Världens snabbaste kontor!





Det är precis vad Brabus säger sig kunna erbjuda i form av SV12 R.
Som bas står Mercedes senaste S600, men mycket av motorns innandöme är helt nytt. Vad sägs om en volymökning från 5,5 till 6,3 liter? Det innebär inte bara nya kolvar och stakar, utan kraftigare turboaggregat och mycket annat. Att tala om trim är därmed i underkant, då det i princip handlar om en helt ny motor.

Den jäktade affärsmannen – eller kvinnan – kan med fördel sjunka ner i de handsydda, läderklädda stolarna i Brabus senaste modell: SV12 R. Den 6,3 liter stora V12-motorn levererar 750 hk och hela 1.350 Nm – tillräckligt för snabba transporter och en toppfart på 340 km/h.

Nya SV12 R baseras på nyligen ansiktslyfta Mercedes S 600 men det är inte många skruvar eller komponenter som lämnas orörda när Brabus konverterar bilen. V12:an växer till exempel i storlek från 5,5 till 6,3 liter med hjälp av en ny vevaxel som förlänger slaglängden och de smidda kolvarna jobbar i uppborrade cylindrar. Topplocken portas och andningen förbättras också med hjälp av fyra nya kamaxlar.

Motortrimningen resulterar i hisnande höga effektsiffror. Toppeffekten anges till 750 hk vid 5.500 rpm och maxvridet 1.350 Nm (!) uppnås redan vid 2.100 rpm. För att skona den femstegade automatlådan är dock vridmomentet elektroniskt begränsat till 1.100 Nm. Även toppfarten är elektroniskt begränsad (på grund av däcken) men bör nog räcka till ändå för de flesta: 340 km/h. Sprinten 0 – 100 km/h klaras av på endast 4,0 sekunder och 200 km/h nås efter 11,9 sekunder.

Exteriört har Brabus gjort en hel del modifieringar på SV12 R, jämfört med en standard S 600. Fronten är ändrad och tester i vindtunnel visar att lyftkrafterna i fronten minskar, samtidigt som kylluften till motorn och bromsarna förbättras. Framskärmarna är helt nya och tillverkade i aluminium. Till detta läggs nya trösklar, en diskret bakvinge och sportavgassystem med fyra utblås.

Med den enorma effekten kommer förstås också ett behov av att få stopp på bilen och det sker med hjälp av 380×36 mm skivor fram som kramas av tolvkolvsok, samt 355×28 mm skivor bak med sexkolvsok. Stora bromsar kräver stora fälgar och fram sitter det 9,5×21 tums fälgar och bak 10,5×21 tum, skodda med Pirellis eller Yokohama däck som mäter 265/30ZR21 och 295/30ZR21. S-klass med kort hjulbas kan även utrustas med 22-tums fälgar.

Mer bilder och info

(Visited 16 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.