#RocketBunny86 : Etanol – Är det värt det? Del 3

Jag gav mig på att testa Etanol igen.
Denna gången var det inte för att få ut mer effekt ur motorn eller för att köra billigare, utan för att bilen skulle gå igenom besiktningen, och det lyckades jag med.

Men.. det är ju faktiskt som så att man får direkt märkbart mer effekt, absolut mer vridmoment, mest tydligt på låga varv.

Men så är den stora nackdelen att den blir kallstartad, och det behöver inte ens vara särskilt kallt för det ska visa sig.

Och ett par andra nackdelar

GT86 / BRZ : Vad som krävs för att testa Etanol

#RocketBunny86 Update : Besviken på Etanol

#RocketBunny86 : Etanol – Är det värt det?

#RocketBunny86 : Etanol – Är det värt det? – Del 2

 

Men, denna gången så kördes bilen lugnare än vanligt, till och från MT Auto-Sonax ett par gånger, mycket landsväg, till och från Vallåkra.


Plus lite buskörning SJÄLVKLART!
Men för mitt sätt att köra denna bilen så  lär jag inte komma ner lägre i bränsleförbrukning än så här om jag inte medvetet försöker få ner förbrukningen så lågt jag kan, och om jag skulle göra det så skulle det inte ge en ärlig jämförelse ju, så det är irrelevant.

OBS! Appen jag använder mig av för att se denna bränslestatistik är fortfarande Tankomat Pro =) 

Dagens App : Tankomat Pro

 

Jag körde 6 tankar Etanol

Och ni ser ju direkt att jag fick en ökat bränsleförbrukning på minst 30%

Snittet på dessa snälla körningar blev 1,28 liter Etanol per bil. 

Ni ser att jag sista tiden har kört under 0,9 liter med bensin. 
Så låt mig ta de senaste 7-bensintakningarna bara för att, de är också ovanligt snällt köra.

Där får vi faktiskt fram ett snitt på exakt 0,9 liter per mil.

Ser vi snittet över hela tiden jag har ägt bilen (innan mappning osv) så har jag ett snitt på 9,92

Men jag vill räkna på de där 0,9 liter per mil ändå.

Då skiljer det 42+% mellan 0,9 och 1,28
Jag hade gissat på minst 30% iallafall.

Och detta är snäll körning.


Det härliga med bensin i tanken är att bilen dricker more or less lika mycket oavsett hur vilt jag kör.

Med Etanol så skiljer det rätt mycket.

Förra sommaren så gick jag från 0,916 bensin till 1,43 Etanol, det är en ökning på 56,11%! 

Nu är båda bränslena dyrare än förra året, tyvärr.


Och förra året så hade jag 20 öre rabatt och detta året så har jag 50 öre rabatt

Så därför vill jag räkna på vad båda bränslena kostar IDAG.
Jag tankar bara på Circle K, jag tvivlar på att de har samma priser på alla bensinmackar i landet, men de har priser på sin hemsida så jag går efter dem.

Miles Plus 98
miles PLUS 98
18,14

 

Ethanol E85
E85
14,24

 

Så då blir kostnaderna idag

98+ Oktan – 18,14 x 0,9 = 16,32 kr per mil.

Etanol – 14,24 x 1,28 = 18,22 kr per mil. 

Så åter igen så blir det inte billigare att köra med Etanol istället, det blir dyrare!
11,64% dyrare

Typ 10% dyrare låter ju inte så mycket, speciellt inte när man får ut mer effekt.
Men 2 kr per mil är ändå rätt mycket.

Sen är det ju det här med att man får tanka oftare också.

Det är aldrig kul, speciellt inte när sommaren är slut, så det är ännu en anledning till att köra med bensin under höst och vinter när man bara har en tank på 44 liter.

Som ni ser så tankar jag vid nästan exakt samma läge av bränslenålen varje gång

De senaste två skiljer sig från mängden bara för att jag kör ju tanken så tom som möjligt innan jag byter från Etanol till Bensin eller vice versa.
Och sen så skulle jag köra en bit så jag passade på att fylla upp tanken.

Och nu på den senaste tanken när jag körde 45 minuter landsväg med bensin så fick jag ner snittförbrukningen till 0,77 på motorvägen.

OBS! Det är ändå med ett par omkörningar.
Jag kan och har fått den att dricka ännu mindre i snitt.

Så nu handlar det om hur man vill se det.

Först och främst så ska du inte köra med Etanol när det inte är sommar om bilen står utomhus.
Ja det gör väl kanske inget om bilen är svårstartad tänker man, men jag vet inte, jag vill tro att motorn tar skada av att misslyckas starta ett par gånger innan den går igång, varje dag..

Men vill du ha mer effekt ut din motor (Cirka 15% sägs det) för bara en kostnad på strax över 10% mer per mil?
Det låter ju som en no brainer.

De där 15% är alltså bevisade 30 hästkrafter på en originalmotor. 
Och jag kan nog hålla med om det.

Jag menar, vi som bryr oss om våra bilar tankar ju ändå 98 Oktan istället för 95 Oktan.

Dagens Fråga : ”Kommer jag att kunna tanka E10 Bensin?”

Mellan 95 Oktan (som borde vara billigare eftersom det är utspätt med Etanol) och 98 Oktan så skiljer det ändå 6,5% (det skiljde mer förr)

Eller tar det emot att betala 2 kr mer per liter och tanka 32% oftare på en bil som redan är rolig som den är?
Plus att det blir svårare och svårare att hitta bensinmackar med Etanol, iallafall här i Malmö.

 

Jag kommer nog mycket troligt att köra med Etanol på sommaren ändå.
Och jag funderar åter igen på att köpa Flexi Fuel kittet så att jag kan mycket lättare tanka vad jag vill och mixa hur jag vill.

Ja det är kul att köra med Etanol, men det är rätt drygt om man på impuls ska köra en längre bit och vill stanna och tanka så sällan som möjligt.

UPDATE

OpenFlash Tablets egna Flexi Fuel kit finns inte kvar längre…
Det var ju surt.. Jag undrar varför..

 

Där är ett annat kit som är billigare men också simplare, från en annan tillverkare..

https://www.delicioustuning.com/OFT-FlexFuel

Jag ville ju ha OFTs egna..

Tar jag den från länken ovan så kostar det kittet mig 646 usd med frakt + Tull och Moms = 1 600 kr + PostNord avgift på 100 kr eller vad de nu tar.

Det är cirka 8 000 kr.
Sen är installationen rätt enkelt, så det löser nog Marko snabbt, så säg en timmes jobb cirka.
Då är vi uppe i över 10 000 kr..
För att kunna skifta bränsle utan att göra hela processen som jag gör idag.

 

** Kör tills tanken lyser (jag mår dåligt av bara det)

** Kör lite till pch sen till bensinmacken. 
Det är cirka 4 liter kvar i tanken när bensinlampan lyser, vilket absolut är ovanligt lite, men i detta fallet så är det ju bra. 

** Byter bränsle / Tankar

** Kopplar in OpenFlash Tablet

** Kör väldigt sakta och håller koll på när bränslevärdena ändras 

** Stannar och byter mapp, det tar en stund, man tror att det ska ta ett par minuter bara, men det tar lite mer än ett par minuter

** Efter man har bytt mapp så kör man sakta ett tag tills man vet att man inte har det gamla bränslet kvar i systemet. 

Nu förstår ni kanske varför man inte gör detta så ofta, och att man absolut inte kan göra detta om man lite snabbt och impulsivt ska köra lite längre.

Men är det värt 10 000 kr?
Njaeae.. Jag vet inte..
Jag vill nog köra med Etanol oftare nästa säsong, och då vill jag kunna köra med bensin ungefär vart 4e tank så jag smörjer hela bränslesystemet..

För ska man köra med Etanol på heltid så ska man byta spridare, pump osv också..

GT86 / BRZ : Vad som krävs för att testa Etanol

På min #350ZRS vill jag ABSOLUT ha en Etanol-mapp, men det kommer att kosta mig MINST 5 gånger mer, MINST!

Då behöver jag följande

** Ett nytt styrsystem eftersom ingen vill mappa det jag har = Minst 25 000 kr ex frakt, tull och moms.

** Eventuellt byta allt som är till mitt styrsystem idag, LMM, BBL, Mappswitch, AIRT Sensor, MAP sensor osv plus ett Flexi fuel kitt, Så säg MINST 15 000 kr där

** Installation och mappning = Minst 20 000 kr
Många skriver priser på 1 500 kr / timmen / alt 4 000 kr för en halvdag och 6 500 kr för en heldag osv osv.
Men jag har ALDRIG kommit undan med mindre än 2 dagar! varför vet jag inte.
Och då har det varit två långa dagar, från morgon tills sen kväll.
Ja jag tror absolut att jag har blivit blåst varje gång, men så har det alltså varit vid 6 olika tillfällen.

Så därför är jag inte så sugen på att byta styrsystem IGEN när jag redan har bytt 5-6 gånger när detta styrsystemet jag har idag funkar hur bra som helst och kostade mig väldigt väldigt mycket en gång i tiden.

Men men.. det är ett helt annat inlägg..

Där vill jag iallafall kunna köra med Etanol för att få ner motortemperaturen.

(Visited 60 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x