Guide : Att köpa Sportstolar / Skalstolar

Why You Should Get Aftermarket Seats | The Build Sheet

** Ett par stolar som håller dig fast i bilen gör en enorm skillnad.
Jag minns en kort period då jag körde med original lädersäten i min Nissan 350Z GT, Jag fick kämpa med att hålla mig på plats, jag spände benen och ja hela kroppen på ett sätt så jag hade ont efter jag hade kört bana.
Och om man hade passagerare med sig så blev det dubbelt så jobbigt.

Jag fick hålla koll så han inte åkte in i mig, jag hade hela tiden koll så han inte gled ur stolen när jag bromsade hårt osv.

Ja det blev bättre med 4-Punktsbälten.


Men det var inte rätt ändå.

Så ett par skalstolar/sportstolar/Racingstolar som håller dig och din passagerare på plats, det gör enormt mycket för din utveckling som förare och för körkänslan.
Det är stolen som gör att du ”blir ett med bilen”.

** Sen är det givetvis enormt viktigt att välja rätt stolar.
Jag har haft ett par olika stolar i min #350ZRS,

och de jag har nu har fått mig att förstå hur dåliga mina tidigare var,

och nu förstår jag ännu mindre varför folk köper fel sorts stolar eller stolar utan att pröva dem först.

 

** Alla har vi olika prioriteringar.
Jag ville ha så lätta stolar som möjligt t.e.x.
Men de 3 saker du ska tänka på när du ska köpa stol är

* Välj en modell som passar dig. 
Dvs, ska du köra drifting? Rally? Bankörning? Gata? Strip?
Vad har du för behov?
* Välj en stol som passar i din bil
Här är det viktigt att ha koll på måtten.
Lättast är att fråga runt på märkesforum/grupper och se vad andra med likadan bil som din har valt för eftermarknadsstolar.
* Välj en stol som passar dig
Detta är kanske det svåraste om du inte är 175 och väger 70 kilo.
Mät dig fram och allra helst pröva dig fram.

Och sen allra helst, köp modellanpassad fäste/Bracket. 


Det är nästan alltid ett måste.
Om du inte har en Lotus eller annat med helt platt golv, så kommer du att bli skallig och tokig om du ska göra egna fästen eller försöka få universalfästen att passa.

** Har du tagit steget att köpa Racingstolar så kan du lika gärna fixa 4-Punktsbälten med.


Det är nästa stora skillnad som du rätt enkelt kan göra för dig och din bil.

** Ja, läder är snyggt.
Men läder är varmt/kallt/halt osv osv.
Min rekomendation är att köpa tygstolar.
Ja alltså stolar med tygklädsel där du sitter, sen kan du givetvis välja Kolfiber eller annat material i grunden.
Men det bästa är mocka/alcantara.
Där glider du minimalt.

** Till en början så åkte jag runt utan kuddar i mina kolfiberstolar.
Det var supersnyggt,

men halt.
Och tyvärr så repade en passagerare hela ena stolen när de var typ helt nya.
Så efter det så är där mocka-inlägg för att skydda stolen och för att man inte ska glida.

 

Ja och Canvas nackstöd 😉

 

Racing Seats: How to Pick Out the Best Seats for your Car

** Helt rätt, pröva pröva pröva.
Tyvärr så har vi inte så många butiker eller event runt om i landet där vi kan pröva ett flertal olika stolar.
Jag har ingen koll på vilka butiker som har stolar hemma, och event, ja då är det nog bara under Elmia.

Men de flesta som köper eftermarkands-sportstolar väljer bland 5 olika varianter,

(Oftast Sparco och främst Sparco Evo eller Recaro, eller någon dålig kopia, köp INTE kopior och var väldigt noggrann med att kolla upp så det inte är kopior eller stolar som har varit med om en olycka när du köper begagnat)

Recaro Pole Position

så du borde kunna höra runt på forum eller Facebookgrupper om där är någon i din närhet som har just en sådan Sparco-stol (eller vad du nu vill ha) som du kan få provsitta.

** Om du kan, så spara lite till och köp märkesstolar istället för att lägga onödiga pengar på ”Stylingstolar”.
Köp isåfall hellre begagnade originalstolar ifrån en Subaru Impreza (de har alltid haft bra stolar) eller en Audi RS eller liknande.

** Köp hellre en bra stol, och behåll din original passagerarstol, än att köpa två billiga/dåliga.
Är det fult? Eller ser det mer race ut?
Kör du oftast själv när du kör aktivt?

** Alla sorts Kinakopior är skit.
Om du köper ett par ”GT3 Style” stolar som kostar mindre än ett bra däck, ja då är de ABSOLUT INTE ”exakt likadana som sitter i Porsche GT3”!

** Ska du använda din bil som vardagsbil för det mesta så vill du ha en stol med nackstöd såklart.
Antingen en avtagbar kudde eller en stol där övre delen lutar inåt och blir ett nackstöd.
Men JAG tycker att det är jättejobbigt att köra bana med hjälp eftersom det skjuter fram mitt huvud så mycket, så jag vill ha en rak/platt rygg och som gärna lutas bakåt i designen.

** Mina Corvetter har mer eller mindre inget nackstöd alls om du är lite lång.
Och det är faktiskt en sak som jag tänker på när jag dagdrömmer om en AC Cobra.
Alla gamla sportbilar (Iallafall de amerikanska), där slutar stolar typ i mitten av min rygg.
Och har du en bil med mycket effekt, då vill du inte att ditt huvud slungas tillbaka varje gång du gasar på.

** Varje gång jag har en passagerare med mig i min #350ZRS så säger jag åt dem att hela tiden tänka på att hålla huvudet mot stolen.

** Jag fick tyvärr inte provsitta mina stolar innan jag beställde dem.
Det var en viss Cobra ägare som ställde ut sin bil på Elmia, som försäljaren av stolarna bad mig att kontakta om en provsittning, men han nekade mig faktiskt en enkel provsittning.

** Om det bara är du som ska köra din bil, och om du inte har ett baksäte, så strunta i glidskenor.
Det är ändå inte FIA godkänt.
Ja det kanske blir lite lite jobbigt om du ibland har platta skor och ibland klumpiga boots.
Men försök klara dig utan glidskenor.

** Om du inte har ett baksäte i en 2-sitts bil så strunta i fällbar rygg på din stol.
Ja du tycker kanske om att ligga ner när du kör bil, och du tycker det är jättekonstigt att sitta i en skalstol.
Men de är gjorda och formade så du sitter RÄTT.
Och du kommer att vänja dig.

Men framförallt så är stolar med ett helt skal i formen lättare än de som är delade och ”vikbara”.
Men om du har ett baksäte så är det oftast ett måste med en fällbar stol.

** Jag älskar mina kolfiberstolar på alla sätt och vis.
Dels för att de är världens lättaste FIA godkända stolar.
Och dels för att de INTE trycker ihop mina axlar så jag får ont i bröstet och inte kan lägga i 6ans växel!
Utan de klämmer åt om höfterna och magen, men sen är axlarna fria.
Helt perfekt!
Att inte fler har använt sig av den designen förstår jag inte alls.

** Men… De är VÄLDIGT smala..
Jag får knappt plats i stolarna längre.
Och på den tiden som ja gymmade så fick jag inte heller plats i dem, av motsat anledning typ.

Men det tråkiga är väl att det är väldigt många som vill åka en runda med mig, som inte får plats i passagerarstolen.
Så… ibland så funderar jag lite smått på att byta ut passagerarstolen..

Det finns ju en XL version av min stol… Så..
Ja man kanske skulle ta och byta dem båda..

** Jag vet att förr så köpte folk stolar efter vad de vägde.
Men det är fel.
De flesta tillverkare lämnar alla mått på sina stolar, och du kann mäta dig fram på ett ungefär om vilka stolar du ska gå efter.

** Du ska alltså inte bara mäta din kropp ståendes.
Du vill mäta dina mått när du sitter i bilen.

* Avståndet mellan ögon och axlar när du sitter rakt i bilen och har full syn framåt.
* Avståndet mellan axlarna när du håller i ratten
Osv.
Ju mer mått du har att gå efter desto bättre.

Guide för vad och hur du ska mäta hittar du här.

http://thejoieofseating.com/wp-content/uploads/2018/09/MeasurementGuideSep25.pdf

 

 

** Den vanliga modellen är som sagt Sparco Evo.
Förr så fanns det två versioner, Evo och Evo II som var bredare.
Idag så finns den i Medium (den vanliga)7 Medium Lång, som jag också föredrar om du ska ha racingbälten, och Large, som då är längre och bredare.

Sparco Evo Racing Seat
** Ja 99,99% av alla eftermarkandsstolar ser ut på samma sätt.
De har det där extrapartiet om axlarna, midjan och lite längst fram vid låren.
Fine, de funkar nog för de flesta.
Men för mig som har bred rygg så hatar jag såna stolar numera.
Mina stolar hller om mig hela vägen från knäna till övre delen av midjan, men sen är mina axlar helt fria.
Och det gör en sån enorm skillnad!
Ja de är mycket svårare att ta sig in och ur, och ”folk” med stor röv får inte plats i dem.

Men när du väl sitter i dem så är de MYCKET stabilare, bättre och kanske viktigast, de är bekvämare än dina standard eftermarknads-sportstolar.

Mina tidigare stolar var också väldigt smala, men det väldigt jobbiga var att de var smala över axlarna som de flesta sportstolar.
Så pass smala att jag fick ont i bröstet när jag hade suttit i dem länge, och det var nästan svårt att få in 6ans växel.
Man satt verkligen låst mellan axlarna.
Inte alls bra eller bekvämt.
Så det är verkligen en befrielse att köpa en stol som inte har det axel-partiet.

** När du väljer en XL variant av en sportstol så är det oftast bara att axelvidden är bredare.
Vilket kan ge dig problem om du har dörrinsidor som går ut en del eller om du helt enkelt har en liten bil.

** Det finns faktiskt extra fjädrade stolar.
Corbeau som är väldigt poppis i USA har t.e.x Off-Road stolar som är extra fjädrade.

** Jag hade gärna bytt ut stolarna i min JDM Corvette också, men de MÅSTE vara röda!
Och ska man ha röda stolar.. i en JDM bil.. Då måste man väl ändå välja BRIDE =)

Ja eller edirb (Bride baklänges) som är deras lyxigare variant

 

** Ett problem som de flesta inte tänker på, som jag har stött på både i 350Z, Miata och säkert så hade det blivit så i Corvette C4 med, är att sportstolar är oftast bredare om axlarna än vanliga stolar, så breda att de många gånger tar emot dina dörrinsidor, ibland så pass att du inte kan stänga dörren.

** Så köp inte bara vad som helst, mät, fråga runt, PROVSITT, och se vad andra runt om i världen har monterat i likadan bil som din.

** Det jag saknar i alla skalstolar är svankstöd.
Jag har köpt en massa olika Sparco kuddar att ha i svanken. både fasta och uppblåsbara, men inget blir rätt för mig.

** Många sportbilar eller bara dyrare bilar har riktigt bra stolar.
Som t.e.x Mercedes AMG.
Men, du köper inte sportstolar bara för att sitta bättre, du vill också spara vikt kanske.

Och där ska du också kolla upp vad du köper, en simpel Subaru STi stol kan absolut väga mindre än en ”Kina GT3” stol.

** Många gånger så vill man komma ner så mycket som möjligt för att få plats i bilen med hjälm på sig.
Och då vill man kanske fästa stolarna rakt ner i golvet, men det ska ni också vara väldigt försiktiga med, använd helst modellanpassade fästen.

** Har du en modern bil så kommer din AirBag-lampa att lysa om du inte sätter rätt motstånd i dina kablar, rätt motstånd är oftast dyrt och svårt att hitta.
Så det är upp till dig om du ska projektera med det eller inte, men kom ihåg att bilen blir inte godkänt i bilprovningen om AirBag-lampan lyser.

 

** Om du inte ska köra Rally och hoppa med din bil så skippa 5-punktsbälten.
Dvs, strunta i sånt bälte som har en rem mellan dina ben också.

** Även om du aldrig kommer att köra bana, så är det snyggare och skönare med ett par sportstolar.
Jag har sett en hel del Skylines GTS och GTT osv osv med helt vanliga, tråkiga Nissan stolar..
Det förstör verkligen allt!

Men det viktigaste är att (du spar vikt 😉 ) du sitter bättre, du blir ett med bilen, du kommer att lära känna din bil på ett helt annat sätt, och du kommer att utvecklas till en bättre förare snabbare än vad du gör om du hela tiden behöver kämpa för att hålla dig kvar i dina stolar.

 

** Denna modellen av stol är bara ren idioti att använda på gata.

Ja de finns de med hål också,

men du ser INTE döda vinkeln där igenom!
Det enda som är lite bättre med dem är att du kan höra vad som händer runt/bakom dig lite bättre än vad du gör i varianterna ovan.

Men att köra så i stan, där du inte ser annat än framåt, det är idioti.

 

** Märken som du ”inte kan gå fel med” är t.e.x

* Sparco
* OMP
* Recaro
* Sabelt
* MOMO
* Cobra
* Bride
* Tillett
* Stätus

 

Ja det finns en massa till,
Racetech
NRG
Braum
Buddy Club
Chargespeed
Corbeau

osv osv.
Men de har jag ingen personlig erfarenhet av alls.
Det jag har av de märken ovan, och de kan jag rekomendera.

Men nästan alla tillverkare har också billigare och då sämre modeller.
Är stolen FIA godkänd så är du på det torra iallafall.

** De flesta Tuners, iallafall de Japanska, sätter sitt namn och sina loggor på stolar med.
Men oftast så är det ett större företag som ligger bakom stolarna, typ Sparco.
Men jag tror att Spoon gör sina egna.
Eller?

 

** Ja du kan absolut fortsätta använda ditt original 3-punktsbälte till dina eftermarkands-sportstolar.
Men jag rekommenderar att ha 4-Punkts också.

Hmm.. Ja det var väl allt..

** Om du är lite trasig, gammal, stel osv osv.
Så ska du kanske välja en lite enklare och bekvämare stol än en djupt skålad stol 😉

** En rätt enkel men ändå bra sportstol är Sparco R100.

Den kan man börja med om man nu vill bara doppa tån i vattnet först innan man hoppar in i det hela och köper en riktig racingstol.

 

https://www.carbibles.com/car-racing-seats/

https://www.windingroad.com/articles/blogs/buyers-guide-racing-seats/

 

UPDATE

 

$450 Racing Seats vs. $900 Racing Seats | HiLow

 

** Racingstolar är ett ämne jag tycker om, för att det är ett ämne som jag har lagt väldigt mycket tid och pengar på.
Främst för att jag inte kunde provsitta några innan köp.

Mina första silverkolfiberstolar var extremt smala (jag köpte bara de lättaste som fanns då med)
Och mina senare kolfiberstolar är perfekta.

** Där är många fördelar med att byta från originalstolar till eftermarknads skalstolar-

* De är oftast (absolut inte alltid) lättare än dina originalstolar.
Lägre vikt i en bil är alltid bra.

* Du sitter fast, vilket gör att du kan fokusera mer på din körning, vilket gör dig till en bättre förare, och vilket gör att du orkar mer eftersom du slipper kämpa med hela kroppen hela tiden för att hålla dig på plats.

* Du slipper oroa dig över att din passagerare ska glida runt i bilen.

* Det är snyggt/coolt

* Du får bättre plats med hjälm på dig om du är lång.

* Det blir mycket bättre och smidigare om du ska använda 4-5 punkts bälten.

* Jag tycker att jag sitter skönare, säkrare, mer stabilt, och med en genast mycket bättre känsla.

* En icke fällbar skalstol är formad rätt, så du inte ligger ner och kör med svannacke.

Sen är där ju några nackdelar med såklart.

* Det är svårare att ta sig in och ur bilen
* Det är MYCKET jobbigare att ta sig in eller ur om man inte är fullt frisk
* Du har ingen värme i stolarna (Det är den största nackdelen anser jag, trots trasig kropp)
* De är inte sköna till vardags eller långa sträckor.
* De är inte elektriskt ställbara (riktiga skalstolar då)
* Du kan få problem med lysande Airbaglampa och med besiktningen.
* Det är nästan helt

** Just det där med buren är anledningen till att min passagerarstol sitter lite väl långt fram.

** Jag ville ju se om de körde snabbare på konbanan med de nya stolarna.

Aftermarket Seats | Everything you need to know

 

** Originalstolarna i GT86an är bra.
Absolut, passagerare ger ofta komplimanger på just stolarna.
Subaru STI stolar brukar vara bra, dessa är typiskt sådana stolar.
Inställningsmöjligheterna är också rätt bra.

Och eftersom de är helt manuella, inga el-justeringar alls, så tror jag att de är relativt lätta med.

Men, precis som med alla andra moderna bilstolar så gillar jag inte riktigt nackstödet alltid.
Och som med alla bilstolar utan justerbart svankstöd, så vill jag ha mycket mer svankstöd.

 

Och visst, jag tror att dessa kuddar hade dugt helt okej

Men, jag vill inte betala 93 dollar för kuddarna, och 79 dollar i frakt! Plus tull, moms, Postnordpåhitt osv osv….
För EN stol, inte för båda stolarna, utan nästan 2 500 kr för en svankkudde som inte ens sitter fast på plats och en nackkudde som jag tror blir för mycket.

Och Biltemakuddarna som jag köpde var för stora för de smala stolarna, det funkade inte det minsta lilla.

Men.. Att köpa nya stolar, visst, det kan man väl göra, mycket pengar i onödan kanske, men dels så har jag aldrig sett eftermarknadsstolar med inbyggt, justerbart svankstöd, inte heller med stolvärme, och en vinterbil utan stolvärme, nej det gör jag helst inte om.

Och sen så känns det väl främst dumt att köpa stolar som är mer komfortabla istället för lättare och mer race till en sportbil 😉

Men ja, jag tänker på det till och från..
Och jag hade ju inte behövt köpa två stolar..
Men om jag bara ska köpa en förarstol, och den stolen behöver inte vara fällbar, då blir det ju en race-skalstol..
Så då är vi där igen, inget justerbart svankstöd, kanske en liten blåsa som man pumpar upp, och som aldrig sitter där man vill.
Och fortfarande ingen värme i stolen..

Nej..
En icke löjligt dyr svankkudde vore en perfekt lösning.
En gubbkudde som jag kallar det.

(Visited 3 113 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x