Mercedes SL R129 M119 Motorproblem

Jag gör detta inlägget mest för att jag ska ha dessa videos sparade, men där kanske är någon där ute med bättre råd. så därför kan ju detta inlägget vara offentligt.

Så min stackars 95a SL, när jag slutade använda den året om så har det alltid varit något strul till våren då jag ska ställa på den igen.
Och så har det varit varje år, oavsett hur mycket eller lite jag har kört.

Jag har egentligen aldrig vetat vad som har varit fel, utan jag har bara testat mig fram med dyra reservdelar, och varje gång så har det ju löst sig, över den sommaren iallafall.
Och sen nästa vår efter den har stått stilla avställd igen, samma problem igen.

Med åren så lärde jag mig att det är ett vanligt problem att det kommer fukt in till tändfördelaren, och om du kör med bilen ofta så är det ”bara” att skruva av dem, torka bort fukten och fortsätta köra.

Om bilen står stilla länge, en hel svensk vinter eller mer, så hinner det bli rost i fördelarlocken, som du ”bara” skrapar bort lite lätt.

Jag som är petig har ju istället köpt nya delar, varje år..
Och servat den varje år.

Till sist så tyckte jag att det blev lite väl mycket att lägga sådär 15 000 kr på bilen varje vår, minst,  och sen en service på det också, när man knappt kör med bilen.

Så jag tog den till en Mercedes verkstad, bad dem kolla varför den gör så varje vår, och ja passa på att serva den med.

De ringer mig vid lunchen, jag svarar ”Är den redan klar!? Vad var felet?”
Och då får jag svaret ”Vi har bara servat den, bilen går bra”.

Ja då missa de min poäng helt.

Men ja bilen funkade ännu en sommar.

Efter det så stod den avställd igen, jag tror till och med längre än vanligt.
Så för att inte ha samma problem som alltid så tog jag bilen till DJ Bilservice (känd Mercedes specialist)  INNAN våren, det till och med snöade när jag körde dit den.

Han går igenom bilen helt och säger att den fungerar felfritt.
Jahapp…

Jag kör med den ett tag, ja den går felfritt,

tills jag kör sakta med den, så det som lockar fram felet är slö stadskörning.

Så där ett tag så körde jag med den på motorvägen en timme per gång som jag körde med bilen, bara för att den skulle må bra..
Rätt tråkigt sätt att använda en fin cabbe på.

Så bilen går dåligt igen, vill dö vid tomgång.
Upp på släpet igen.

Jag ringer till DJ Bilservice igen, jag förklarar allt för honom, jag lämnar bilen igen, för att han igen ska säga att den fungerar felfritt… igen..

Jag säger då till honom att han får köra med bilen och att felet numera kommer efter en stund, bla bla bla.

Han har inte tid med det, ber mig göra det och sen köra till honom när den går dåligt.
Okej då, då får jag göra det.

Jag kör därifrån igen och bilen fungerar felfritt, igen

 

Jag kör med bilen ett par dagar i sträck, och när den brukas så går den felfritt.

Men jag har väldigt svårt att se att Mercedes-Benz bygger en cab som fungerar bara om du kör med den minst en gång varannan vecka året om.

Så jag använder bilen, photosessions osv osv där den körs med sakta, står på tomgång osv, sånt som den inte annars klarar, bilen går felfritt.

Och där hamnade jag på sjukan….

 

Under tiden som jag ligger på sjukhuset så ber han jag hyrde garaget av att jag ska flytta bilarna..

Jag ber min bror och min vän flytta dem, brorsan kör med den gröna Corvetten och SL tar de på släpet.


Då går SLn perfekt när den är kall / kallstart. upp på släpet, inga problem, väl uppe på släpet så börjar den gå dåligt..

Ett par månader senare så måste dem flyttas från den garaget också, för att fadern som ägde stället gick bort och sonen skulle nu ha 3-4 gånger mer betalat…

Och nu har min bror och vän skrämt upp mig så mycket så att vi vågar inte ens chansa köra med SLn, så jag kör den svarta Corvetten, den gröna Corvetten står i ett annat garage nu, och vi tar SLn på släp.

Samma sak igen, upp på släpet, inga problem alls, bilen går hur fint som helst.
Väl uppe på släpet så börjar den gå dåligt så vi stänger av motorn bara.

Samma sak händer IGEN två gånger till!

Nästa garage, där står den ett par månader, kärringen som har det ringer och ber mig flytta bilarna för att hon ska lägga om taket.
Jag kör hem den svarta Corvetten en dag och ska köra hem min SL en annan dag.

Då visade det sig att hon har tagit ut mina batteriladdare… så ja jag startade Corvetten med boostern och kör hem med den, projekterar med att byta batteri (det var verkligen inte så lätt) osv.

Nu har det gått en vecka så nu hoppas jag verkligen att SLn gick att ladda.
Jag får skjuts dit, flyttar den till nästa garage bara (också hennes), och där började den gå dåligt i slutet.

Men men, det får bli ett senare problem, jag ska inte köra med bilen på ett tag ändå.

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir Pierre (@sirpierre.se)

Nu ringer hon IGEN och ber mig flytta bilen igen!
Så där fick det räcka, jag har ändå fixat ett annat garage.

Bilen startar direkt, upp på släpet, inga problem.

På släpet sen utanför MT Auto så vill den inte starta..
Jag ger full gas och då startar den efter ett tag.

Sen står den fridfullt på tomgång i säkert 10 minuter..

inga problem alls.

Marko / MT Auto kollade på den igår,

tog av fördelarlocken och torkade dem, ja det var lite fukt där, som väntat.

Men annars så ser allt som nytt ut, som väntat, eftersom de är väldigt få mil gamla

Ja lite fult i locken, som väntat.

Marko säger att bilen startade hur bra som helst, han körde in dem, torkade av dem som jag sa, och bilen gick precis lika bra efteråt.

Jag sa att problemet kommer när motorn blir varm.
Han ringer tillbaka och säger ”Nu har bilen stått på tomgång i minst 10 minuter, inga problem alls”.

Jag fattar inget alls..
Han frågar om han får köra med bilen, ja det får han absolut.
Och där tar det bara någon minut så ringer han till mig och säger att motorn går dåligt, misständer.

Så nu har jag IGEN beställt fördelare och fördelarlock…. eventuellt helt i onödan..
Men andra som har detta problem har ju löst det med att byta dem..

Och ja jag har också löst problemet tidigare genom att byta dessa… som inte ens var rostiga…
Och ja jag har bytt kåpor och packningar bakom också..

Nu får jag köpa dessa saker för inköpspris som tur är, så det kostar ”bara” strax över 5 000 kr denna gången, för delarna, sen då arbetet också..

För ett fel som inte borde vara fel… som bara visar sig ibland..
För att bara testa oss fram.. igen..

Här är de videos jag har hittat om samma eller liknande problem

 

Mercedes M119 Engine Hesitation Issue Solved (SL R129)

** Ja mina tändstift är bytta, bilen är storservad varje år oavsett vad.

Och ja, nästa grej får bli tändkablarna, som ser helt nya ut dem med.

** Jepp, jag är rätt rädd över kabelhärvan… som inte SKA vara ett problem på min enligt Mercedes-Benz själva, men jag litar inte på det/dem alls.

** Samma här, ingen felkod (OBD 1 på 95orna), ingen motorlampa som lyser.

** LMM (VÄLDIGT DYR) är bytt.

Fixed Idle Issues, Distributor Caps Moisture & Corrosion clean up (SL500 M119)

Mercedes Benz SL500,R129..M119 V8 distributor caps and rotors replacement

Mercedes M119 V8 Engine Inspection Part 3: Distributor Cap, Rotor and Wires

M119 Installing Distributor Caps and Spark Plugs

** Ja mina ”packnings-kåpor” ska verkligen vara i toppskick, de är ”nyligen” bytta.
Och ja, de är ännu dyrare här i Europa konstigt nog.

Här var en helt annan lösning som jag inte har sett tidigare

Mercedes M119 R129 SL500 Rough Idle & Hesitation DIY Fix:Intake Manifold to Idle Control Vacuum Pipe

 

 

UPDATE

Ja MT Auto bytte de där tändfördelar-delarna och bilen gick perfekt direkt.
Jag har nu kört med bilen dagligen utan problem i en vecka, men efter jag körde ett par timmar i sträck så har den nu börjat gå LITE dåligt när den står på tomgång i växel, när den varvar mindre än 500 rpm.

Jag ska beställa tändstift osv, göra en storservice IGEN (jag har gjort det, inklusive tändstiftsbyte 4 gånger sedan 2016…) så ska den nog gå helt felfritt tror och hoppas jag.

Men nu så hittar jag ett annat tomgångsproblem..

 

Mercedes 500sl idle control valve off eBay

Mercedes W140 idle problem fixed!! Finally a video on this

(Visited 111 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x