Helgens Event : TimeAttackNu.se – “KING OF MANTORP” 2018

Spread the love

Ja då är detta förra helgens event.
Jag har haft fullt upp under veckan med att shoppa, plus att jag har väntat på bilder som vanligt, så därför har det inte blivit något inlägg.

Detta har jag verkligen sett fram emot i flera år, att få köra TimeAttackNU utan de extremt löjliga 95 dB kraven!
Och att få träffa en massa gamla vänner.

Bilen är långt ifrån Race-ready, men eftersom det gick så bra på Superstage helgen innan, så tänkte jag att några varv kunde väl vara kul.
Det var MÅNGA år sedan om jag ens NÅGONSIN har fått köra ett fritt varv på Mantorp utan en massa trafik och gulflagg.

Det skulle bli en fullspäckad helg, det var planerat.
Men om jag bara hade planerat lite bättre så hade jag kört till NKM gänget som sov på hotell i Linköping från Halmstad By Night, istället för att köra hem igen till Malmö från Halmstad, Somna 7 på morgonen, snooza mellan 8:00 och 8:45, försova mig, köra rätt så “tidsbesparande” upp till Mantorp, där jag cirka 20 minuter ifrån stannade i trafikkaos på motorvägen,


där jag stod stilla i vad som kändes som en evighet.


Mitt “tidsbesparande de tidigare 3+ timmarna var helt i onödan..

** Jag måste verkligen ha AC.. Att sitta i en kokhet bil, där det bara kommer ÄNNU varmare luft om man sätter på ventilationen.. Det går inte längre.

Jag kommer fram till bensinmacken precis innan Mantorp, Dags att tanka för 3e gången redan idag, (Det börjar bli löjligt svårt att hitta 98 Oktan längst vägarna nuförtiden!!)
Redan där på Circle K så möts jag av en hel del trevligheter, AMG GT-R, Alx Danielsson, halva NKM gänget.
Mycket trevligt, Racing-andan är verkligen i luften nu =)

Men eftersom det nu är typ lunchtid så är denna bensinmack också full av hungriga människor, och eftersom bensinstationer idag främst är snabbmatsrestauranger så tog det en jäääävla tid innan jag fick betala för min bensin (Och frukost bestående av 1 liter vatten och 4 väldigt goda kanelbullar)

När jag till sist fick betala så svänger jag snabbt förbi halva NKM gänget för att stressigt säga hej.
Jag kör till Mantorp Park, hämtar ut ett pass, kör in på området, fastnar bakom Micke J som har stannat med sin bil för att prata med någon.

Rullar några meter, möts av andra halvan NKM gänget, den halvan som jag får träffa allt för sällan, ger ett nästan oförskämt stressigt hej, kör till Depån, mitt anmälningsnummer är inte med på listan… tiden går..
Får till sist ett nytt startnummer och en tidlogger (så heter det väl inte?)

Men när jag står och sätter på mina klistermärken väldigt slarvigt och fel, så hör jag att det sista kvalpasset för min klass håller nästan på att avslutas..
Och jag som var för otålig för det där med Nitrogen i däcken, har nu blandat in vanlig luft igen, och behöver tömma mina däck på luft..Jag vet inte vart jag ska dumpa min väska och annat löst från bilen..
Så.. nej… jag hinner inte med mitt kval…

Det jävliga är, att när jag snoozade i morse i hopp om lite sömn, så var jag så självsäker att jag kände att trots min bil är långt ifrån race-ready, så behöver jag bara ett kval för att komma till final…

Visst, jag hade ingen aning om att jag skulle ha en AMG GT-R i samma klass som mig (PRO GT)

Men hey, den eller de andra bilarna i PRO GT skrämmer inte mig 😉

Men… jag missade alltså kvalet..
Nu får jag nöja mig med “fripasset” som är sista timmen efter tävlingen är avslutad.

Nu är ju JAG Race-Ready! Pulsen är hög nu!
Så istället för att leta upp mina vänner så letar jag upp Konbanan, som är nytt för i år.

Där la jag ut min filt på gräsmattan och dumpade mina saker där bara.
Och sen ställde jag mig i kön dagdrömmandes om Air Condition i bilen.

Det var ett gäng på kanske 5-6 bilar som turades om och om igen att pressa ner sina egna tider och jaga dagens snabbaste tid.

Två bilar bakom mig så rullade Alx Danielsson upp med sin Ciggezilla.

Detta kan bli kul =)

När det var min tur så frågade jag vad dagens snabbaste tid var.
Sen tog jag mig ut på banan, hittade knappt hur banan gick, kom tillbaka, och hade tydligen en väldigt bra tid redan där.

** Konbanan borde absolut ha varit tydligare. 
Vad sägs om färgade band på konerna? Blått där man ska köra på vänster sida och rött där man ska köra på höger sida. 

“Du stack iväg riktigt bra” säger Alx och sen gav han sig ut.
Och sätter en lika snabb tid…

Så.. mitt första varv var lika snabbt som Alx förstavarv.
Och här vill jag då påminna om att hans Ciggezilla har fortfarande den snabbaste tiden på Superstage..

1000hp GT-R Ciggezilla Bilsport Superstage 25/9

Jag ställer mig bak i kön igen, äter en kanelbulle, sen efter ett tag så är det min tur igen (jag tror att jag bara körde två gånger, kanske tre)
Och då körde jag så snabbt att de som höll i det hela tog för givet att jag hade fuskat..
Jag vet inte om de skojade eller inte.. men jag körde vidare utan att få veta min tid.
Men de som satt på åskådarläktaren kunde se min tid tydligt, och ja, att nämna några tider på en bana ni inte känner till känns meningslöst.. men den tiden var iallafall BRA MYCKET snabbare än den tiden som var snabbast då jag frågade.

** Den tidigare snabbaste tiden sattes en av ny Porsche GT3.

Men oavsett tiderna så var varken jag eller ALX nöjda, och vi kände väl mer att det inte var så lönt för oss att fortsätta där, vi hade gjort vårt och det räckte gott och väl.
Vi hade båda samma problem med att vi inte hittade rätt växel att ligga i, jag låg på varvstoppen på 2ans växel (det var en väldigt tajt bana) och han låg på Turbolag på 3ans växel.

Efter jag hade lämnat konbanan så kommer jag på att jag ställde inte ens chassit.
Jag körde på “komfort-läget” hela tiden..

Men…
Allt det där har egentligen ingen betydelse när 9 Hk förmodligen räckte för att vara snabbast på den lilla konbanan ändå 😉

Efter detta så körde jag och letade efter mina vänner, som redan hade åkt tillbaka till Stockholm.
Aja jag kanske kan hämta hem en pokal från utställningen så länge.

Men när jag kom dit så hade Kooz precis bedömt klart alla bilarna och det var snart dags för prisutdelning.

Utställningsdelen var nytt för i år, ett element inom bilhobbyn som jag tycker är ett måste på alla bilevent, för att sanningen är att de flesta av alla bilintresserade, tycker mest att bilar att fina att titta på, och de 90% av “bilfolket” nöjer sig med det.
Så vill man ha mycket folk till sitt event, locka med utställning, snygga bilar och en massa pokaler.

Sen att man lyckas få Sveriges mest kända bilbyggare som domare är ju bara pricken över i:et.

Så de som ställde ut fick ett smakprov av hur Lukas Kooz kommer att bedöma bilar på Vallåkra nästa helg.

Jag gick (bullshit, jag körde runt för att jag var så lat och visste inte vart jag skulle ställa bilen) runt utställningen och blev imponerad över hur mycket coola bilar där var av alla kategorier.

Så utställningens-delen är absolut något som kommer att växa för varje år här.
Och jag tycker faktiskt att man skulle kunna ha något litet sånt här på Varje Time Attack event, dela ut ett par pokaler till besökarna eller något.
Det kommer absolut att locka fler besökare.

 

Ja.. Nu var det bara att vänta på att allt skulle bli klart så jag skulle få köra några varv under “Fripasset” den sista timmen..

MEN!
Det sket OCKSÅ sig för att Robin ville leka i sandlådan.

Så ja.. För andra gången i mitt liv utav väldigt många besök, så var jag på Mantorp Park utan att köra ett enda varv på banan…

Det kändes riktigt surt..

Men hade jag bara tänkt efter några sekunder till under min väldigt stressiga Lördag, så hade jag tagit in på Hotell natten innan precis som alla andra, precis som jag själv alltid gjorde förr..
Bensinen kostade mig mycket mer än en natt på hotell, ännu en natt utan sömn och ännu en helg med konstant stress hjälpte inte hälsan.

Men men… nästa år..
Då hoppas jag kunna visa att jag inte bara är en posterboy som låter mycket på gatorna 😉
(Jag och min 350Z-RS har stolt prytt förstasidan på TIMEATTACKNU.SE sedan starten =) )

Resten av tiden där spenderade jag med att catch up med gamla Superior Media & Drivers Club medlemmar =)

Det är alltid gott, men alltid för kort.
Det var alldeles för många som jag väldigt oförskämt stressat bara hann säga hej till och inget mer.

Dåligt dåligt.

 

  • Här var verkligen något för alla motorintresserade.
    Oavsett antal hästkrafter
    Eller om det är mer den stillastående bilhobbyn man håller kärt.

    Bara det att de har ett pris för den snabbaste Driftingbilen runt Mantorp Ring är väldigt kul tycker jag =)

 

Det viktigaste är att här är något för alla, alla kan ha roligt med sin bil.
Och väldigt många har en chans att få en pokal med sig hem.


** Jag hörde ifrån många höll och kanter, flera gånger under dagen, “Det där var riktigt kul!”

 

** “STREET” klassen, dvs gatubilar, är fylld med riktigt snabba bilar!

* * Nu har jag inte varit på denna festivalen tidigare eftersom jag oftast har varit på andra ställen då detta har pågått, men jag var förvånad över hur många “vanliga” besökare här var.
Visst inte aaaaalls som på Gatebil, men av någon anledning så trodde jag att här bara skulle vara “TimeAttack folk”.
Men det är ju självklart att det är många bilintresserade som vill se vilka som verkligen är Sveriges snabbaste bilar.


Och för de som inte kunde vara på plats så kunde man se det hela live-streamat

** Snabbast i PRO GT klassen (min klass) blev en Lotus med V10 motor.

Han var nere och PRECIS nosade på 1.23 tid.

 

** Och det absolut viktigaste av allt..
Dagens snabbaste tid.. King Of Mantorp 2018..
Fredrik Wiborg.
Han är inte bara King Of Mantorp 2018 utan han slog även barnrekordet!!!!
1.12,625!!!
Det är en galet snabb tid!
Och det första killen säger när han kommer ut ur bilen är “1:11 går att ta”..
Kaxigt på helt rätt sätt!

En sjukt imponerande tid!!!
Den tidigare snabbaste tiden var 1:15,10 om jag har rätt koll på läget.

Underskatta inte en välbyggd EVO..

** Jag tvivlar inte alls på att Time Attack Festival på Mantorp Park kommer inom 2 år att ta över före Action Meet som årets näst största event på Mantorp Park.
Supar-Festivalen Gatebil kommer att vara på första plats länge om man ser till antalet besökare.

Men vill du få körtid, jaga tider, utan driftandes Volvos och gulflagg vid varje kurva, så är det Time Attack som gäller.

 

** Det är kul när bilar byter ägare.
Är bilen lika snabb som med förra ägaren som byggde bilen?
Kan den nya ägaren få ÄNNU snabbare varvtider?

Och nu de bilder och videos som jag har hittat hittills.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.452406928498346.1073741842.179179672487741&type=1&l=b9c0b2c75b

 

 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1795564017218056.1073742073.222785804495893&type=1&l=4a0b5f3e1a


För mer info om detta och kommande Time Attack event så gå in och gilla TIMEATTACKNU.SE

 

https://www.facebook.com/Timeattacknu/

 

 

(Visited 378 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.