Officiell! : Toyota Supra A90

ÄNTLIGEN är den tillbaka!
Den mytomspunna legenden, alla pojkars drömbil, legenden, världens snabbaste bil inom alla kategorier, storebror till Toyota GT86 (som nu heter Toyota 86 i ett försök att sälja fler bilar), halvsyskon till en BMW…

Här är den, er tids Toyota Supra.

Vi börjar med det näst viktigaste, men kanske det enda relativt positiva.
Denna gången är det prislappen som ger oss de bästa siffrorna.

Snikmodellen börjar på 656.900 kr
Men då är man verkligen dumsnål om man tar den, eller visst, man kan ha som argument att man bara ska trimma den ändå, för det behöver man göra.

Modellen man ska ha heter Toyota GR Supra Premium pack

Building on the Active specification with black leather upholstery, a 12-speaker JBL premium sound system, driver’s Head-Up Display and storage and lighting packs, the Toyota GR Supra Premium pack is for drivers who want high-end comfort features to match its high performance.

 

Så där får du högtalare, Head-Up Display, som alla andra bilar har idag..
Och.. Vad mer? Ett handskfack?

Den börjar på 678.900 kr

Det är inte ens 150 000 kr dyrare än en Porsche Cayman ju! (147 000 kr dyrare)

Men! Den är limiterad! ooooh!
Till 1500 ex! (Samlarvärde! Kashing!)

Kan reserveras i begränsad upplaga från och med kl 09.00 tisdag den 15 januari 2019.


Och nu till den största besvikelsen.
Ja det är en rak 6a precis som förr,

TwinTurbo såklart! =)

Men… Det är en BMW motor tyvärr..
Och den lämnar 335 hästkrafter… Och 500 nm..

Så en 10 år gammal Nissan 370Z, som verkligen känns gammal idag, som INTE har någon Turbo! Den bilen har mer effekt än denna extremt efterlängtade bil!

Aja, snygg är den ju iallafall, riktigt extremt snygg!

Aaaaaah sorry!

Bilderna ni har sett hittills var ju på konceptet som de teasade oss med i flera år!

Såhär ser den nya Supran ut.

TADA!

Ja… Det är ju synligt en BMW Z4..

Den är…

Rätt så kort..


Och hög..

Och smal..

Visst… Det går säkert att göra den snygg..
Med en sänkning, andra fälgar, ett breddningskit,  gånger så mycket effekt i motorn, osv osv.

Så med andra ord så har Toyota (och BMW) gett oss ännu en sportbil som en ”Gör-Det-Själv” bil där vi bara är besvikna och inget annat.

0-100 på 4.3 sekunder är ju helt okej ändå.
Jag menar, det är ju ändå lika snabbt som en Chrysler 300C SRT8 från 2012.

Och NÄSTAN lika snabb som en 9 år gammal Lexus IS-F.

Toppfarten är 250 km/h..
Men det är ju inte så viktigt ändå, för att vi är ju alla överens om att man KAN ändå inte köra snabbare än 120 km/h i Sverige, så det räcker gott och väl.

Sen så glädjer det nog många att det är en BMW inredning helt och hållet.


Så ja den kommer absolut att lukta smutsig häst inuti, precis som din dröm-BMW

Lätt är den iallafall.
Runt 1.6 ton är ju bra för en sportbil som är ännu mindre än en GT86 (som väger under 1 300 kilo, med baksäte)

Kort var den ja, kortare än GT86.
Så ja, detta är den första Supran utan baksäte.

Har den en stor, supercool, Rymdskepps-vinge då?
Njaeae..

Jag vet inte vad det där kallas, inte Ducktail..
Vad heter det när vingen ser ut som när man viker över överläppen?

Ja jag hittar ingen bild på det..
Men vi kan ju kalla det för ”Slut with fake lips smiling-wing”

Men!
Jag är iallafall helt säker på att Toyota kommer att envisas om att ”Körkänslan är mer än tillräcklig”

Så, den första roligaste Toyotan på VÄLDIGT länge kom ifrån Subaru.
Och den mest efterlängtade Toyotan kommer ifrån BMW

Om du beställer bilen NU idag, så hinner du få den precis efter sommaren OCH hösten är slut, nästa vinter i November månad som först, sägs det nu.

Och ja, bilen byggs hos BMW i Graz i Österrike….

 

Äh jag låter vår favoritläspare Schmeeeeee berätta mer om bilen.

Efter 17 år, efter alla teasers.. Så är detta vad vi får..

FOR FUCK SAKE!!!??

 

 

 

 

(Visited 450 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x