Dålig Service : PostNord

Spread the love

Ja denna gången är det inte helt PostNords fel, men de ger onödigt dålig service ändå.

Jag tar det från början.
Innan jag ens köpte min Apple watch så var tanken att beställa remmar till den. Men ingen av mina vanliga “Strap-dealers” hade “Apple watch remmar”, vilket jag inte förstod mig på.

A Week On The Wrist: Apple Watch Series 4

Jag beställde remmar ändå,

men fick svar om att de färgerna på läder var slut..

Så jag beställde hem 3 par strap-adapters för att testa med mina egna remmar.
Det visade sig att jag fick hem 3 st lösa adapters, inte 3 par, och de kom i 3 paket, med 3 avgifter..
Och sen så var de inte ens bra i heller.

Will a Panerai watch strap fit on a Apple Watch?

Men vilket som, jag insåg snabbt att jag inte orkar byta remmar på de två matchande adapters som jag har.
Så jag gav mig på att beställa en ny rem ändå, men denna gången inget flashigt färgglatt, utan en “vardags-rem” helt enkelt.

Efter lite googlade så inser jag att de som har fått flest och bäst reviews är Bullstrap, och deras remmar där adapters ingår kostar MINDRE än vad jag fick betala för 3 dåliga adapters via Amazon!

Jag kunde bara inte bestämma vilken färg på remmen jag skulle ha, brun, eller mörkbrun..

För en gång skull så lönade det sig att ha beslutsångest (eller?) för att någon dag senare när jag hade glömt bort mitt shoppingsug så fick jag en rabattkod som gav mig 35% rabatt! Plus att jag fick ytterligare 5 dollar i rabatt när jag kontaktade dem och nämnde min blogg, Sweet! =)

Så jag beställde en rem, och för den slanten som jag sparade så passade jag på att köpa en matchande korthållare också,

Varför vet jag inte, för att jag har precis beställt en superlyxig korthållare, men men, det är säkert en uppskattat present till någon.

Så ja, jag fick en rabattkod, men plötsligt så har jag shoppat för mer än vad jag skulle ändå 😉
Ja just det, sen tillkom frakten ja.. den var rätt sur..

Paketet kommer snabbt hem ifrån USA, kanske inte så konstigt med den dyra frakten 😉

Och nu kommer vi till problemet, Bullstrap har skrivit fullpris på paketet, utan 35% rabatten, Jag antar att det är för att försäkra innehållet rätt.

Men givetvis så vill Tullverket och Postnord att jag ska betala tull, moms och andra avgifter grundat på priset som står på paketet..

Well, det är inte första gången det blir såhär.
Men jag har orderbekräftelse, mailbekräftelse och kvitto på den summan jag har betalat, så det ska nog lösa sig.

Visst, det är inte så stor skillnad tror jag, max 200 kr skulle jag gissa på, men ändå, de ska inte få några pengar i onödan.

Jag ringer till PostNord, och där är det en evighetslång kö som vanligt, så jag testar deras chat.

Eftersom detta har hänt flera gånger förut, så VET jag att de kan ändra den avgiften som jag ska betala.

Hon tror inte mig, utan ber om bevis på att de har ändrat detta åt mig tidigare.
Det första exemplet jag tänker på är det med Corvette-nycklarna som ni kanske minns.

Men nej, det paketet hittar de inte ens, för att det skickade de tillbaka innan de var klara med att ändra avgiften åt mig.

Så jag ger henne ännu ett exempel, eller bevis verkar det som hon är ute efter.

När hon får ytterligare ett bevis på att det visst går att ändra, så backar hon igen och säger att de har gjort rätt och det går inte att ändra.

Sen vill hon att jag kontaktar tullverket istället, men varför sa hon inte det från början istället för att be om bevis?
Och eftersom jag är erfaren missnöjd PostNord kund så har jag redan både ringt och mailat tullverket, som tar dagar på sig att svara.

Kort därefter så erkänner hon att det går visst att ändra ändå.

Och så avslutar hon med att pika om att jag bara påstår att det är ett annat värde som gäller än det som står på paketet. Trots 3 kvitton, som hon inte ens bryr sig om att fråga efter.

Så jag ger upp om Arnela L och mailar en av de som jag har haft kontakt med tidigare, i väntan om att få svar ifrån Tullverket.

I det brevet som jag skickar via mail så bifogar jag direkt 2 kopior på kvitto och en ursäkt ifrån Bullstrap där de förklarar misstaget.

Svaret jag får ifrån PostNord idag är detta

Där har hon tydligt läst Arnelas anteckningar, och hotar med att paketet kommer att skickas tillbaka om jag inte betalar, så som de gjorde med mina Corvette-nycklar.

Så jag ringer till Tullverket igen och spenderar eftermiddagen med att stå i telefonkö där, bara för att de till sist ska svara och säga att jag måste maila dem, vilket jag säger att jag har gjort, och då är hennes svar att då kommer de att svara mig när de har tid.

Jag mailar igen, får inget svar, ringer igen, och då får jag svaret om att jag behöver ett Tull-ID, för att de kan inte söka på PostNords spårningsnummer.

Jag kontaktar PostNord igen, och där svarar Arnela L igen.
Inte konstigt att de är så långsamma där, är det två personer som jobbar där??

Och Arnela säger att det skapas ett Tull-ID först efter jag har betalat momsen.
Sen får jag ett Tull-ID, och sen kan jag FÖRSÖKA överklaga hos Tullverket, men hon säger ännu en gång att det inte GÅR att ändra det som står fysiskt på paketet.

Så eftersom jag vill ha min rem så fick jag alltså betala 77% av remmens värde i moms, så som jag räknar det.

Men även om jag räknar så som PostNord räknar, fullpris för rem, korthållare, frakt (varför ska jag betala moms för frakten inom USA!?!?) osv osv osv, och PostNords avgift för att paketet går till ICA istället för hem till mig som det ska, så blir det fortfarande att jag får betala 43,51 % i moms!

Så ännu en gång så betalar man överpris efter att ha spenderat två dagar med att överklaga.

Sjukt.

Givetvis så har jag kontaktat Bullstrap flera gånger om detta, och deras svar som kom först efter 3 mail till dem är

“Hi Pierre,

We apologize for the inconvenience.  According to our records, the discount was applied to your invoice.  I am attaching the invoice for your review.  Please let me know if your records to not reflect our numbers. 


Please keep in mind, as stated in our shipping policy, that Bullstrap can not be responsible for fees or taxes applied by the Swedish government.”

 

 

Jag ser nu att mina Strap-Adapters blev dyrare än vad jag kom ihåg.
250 kr styck kostade de mig, när jag köpte dem för 50 kr paret.

Dagens Paket : Strap-Adapter till Apple watch

 

(Visited 33 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.