#RocketBunny86 : Huv-Ventilation

Eftersom ingen i Sverige vill sälja kolfiberhuvar och eftersom ingen utanför Sverige vill skicka till Sverige, för att fraktbolagen endast anställer tjuvar med bara 2 fingrar per hand, så har jag tänkt på att kanske kapa i originalhuven som många gör.

Men jag har undrat varför de alla sätter dessa huv-vents på olika ställen..

För mig är det enkelt.
Antingen så öppnar du upp så att luftfiltret får mycket mer luft.
Eller så öppnar du upp så varmluften släpps ut.
Eller så öppnar du upp så det skapas ett flöde, kall luft in som drar med sig varm luft ut.

Och de flesta sätter dem bara på nästan mitten av huven..

Slanted Hood Louver Kit - BRZ/FRS/GT86 | Verus Engineering

Race Louvers - BRZ / FR-S / GT86 RS Street Trim Center Hood Extractor

BRZ / FRS / GT86 Hood Vent and Fender Vent Combo (2012-2021) — R Theory Motorsports

FR-S / BRZ / GT86 ('12 - Present) - Trackspec Motorsports - Race Ready Motorsport

Verus Small Vents Hood Louver Kit Black Subaru BRZ / Toyota GT86 13-20 – Import Image Racing

Och… Jag kan inte riktigt förstå tanken bakom det..
Okej på en vanlig huv där motorn sitter långt fram, men motorn sitter långt bak på en GT86/BRZ..

Och ja om man har en kompressor mitt på motorn så behöver den andas, och då kan jag förstå att man vill (tror) att kompressorn ska få luft mitt uppe på huven, i rörelse… istället för att fånga upp luften framme i fronten..

Men okej då.. Man tror att motorn släpper ut varmluften… på fronten av motorn… inte på sidorna där grenrören sitter eller där bak…

Men eftersom ”alla” sätter dem i mitten av huven så har jag känt mig osäker och struntat i det.

Och nu har jag tydliga bevis på vart denna Boxermotor blir varm och hade mått bra av att släppa ut varmluften =)

Det hade varit snyggt där också =)

EDIT!

Ja jag är fullt medveten om att luften ska komma in genom kylaren DÄR FRAMME och att VISSA bara nöjer sig med att enbart få luft genom kylaren och sen tror att den luften kan släppas ut vart som helst….

 

** Ja vi har rekordkallt i Malmö..
Och ja det är inte alls lämpligt att ha en vinterbil med sidorutor som automatiskt går ner/upp när man öppnar/stänger dörren.. Och som inte alls går att öppna om den fastfrusna rutan inte går ner, och där denna mekanik lätt blir skadad…

Så ja, jag är verkligen glad att jag har denna ”Flytande Isskrapa” spray från SONAX

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Sir Pierre (@sirpierre.se)

Så jag sprayade ner alla glas på bilen, hade det rätt tufft att öppna dörren ändå.
Men är klar med allt och sätter mig i bilen och ser att det är frost på insidan av rutan…

Jahapp.. Då har kanske rutorna inte gått hela vägen upp tänker jag.
Så jag ”Re-boota” sidorutorna, testade så att de verkligen fungerade, på båda sidorna.
Allt såg bra idag.

Idag kommer jag ut till bilen och där är ingen ny frost på rutan, på utsidan.. men på insidan var det…

Så jag tänkte att min nya glasruta kanske inte är rätt monterad, så jag skriver till han som gjorde jobbet, som har jobbat med att byta bilrutor i många år.
Och då förklarade han för mig att det är vanligt på nya rutor.

”Tjena. Alla har detta problem när rutan är ny. Porerna e nya därför. Gammal ruta blir oljig fettig skitig å df blir d inte lika lätt immigt. Alltså ju renare destu mer imma tyvärr.”

Jahapp.. Där ser man..
Jag får helt enkelt köpa Pingi-påsar för att ha i min vardagsbil också.

Testad : Pingi Fuktslukare i bilen istället för Torrboll

 

 

(Visited 2 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x