GT86 / BRZ : Vad som krävs för att testa Etanol

How To Install Stage 2+ E85 Tune (OpenFlash Tablet – Subaru BRZ/Scion FR-S/Toyota 86)

** Ja jag har ju redan OpelFlash Tablet, så jag kan ju testa det en gång eller två utan större besvär.

Där är en MASSA mer att se och läsa nedan

How to run E85 in the 86 WITHOUT FLEX FUEL!

E85 In A (kinda) Stock FRS

How to run E85 in a BRZ/FRS/GT86

The BRZ Goes E85! (Openflash tablet E85)

 

 

** Inte så svårt om man bara ska testa det, Så är det värt det?

First Impression: Stage 2 + E85 Pulls

BRZ GOES E85 (First Impressions)

Going Full E85 In My GT86!

 

** Om du gillar att köra med Etanol och vill skifta mellan Bensin och Etanol (du vill göra det för att smörja motor, slangar och för att ingen bilen ska vara svårstartad när det är kallt) så vill du ha ett Flex-Fuel kit, med den så kan du skifta mellan Etanol och Bensin hur du vill.

https://www.ft86speedfactory.com/openflash-performance-gt86-flex-fuel-kit-2013-ft86.html#.Xu_fjGgzaUk

BRZ/FRS/GT86 Flex Fuel Kit Install

 

Sen ska du helst också sätta i en kraftigare bränslepump.

Den pump som de flesta verkar välja (kanske för att den är billigare) är en DW65C

https://www.ft86speedfactory.com/dw65c-fuel-pump-frs-brz.html#.Xu_fJmgzaUk

Och då behöver du detta installationskitt med

https://www.ft86speedfactory.com/dw-86-fuel-pump-install-kit-1652.html#.Xu_fJ2gzaUk

Spridare behöver du inte uppgradera, originalspridarna klarar 350 hk.

 

OBS!
En OpenFlash Tablet ska du ju då redan ha såklart.

https://www.ft86speedfactory.com/openflash-tuning-tablet-oft-1851.html#.Xu_fi2gzaUk

 

MEN!
Det som gjorde att jag väntar med ett Flex-Fuel kitt är att man måste ha en Custom Tune ifrån OpenFlash också,

Please note that a customized flex fuel tune is required to run this kit. 

och varken FT86 eller OpenFlash svarar på mina mail angående detta.

 

Så i delar så är vi uppe i

Subtotal $1,767.00
Shipping & Handling $171.68

Sen tull och moms på det.
Enligt tullverkets hemsida så blir det såhär mycket.

Resultat i svenska kronor (SEK)
Tullavgift (5 %) 875,31 kr
Moms (25.0 %) 5 081,68 kr
Totalt 25 408,39 kr

Sen Postnordavgiften
Och sen så är det tull och moms på fraktkostnaden med dumt nog.

Så säg iallafall minst 25 500+ kr i delar.

En Custom Tune (dealbreakern för mig eftersom jag redan hade allt annat i min kundkorg och bara väntade på svar) är det ingen frakt på, det får du via internet.
Det kostar $345.00

Det är en summa som jag tycker är rätt löjlig.
Det finns tusentals bilar med samma setups, så de hade ju säkert bara skickat en befintlig tune efter jag hade berättat vad som är gjort med min bil, OM DE HADE SVARAT PÅ MINA MAIL!

Så 25 500 + 3 500 = 29 000 kr.
Och då räknar jag med att du installerar allt själv, gratis.

Så nästan 30 000 kr för att köra med Etanol ibland. 

Är det värt det?
Med mina mods så skulle Etanol öka min effekt med 30+ hk sägs det (Det sägs till och med att det är 30 hk extra UT PÅ HJULEN, men det tar jag med en nypa salt)
Så det är alltså den där gamla klassiska formeln igen när det kommer till att sugistrimma, det kostar dig cirka 1 000 kr per hästkraft.

Was E85 Worth It?

 

Du behöver inte använda OpenFlash Tablet och Flex-Fuel kit, det finns liknande produkter ifrån ECUTEK och Delicious Tuning .
Men priserna är väldigt snarlika.

 

** OBS!
Alla dynos visar att det är åter igen inte max-siffrorna som man ska bry sig om, utan effektkurvan.
Det är stor skillnad på vridet mid-range.

 

** Tar du en helt original bil och tankar den med Etanol istället för bensin så ska EFFEKTEN UT PÅ HJUL gå från 179 hk till 201+ hk.
Nu har jag tagit ett snitt på vad folk har fått för effekt ut på hjulen med helt originalbilar, och de alla har fått ut minst 201 hk ut på hjulen med Etanol.
Så på en helt original bil så får du alltså 22 bakhjuls-hästkrafter extra endast genom att bara tanka bilen med E85 Etanol istället för 98 Oktan bensin.

https://www.delicioustuning.com/Stock_BRZ_FRS_86_Breaks_200whp

 

https://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=55450

 

The Quest For Power: Over 200WHP On A Stock Toyota 86!

 

** Med mina mods så är det bevisat att bilar i USA med samma mods (K&N luftfilter, UEL headers och något slags eftermarkands avgassystem) har fått ut över 285 hk ut på hjulen med hjälp av Etanol.

Jag bryr mig inte alls om siffrorna i denna bil, den är jätterolig att köra precis som den är nu.
Men det vore kul att ha de där klassiska JDM 280 hk I MOTORN bara för att.
Det var ju där jag började med min 350Z för 15 år sedan =)

Tuned e85 FRS vs WRX STI

** Nej jag VET inte vad jag har för effekt idag eftersom jag inte har bänkat bilen.
Men ja jag kan höfta fram någon summa bara för skoj skull till de som tvunget måste ha ett svar.
Men oftast så säger jag bara 200 hk.

 

** En annan sak som just nu gör att jag inte har jättebråttom med att köra Etanol för första gången, och i min brukis, är att där är rätt så liten tank i en BRZ/GT86.

Man kan säga att det är en 40 liters tank med 5 liter i reserven.

Min bil (som körs aktivt alltid) snittar cirka 1 liter per mil.


Och i snitt så fyller jag på med cirka 37 liter varje gång jag tankar,

vilket är rätt ofta trots att jag inte kör med enbart denna bilen.

Så enligt källor så kommer bilen att snitta cirka 1.5 liter per mil med Etanol (om man gör allt rätt).

Och jag är inte så sugen på att behöva tanka ännu oftare.
Visst visst det stör mig inte att tanka ofta egentligen, men idag så är det nästan precis så att jag kan köra till och från Halmstad på en tank (Jag kör Malmö-Halmstad-Malmö för att äta i Halmstad rätt så ofta)

Om jag då istället skulle köra med Etanol så hade tanken räckt till bara 25 mil cirka.
Och ännu värre, vissa säger att en Etanolkonverterad GT86 / BRZ dricker så mycket som 1,8 liter per mil, och om jag då tankar precis innan reservlampan börjar lysa, ja då räcker tanken bara 20 mil…

Det är som med min #350ZRS.
Det är inte kul alls.
(Den har större tanke men dricker det dubbla 😉 )

Was E85 a mistake? MODS I REGRET on my FRS

 

 

Så ja, testa en eller ett par tankar Etanol och projektera lite smått med att installera en färdig Etanol-tune med OpenFlash Tablet, det ska jag göra.

Men att bara köra enbart Etanol, nej det är inget för mig.
Det är ju bra att kunna skifta om man ska köra lite längre och vill att tanken ska räcka längre, och inte bara vill plocka ut mer effekt, då är det perfekt att växla över till bensin igen.

Men just nu är jag inte sugen på att lägga 30 000 kr på min “billiga brukis”.

 

** Nej jag kör sällan med mindre än halv tank i bilen, men dessa bilar har en störig bränslemätare som på många andra bilar.
Den första halvan sjunker mycket mer långsamt än den sista halvan.
Så när du närmar dig en halv tank enligt mätaren, så visar den sen helt plötsligt 25% bensin i tanken.

 

** Tanken var att tanka med E85 förra tanken (Ja ni fattar vad jag menar, jag skulle tanka med E85 nästa gång jag skulle tanka) men jag tog en impulsrunda till Wild West Steakhouse, som vanligt, och reservtanklampan lös de sista 20 minuterna…..

Nålen kan omöjligt sjunka lägre än så…

Så ja…. jag var lite smått nervös där, köra snålare än någonsin, samtidigt som mina vänner väntade på mig….

Men jag kom fram, och sen så körde jag på bensinångor på väg till macken efter vi hade ätit.

OBS!! Tanken är på 45 liter totalt!
40 liter + 5 liter reserv så som jag räknar.

Så när jag kom till bensinmacken så var där alltså 0,76 liter kvar i tanken………!!!!

Tyvärr så hade jag inte min OpenFlash tablet med mig, men annars så hade detta varit ett perfekt tillfälle för att switcha över till E85 Etanol.

 

 

** Jag har aldrig tankat någon av mina bilar med Etanol.
Jag vill ha en Etanol-mapp i min #350ZRS, men ingen vill ju mappa den så..
Och jag ville Etanolkonvertera min #JDMCorvette, men där fick jag ju detta svaret.

“Hej

Jag avråder dig från att göra konverteringen, det är sällan det går ihop sig, dvs bränslebesparingen kontra ombyggnad osv..

Ska du överladda bilen så är det en helt annan grej.även om etanolen är billigare i inköp så drar ju bilen 35% mer ungefär..

Annars är det i kort spridare, bränslepump , mappning osv som behövs. Pris vet jag ej men skulle uppskatta kanske 20-30k”

 

Så lika mycket pengar, men där så var ju syftet att få en bil som är billigare att köra med.
Och jag behöver köra måååånga mil för att ens komma ikapp de spenderade 30 000 kronorna.

När det kommer till min #350ZRS så är jag ute efter att ha en mindre varm motor med Etanol.

E85 Fuel Explained – Should you use it?

 

** Jag letade efter en passande bild att lägga in som huvudbild till inlägget, och då ser jag att den bilden jag använde heter “IMG_E85”, så ja det var ju passande tyckte jag =)

 

** UPDATE : Jag bad om åsikter från personer som faktiskt har kört med Etanol i dessa bilar, och här är vad de två som har svarat säger.

1: Att det räcker med OpenFlash tablet och den mappen som medföljer.

2: Helst så ska man byta grenrör också.
Det säger alla angående allt om dessa bilar.
Original grenrör är den största flaskhalsen.

3: Du kan köra ett eget Flex-Fuel kit.
Ett sätt är med en “Tactrix OpenPort-kabel ”

4: Andra företag kan göra mappar till dig och din OpenFlash Tablet.
“Wayne Roms” är en av dem.
http://www.wayneroms.com/?fbclid=IwAR3NA9QlHD99sjIqEJLjuLEwJ_oQLfZNZLkAFdD7HAvjNlRLj3qCzk-j4bw

“$50 AUD (~320 kr) för en mapp som är mycket mer förfinad och genomarbetad än OFTs (även om deras OTS-mappar funkar fint) och ger bra effekt tillsammans med ett grenrör. Man behöver inte byta bränslepump då heller.
Jag körde Wayne-mapp med mitt ACE grenrör & overpipe i två år på E85, med helt original bränslesystem utan problem. Och dessutom så fick ju CounterSpace Garage (CSG) ut +46 whp med ACE grenrör och overpipe på E85, då med riktig dynomappning. Även det med original bränslesystem. Det var alltså original frontpipe med katt, original avgassystem, original luftfilter/insug osv.”

 

(Visited 81 times, 5 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.