#RocketBunny86 : Etanol – Är det värt det? Del 4

Ja, sommaren var här på en kort visit så jag körde med Etanol i min Toyota GT86 igen som vanligt, och ja, bilen blir roligare, snabbare, låter häftigare, får mer vridmoment, men… det är rätt dyrt..

Nu vet jag knappt ens hur jag ska räkna på det för att under bara dessa två månader så har Etanolen kostat mellan 18,27 kr/l till 21,47 kr/l. 
Men så har bensinen (98 Oktan) kostat allt mellan 19+ kr/l och 26+ kr/l... så det blir väldigt svårt att räkna ut en snitt-jämförelse..

Men en sak är tydligt iallafall, och detta har jag talat om länge, sedan de spädde ut 95 Oktan med Etanol så har alla bilar druckit mer bränsle, och 98 Oktan som jag alltid tankar skulle de låta vara, men det har de inte, den är också tydligt utspädd, det har jag ju bevis på.

Så nu kan jag inte heller säga att min #RocketBunny86 snittar under 0,9 liter /mil längre, för det stämmer inte, den dricker nu lite mer än 10% mer i snitt.

Det var sällan bilen drack mer än 1 liter per mil förra året,

Som ni ser så slutade snittet oftast på under 0,9 l/m förra året.
nu är det sällan den dricker under 1 liter per mil.


Det där blir ju rätt mycket mer än 10% ser jag nu..
Jag ska räkna på det.

Från ett snitt på 0.9 l/m (det var säkert lägre) säger vi till ett snitt på 1,05 l/m,  det är en ökning på 17,22%.… Det är väldigt mycket…
Och det är enbart för att det är sämre kvalite´ på vår ”fina” 98 Oktan bensin i år jämfört med förra året.

Hade jag då gått från 2021 95 Oktan till 2022 95 Oktan så hade det varit en mycket större ökning..
Detta är ännu en perfekt anledning till att ni bör ha koll på vad era bilar egentligen dricker, gå inte enbart efter vad bilen själva visar för snitt (vilket de flesta inte ens kollar ändå)

Och med Etanol så har min bil nu denna ”sommar” druckit allt från 1,20 liter/mil till 1,45 l/m

Och snittet som har varit strax under 1,4 vid blandad körning (den kommer att visa mindre överlag eftersom jag har kört ovanligt mycket motorväg) är mer än vad bilen dricker vid bankörning och landsväg på 98 Oktan.

Nu har jag kört med Etanol kortare än 3 månader, så appen Tankomat Pro kan inte visa mig ett ärligt snitt ännu,

men jag ska försöka räkna på det.

Det störiga är att jag missade att knappa in en tankning i appen efter en väldigt aktiv körning, och sen så körde vi väldigt sakta hem ifrån Småland på tanken efter det, så de två fick jag bara snitta, så det blev fel.

Så miniräknaren ger mig ett snitt på 12.73 liter milen med Etanol denna korta sommar.
Som sagt, väldigt mycket motorväg, knappt någon stadskörning alls, men lite rolig körning korta stunder här och där.

Och då skulle snittpriset vara 21,87 kr / liter

** Varför har vi så höga Etanolpriser, när våra politiker ville övertala Sverige för bara några år sedan att Etanol var det mest miljövänliga som fanns i världen? 

Så 21;87 x 1,273 = 27,84 kr per mil, det är vad det har kostat mig i snitt. 

Skulle jag ta det lägsta priset och det minsta bilen har druckit så skulle det bli 20,46 kr per mil.
Och den tanken där bilen snittade 1,20 liter/mil då körde jag Malmö-Halmstad-nästan Malmö med farthållaren på 110/km/h hela vägen, så det var alltså verkligen vad bilen kan dricka som minst med Etanol-mappen.

Och som dyrast under denna period så skulle det bli 30,77 kr per mil..
Det är rätt saftigt…

Och skulle vi för enkelhetens skull räkna att bilen dricker exakt 1 liter per mil med 98 Oktan så skulle priserna då ha legat mellan 21,28 kr/mil och 26+ kr per mil som dyrast.
Idag så kostar 98 Oktan 24,38 kr/l på den billigaste bensinstationen i Malmö med mina ören rabatt, 10 eller 20 öre per liter.

Och Etanolen som jag nyss tankade kostade mig 19,82 kr/l med rabatt, och med den senaste tanken så drog bilen 1,43 liter per mil i snitt, = 28,34 kr per mil.

Så ja… Hur jag än vrider och vänder på det så är det dyrare att köra med Etanol i tanken istället för 98 Oktan.
Skulle jag köra med 95 Oktan så är det väl ytterligare en krona billigare per liter, om inte mer?

Så ja, Bilen blir snabbare och roligare med Etanol i tanken, men är det verkligen värt 4-7 kr mer per mil?

När bränslet redan är världsrekord-dyrt…
Nej, det kan det inte vara, så nu har jag en nyfylld tank med Etanol, nästa tank så går jag över till 98 Oktan igen.

Som med allt annat, man skulle ha passat på är det var billigare förr.

Trots mina somrar med Etanol

och trots att bilen snittar mer med bensin detta året än de tidigare åren, så har jag ändå ett total-snitt på 1,05 liter per mil…

Med väldigt aktiv körning i snitt..
Det är väldigt imponerande.

 

Men, jag kom till samma slutsats som de tidigare somrarna, det är inte värt det, tyvärr.

Min lilla brukis GT86 ska ju vara min snåla, billiga, vettiga bil, gärna miljövänliga bil också, men den ska inte kosta lika mycket att köra med som mina V8 bilar.

Så ännu en slutsats, mest för att övertala mig själv att ge upp med Etanol.

Det kostar mig alltså upp till 31 kr per mil att köra med Etanol. 

Och förra året så kostade det mig 12,65 kr per mil i snitt, och ibland så lite som 11 kr per mil, om jag körde motorväg så snålt som möjligt när bensinen var som billigast under pandemin..

Så på ett år, från att bensinen hade ett vettigt pris, till att jag nu går över till det miljövänliga valet för att Sverige ska rädda hela världen, så kostar det mig alltså nästan 200% mer!!

Sjukt sjukt sjukt!!!

GT86 / BRZ : Vad som krävs för att testa Etanol

#RocketBunny86 : Etanol – Är det värt det? – Del 2

Dagens Fråga : ”Kommer jag att kunna tanka E10 Bensin?”

OBS! 
Ska jag köra bana med min #RocketBunny86 så kommer jag absolut att köra med Etanol, utan tvekan, då är det utan tvekan värt det. 

 

** En sista notis.
Min bil dricker mer bensin numera än förra året och tidigare.
Men den dricker lika mycket Etanol nu som tidigare, det innebär

1: Att det är mindre skillnad i förbrukning numera mellan Bensin och Etanol.
Men det är fortfarande dyrare att köra med Etanol.

2: Det är ännu ett bevis på att 98 Oktan bensinen också är mer utspädd än vad de säger nu sedan de officiellt spädde ut 95 Oktan, som numera inte ens får heta 95 Oktan för att den är så utspädd.

Dagens Fråga : ”Kommer jag att kunna tanka E10 Bensin?”

3: Politikerna påstår att priserna på bensin och Diesel är så höga för att vi ska rädda hela välden genom att betala för det.
Men varför är då det ”miljövänliga” alternativet Etanol också så dyrt?
Om rätt ska vara rätt så ska Etanol kosta 1/3 av vad Bensin kostar.

(Visited 78 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x