#350ZRS Update : Bromsarna är på plats!

Spread the love

Ett par månader senare än räknat så är bromsarna på plats!

Som sagt så har jag inte fri tillgång till garaget där ett par av bilarna står, bland annat min #350ZRS, så eftersom minst 3 av 4 personer måste klaffa med sina scheman, så kom vi inte till garaget förrän kl 17 idag.

Och 4 timmar senare så fick det räcka för idag,

så idag blev det “bara” bromsarna, tanken var att mina Uniballs skulle bytas ut också, och att vi skulle felsöka  min avgastemp.

Men jag får helt enkelt ta bilen därifrån, och ta resten därefter.
Min vän som snällt nog lånade ut sin lift till mig, trodde precis som jag att han skulle ha den tillbaka efter två veckor, inte två månader.

Så när vi ska fixa med chassit så ska jag nog låna hans garage och göra det där med hans lift, det är nog det smidigaste.
Sen hoppas jag att det blir varmt snart igen så vi kan “Ghettomecka” ute.

Jag är verkligen supertacksam för att bilen kan stå i det fina, säkra garaget, jag är tacksam för vänner som hjälper till att mecka och lånar ut allt som man kan tänkas behöva, och lite till.

Som tur är så jobbar den ena vännen på en verkstad som har precis allt, och bara han kan bara det med sig så kan han låna hem det.
Så arbetet idag gick ju på halva tiden jämfört med vanligt pga av att han låande med sig en sån där “pump” som man pressar in bromsvätska med, så det inte blir luft i systemet.

Mycket MYCKET tidssparande!

Om min andra vän är en sån som köper precis allt han kommer på, även om han så bara ska använda det en gång.
Jag HAR ju haft alla möjliga verktyg osv, men verktyg är ännu sämre än vad CD skivor var på sin tid när det kommer till att få tillbak det man lånar ut..

Så jag har gått från att ha allt, till att mer eller mindre bara ha klock-verktyg kvar.

Min vän funger som såhär.
“Jag är nyfiken på hur mitt avgassystem ser ut” = Köper en lift.
“Nu ska jag ställa på bilen, då måste jag fylla på luft i däcken” = Köper den dyraste luftkompressor han hittar.
“Bilen var lite segstartad efter vinterdvalan” = Köper den dyraste CTEK laddaren som man hänger på väggen!

Osv osv.
Och visst, alla de köpen kan jag tycka är bra köp, det är ändå saker som man faktiskt kan ha nytta utav flera gånger.

Men att köpa en hydraulisk avdragare, eller en maskin som sköljer din växellåda.. det är verkligen overkill för hemmameck tycker jag =)

MEN! Jag är avundsjuk,
Utan tvekan.
Drömmen för mitt hemmameckande är ju att ha precis ALLT man någonsin kan behöva, och lite till!
Så att man aldrig aldrig behöver avbryta meckandet för att man behöver ett specialverktyg eller en bult!

Kooz har samma sak, han har stora verktyggskåp med allt tänkbart, och två stora skåp med alla möjliga skruvar, bultar, stripes i alla möjliga längder och färger osv osv osv.

“De e nice!”

Jag tror att det “verktyg” som verkligen räddade mig en gång, som jag blev förvånad över att en annan vän till mig hade i sina gömmor, var en press för att pressa in bussningar på plats, och den det är ingen vanlig press eller skruvstäd för sånt, bussningarna ska pressas in EXAKT rakt och med ett visst tryck.
Och jag har EN ENDA bussning i min bil, allt annat är ju uniballs.
Och det är till min stenhårda race-diff, som även med någon slags bussning, slår så hårt att hela bilen studsar =)
And i love it!

Men när vi då monterade den, min svindyra NIMSO Carbon-diff, som kostade 100 000+ kr i Japan, plus frakt, tull moms osv osv, så kände jag bara att jag tappade ork och lust när jag insåg att jag var tvungen att avbryta meckandet den helgen också.
Det var på den tiden då jag lånade en verkstad på helgerna, men bilen var tvungen att vara därifrån Måndag morgon.

Så, jag fick inte diffen på plats just pga bussningen, jag kunde inte köra bilen därifrån utan diff, jag orkade verkligen INTE sätta tillbaka den gamla diffen igen.

Men då hade min vän just en sådan press för bussningar!
Snacka om att vara räddare i nöden!

Nu kom jag av mig lite som vanligt.
Men nu är iallafall bromsarna äntligen på plats!

Jag har riktigt jävla ont i ryggen, och jag ville ha bilen klar innan jag ska operera ryggen.
Men nu sköt jag ju upp den tiden, och ångrar mig redan över det… Så jag får se om jag ringer dem på Måndag och se om de har hunnit ge tiden till någon annan..

Men bilen är inte klar, och en racebil är väl som ett hus, man blir aldrig helt klar 😉
Där är fortfarande alltid småsaker på listan, som att justera dörrarna osv.

Men nästa helg är jag iväg..
Helgen därpå kanske jag kan, men det är inte säkert att Mästermecken Marko kan då, och sen är vi inne i Maj månad!

Bromsarna blev riktigt bra.
Jag är supernöjd över att ja min hashtag #350ZRS på dem i reflekterande!

Ja bakbromsarna blev väldans nakna nu utan brembo-logga på..


Men men.

Färgen blev bra,

Jag skulle kanske vilja ha mer metalic i färgen, men det fungerar nog inte så bra när bromsarna blir glödande varma.

UBDirekt gjorde ett väldigt noggrant jobb med dessa!

 

#350ZRS Update : Renovering av Bromsarna

 

** När det tog så lång tid med att få tillbaka mina bromsar, så funderade jag på att köpa R35 GT-R bromsar och sätta på istället, men då hade jag fått sätta på 19 tums fälgar igen, och det vill jag inte.
Så ännu en gång, när det kommer till vikt-storlek-prestanda, så är dessa bäst.
Det är bara kylningen som är problemet.

 

** Nej, mina uniballs kan man inte spänna eller bara byta ut själva “uniballen”, utan jag får byta hela fästet, och ja det är DYRA reservdelar!


Det är ett par tusen för två såna, och jag ska byta 3 i varje hörn.

** Under tiden som Marko skruvade med bromsarna så monterade jag däcktext på däcken.

Jag tror att det blir snyggt med dubbel däcktext på just denna bilen.
Det står “HELABILEN.SE” på dem sen innan, och jag hade en uppsättning “SIR PIERRE.SE” liggandes, som skulle vara till vinterdäcken som SKULLE köpas till #RocketBunny86.
Och det behövdes ju inte tack och lov.
Så det blev perfekt att sätta dem på mina Toyo R888R =)

 

Så ja jag är rätt nöjd med dagens resultat ändå =)

 

(Visited 120 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.