ut eller jobbade, det fanns det.

(Inte de jag hade i åtanke, men detta var den enda bilden jag hittade på tjejer ifrån Elmia konstigt nog)

Men som tur är så har vi vuxit ifrån tänket att slitna partybrudar som tävlar i vem som kan visa upp mest celluliter, ska kunna ge positiv uppmärksamhet till en bil eller en vägg med fälgar.

** Jag tycker att Elmia har ett par ansvar/uppgifter.
Innan jag började med hela mediagrejen så åkte jag till Elmia främst för en sak, för alla återförsäljarna.
Jag ville se utbudet av fälgar live, jag ville provsitta racingstolar,

jag ville klämma på rattar… 😉

Och då på den tiden, så blev jag faktiskt mycket besviken på utbudet som fanns på plats.
Speciellt när det kom till att få provsitta skalstolar.

Men idag är det helt annat.
Idag så finns det flera återförsäljare med en MASSA olika fälgar att visa upp, stolar att pröva, bildelar och bilstereo att köpa på plats.

Så det har också blivit mycket bättre på den fronten.

Sen så är väl huvudpoängen med att besöka Elmia, att få inspiration till sitt egna bygge.
Eller ja… de flesta av dessa 80 000 besökare är nog inga bilbyggare,

men även om man åker dit enbart för att njuta av andra bilar, så kanske det ändå slutar med att man inom en snar framtid köper en liten spoiler, eller nya fälgar, eller en sänkningssats till sin slitna Passat.

Sen vill jag också tro att Elmia ger motivation för de som har fastnat med sina dammsamlare till byggen, att få en nytändning och sätta igång med sitt bygge igen, för att den nån gång ska ställas ut, visas upp, imponera eller bara köras med.

Men en mycket viktig del kring Elmia är att kunna se bilar, delar, saker live, att kunna få information av utställarna och försäljarna, för att ja, de utställarna som har sponsorer anser jag ska kunna svara på samma frågor som en säjare för de företaget som de representerar.

Elmia ska underhålla, ge utlopp för sina passioner, inspirera, motivera, ha bra deals på produkter, informera om produkter, event, klubbar osv osv.
Och sälja såklart.

Där uppskattar vi alla extra mycket de bilbyggare som låter folk få provsitta, klämma och känna och få prata med bilbyggaren.

** Det var kul med en monter med ”Ladufynd”.
Men detta är mer ”övergivna i skogen” bilar, och inte Ladufynd enligt mig.

** Jag har burit min ”Bumbag” över kroppen varje dag nu sen i höstas tror jag, eller somras.
Och jag har aldrig någonsin tidigare känt att den var jobbig att bära, men det gjorde jag nu.
Efter ett par timmar på Elmias betonggolv så är allt jobbigt.

Så då tog jag av mig väskan och satte den runt midjan, som den är tänk att bäras, och det var SÅ mycket skönare!
Nu förstår jag varför man förr älskade magväskor!

** Ska man vila så är det ”Jänke-hallen” som gäller som alltid =)

** Även om jag inte är särskilt MC intresserad, så skulle jag ändå vilja ge dessa byggen mer uppmärksamhet.

Men det fanns det bara inte tid till.

** En MC helt täckt i läder låter kanske lyxigt.

Men usch nej, detta gav mig bara en ”Leatherface” känsla.

** Jag inser nu att detta inlägget kommer att bli alldeles för långt för att någon ska orka läsa hela.
Men jag fortsätter ändå.

** En maskin för att blåsa bort dammet från bilen..
Då är man rutinerad.

** Olika tävlingar för att folk ska ta bilder på ens bil eller monter är ju ett bra sätt att locka till sig bilder och uppmärksamhet.

 

** Det där med SMS röstning…

Jag vet inte..
Det är bra för att folk väldigt sällan orkar fylla i lapparna och rösta..
Men vi vill ju också komma ifrån hela ”Flest fans vinner”.
För att genom SMS röstning så kan ju folk som inte ens är på plats också rösta.

Men hey, funkar det för alla jävla TV program så funkar det väl för Bilsport Performance och Custom Motor Show.

** Jag gillar verkligen insugen på bakskärmarna på Rocket Bunny V3 kittet..

Hade jag kunnat byta bara de delarna på mitt kitt så hade jag gjort det.

** Denna ZR1 inspirerade hur var mycket cool.

Denna bilen verkade vara mångas favorit i år.

** Detta är en trio som jag skulle vilja ha i min samling =)

3 generationer Corvette ZR1

** Det var väldigt många som frågade om jag ställde ut /Varför jag inte ställde ut.
Och mitt lata svar är att jag inte orkar ställa ut, mest för att det är jobbigt att ta sig till och från hotellet varje dag efter man har ställt sin bil på mässan.

Men, det är faktistk som så att jag har aldrig ansökt om att ställa ut min bil någonstans.
De gånger som jag har ställt ut, så har jag blivit tillfrågad.

Första gången jag ställde ut min #350ZRS så hade folket röstat fram att det var min bil de ville se helst på mässan.
Det var då garaget.org var som störst, det var i deras monter jag stod.

Andra gången minns jag inte alls.. Jag vet på ett ungefär vart bilen stod, jag tror att det var samma visa där att jag hade blivit framröstad att stå på Elmia, jag tror att det var Gatbilar.se som hade den montern då.. jag minns inget av det..

Och sen senast, som nog är 5 år sedan, så blev jag tillfrågad att stå där, i typ halvt sammanband med Sonax, men tillfrågad av Bilsport.

Annars så har jag varit där för att mediabevaka,

och något enstaka år enbart som besökare över dagen, men det var längesen.

Och ja, jag har flera bilar som absolut hade platsat att stå där,

men som sagt, jag har själv aldrig ansökt.
Jag tar det absolut som en komplimang att folk tror att jag har varit där och ställt ute fler än 3 gånger, och att jag borde ställa ut där.

 

** BRL hade mycket bra priser på plats som vanligt.
(Vilket de faktiskt började med redan ett par dagar innan online)
Och jag var väldigt lockad att köpa en hel del där.
Jag har ju bestämt mig att bygga ljud i min #RocketBunny86 innan jag ger mig på min Corvette.
Men jag hade ingen plats i bilen, jag bad om bärhjälp i 3 dagar med att få ut min låda ifrån SONAX till bilen (jag fick ingen bärhjälp)

Men jag tar det nu efter Elmia, och hoppas på att få lika bra priser i efterhand ändå 😉

** Precis som på Vallåkra så är det ”coolt” att bära runt på stora baslådor för att visa upp vad man har köpt..

** De tidigare åren så har jag nog struntat i utomhusshowerna för att det har varit för kallt, och det kunde jag ju verkligen inte skylla på i år, det var varmare ute än inne.
Men, alla rökarna, usch..
Jag tar mycket hellre däckrök än cigarettrök!


Så jag höll mig inne så mycket som möjligt förutom när jag gick med Ken Block från hall till hall, men även under de sekunderna ute så försökte jag mitt bästa med att hålla andan för att slippa all cigarett-stank.

Förr så rökte inte bilintresserade..
De var smartare än så, och la alla pengar på bilen 😉

Men, det är MYCKET ”Volvo-raggare” och annat White Trash på bilevent nuförtiden.
Även om det alltid har varit fulla raggare på Elmia, så är detta ett ämne som absolut inte har blivit bättre med åren, utan mycket mycket värre..

Ja förr så var raggarna så fulla att de bokstavligen ramlade in i bilarna.
Och det var inte långt ifrån det i år.
Varför går man asfull på en bilmässa?
Vad får man ut utav det? När man är så full att man inte ens vet vart man är eller kan se en halv meter framför sig, och där vänner och flickvänner får hålla dig uppe??

Och nej, det serveras absolut ingen alkohol inne på mässan!

Så jag tycker att vi måste visa ett tydligt avstånd från sånt här.
Vakterna får avvisa fyllon först och främst.
Men sen, allt det här tramset med att ha spritflaskor i sina showbilar, att glamorisera alkoholdrickande och att sammankoppla det med bilar!
Sluta upp med det där!

Visst, om man bygger en lyxbil där man ska åka i baksätet, då kan man ha en fin flaska i baksätet.
Men en 2 sittsig bil med flertal spriflaskor i bilen och i montern…

Varför!? Vad är temat? Att köra full?

Och sen, många gånger värre…
Något som jag egentligen inte vill ta upp, eftersom det inte alls BORDE ha med Bilsport eller Elmia att göra..

Men vi måste sluta blunda för det..

Det tramset som händer på A6..

För er som inte vet vad A6 är, förutom en Audi-modell, så är det ett köpcentrum more or less, med flera stora parkeringsplatser, McDonalds och en bensinmack, med andra ord ett perfekt ställe att för bilintresserade att samlas på efter den tradidionella cruisingen i stan.

Och så var det förr..
Sen kom Volvo-raggarna och BMW-bögarna dit, och tyckte att de skulle bjuda på Show genom att ”börna” så mycket som möjligt, bland andra bilar och folk… Jepp, exakt så korkat var det.

Men småpojkarna trodde att detta var häftigt, och det fanns ingen annanstans att samlar, så där hängde man ändå, på A6.

Det var så illa att Polisen stängde av hela området, så ingen fick komma in, eller ut, förräns allt hade lugnat sig.

De med vett tröttnade på detta, och bara struntade i allt med cruising och träffar efter Elmia helt enkelt.
Men detta gjorde bara de inavlade Volvo-raggarna ännu mer desperata efter uppmärksamhet..
Det räckte inte längre med att köra runt i en så ful Volvo som möjligt, banka på dörrarna i brist på baslåda och hoppa på taket som apor i hopp om att få uppmärksamhet..

Utan de senaste åren så har det sett ut såhär dagen efter på A6.

Detta är så obeskrivligt korkar och omoget..
Detta är olagligt och har ABSOLUT INGET med bilintresse att göra!!!

Men detta är tyvärr i den bakåtsträvande den yngre generationen ”bilintresserade” är.
Jag märker det oftare och oftare på fler och fler bilträffar..

De bygger inga showbilar, de bryr sig inte om puts..
Utan det ska bara supas, rökas och brännas däck, som riktiga stenålders-apor.

Och ja, jag tar alla dessa korkade människor i ett.
Det är många träffar där jag har inte ens gått ut ur bilen, utan bara kört därifrån, bara för att alla röker överallt.
Jag har mer eller mindre slutat ställa ut just för att fyllan inte ska pilla på min bil.

Och skulle jag se någon ”skrota” en bil på en allmän parkeringsplats i hopp om att få uppmärksamhet, så hade de fan fått stryk av mig!

** Just pga det tramset på A6 så är jag väldigt glad över att ”Påsksladden” har blivit så populär.

Drifting är fortfarande den mest populära motorsporten i Sverige.

Så ska ni bränna däck, gör det på rätt ställe.

 

** Kanske pga det fina vädret, men utomhusshowerna verkade mycket mer poppis än vanligt.
Jag höll mig innanför glaset som ni ser 😉

** Där är rätt många som har fått fel uppfattning om att ställa ut på Elmia.
Vissa tror att man gör det för att bli känd, och för att sen kunna få sponsorer till den bilen eller nästa bil man kan kunna tänka sig att bygga, om man får sponsorer..

Att ha sin bil utställd på Elmia ska vara ett mål för när man verkligen är 100% färdig och helt nöjd med sin bil.


Ja de kända bilbyggarna premiärvisar sina bilar på Elmia, och sen så syns de lite överallt under sommaren.
Men deras mål är fortfarande Elmia, bilarna är fortfarande 100% klara.
De gömmer sig i ett garage i ett år bara för att visa upp en bil i 4 dagar.. Så är det.
Resten sen med andra bilträffar och utställningar är bara ren bonus, både för dem att kunna ställa ut mycket mer avkopplande, och för sponsorerna att få chans att synas ytterligare även efter Elmia.

Men att ställa ut på Elmia, DET är mållinjen.

** Ja Lördags kvällen kom snabbt..
Jag kände mig verkligen inte redo att köra hem.
Jag har inte ens träffat alla de jag ville träffa på plats, jag känner mig absolut inte klar med bilarna, jag har inte ens filmat en bråkdel av det jag ville..

Men, grabbarna är trötta, de vill hem, och Wild West Steakhouse kallar på mig 😉

OBS! Det där är självklart inte min tallrik.
Och givetvis så sa grabbarna att det var det godaste de någonsin har ätit =)

 

Elmia tar verkligen på krafterna,


som tur är så märker man inte av det lika hårt när man är där, men när man kommer hem då bara crashar man skönt =)

 

** Tråkigt men ändå glädjande var det att få så många meddelanden på Söndagen ifrån folk som då var på plats och ville träffa mig.
Men men.. next year..

** Till sist, den klassiska frågan.
Vilken bil hade du kört hem med?

I år var det nog svårare än någonsin..
Jag minns inte vad @Car.ww svarade.. Han gav nog inget svar alls.
@AmazingCarsDaily svarade tveklöst SLR

Och jag… Hmm..
Det vore ju för enkelt för mig att välja en Cobra..

Denna var ju rätt vettig..

Hardtop, som inte var lika ful som de brukar vara..



Byggd på Corvette..
Ja den hade jag ju jättegärna velat ha.
Men på varje bil-event så är där en Cobra, och jag vill alltid ha en Cobra, så det får jag helt enkelt bara räkna bort.

Så den bil som lockade mig mest var egentligen ingen typisk ”Elmia-bil”..
Ingen stylad bil… ingen gatulaglig bil..

Men denna… Denna skulle jag vilja köra med.

Det var den bilen i år som fick mig att stanna upp varje gång jag skymtade den.

Och det är just den känslan jag brukar gå efter.
Den bil som får mig att öppna ögonen, le inombords och stanna till trots stress och ”trafik” runtomkring.

Så hjärtats val i år helt enkelt går till en officiell, icke stylad, icke modifierad banbil.

Och skulle jag välja ytterligare en bil, så blir det en modifierad banbil.

MEN! Den bil som seriöst fick mig att vilja köpa en sådan bil, var denna Miatan.

** Stort tack till dessa 3 som hjälpte mig med videos och bilder.

@Amazingcarsdaily

@Car.ww

Ja, båda väldigt intetsägande namn att komma ihåg.
Jag har rekommenderat dem båda att byta namn så fort som möjligt.

Och till sist @pirran.photography som har stått för de snyggare bilderna.

 

https://www.facebook.com/pg/SirPierre.se/photos/?tab=album&album_id=2280412038668544

** Äh jag kan väl avsluta med lite klagomål 😉

* Det var tydligt att det var många nya besökare i år.
Det var många som frågade mig om vilken hall som var vilken, vart toaletterna låg, hur man kom till utomhusshowen osv.
Och jag vet att det delas ut mässtidningar i entren där det finns tydlig karta, och jag vet att det står stort i taket till ingågarna till hallarna just vilken hall det är.
Men, lite pilar på väggarna kanske, lite mer nybörjarinfo, typ så som Mcdonalds har, en pil på väggen där det står ”Utomhusshow om 500 meter”.

Men även de vana besökarna var förvånade över att jag hittade runt så lätt.
Men jag har ju gått många tusentals mil där inne.

* Man kan inte ha för många papperskorgar, jag vill inte behöva gå runt och leta efter papperskorgar.

* Använd högtalarna.
Prata gärna för mycket än för lite.
Vi vill höra information om vad som händer vart, utomhusshower, intervjuer, autografsignering, avtäckning osv osv.
Och jag tror nog att utställarna hade betalat extra för att få lite reklam i högtalarna med.

Ja en del hade kanske tyckt att det var jobbigt, men testa?

 

 

OBS!!! 
Video av @Car.ww kommer ikväll eller i morgon! 

 

 

UPDATE!
Här är videon )

Dela gärna

https://youtu.be/CnybU6xZ2ME

(Visited 1 045 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x