Dålig Service : Moses Bil & Lack Tollarp AB

Spread the love

Till er nya läsare så tar jag allt från början.

Min Mercedes-Benz SL R129…


Det är verkligen min ögonsten..


Ja den har blivit utnämnd till världens finaste R129 av världens största Mercedes forum, men det där är bara en kul bonus.
Här bryr jag mig bara om min kärlek till min bil.

Den och min #350ZRS är verkligen MINA bilar.

Konstigt nog så är det just min SL som de flesta brukar glömma bort att jag har.
Men den är väl för att den bilen syns rätt lite, det är verkligen min “Söndagstur” bil som jag kör med när jag själv bara vill njuta.
Och jag njuter faktiskt mer när jag står och tittar på den än när jag kör med den.

Den bilen är jag fullständigt fanatisk med att hålla ren.
Jag tvättar bilen bokstavligen två gånger varje gång jag kör med den.
Och ibland om nätterna när jag vill ha lite självterapi.

Så när någon korkar idiot repade den tidigare i år så blev jag VANSINNIG!

Nattens Notiser : Någon har repat min Mercedes SL

Dagens Notiser : Någon har repat min Mercedes SL – Del 2

Jag kan inte kalla det för vandalisering, för att personen som har pillat på mitt AMG emblem, lutat sig mot bilen på flera ställen, förmodligen suttit på skärmarna och sen ritat ett stort hjärta på huven i flera omgångar, måste ju bara vara retarderad på riktigt.

Men detta hände alltså hemma i mitt egna garage när bilen stod vinterförvarad.
Och varför jag inte hade skydd över bilen var för att jag tidigare sett att någon hade lyft på mitt skydd, så jag tänkte att då får bilen stå synlig så inga nyfikna idioter går och pillar på den.

Men, folk har verkligen svårt för att låta bli denna bilen!
Vart jag än parkerar så är det någon jävla idiot som ska luta sig mot den!

Det stora problemet nu är, vem ska lackera min bil?
Lacken är(var) PERFEKT På denna bilen.

Och jag som LEVER för bilar, som snackar och tänker bilar dygnet runt, som mer eller mindre bara har “bil-vänner”, har aldrig hört någon helhjärtat kunna rekommendera en lackerare..

Vissa kan lyckas IBLAND! Men oftast så blir det dåligt och backjobb, och de lackerare som är bra, det är bara en tidsfråga innan deras hjärnor är förstörda.
Detta har jag upplevt gång på gång.

Jag vill verkligen inte gå igenom detta med denna bilen.
Och bara det att jag eventuellt inte kommer att få en lika bra Sonax behandling på bilen efter omlack, bara det gjorde mig deprimerad.

Men så under sommarens gång så är det fler och fler som har inte bara rekommenderat Moses Bil  Lack, utan tyckt att det är självklart att de ska ta hand om denna bilen.

Ja de ligger en timme ifrån Malmö, men det har ingen betydelse, bara det blir bra.
Vilket ALLA säger är en självklarhet, för ALLA bilar som lämnar Moses är PERFEKTA.

Så jag ringer dem, hyllar dem redan i telefon, han jag talar med säger svarar ödmjukt att de gör sitt bästa på alla bilar de får in.
Det lät bra.

När jag åker dit så ser killen där direkt vilja skador som har orsakats av detta som hände i garaget.
Nu har jag inte kört med bilen under sommaren eftersom jag har vägrat att denna bilen ska ses utan att vara helt perfekt.
Och jag har faktiskt inte själv inspekterat bilen så noga förrän natten innan jag lämnade in den på lackering, eftersom jag är så extremt pedantisk noga så spenderade jag hela natten att tvätta och vaxa bilen INFÖR att den skulle lackeras.
Vilket som, besiktningskillen ser fler saker än vad jag själv har lagt märke till, och det känns ju riktigt bra!

Det var rätt lång väntetid på att få lämna in bilen, vilket också känns bra, då har de mycket att göra.

Jag ringer och uppdaterar försäkringsbolaget om att jag nu har bokat tid hos en lackerare, allt är frid och fröjd.

När jag sen lämnar in bilen cirka 6 veckor senare så säger han att försäkringsbolaget ska komma ut och besiktiga bilen innan de gör något med den..

Okej… det var ju väldigt konstigt.
Försäkringsbolaget skulle komma dagen efter, och Björn som har hand om bokningarna hos Moses Bil & Lack skulle ringa till mig så fort de hade varit där.

Morgonen efter så får jag ett mail ifrån försäkringsbolaget att min nu minst ett halvår gamla anmälan via telefon inte duger, de vill ha en skriftlig anmälan med bilder.

Jag ringer till Björn på eftermiddagen för att se om försäkringsbolaget har varit där, ja det hade de ju, de var där tidigt i morse, men han har inte haft tid att ringa mig bara.

Okej, vad sa de då?
De skulle tänka på saken, och höra av sig antingen i morgon Torsdag eller på Fredag, eller efter helgen…. och att de väntade på min skriftliga anmälan.

Okej… så de vill ha bilder av mig EFTER de har varit ute och kollat på bilen själva..
Visst, inga problem, jag fyller i en anmälan och skickar så många bilder som jag kunde via deras formulär.

Ytterligare en dag senare, Fredag eftermiddag så ringer jag till Björn igen för att fråga om han har hört något ifrån försäkringsbolaget, han skulle ju höra av sig till mig så fort han hade hört något nytt.

Ja de hade hört av sig, han hade inte haft tid att ringa mig, samma visa igen.
Och de står inte för att lacka skärmarna, och de står för 1/3 av huven…

Eh va?
Aldrig någonsin har jag hört talas om att ett försäkringsbolag skulle stå för att lacka 1/3 av en huv… Speciellt inte på en sån här bil!
Okej om 2/3 av huven var sönderrostat! då kanske.
Men vafan är detta frågan om?

Ja så Björn vill då att jag ska betala det som försäkringsbolaget inte tar, vilket då är 2/3 av huven och skärmarna, och det kommer att kosta 17-19 tusen kronor.

Eh va!?

Nu börjar jag känna att han kanske säger detta bara eftersom jag frågade då jag lämnade in bilen vad jag skulle betala för mellanskillnad för att de skulle lacka om hela bilen, just för att jag inte vill ha några nyansskillnader.
För det ville de ha 50 000 kronor, så det nappade jag ju inte på.

Men detta kan ju omöjligt stämma.
Så jag ringer till försäkringsbolaget, som säger att de aldrig har varit mer om att de skulle betala för 1/3 av huven.
De kopplar mig till besiktningsmannen som säger något helt annat än Björn.

De står givetvis för hela huven, men Björn hade sagt att det var GAMLA skador på bilen som han ville passa på att fixa..
Att huven var ojämn och behövdes slipas, spacklas och slätas till, för att den hade varit spacklad tidigare och ojämnt.

Vafan yrar han om??
Huven är plattare än en vägg!
Och under huven så är där inte ett tecken på ojämnheter!

Besiktningsmannen är helt på min sida och säger att han ska ringa till Björn för att klara upp saker, men bilen är iallafall godkänd för lackering.

8 Dagar efter jag har lämnat in bilen så får jag ett SMS om att att bilen är godkänd för reparation…Vilket jag trodde var avklarat för en vecka sedan..
De kommer att lackera huven för 7 969 kronor, och jag ska stå för det som är orsakad av tidigare skador, så jag ska betala självrisken plus ytterligare 3 000 kronor..

Jag orkar inte bry mig om att ringa upp varken Björn eller Bilsport & MC (försäkringsbolaget).
Bara se till och fixa min bil.

En vecka senare, nu i Torsdags precis innan stägning, så ringer Björn och säger att bilen är klar att hämtas.
Jag säger att jag inte hinner hämta bilen under Fredagen utan får komma på Måndag.
Inga problem alls säger han, bara jag ringer en timme innan.

Så efter en riktigt fin väldigt sensommar-helg så åker jag idag för att hämta bilen, och ringer till Björn en timme innan precis som han ville.

Jag tänkte tidigare att jag kanske skulle lämnat Sonax produkter i bilen till dem som de kunde använda innan och efter lack, men äh, det är en lång väg att köra bara för att lämna det, de måste ju ha bra grejer själva.

Så en timme senare i bilen är jag framme, och när jag kommer dit så står min bil där framme på utsidan.
Smutsigare än vad den någonsin har varit under de åren jag har ägt bilen, och säkert smutsigare än vad den någonsin har varit.

Min tanke innan idag var ju att så skönt det skulle bli att hämta en nylackad bil som är renare än någonsin!

Ja nu var det ju bara huven som skulle lackas, men resten av bilen är ju bara att skölja av så är den ren pga Sonax behandlingen.

Men att komma fram till en bil som påstås vara nytvättad när den är HELT grusig, sandig, dammig, med leriga däck och med kalkfläckar över hela bilen!!!!
Och ännu värre så var där FULLT Med långa repor över hela huven!
Vilket är ett tydligt tecken på att de har torkat en grusig bil med ett smutsigt sämskinn!

Björn blir irriterad och säger att bilen är PRECIS nytvättad och ny “sämmad”, med andra ord de har tvättat bilen och torkat av den.

Tyvärr så var jag så irriterad att jag tog inte mer än två bilder som jag skickade till Sonax.

Såhär såg min nylackerade, nytvättade bil ut när jag kom.

(Jag kunde inte ladda upp bilderna här i bloggen, så ni får klicka på dem för att se dem på Facebook)

Hela bilen såg ut såhär, ja sidorna var ju ännu värre med grus och kalkfläckar, men jag fokuserade på huven och de långa reporna!

Först försöker Björn totalt förneka att där är några repor.
Sen försöker han säga att det går bort av sig själv, och det är bara för att lacken är så ny..

FYFAN vad jag hatar när folk tror att jag är dum i huvudet!
Så nu börjar jag bli riktigt irriterad!
Björn säger att det går att lösa på “5 röda”. 
Varsågod och gör det då säger jag.

“Ja men då måste jag tvätta den igen”

“Igen?? Kallar du detta verkligen för en nytvättat bil?”

“Ja, det är bara att vi har grusväg på baksidan”

Så med andra ord så har min nylackerade bil, som alltid står i garage, stått ute på en grusmark sen i Torsdags.
Och nu sköljde de av den med vanligt vatten, och torkade av den med ett smutsigt sämskinn, och sen körde de med bilen på denna “grusväg” igen, som måste vara helt lerig eftersom däcken var HELT leriga!

Men om det nu går på “5 röda” så se till och tvätta min bil då!

Han sätter sig i bilen och kör tillbaka den på baksidan av byggnaden.

Tiden går… Jag blir irriterad och ringer till försäkringsbolaget för att meddela detta.

Tiden går..
Efter en halvtimme så kommer han ut till mig och säger att lacken blev varm, så de får polera om den med två andra medel.

Vi har haft sommar hela helgen, det var 18 grader varmt idag, bilen har stått i solen i minst en timme.
Är de stå tröga där att de inte förstår att en helsvart bil blir varm i lacken om den står i solen i en timme?
Eller har de tagit i med polermaskinen för hårt för att få bort reporna och bränt lacken??

Ja jag vet inte..

EN OCH EN HALV TIMME SENARE så kommer han ut med min bil igen!
ÖVER 1.5 timme!!!!

För att tvätta av en motorhuv och polera bort det som han påstod inte var repor???
GLÖM DET!!

Och huven ser FORTFARANDE Inte bra ut!
Den är fortfarande grusig, eller grusig igen!
Och de har BARA fokuserat mitt på huven, de har skitit i sidorna och fronten vid grillen!
Vafan är detta för oseriöst företag??

Jag är nu riktigt jävla irriterad!
Dessutom trött och hungrig på det!

Jag säger att jag är jättemissnöjd.
När man kommer och hämtar en nylackad bil så ska den inte vara smutsigare än vad den någonsin har varit!

Jag orkar inte med just nu, jag ska köra till Sonax  och Autoropa så de får besiktiga lacken, jag orkar knappt ens se på min bil just nu!

“Ja men vi stryker mellanskillnaden så betalar du bara självrisken”

Jag bara skrattar irriterat och förklarar att jag hade inte tänkt betala något annat än självrisken ändå.
Och jag säger att jag tror att de bara hittade på de där summorna för att de ville ta mig på pengar.
Då påstår Björn att min bil är omlackad minst 4-5 gånger…

vafan snackar han om?? och vafan har det med saken att göra???
Den är INTE omlackad 4-5 gånger, den är ORDENTLIGT lackad med FLERA lager lack en gång tidigare!
DÄRFÖR är den så fin i lacken trots att det “bara” är en solid svart lack.

Nu är Björn helt röd i huvudet, och verkar verkligen skämmas.
Han erkänner att jag hade rätt om reporna, och att det inte bara var att polera bort.
Och att bilen absolut ska vara ren när man kommer och hämtar den, osv osv osv.

Men det är försent för ursäkter nu.
Kommer till Skånes mest seriösa lackerare och får se min bil smutsigare än någonsin och med fler repor än när jag lämnade in bilen!!
Fyfan!

Jag är nu så pass irriterad att pappa kör hem min SL och jag kör den andra bilen!

Så fort jag kommer hem så säger pappa att han knappt kunde se något med den bländande solen eftersom hela framrutan är nedstänkt av poleringsmedel!!!

Fyfan vad oseriöst detta har gått till, precis allt från det ögonblick att jag lämnade in bilen till dem!

Jag körde för att slippa rusningstrafiken på vägen hem, men efter ha spenderat två timmar hos Moses Bil & Lack så givetvis fastnade vi stillastående på motorvägen!
Så 4.5 timme senare så har jag nyss ställt min bil i garaget, och vill inte ens titta på den.

Jag får köra med den till Sonax i morgon så Latif får inspektera den.
Sen ska den bilen stå under ett skyddstäcke i 3 veckor i mitt andra garage tills den är redo för att lackförseglas av Sonax igen.

Fyfan vilken besvikelse detta har varit!

MEN!
Jag måste ändå säga, att fram tills idag (som vanligt) så har jag bara hört bra om dem, så det kanske var min vanliga, typiska otur med allt, men nu idag så har jag hört mer negativt om dem än positivt.

Varför är det alltid så? vågar inte andra människor klaga förrän jag gör det eller?

 

** UPDATE 3 veckor senare**

Efter allt det ovan så körde jag hem garaget och ställde den i mitt enskilda garage där min #350ZRS står annars.

Både lackfirman och Sonax sa att man inte ska utsätta lacken för något alls de första 3 veckorna, så jag lät den stå stilla i 3 veckor.

Efter dessa tre veckor så körde jag den direkt från garaget till Sonax Syd.
Latif där säger att han ska jobba med den under helgen, och sen är den redo att hämtas på Måndag.

Måndagen hinner bli till eftermiddag, och Latif har ännu inte ringt..
Så nu blir jag orolig..

Jag ringer till Latif, och han säger att huven var JÄTTE-REPIG!
Vilket jag aldrig någonsin har hört honom säga tidigare.
Oftast så brukar han säga att jag är extra petig helt i onödan, men så var inte fallet här.

Han har fått bort mycket repor, men det är fortfarande alldeles för mycket repor kvar, det syns tydligt att någon har torkat bilen med en grusig handduk, precis som jag misstänkte.

Så jag ringer till Moses Bil & Lack Tollarp AB och berättar detta.

“Men det var ju jättefin här”

“Eh va? Vad snackar du om? Du vet mycket väl att den var jätterepig, det var därför ni la ner 1.5 timme på att polera den ju”

“Ja men det finns inte mer vi kan göra åt den saken nu”

“Så det är er respons alltså?”

“ja”

“Ja men okej, då får jag uppdatera mitt inlägg med ert svar om detta”

“Ja gör du så”

 

Så, först försöker de låtsas som inget, precis som de gjorde där på plats.
Och sen så skiter de i vilket helt enkelt.
Inga förslag om att komma och visa bilen, omlack, pengarna tillbaka, inget sånt alls, utan Moses Bil & Lack Tollarp AB bara fullständigt skiter i att de lämnar ifrån sig en bil repig och i sämre skick än när jag lämnade in den.

 

 

(Visited 654 times, 10 visits today)

Related Post

Electric Porsche 911 | Fully Charged https://youtu.be/AJLdzRJdKrs   Ja, som en nödlösning så är jag okej med det.
Superior Media – Elmia gopro 2013 Elmia gopro 2013 from Henrik Oulie on Vimeo. Ett litet GoPro klipp ifrån våra Norska grabbar. NU fattar jag varför Henrik gick runt med den dä...
Dagens Ögongodis : Lyx Grattis på födelsedagen! Från mej till mej!     Jag ...

2 svar på ”Dålig Service : Moses Bil & Lack Tollarp AB”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.