Dagens JDM Bil : Mazda Eunos Cosmo

Jag hittade ett inlägg om Mazdas garage i USA.

The incredible cars of Mazda North America’s basement

Jag orkade inte läsa inlägget utan jag bara bläddrade mig igenom bilderna, Där stod en del kul.
Och bland dessa bilder så stod denna till synes mycket tråkiga bil…

tråkig bild med för den delen.


Men den bilen är rätt så cool.. MYCKET cool tycker jag..
När alla tjatar om Wankelbilar (Och speciellt drömmen om en 3-skivig Wankel motor) så drar jag ofta upp just denna som ingen annan verkar känna till.

OM det är någon Wankelfanatiker där så säger de ”Ja Cosmo, Cosmo 110S, den första Wankel bilen”

Fel fel.

Så den tråkiga bilenpå den tråkiga bilden överst är alltså Eunos Cosmo.
Eunos är Mazdas ”lyxmärke”, (Så som Nissan har Infiniti och Toyota har Lexus.)

Och för att få upp ert intresse lite om denna bilen så får jag börja med att visa en bild där bilen ser mer ”rätt” ut.. mer JDM

Not so bad va?
Rätt så mycket Skyline över linjerna 😉

(De okunniga tror ju att detta är en S13)

Sen är den tyvärr inte lika snygg ur alla vinklar som faktiskt vilken Skyline som helst är.

Och inredningen….

kanske vi ska hoppa över helt..
Den är lyxig.. men inte det minsta sportig.
Men som sagt.. detta är en Eunos.. dvs en lyxbil.

MEN!
Eftersom denna aldrig var tänkt att vara en lättviktssportbil som Mazda RX-7, så behövde denna bilen lite mer under huven för att röra på sig.
Ja du kunde få den med RX-7 motorn, dvs en 13B-RE (2 Skivig Wankel på 1.3 liter med Dubbelturbo)
MEN! Den riktiga motorn för bilen är en 20B-REW.
Och det innebär 3-Skivig Wankelmotor.. på 2 liter.. Vilket är den största Wankel motor som Mazda har sålt till allmänheten.
Och nej inte sugis.. Även den motorn hade Twin Turbo.

Men 60% av bilarna har 13B motorn och 40% 20B…
Effekten är knappt lönt att nämna eftersom det är en JDM bil, men den hade iallafall 300hk (lyxbil) istället för de officiella 276hk som alla sportbilar hade.

Men ni förstår själva vad en 2 liters 3-Skivig Wankel Twin Turbo motor kan göra…

Det är faktiskt så att Eunos Cosmo låg inne med en hel del ”Världens första” på sin tid.
Första Twin Turbo Wankel, första bil med inbyggd GPS Navi osv osv.

Bilen var före sin tid med en massa lyxig elektronik.
Elektronisk Car Control System, Touchscreen i färg, mobiltelefon, GPS Navi, TV, CD-Spelare osv osv

Keep in mind att bilen byggdes mellan 1990-1995

 

Bilen var strikt en JDM bil, det vill säga att den såldes bara i Japan.
Ja några få utav de knappt 8900 st bilarna exporterades, men detta är verkligen en RIKTIG JDM bil.

Jag tycker att detta är en MYCKET snygg Lyx-coupe´

Jag tycker att den ser ut som en mix av Supra MK3, Skyline R32 och S13

Med ett OK baksäte

070_MazdaEunosCosmoJC222_MazdaEunosCosmoJC-int
Men som ni förstår så slukar den bensin som andra mycket dyrare och mycket snabbare lyxbilar.

 

 

UPDATE

Mitt dåliga minne hade helt förträngt att jag hade redan ett inlägg om denna modellen som jag skrev i December 2010

Detta är en bil som jag tänkt på lite för ett tag sedan, Då jag funderade över att skaffa mej en lyxig JDM bil som har potens att bli en blivande klassiker.

Men eftersom jag av nån anledning tvunget vill ha en stooor 4 dörrars lyxbil, så skippade jag denna.

Men som blivande klassiker så har jag fortfarande lite hopp om denna kortlivade lyx-coupe ifrån Mazda.

Mazda har väl aldrig haft nått riktigt lyxigt kan man tycka, Men denna skulle konkurrera med t.e.x Lexus SC och Mercedes CE bland annat.

Och ska jag dra den långa storyn riktigt kort så kan jag säga varför jag tror den var så kortlivad (byggdes bara mellan 90-95), Pga motorvalet.

Mazda är dom enda som vägrat ge upp Wankelmotorn, Vilket för det mesta bara har kostat dom gång på gång.

Även om vi idag älskar wankelmotorn när det kommer till prestanda bilar, Så har den alltid varit ökänd med att dricka onödigt mycket soppa.

Men säg vilken annan motor som kan varva så mycket som inte skulle dricka en massa soppa?

Men men.

Tillbaka till Cosmo.

Den första Cosmo/ Cosmo Sport kom 1967, Och den hoppas jag att ni känner till eftersom det var världens första produktionsbil försedd med en 2-skivig wankelmotor.

Den precis som den sista Cosmo´n(?) var en 2 sittsig coupe.

Där i mellan fick vi se 3 generationer Cosmo som precis som vanligt bara blev större och fetare med åren. 3e gen fanns även som sedan, Vilket var helt fel ju.

Så när Mazda skapade denna 4e gen så gick dom tillbaka till rötterna som man brukar säga.

En 2 sittsig coupe, RWD med en vacker och tight kaross, Och eftersom den gick under den lyxigare klassen så har jag för mej att den såldes under Eunos märket och inte Mazda.

Enuos blev ju inte riktigt Mazda förräns 97.

Men det är inte det ni vill läsa om, Ni vill givetvis läsa om motorn.

En 1.3 liters Wankel försedd med Twinturbo som levererar 235hk.. Känns det igen?

Jepp, Det är samma lätttrimmade motor som sitter i RX-7orna från samma år.

Men det mest spännande här är att man kunde välja en annan motor som alternativ..

En 2 liters 3-skivig Wankel!

Vilket jag har för mej är Mazdas stösta Wankel motor förutom den 4 skiviga sugisen som bara användes inom racing.

Jag är inte så jätteinsatt på Wankel måste jag erkänna, Har varit sugen på en 7a ett par gånger för en massa år sedan, Men har blivit avskräckt av dom inrutade mekaniker som man stött på genom åren.

Så just därför har jag inte heller pluggat på inom ämnet.

Men nog om mej, Det större motoralternativet hade 300hk, trots gentlemannalagen om 280hk.. Men precis som alla andra bilar från 90-talet så var där mycket mer än som erkändes.

Det tråkiga men kanske inte så otippade var att den endast erbjöds med en 4 växlad automatlåda.
ja.. Det var ju trots allt en lyxbil.

Den innebar också skinnsäten, en massa lull lull och leksaker som vanligt på 90-talets Japanare osv osv osv.

Men några nämnvärda saker som bilen hade var mobiltelefon, TV, GPS! Touchskärm… Ja riktigt imponerande utrustning på den tiden. Ja även idag egentligen.

Jag tror faktiskt att denna bilen hade blivit lite mindre flopp om dom bara hade sålt den utanför Japan också.

Eller jag vet inte, Jänkarna tycker om lyx.. Men dom har nog aldrig gillat Wankel?

En liten notis värd att nämna var att Mazda på slutet av 80-talet och på 90-talet hade planer på att slå sej i USA med ett eget lyxmärke.

Precis som Lexus, Acura och Infinity.

Men Amati som detta märke skulle heta fick vi aldrig se nån bil bära.
Men sen kom ju krisen på 90-talet, och Mazda fick kalla fötter, Den bil som skulle vara den första att bära Amati märket (500 skulle den modellen heta) blev istället Millenia som var prydd med Mazda märket.

Ryktena säger att Amati´s andra modell skulle vara en vänsterstyrd Cosmo.. Men som sagt så blev det aldrig nått utav märket. så det är inte ens lönt att spekulera i det.

Men tror ni den hade slått i V8a landet?

Så 5 års och strax under 9000st Cosmo blev det innan den dog ut.

Jag vill inte skylla allt på motorn eftersom Japsen inte hade nått emot den, vad dom hade emot var priset.

Men skulle bilen lyckas utomlands så var det nog fel motor att sätta i den….Eller?

Nån som är sugen på att ta hem en sådan, Slänga in en manuell låda och trimma skiten ur den där 3-skiviga Wankeln och kanske visa en viss Soarer hur en JDM lyx-coupe ska gå och låta? 😉

 

(Visited 1 089 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Per

Älskar den där bilen!
Och jäkligt efterlängtat med en dagens JDM 🙂 mina favorit inlägg från dig ??

Mistander

En polare var jävligt nära att köpa en sån för massa år sen. Påminner lite om Soarern också.

Sir_Pierre

Kul att höra =)

Sir_Pierre

De är relativt billiga

Mistander

Men inte speciellt vanliga på blocket.

Sir_Pierre

Hehe, nej, jag tog för givet att du menade import.

Mistander

Förstår det 😛 Var en till salu på blocket förut som låg ute länge.

Sir_Pierre

Ja det är verkligen ingen lättsåld bil

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x