** Jag gillar absolut C126 SEC (men det måste vara en 500 eller 560).
Jag har många minnen till en väldigt fin 560 SEC Lorinser.
Jag försökte få information om just den bilen för något år sedan men den lämnade Sverige för flera år sedan.
Den är en proper Mercedes-Benz.
En ordentlig bil med ett ovanligt ordentligt baksäte (kanske det bästa i en Coupe?).
Det enda jag kan störa mig lite på är att de bakre rutorna inte går ner helt (han kommer säkert att visa det i videon) .
Men.
Denna var inte snygg..
Det AMG kittet var inte snyggt..
Min kusin har en riktig AMG sådan och DE är snygga.
Har man en gång sett en SEC med den breddningen så ser de nästan för ”lama” ut utan det.
** Jag tror att bilen i videon har eftermonterat AMG paket.
Alltså inte eftermonterade av AMG på en ny bil, utan monterat av någon flera år senare.
Och jag är inte ens säker på att det är ett äkta AMG kitt.
** Den killen alltså..
”E” står det INTE på alla bensin-Mercedes.
”E” står för Einspritzmotor.
Här i Sverige så sa vi ”Elektronisk insprutning”.
Och det är mer eller mindre sant.
Einspritzmotor betyder ”BränsleInsprutningsmotor” (more or less).
Så när Mercedes-Benz gick från förgasar-motorer till Insprutningsmotorer så fick de denna E bokstaven.
Mercedes-Benz började med detta på tidigt 60-tal, om inte slutet på 50-talet.
Och detta med ”E” som prefix för motorn slutade man använda 1993 då vi hade en hel storleksklass som hette E-Klass.
Efterträdaren till denna bil kom 1992 och hette också SEC fram tills 1994.
Där bytte de modellbetäckning till CL, vilket blir lite fel tycker jag för att då tog man bort S:et.
Jag tycker att man borde ha kallat dem för SC eller SLC (igen)
SLC var ”Hardtopversionen” av R107 SL mellan 1971-1981
Men det stod ju för ”Sportig-Lätt-Coupe” och ja det blir ju fel på en stor C140
Så att kalla dem för SC som de gjorde på 50-talet tycker jag hade varit det bästa och mest passande då det var en S-Class Coupé
Men de typ gjorde det sen.
Från 2013 så kallade de S-Klass Coupe´ för just S-Klass Coupé .
Och jag har aldrig hört någon förkorta det till SC.
Och sen så kallade man cab-versionen av den coupén för S-Klass Cabriolet
Drömbilar båda de två.
Och där tycker jag att de borde ha gjort dubbelfel så som Rolls-Royce gör.
De borde ha kallat den för S-Klass Coupé Cabriolet.
Ja jag förstår att det blir fel, men jag vill inte kalla något utan 4 dörrar för en S-Klass.
Så JAG hade dömt dem till SC och SCC.
** Det jag främst tänker på när jag tänker på en SEC är bältessträckaren och att bakrutorna inte går helt ner men att den hela öppna sidan med båda rutorna nere är väldigt snyggt och skönt.
Med sollucka på det så är det nästan som att köra nercabbat.
** Klart att tydliga lampor är viktigt!
Jag tycker att det är idioti att moderna bilar idag kör helt utan bakre ljus igång!
** Nej sorry.. Denna var inte snygg..
Tråkiga färger på allt, lack, läder, inte snyggt med kromade fälgar.
Riktigt ful ratt.
** Man kan också ”felkoppla” så att båda tutorna används samtidigt 😉
** Det där med en ordentlig bältessträckare förstår jag inte varför de slutade med.
Det är tillbaka på moderna bilar igen, men det var borta helt i många år.
** En riktig Coupe´ med baksäte ska vara uta B-Stolpe och med bakre rutor som går att ta ner 😉
Annat på sportbilar såklart.
Men vissa Bentley Coupeér borde verkligen ha haft det, då hade de varit snyggare.
** Solskydd ovanför backspegeln borde alla bilar ha =)
https://www.sirpierre.se/2025/01/vilken-bil-har-dina-favorit-solskydd.html
** Men kommigen!
Detta borde han verkligen kunna!!!
Den texten är INTE för att inte råka tanka Diesel!!
Förr i tiden så hade man bensin med bly och blyfri bensin!!
Bilar med katalysator (mer eller mindre alla efter 1989) ”kunde” inte tanka bensin med bly för att då förstördes katalysatorerna.
Så framförallt alla bilar som tillverkades och sålde under dessa år som de kunde säljas utan katalysator innan 89 och med katt efter 89 hade denna text.
Särskilt när man öppnade tanklocket.
Att ha det så tydligt framme på instrumenteringen har jag nog bara sett på bilar sålda i USA.
** Man kan ta ner bakre rutorna utan att ta ner de främre rutorna, vilket är väldigt skönt när man kör med öppen sollucka.
Men man kan inte ta upp de bakre rutorna utan att först ta ner de främre eller öppna dörrarna, för att eftersom där inte är någon B-stolpe så sitter inte glasen sidan vid sida utan de främre ligger utanpå de bakre.
The Coolest ’80s AMG Coupe | 1985 Mercedes Benz 500SEC AMG 6.0 | Driven by Zack Klapman