Dagens Bil : Rayton-Fissore Magnum / Laforza GT

** Rayton-Fissore Magnum heter de med den mindre motorn, de byggdes mellan 1985 och 1998.
Laforza har den stora V8 motorn och de byggdes mellan 1989 och 2003.

 

** Man skulle kunna tro att det är en Zagato-designad bil med tanke på bulan på huven, men det är Tom Tjaarda som har designat den, ännu en design-legend vars namn inte är känt nog, denna Holländska amerikanare som sedan levde och gick bort i Turin Italien jobbade på en massa snygga bilar, Ferrari 365 California, De Tomaso Pantera, Aston Martin Lagonda Coupé, Fiat 124 Spider och även Saab 900 Turbo och den första Ford Fiesta.

För de som är insatta så är Tom Tjaarda bland de bästa någonsin.

För att citera några motorjournalister.

”One of the defining automotive designers of the 20th century.”
”One of the world’s most accomplished Italian car designers.”
”One of the great unsung heroes of the car design world.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Tjaarda

 

** Det mest utmärkande hos denna bil är den lyxiga läderinredningen som är av samma kvalité som dåtidens Maserati Biturbo.

** Du kan få denna Range Rover utmanare med 4,6 eller 8 cylindrar, och dessa motorer kunde komma från lite överallt, Vi har t.e.x en kompressormatad 2 liters 4a ifrån Fiat/Lancia.
Vi har en 2.5 liters V6a ifrån Alfa Romeo (De kallas Magnum VIP och det finns bara 120 st sådana).
Vi har 3.4 liters rak 6a ifrån BMW, ja en TurboDiesel då såklart.

Men roligast är ju såklart Laforza GT med en Ford V8a, och inte vilken V8a utan den legendariska ”5.0” V8an ifrån dåtidens värstings Mustang.

Efter 1995 så fick den en ännu större V8a, en 5.8 liters V8a, men den är inte lika ”rolig”, det är en Pickis motor, en arbetarhäst.

Men hur gör man en sådan motor rolig?
Man slänger på en kompressor såklart!

Så både 5 liters Mustang V8an och 5.8 liters V8an (Från Ford F150 eller Explorer) kunde du få med kompressor och 320+ hk.

1999 så fick bilen en GM 6 liters V8a med Eaton kompressor.

** Det rullande chassit och inredningen byggdes ihop hos Pininfarina i Italien, och sen så monterades den amerikanska motorn och växellådan av C&C i England…

Och sen tillbaka till Pininfarina för slut-touchen..
Jepp, samma fabrik som samtidigt hade Ferrari Testarossa på bandet.

Så en vild mix här alltså.


Just det, Faceliften som kom 1998 gjordes av Pininfarina.
Så även om den faceliften är minimal så är det ju en Pininfarina-designad bil OCKSÅ 😉

Och så ska vi inte glömma att de använde 4WD system från Chrysler.

** Som en riktig SUV ska börja sitt liv så började även Rayton Fissore Magnum sitt liv inom det militära och polisen.
Så det är mer eller mindre en Iveco Militär-SUV som har fått en stor amerikansk V8a med kompressor och lyxig inredning från Maserati, hur häftigt låter inte det??

Och för er som vill tycka att de härmade Lamborghini LM002 så vill jag påminna er om att den bilen kom 1986, dvs 1 år efter Magnum.

 

** Säljargumentet mot Range Rover var att ”Magnum” drack mindre bränsle (de hade ju många fler motoralternativ än Range Rover) och att de var mycket lyxigare.
Range Rovers på den tiden var absolut inte tänkta att vara några lyxbilar.

Den beskrevs som ”The Rolls-Royce of Sport Utility Vehicles”

** Det var först 1989 som Laforza började säljas i USA, men det var också där de såldes längst, fram tills 2003.

 

** Varför var inte bilen en succe´ då?
Enbart pga priset vill jag tro.
Bilen BÖRJADE på 60 000 usd.
Och sen så var där kanske inte så mycket att välja till egentligen, för att de är alla lika lyxiga, men ja du kunde välja till radardetektor och annat coolt.
Men t.e.x kompressorn kostade ytterligare 7000 usd.
Nu var ju detta innan Cadillac Escalade, men det var absolut motsvarande lika mycket pengar.

Så Cadillac pengar för en bil som ingen har hört talas om, som du ska serva hos Ford..
Ja som ni förstår så lät inte det så bra hos Amerikanarna, istället för att se det som en ovanlig bil som är lyxig och billig att serva..
Men men.

Sen så hände det inte så mycket designmässigt från 80-talet..


Det var den sista bilen som såldes i USA utan Airbag, det säger rätt mycket.

De hade planer på att bygga en ”No Fear” Edition  (ja märket No Fear) med 4 skalstolar osv osv, men då med en prislapp på 100 000+ usd..

 

** Det är en stor bil, mycket större än vad den ser ut att vara på bild.


9 tum bredare än en Range Rover betyder att 3 personer sitter bekvämt i baksätet.

** Men som vanligt med italienska lyxbilar så har vi en mix av lyxigt italienskt läder, fint trä och Fiat reglage..

** Dessa bilar har varit underskattade i väldigt många år, men nu förra året så stack de upp i värde.

https://www.classic.com/m/laforza/

 

** Det finns en enda Laforza i Sverige

 

NU ska jag kolla på vad Doug har att säga om bilen.

 

Doug DeMuro : The Laforza Is an Ultra-Quirky Luxury SUV Failure

 

** Handbromsen sitter så tätt intill mittkonsolen att jag med mina icke stora hänger kan inte greppa om handbromsen när den ligger i olåst läge, man får dra upp den med fingrarna bara den första biten.

** Ja man kan ju också kalla det för Ferrari-knappar =)
Inget fel på dem, de funkar än idag.

** Well… Nej den byggdes inte av Ferrari, men av samma fabrik och på samma ställe som t.e.x Ferrari Testarossa.

** Dämparna till bagageluckan är så starka att du måste dra ner luckan med båda händerna.

** Ovanligt tråkig video faktiskt.

** Ja kanske 10 tum bredare, jag hade för mig att det var 9 tum.

** Jaja man kan väl stänga med en hand med, men ni ser att han får ta i extra med andra handen också.

** Lamporna ser nästan ut att komma från VW Gold, men dessa är nog mycket större.

** Ja som med alla andra SUVar så förväntar man sig att den ska vara mjukare och inte så stötig, men men, de behöver ju vara stabila i kurvorna.

Här är mer att läsa och se om bilen

https://www.hagerty.com/media/market-trends/hagerty-insider/rare-and-obscure-the-laforza-is-your-10k-ticket-to-vintage-suv-ownership/

 

https://www.caranddriver.com/reviews/a33992190/tested-1999-laforza-speciale-edition/

 

https://www.hemmings.com/stories/2021/07/20/a-ford-v-8-powered-this-rare-italian-luxury-suv

 

 

https://drivetribe.com/p/the-first-performance-luxury-suv-fS9szgDmRqeodQq30IOE5A?iid=Lij63KjpRsae1nDtCxvpWw

 

https://www.motorbiscuit.com/laforza-italys-forgotten-classic-range-rover-suv-rival/

 

1989 Laforza

https://www.thetruthaboutcars.com/2019/06/rare-rides-the-suv-oddity-which-is-a-1998-laforza/

Before The Urus, Levante And Stelvio, There Was LaForza

 

 

 

The Laforza is the 1990s American-Italian Luxury SUV You’ve Never Heard Of

LaForza Road Test & Review by Drivin’ Ivan

(Visited 451 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x