Top Gear s15e05 – Bugatti veyron super Sport

Underbara Top Gear.

Finns det ett bättre slut på veckan än ett nytt mind blowing avsnitt av Top Gear innan man ska sova?

Som jag tidigare sagt, eller som jag nog säger varje vecka, Så blir avsnitten bara bättre och bättre, helt otroligt.

Utan att ge nån spolier så måste jag säga att ni MÅSTE se det nya avsnitt,,

Rekord efter rekord efter rekord…

Bugatti Veyron Super Sport. Helt otroligt vilken bil!

Jag imponeras gång på gång över hur makalöst snabb den är.

Glöm siffror, Oavsett hur mycket vi läser, hur många videos vi ser, Så kommer vi aldrig kunna förstå vilken otrolig acceleration den bilen har.

Vi tycker vi har åkt snabbt, kanske t.o.m kört snabbt, Eller iallafall kört bilar som ÄR snabba, Även om vi bara fisit runt i dem.

En vanlig snabb bil gör runt 250kmh, Supersportbilar gör 300kmh…
Låt oss ta en Lamborghini Gallardo som exempel, Den påstås göra 315kmh…Och det är verkligen max, Då ska det nog vara i nedförsbacke, lagom väder och mammas mat på bordet där hemma.
Och ändå tar det lång tid för Lambon att nå dom sista kmh.

Tänk er då att en Veyron Super Sport gör ytterligare 100kmh till..Minst!
Dom 1200hk som sitter i den bilen tröttnar inte ut förrän vid 434kmh!!!

Tiden det tar den för att accelerera mellan 300 ch 400kmh är nog snabbare än vad Lambon gör 200-300.. Skulle nästan tro det är snabbare än vad den gör 0-300.

Bara en jämnförelse till innan jag fortsätter om dagens avsnitt.

Tänk er att ni sitter stillastående i er bil, och nån blåser förbi precis brevid i 100kmh.. Den kraften..

Tänk er att ni kör på motorvägen i 100kmh..Och att nån blåser förbi er med samma kraft.. Det är 200kmh…

Tänk er att ni sitter helspänd bakom ratten på Autobahn och pressar bilen såpass att nålen visar 200kmh……Och plötsligt blåser nån förbi er i samma kraft!

DET är 400kmh! Jag hoppas få uppleva detta nån dag, Även om jag inte är fartkåt.

Och då kommer vi till nästa imponerande grej ang Veyron Super Sport, Jag trodde att den var byggd och modifierad enbart för att vara så snabb som möjligt rakt fram.

Den “Vanliga” Veyron var ju inte alls imponerande snabb på bana, bara rakt fram.

Och visst, det är en tung 4wd bil, Som är byggd främst för det.

Men trots att Veyron SS bara är 50 kilo lättare, Så är den mycket imponerande snabb på bana…..MYCKET! (Ni måste se avsnittet)

Mer om Veyron Super Sport kan ni läsa här.

Alla mina inlägg som är skriva om Bugatti Veyron finns här.

Nästa del av dagens Top Gear,
Star in a Reasonably Priced Car

I detta avsnittet får vi besök av två riktiga storstjärnor.

Tom Cruise och Cameron Diaz, Som båda är oväntat snabba!

Och till sist.. men absolut inte minst..

Det bästa med hela avsnittet..

En hyllning till racing legenden Ayrton Senna….

Som i år skulle firat sin 50års dag om han inte tragiskt hade gått bort.

Vilken kille.. Vilken racingförare.. Vilket tänkande..



När jag såg denna hyllning så fick det mej att tänka på en sak som dom inte ens nämnde..

Hur otroligt bra och häpnadsväckande bil Honda NSX är.

En bil som togs fram med hjälp av Ayrton Senna, En helt felfri bil utan att överdriva det minsta lilla.

En väldigt underskattad bil på sin tid.

har varit ute efter att få äga en sådan bit bilhistoria flera gånger, Men det har aldrig blivit nån NSX för mej.

Drömmen är den fulländade Honda NSX-R GT aka Swan Neck.


Eller Mugens NYA NSX RR

Men lycka till att få tag på nån av dom, Det bästa vi har just nu till salu i Sverige är denna.
Och jag kan nästan höra den kalla på mej…

Kolla in hans heel-toe uppvisning i hans snygga loafers 😉

# NSXen är handbyggd dvs inte monterad på “rullande band”, alla skärmar, dörrar, m.m är handknackade så det är exakt samma mm avstånd överallt
Detta gjorde att det tog ca 40 timmar att bygga en NSX mot ca: 10-12 för en “vanlig” bil.

# 18.500 tillverkade på 15 år = ca: 20 st per vecka ( totalt 1.373 st sålda i Europa )

# Det såldes endast 9 st nya NSXer i Sverige, men då det importerats en del på senare år framförallt från Tyskland så finns det i dagsläget ca 40-45 st NSXer ( iaf enligt VV)

# Man kunde “skräddarsy” sin NSX då de byggdes för hand.
Ovanligaste var handsnidade inrednings detaljer i lönnträ.
Kostnad: över 70.000:- kronor och det tog 3 månader att göra och installera dom.

# Vevstakarna är gjorda i titan vilket är lättare och starkare än stål men oxså mycket dyrare.
Detta gjorde dock att att man kunde höja det maximala varvtalet med 700 RPM till 8300RPM

# Insug är gjort i magnesium för att få lägre vikt.

# Byggd helt i Aluminium dvs. Kaross, dörrar, skärmar, huv, bagagelucka, hjulupphängning, stommen i stolarna i Aluminium,
Vikt på chassi ca: 200 kilo

# Ayrton Senna och Bobby Rahal agerade som testpiloter för att få en så bra väghållning som möjligt. ( ungefär som Michael Schumacher hjälpt till med Ferrari Enzon )

#När NSXen släpptes och var snabbare än sina dåtida “rivaler” ex Ferrari 348GTS så “tvingades” Ferrari att bygga en ny bil, dvs Ferrari 355.

# Vill man köpa nya stolar till sin NSX kostar det idag hos din Hondahandlare ca: 86.000 kronor…. per styck… ex moms… ( dvs 215.000 ink moms för 2 stolar )

# NSXen var den första serietillverkade bilen som försågs med sk. F1 växelpaddlar bakom ratten.

# När Gordon Murray skulle göra McLaren F1 så var ett av kraven att vajersystemet som går mellan växelspak och växellådan skulle vara lika bra som i NSXen. ( Han ägde förövrigt en NSX i 7 år.. )

NSXen var alltså ljusår före sin tid med all teknik, Och kvaliten går inte ens att jämnföra med nån annan sportbil.

Vilket som.. Missa inte avsnittet.
Finns här att ladda ner.

Jag vill tro att the Stig är Ayrton Senna vålnad..

Missa inte denna hyllning till NSX och Ayrton Senna

(Visited 54 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.