Golden #350ZRS Update : Demontering av bromsar

** Våren är här!
För tillfället iallafall.
Så det är verkligen dags att ta tag i att bocka av ett par saker på ”To-Do” listan till min #350ZRS.


Nu slipper vi visserligen ghettomecka ute i kylan.
Men istället så är det ännu en sak som måste klaffa.
Dels så ska GT-R experten Marko ha tid, och så ska han ha tid då jag kommer åt garaget, vilket egentligen bara är Måndag-Torsdag 10-15… då han jobbar..
Så det blir svårt..
Men nu fick vi komma åt i Söndags, och passade då på att plocka av mina bromsar som ska renoveras och resten ska gås igenom.

Klossarna är bytta i somras, men packningarna till oken är helt slut, och jag blev lite smått orolig över att skivorna kanske behövs spännas när jag fick reda på att bara bultarna som fäster de flytande skivorna kostar 1 820 kr per skiva, plus frakt..

Men skivorna har helt stumt-stabila!
Inte det minsta tecken på glapp!

Där är en liten kant som jag skulle vilja svarva bort bara för att jag är perfektionist, men jag fick lära mig i höstas att ingen vill/kan svarva fullflytande skivor.
Jag ringde runt överallt för min väns räkning, och det slutade med att han skicka iväg skivorna för att dem svarvade.
Så det får jag strunta i.

Men det var väldigt skönt att skivorna var fasta, stabila och helt utan sprickor fortfarande.
De har verkligen fått vara med om mycket de Performance Friction skivorna!

(OBS gammal bild såklart, och inte ens min bild tror jag)

MEN!
Jag gillar inte ALLS att mina klossar på vänstersidan såg ut såhär.

Jag får se hur PEAN Sweden ställer sig till det.
Det kommer säkert att lösa sig smidigt, de är toppen att ha att göra med, och har alltid varit.

Annars kan jag fortfarande lika varmt rekommendera Performance Friction om ni ska köra hårt!
Jag är så nöjd med dem!


** Sen är där en hel del annat som måste fixas men, men ”det får bli en annan gång”.. Klassiker =)

Lite chassi, lite justera, lite elektronik, lite motor osv osv.

 

** Där är en vanlig lift i det ”garaget” där jag har bilen, men det är helt omöjligt att min bil kommer upp där.
Och även de gånger som jag har projekterat med klossar osv, för att få upp bilen tillräckligt för att kunna få en domkraft under, för att sedan få upp bilen på liften (det tar över en timme) så går mina sidokjolar så långt in under bilen att det går bara inte med en sådan lift.

Så en Quickjack är verkligen den perfekta lösningen för mig.

Unboxing & Installation : QuickJack – Portabel Lift till Bilen

Men, den mäter 7.5 cm från marken när den är nedfälld,

så även där får jag köra upp på klossar OCH ”bära” bilen sida för sida när vi skjuter in lyften under bilen.

Jag har för mig att jag har mätt att min bil bara har 2.5 cm markfrigång.
Om ens det.

Men med relativt väldigt lite projekt, sen så är en uickjack lyft verkligen toppen för detta syftet.
Till en sån här låg bil så finns det nog inget smidigare.
Så en Quickjack lyft och en rullbräda att ligga på så klarar man av rätt så mycket jobb med bilen.

 

** Jag hade lite tankar om att lacka bromsoken i något helt annan färg,

men jag vet inte alls vad, Rött, Grått/Silver, Svart, Blått (USCH! BMW!) går bort direkt.

Click the image to open in full size.

Porsches/Lamborghinis gröna är coolt,
Check out the color coded brake caliper behind these COR Cipher wheels on the Gallardo Superleggera
men det hade inte passat min bil.
Och jag tycker ju verkligen om färgen på bilen/bromsarna.

** Ja när man ändå har allt nerplockat så tycker man att de är rätt klena,

Det vore kul med större bromsar.
Men dessa är riktigt bra, och framförallt så är de lätta, jag tror absolut att de väger hälften jämfört med GT-R bromsarna.


Och jag anser att om bromsarna biter så bra att ABSen börjar jobba, med R-Däck, och det gör ont i kroppen utan att du ens ställer dig på bromsen,  då blir det inte bättre.

Ja större bromsar kyls snabbare eftersom värmen sprider sig över större yta, både skivor och oken, större yta/material som kyls av luften osv.
Men jag prioriterar ändå att ha så låg ofjädrad vikt som möjligt.

Jag har ju inte köpt svindyra magnesiumfälgar bara för skojs skull.

Kylan till bromsarna har varit ett problem sen första veckan då jag körde Superstage för första gången.


Så jag får fortsätta leta lösningar för att rikta luft till bromsarna.

Och jag får börja med att sätta dit nya slangar igen, för 4e gången.
Där är  ju rätt trångt numera.

** Det är faktiskt mina bakre bromsar som visat tydligast tecken på överhettning.

Som ni ser så får insidan mycket sämre kylning än den sidan som är ut mot fälgen.

Och där vet jag inte hur jag ska lösa det med kylning.
Eller ja jag vet HUR man ska göra, men ingen vill ju bredda bilen åt mig.

Men, fram är ändå alltid viktigast.

** Jag skulle vilja testa mina bromsar mot vilken Porsche som helst.
100-0 varma och kalla, 200-0 varma, osv.

** Konstigt nog så hade jag ”gegga” i ena bromsslangen, så det var väl därför den bara bromsade på ena sidan när jag körde Superstage.
Min första tanke var att mina stålomspunna slangar kanske hade gummislangar på insidan ändå, så är det tyvärr oftast, och att det gummit då har börjat vittra i sönder, och det är då ännu en biverkningar av att bilen stått stilla för mycket.
Men detta är Goodridge Racing stålomspunna bromsslangar, de är världens bästa, och har varit det i över 40 år.
De kostar just nu 225 pund på REA.
Jag betalade nog 4 000 kr för alla 4 hörn när jag köpte dem för 12 år sedan.
Dessa ska inte bli dåliga..
Ja 12 år låter länge, och bilen har ju stått för det mesta, så ja det är väl felet.

MEN! De har lifetime warranty, så jag mailade dem i natt.
Jag tog för givet att de lär dröja med att svara, dryga sig osv, ”skicka in dina så får vi undersöka dem” osv osv.
Jag har inte tid att hålla på med det, Så jag får helt enkelt köpa nya slangar här hemma, och bara spara tid och energi tänkte jag.

Men Goodridge svarade mig direkt..

”Hello
Our hoses have no rubber content as they are made from PTFE which is not affected by brake fluid, I would look at you master cylinder seals or caliper seals.

Regards
Sam Barnes
Sales Manager”

Och när jag lämnade bromsarna till UB Direkt/Billigabromsar.se så sa de samma sak.
Packningarna har blivit torra, spruckit, smulats till småbitar, blivit varma, smält, och följt med in i slangarna och satt sig som slam.
Helt otroligt..
Därför är det VÄLDIGT viktigt att ni kontrollerar era bromsar ofta, bromsvätska, klossar, skivor, bromsverkan osv, allt det vanliga, men även oken! Så de jobbar som de ska.
Det är jätteofta att jag ser vanliga bilar där ena sidan inte jobbar alls, dvs t.e.x insidan av klossen är helt slut, medans den yttre ser nästan ny ut.

Jag fortsätta att maila med Goodridge lite, jag tänkte att jag kan lika gärna köpa nya slangar eftersom mina är gamla, de har säkert en nyare version som är bättre.
Jag skickade en bild på de har har idag.

Sam svarade mig direkt med

”Hello
Great no better option if your ordered today you would get the same item.

Regards
Sam Barnes
Sales Manager”

Nice!
Då slipper jag tänka och lägga pengar på det.
Då ska det räcka att bara skölja dem, med bromsvätska såklart.

** Idag lämnade jag oken till UB Direkt (De som har billigabromsar.se), tillsammans med nya originalpackningar ifrån Brembo, bara för att vara säker så att de har allt de behöver,  så de inte behöver beställa hem saker och jag måste vänta i onödan.

Och oken ska lackeras om i samma färg igen, antingen Brembo originalfärg eller Nissans ”Le Mans Sunset Yellow A17” originalfärg, de är väldigt lika varandra.

** Sen så vill jag att det ska stå ”#350ZRS” på dem istället för brembo.


Det blir bara på de främre oken då, det är inte lönt på de bakre tycker jag.


Och även fram så blir det ändå bara 10×3 cm som mest.

Jag är bara lite osäker på hur det blir gjort bäst..
Min tanke var att lägga en mall över de nylackerade oken och spraya på #350ZRS och sen klarlack.
Men det bästa vore en väldigt värmetålig folie och sätta på klistermärken innan klarlack..

Vad säger ni?

** Jag ska sätta dubbelt upp med däcktext, jag tänkte först att det blir för mycket, men nej, det kommer att bli toppen.

Så det kommer att stå ”HELA BILEN.SE” och ”SIR PIERRE.SE” på alla 4 hjulen.

Golden 350Z-RS Update : Nya Däck inför vintern

Så det är bara att lägga ännu en order till L-M-R =) 

 

** Kan  någon göra OK-hållare till mig??
Hur mycket projekt är det?
Jag vill ha de senaste, största AMG bromsarna till min gamla SL, bara för att =)

 

Choose the right Brake Pad! | SCIENCE GARAGE

https://www.sirpierre.se/2010/10/antligen.html

Golden 350Z-RS Update : Performance Friction Bromsklossar från PEAN Sweden

The Truth About Brake Discs

 

(Visited 257 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x