** Synd att de slutade med dem så tidigt bara.
Jag har i säkert 25 år velat ha en 99-00 sådan med V8.
Men de var gamla redan då.
Mer om det snart.
Och sedan dess så har jag bara väntar på en LS Coupe, vilket vi ännu inte har, men en LC 500 vill jag absolut ha även om den är mer sportig än lyxig.
** Ja lyxiga coupeer var vanligt förr och nästan helt utdött idag.
Idag ska allting vara så sportigt..
Den enda lyx-coupe som jag kommer på just nu där det är mer fokus på komfort än på sport är väl Bentleys Coupe (som är för sportig för min smak).
Och idag så har de väl bantat ner till V8a för att spara vikt osv.
Så jag vet inte en enda lyxig coupe idag bland de ”vanliga” märkena, för att Rolls-Royce Spectre elbilen är ju något helt annat..
Bara det att Mercedes-Benz inte har en CL/S-Coupe sedan flera år tillbaka för att de sålde så dåligt… det är rätt sjukt..
De slutade med den i Augusti 2020…
Och de har inga planer alls på att bygga nya som bygger på dagens S-Klass, just för att alla bara vill ha sport sport sportigt..
Kolla bara på dagens SL som verkligen officiellt är en AMG GT där du kan ta ner taket bara…
Ja.. Annat var det förr..
Tänk att en gång i tiden så var Bentley Continental GT Coupe en väldigt vanlig vardagsbil för en massa.
De sålde över 10 000 bilar om året de första 6-7 åren.
** Där är enligt mig bara 2 nackdelar med Lexus SC 400 (300 var totalt ointressant)
Lexus SC 400 såldes mellan 1992 och 2000.
De var mer eller mindre en Lexus LS 400 Coupe.
Inredningen var snarlik från LS 400, och där kommer vi till de två nackdelarna.
1: Växelspaken/väljaren var löjligt stor och ful.
Ja det är väl inte så mycket att bry sig om, den var mer skrattretade ful.
Men det störde mig en del.
Om de iallafall hade haft en sådan spak som det satt i LS 400.
Den var absolut fulare, men mindre fallos-liknande iallafall..
Men som tur var så blev Lexus LS 400 bättre och bättre tills de till sist 1998-2000 blev perfekta, felfria, världens bästa bilar.
Så då ska ju SC 400 ta efter den UCF21 inredningen väl?
2: Men nej..
SC 400 fick en Facelift tillsammans med LS UCF20 94-96
Absolut en bra bil.
Men det är stor skillnad mellan UCF20 och UCF21.
https://www.sirpierre.se/2012/10/dagends-lexus.html
Men jättekonstigt nog så brydde inte Lexus sig om att ge SC 400 den LS 400 UCF21 uppgraderingen…
Och jag bara väntade och väntade på det..
Men nej, plötsligt så kom SC430 istället
Och jag har försökt mig på den flera gånger.. men nää.
Så när jag då sen har världens bästa bil, en LS 400 UCF21,
och vill jättegärna ha en SC 400, men där en 99-00a SC 400 har ratt från en 95a LS..
Den fula växelspaken..
Extremt ful stereo, stora fula knappar, töntig mugghållare..
Nej sorry.. det går inte..
Och jag tycker till och med att den har sämre inredning än en 95a LS 400 UCF20..
Som jag inte gillar.. som jag gillar sämst av alla LS400 just för att den är så lik UCF21 utvändigt men det skiljer VÄLDIGT mycket i lyxkänsla mellan dem.
Så det har gjort att jag inte har köpt mig en Lexus SC 400, trots att jag har haft hur många möjligheter till det som helst.
OBS! Jag tror på fullaste allvar att handbromsen inte är dragen här, utan det är så spaken sticker upp när du kör med bilen
MEN!
Sista året så fick bilen en uppdatering till sist ändå..
En sådan har jag inte sett i Sverige..
De blev av med den fula fallos-spaken.
De fick en nyare ratt..
Men….
En billig ratt från den billiga Lexus IS..
Så äntligen en normal växelspak.
Samma fula inredning, lika konstigt opassande handbroms, och en billig IS ratt..
Inte ens den nya stereon!
Visst, de tog verkligen igen det där med stereon i SC 430 som är känd främst för sin Mark Levinson stereo som för 24 år sedan värderades till 250 000 kr.
Lexus själva mer eller mindre vinkla det som om att du köpte en stereo och fick en bil på köpet.
Men.. med IS inredning.. (nästan).
Så Lexus SC 400 var Lexus LS-lyxig fram tills cirka 1995, sen stannade de där..
Och det jag har velat ha i alla år är en 99-00 Lexus SC 400 som är som en UCF21 Lexus LS 400!!
Det vore den perfekta drömbilen!
Men, det finns inte.
Och sedan dess så har jag väntar på en Lexus LS Coupe..
Och det kommer vi nog aldrig att få.
Och dagens LS är inget kul alls.
Däremot så är världens bästa bil idag en Lexus LC 500 =)
Som får motsvara en modern Lexus SC.
Även om jag tycker att ersättaren till Lexus SC 430 är Lexus RC..
Som mer eller mindre är en Lexus IS Coupe..
Så.. väldigt konstigt att Lexus tydligt gav upp om SC 400 (och SC 300) i mitten av 90-talet..
Kände de att de inte hade en chans mot Mercedes CL?
Ja jag vet inte, och jag har undrat i alla år varför de inte bygger en lyxig Coupe igen.
Men men.. Som sagt, LC 500 är så bra som det kan bli nu ändå.
** Ja nackdelen med lyxiga Coupe´er (och oftast rent allmänt alla Coupe´r ) är långa dörrar, som behövs öppnar mycket/långt ut för att du ska kunna ta dig in och ur bilen..
De lyxiga (och Corvette C4) har dessutom mycket inredning som gör att du behöver öppna dörrarna extra mycket..
** Den inredningen är inte ALLS som en LS ju!
** Usch nej, den där inredningen är nog värre än vad jag har haft för mig i dessa 30 år.
** De är faktiskt inte snygga..
Inte någonstans..
Så det enda som har lockat mig var just tanken av en LS Coupe.
Can Car Journalists Be Trusted? Why The Lexus SC430 is Award Winning, And Awful
The Lexus SC300/400 is the Most Underrated Japanese Sports Car From the 90s
1994 Lexus SC400: Regular Car Reviews
Why the Lexus SC400 is a Future Classic Car Collectible | The used coupe with a 1UZ-FE V8 Engine
1999 Lexus SC400 Review – A 29k Mile Luxury Coupe!
1998 Lexus SC400 V8 OWNER’S REVIEW
1992 Lexus SC 300 | Retro Review
An HONEST review of the Lexus SC400
TOP FIVE Reasons YOU Should OWN a Lexus SC300/400