Vill ha! : Mercedes-Benz 300 SL Måsvinge ”Homage” byggd på SLK 32 AMG

Här har vi ännu en sån där SLK 32 AMG baserad Måsvinge-replika.

https://www.ebay.de/itm/Mercedes-Benz-300-SL-Gullwing-Fluegeltuerer-354-PS-AMG-3-2-Kompr-Homage-/183998830180?fbclid=IwAR1QkWVXTw3sykWBzGlnuoYHaEE7qS_WkH5v5SH8rJ0ZLMjALqmbMLs8MDY

 

Priset är 149 000 euro, och det är en halv miljon mer än vad jag vill betala.
Men bilen är ännu inte sålt, och jag har haft koll på den i snart två veckor.

Jag tycker att detta är så häftigt.
En Måsvinge som man faktiskt vågar använda.

Tänk att ha denna som en av sina brukisar!

Och snabb lär den ju absolut vara med en 3.2 liters kompressormatad V6a som är väldigt lätttrimmad från sina 354 hk.

Denna bilen är byggd för att verkligen köras hårt.
Den är testat upp över 280 km/h.


Den har Bilstein AMG coilovers osv osv.

 

Även om den egentligen ser sportigare ut med de fälgarna

och utan kromkofångare,

så hade jag nog föredragit en modern look av den klassiska looken.

Typ såhär.

 

Men jag hade absolut kunnat tänka mig en ”bantade” versionen med en mer naken kaross.

Eller till och med en ännu mer modernare version med breddning =)

Och jag hade egentligen nog trivts bäst med en modern inredning,

 

så som det är i H.W.A bilarna,

Dagens Bil : HWA Mercedes-Benz 300SL Gullwing

(H.W.A 300 SL är få specialbyggda (5 st?) 300 SL byggda av AMG special-avdelning där hela bilen bygger på en R129 SL 60 AMG. )

 

eller i de Gullwings som även har SLK 32 inredningen.

Men såhär med en helt rätt tidsenlig inredning,

det är riktigt coolt!


Det hade fått många att undra ännu mer 😉

 

Sen tycker jag att två slutrör är ett måste.


Helst i mitten av bilen.

Eller SLR utblåsen på sidorna såklart =)

1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing Coupe

Detta är SLR modellen om jag ska lära er rätt.

 

Jag lägger in några bilder på äkta 300 SL så ni ser hur den ser ut med de tunga kromdetaljerna.

1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

 

Och bilarna som man då tävlade med på bana / körde racing med, hade inte stora, tunga kromkofångare som lätt åkte av och skapade problem på banan.

1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing Coupe

 

Jag ogillar egentligen detta uttrycket, men ja jag hade kunnat tänka mig en ”Hot Rod” version av en Måsvinge.
Dvs att man tar lite delar och inspiration ifrån lite allt möjligt, för att ha en helt egen och unik Måsvinge.

Som denna.

Cloning a $1M Car? Mercedes 300SL With a Modern Engine/Chassis

Där är snart en handfull SLK 32 baserade Gullwings där ute, som har dykt upp under det senaste året.

Mercedes Benz 300 SL Replica HRE 305 Tuning S Club SEMA 2018 5 Mercedes Benz 300 SL Replica on HRE rims by S ClubA Winged Past ReinterpretationMercedes Benz 300 SL Replica HRE 305 Tuning S Club SEMA 2018 2 Mercedes Benz 300 SL Replica on HRE rims by S Clubsema_2018_dalle_carbonare_50sema_2018_dalle_carbonare_39sema_2018_dalle_carbonare_47sema_2018_dalle_carbonare_45sema_2018_dalle_carbonare_46Mercedes Benz 300 SL Replica HRE 305 Tuning S Club SEMA 2018 4 Mercedes Benz 300 SL Replica on HRE rims by S ClubMercedes Benz 300 SL Replica HRE 305 Tuning S Club SEMA 2018 6 Mercedes Benz 300 SL Replica on HRE rims by S Clubsema_2018_dalle_carbonare_49Mercedes Benz 300 SL Replica HRE 305 Tuning S Club SEMA 2018 1 Mercedes Benz 300 SL Replica on HRE rims by S Clubsema_2018_dalle_carbonare_44sema_2018_dalle_carbonare_41
Och lika länge så har jag sagt att jag vill ha en sådan.

Och jag känner nu att jag vill nog ha en sådan lika mycket som jag vill ha en AC Cobra replika.

Men precis som med Cobran så ska den vara på mitt sätt om jag ska betala så mycket för en replika.

 

Denna som RM Sotherbys värderade till 1,2-1,3 miljoner kronor har den mest moderna Mercedes inredningen.

Den ser helt rätt ut.

[image]

Den bygger på en 2002 SLK 32 AMG.


Men inredningen känns ju nästan som i en SLS.

[image]

Den är fullt modern invändigt med stereo, riktiga stolar och allt.

[image]

Och helt rätt utvändigt förutom de modernare AMG fälgarna.

Den hade jag absolut kunnat betala strax över miljonen för.

 

Jag vet faktiskt inte hur de ”får igenom” dessa byggen.
För att det har alltid varit känt att Mercedes-Benz har gjort allt de har kunnat för att jaga fatt på replika karosser för att krossa dem.


Mercedes-Benz Classic in Germany has destroyed a fiberglass 300 SL replica body seized by customs officials after courts ruled that it is not legal to market this body shape, which is trademarked by Daimler AG; this was recently confirmed by the Stuttgart regional court in a 2010 case (no. 17 O 304/10).

The body shape of the W 198 series gullwing Coupe is considered a work of applied art, and has been under copyright protection for decades. Therefore, it’s determined that anyone building, offering or selling replicas of the vehicle is violating the automaker’s rights, even if those replicas don’t incorporate the logos or trademarks of Daimler AG.

A Mercedes-Benz press release elaborates:

“A case had arisen in which a company based in Germany had built an unlawful replica of a Mercedes-Benz 300 SL (W 198 series). The first step in destroying the replica was to separate the chassis from the body. The Mercedes-Benz used-parts centre, which is also responsible for scrapping all Mercedes-Benz prototypes from the development units, then destroyed the body on behalf of Daimler AG. The certified equipment used in the centre includes two presses, each applying over 30 tonnes of pressure. The replica sports car had a fibreglass body weighing precisely 148 kilograms, which the compressor smashed into small pieces. This dramatic end to the unlawful body was officially documented with a signed and stamped ‘confirmation of scrappage’.

A Mercedes-Benz spokesperson said that the company is currently working on the issue of the replicas’ legality outside the European Union. So if you’re thinking about buying that gullwing fiberglass mold we featured as a Hemmings Find of the Day a couple months back, you might want to act soon and keep it well hidden.

 

 

Och med all rätt egentligen tycker jag..
Det är för att vi inte ska se såhär fula bilar på vägarna.

Denna har ju egentligen en helt okej inredning.

[image]

Den bygger på en äldre R170 SLK.

Och tyvärr 230 Kompressor motorn

[image]

Men fälgarna

[image]
usch!

 

(Visited 3 078 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x