Nattens Shoppingsug : Sportig lyxsedan – Lexus GS-F vs Cadillac ATS-V

Där är MÅNGA som har gått från att fråga mig om när jag ska köpa nästa bil eller vad nästa bil blir för något, till att vara riktigt besvikna över att jag inte har köpt något nytt på länge.

Och visst, jag tänker ofta på vad man skulle ha köpt för bil, men där är verkligen inget som intresserar mig nu, det är bara en AC Cobra som vanligt, som jag nog aldrig hade kört med, man får nog nackdrag och nackspärr direkt i en sådan bil.
Nu står min #350ZRS hemma i mitt garage, utan laddning, vilket betyder att jag borde verkligen göra med den minst vart 3e dag, och jag kör inte med den ändå.
Så när skulle jag då använda en Cobra?

 

Vilket som, nu när jag åter igen inser att de flesta av mina bilar är väldigt lika i användningsområde, så kollar man ju runt lite smått, för skoj skull, och den sortens bil som jag inte har är en lagom stor, lagom lyxig, rätt snabb sleeper, typ en AMG E-Klass, och min vän Per ställde mig en mycket passande fråga då han alltid är ute efter en lyxig sedan med kraftig motor, så då tog jag på mig att kunna ge honom ett bra svar på hans fråga.

Jag säger ju ofta att en lyxig stor bil ska bara vara lyxig och komfortabel, men det är inte DEN storleken han är ute efter, och då finns där ju en MASSA sedanmodeller som är riktigt snabba och lagom lyxiga.

Denna gången så sattes budgeten på 200-350 000 kr.
Mycket pengar kan man tycka, men jag tänker rätt kritiskt där.
Då får inget bra för den budgeten.

Du får något amerikanskt som är alldeles för överprissatt här hemma jämfört med vad de kostar i USA, eller så får du tyskt skit som kostar en förmögenhet när något går i sönder.
Och även om vi kollar på icke amerikanska bilar så är de allt för dyra här eller så säljs de inte här.

Som t.e.x mitt första svar på den frågan om man bortser ifrån AMG bilarna och annat tyskt crap, är ju såklart Lexus GS-F.
IS-F är för gammalt idag, och jag tror att GS-F är väldigt lagom på alla sätt och vis.

Men där är INGEN sådan till salu (just nu) i Sverige.
Och på Car.info så får jag “Inga resultat” när jag söker på Lexus GS F..

Så den bilen är ju tyvärr bara att glömma.

Den första Lexus GS F kom 2016

Lexus GS F: Latest News, Reviews, Specifications, Prices, Photos ...

Och den fick ta skit för att den inte var tillräckligt snabb….
0-100km/h = 4.6 sekunder..
En sugmotor V8a på 5 liter som låtar riktigt gott (med annat avgassystem) och som levererar 477 hk.. Hur kan man klaga på det?
Ja.. Tyskarna har nästan 90hk till, men vi kan ju se vilka bilar som har överlevt om 15 år.

2018 kom en Lexus GS F 10th Anniversary, och det var rätt så same same med den.

Och nu 2020 så får de ta ännu mer mobbing än tidigare..
Varför lärde inte folk sig efter LFA att allt handlar inte om siffror?

The 2020 Lexus GS-F Is a Bad New Car, But a Great Used One

** Ja tyskarna har mycket mer hästkrafter, men med alla ESP, Antispinn osv osv, hur mycket av den effekten går ner till marken?

** OBS!!! Lexusen har inga Turbos eller kompressor!
Det är en sugmotor!

** BMW är skit, såklart att de är billigare än en Lexus!

** När den komrepssormatade E55 AMG hade 476hk så var det verkligen ingen som klagade!
Har vi så mycket mer bråttom idag än då?

** Jättetråkigt om de dödar de riktiga F modellerna, jag vill ju se en LC-F.

** Byt avgassystem så låter de riktigt gott!

** Stolarna är mer bekväma än vad de ser ut att vara.

** Ja… det är ju den enda egentliga nackdelen.. som jag säger gång på gång när jag skriver om nyare Lexus modeller… Den där urdumma “musplattan-kontrollen” eller vad man ska kalla det..

** Huh? Jag har aldrig kört en bil där man stänger av en högerblinkers genom att blinka höger… Eller är det bara något som jag inte har tänkt på?

** Auto på stolvärme och fläkt är skönt, speciellt med stolvärme.

** Det var väldigt röda stolar..
I like it.

** Slutsumman, det där är en väldigt lagom bil, vettig bil, sleeper, och MYCKET lyxigare än en BMW!
Viktigast är att den kommer att överleva tyskarna med många år.

This Just In: I Drive The V8-Powered 2020 Lexus GS F — Here’s Why It’s The Lexus I’d Buy!

The Lexus GS F is a Reliable V8 Burnout Machine

Absolute BEAST of a Luxury Sedan! // 2020 Lexus GS F Review

Review | 2017 Lexus GSF | V8 Redemption

The Lexus GSF is a Brilliant Underdog – One Take

Jeremy Talks SHIT about Lexus GS F

Lexus GS F vs BMW M5 | Chris Harris Drives | Top Gear

EXAKT!!
Du får nästan ALDRIG ner tyskarnas effekt i marken ändå!

Lyssna på Chris Harris =)

Men…. Det är fullständigt meningslöst för mig att tipsa min vän om en bil som inte går att få tag på som begagnad i Sverige..

Så därför ska jag nu tips om en bil som är VÄLDIGT unik i Sverige.

En jänkebil, vilket var min andra tanke efter en Lexus.
Eller kanske till och med min första tanke eftersom Per nu är inne på sin 2a Lexus, och jag tycker att han ska få lite mer erfarenhet, även om Lexus är bäst.

 

Fördelen med jänkebilarna är ju att de brukar alltid vara relativt lättmeckade, till skillnad från tyskarna.
Men jag vet inte hur kvaliten är på en t.e.x Cadillac CTS eller ATS.
De är ju billiga som nya, och jag själv har absolut ingen bra erfarenhet av Cadillac från de senaste 30 åren.

Men kan man ha överseende med det,(Och att det är en jänke som INTE har en V8a)  och man helt enkelt bara vill ha en cool bil med lagom mycket hästrafter så är ju en Cadillac ATS 3.6 Turbo väldigt passande.

 

3.6 liters V6a med Dubbelturbo som lämnar 470 hk.

 

Jag har sett ett par st till salu i Sverige faktiskt, och du borde hitta en 4 år gammal för cirka 350 000 kr.

 

Usch ja! Lyxiga var de inte! Plast plast!
Men coola.

Ska man ha en så måste det vara en V Edition

 

Så… Väljer man rätt modell, en V då såklart, och du hittar den begagnad för rätt pris, så kan det vara en mycket…”speciell” bil att äga ett tag, för att bygga på sina erfarenheter och referenser.

 

Här är ju faktiskt en jämförelse mellan dessa två bilar som är helt inriktade på att främst säljas i USA

2017 Cadillac CTS-V vs. 2016 Lexus GS F – Redline: Comparison

 

Ja.. Dumt att inte välja Lexusen..
Men okej då, om vi bara så få en prisbild över en begagnad Lexus GS-F.

På Mobile.de så är där bara 14 st till salu just nu… i hela Europa..
Den billigaste begär de 41 000 euro för, de hade säkert tagit 35 000 euro också, den har inte ens gått 5 000 bil, men är orange…

Sen så ligger de flesta mellan 50-60 000 euro..
Så ja… de är rätt dyra, men det betyder ju bara att de håller andrahandsvärdet rätt bra trots allt som tyder på att de inte skulle göra det.

 

Så mitt tips till min vän som idag har en Lexus GS 430 och som funderar på att byta den mot en snabb sedan för cirka 250-300 000 kr är alltså en Lexus GS-F som inte finns till salu i Sverige och som måste importeras för det dubbla än hans angivna budet.

Söker man efter Cadillac ATS-V på mobile.de istället så får vi fram lika många, 14 st till salu, 8 st av dem ligger mellan 35-40 000 euro.
Nu är ju tyvärr vår krona världens svagaste valuta, men 35 000 euro är lätt förhandlat ner till 30 000 euro.

Detta är en MYCKET cool 470hk bil för cirka 300 000 kronor.

Nöjer man sig med en svart så kan man absolut pruta på denna svarta här hemma också.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/cadillac_ats_3_6_v6_470hk_twin_turbo/86041357

 

Inte världens bästa bil, en jänke utan V8, plastig..
Men snygg, ovanlig, snabb och ändå rätt prisvärd.

 

 

Cadillac ATS-V Sedan – One Take

Review: 2016 Cadillac ATS-V (Automatic)

CORSA Performance 2016 Cadillac ATS-V 3.6T

Cadillac’s Best Kept SECRET : The ATS-V // It’s Damn Good.

2016 Cadillac ATS-V Hot Lap! – 2015 Best Driver’s Car Contender

The 700HP Cadillac ATS-V That Eats Huracáns for Breakfast.

4 Things I HATE About the 2016 Cadillac ATS-V

2016 Cadillac ATS-V Review (After 600 Miles)

 

(Visited 125 times, 3 visits today)

4 svar på ”Nattens Shoppingsug : Sportig lyxsedan – Lexus GS-F vs Cadillac ATS-V”

  1. Tack för läsningen 🙂
    Cadillacen har jag helt missat som modell. Men detta inlägg gjorde mig bara ännu mer sugen på att skaffa mig min 3e Lexus 😉

    Den är lite cool ändå, ATS…

  2. Ja det är en modell som ingen tänker på just för att den inte har en V8a.

    Hehe ja jag misstänkte det… Lite dyra, men säkert prisvärda.

  3. Här kommer ett tips på en rolig sedan som jag älskade när jag provkörde!
    Kia Stinger!

  4. Ja jag var verkligen jätteförtjust i den med, tills jag såg alldeles för många klaga på många saker, bland annat att det trummar i hela bilen i högre farter pga klent tak och sollucka.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.