Dagens Bil : 1993 Isdera Commendatore 112i

Jag vet inte sist jag körde en modern bil där jag INTE tyckte att backspegeln var för stor.

Well så har det visserligen nästan alltid varit när jag tänker efter, iallafall i vanliga bilar.

Och om den inte är för stor så sitter den för långt ner.
Nu är jag inte jättelång, jag räknas väl som steg 1 lång, men det är också ett problem, att vi som är lite längre har backspegeln precis i vårt synfält.

Klart att det är bra att ha en stor och bred backspegel, absolut, men i dessa moderna tider så borde det finnas smartare lösningar med kameror osv.

Men där är en bil som jag tänker på lite då och då när jag stöter på detta problem.
Speciellt när jag står vid ett rödljus där lamporna är för högt monterade och jag får huka mig och nästan lägga mig ner för att se om när det blir grönt.

En lösning som jag tänkte på igen nu när G.50 (tror jag att det var?) visade att de hade två små fönster längst fram på taket just för att man ska kunna se rödljusen lättare i en låg bil..

Vilken bil var nu det? Var det en McLaren kanske?

Vilket som, bilen som jag tänker på då och då av flera anledningar är en bil som jag har nämnt här i bloggen ett par gånger, främst för att det är ännu en superbil som använder sig av Mercedes V12a, precis som Pagani.

Isdera Commendatore 112i

Bilen som ni kanske känner igen från Need for Speed II.
Namnet kommer från Enzo Ferrari´s smeknamn.

Denna bilen har faktiskt mer än en udda lösning på vardagliga saker.

Som ni ser så öppnar ”motorhuven” sig inte som på vanliga bilar

Rätt coolt partytrick

 

Mycket passande så var (är?) denna bilen till salu nyss också.

Snygga linjer

Detta är tyvärr bara en One-Off bil, men en fullt fungerande sådan med 10 500 mil på mätaren, en fullt fungerande och väldigt snabb one-off bil.

(Jag vill starkt minnas att det byggdes en vit också, men den blev kanske aldrig klar)

Isdera har ju byggt flera modeller med Mercedes-motor, både V8 och V12, med allt från 300+ till 600+ hk.

Just denna 112i har en 6 Liters Mercedes V12a som sagt, med cirka 425 hk.


Och när bilen bara väger 1 480 kg  tack vare glasfiber så räcker det för att nå 0-100 på 4 sekunder blankt för 30 år sedan.
Enbart bakhjulsdriven vill jag tillägga.

Toppfarten är väl det som är det imponerande, ”Över 340 km/h” är det officiella, men den ska ha blivit klockad på över 370 km/h, men eftersom bilen inte är serietillverkad så skrevs det inte så mycket om det.

 

Som många andra små biltillverkare förr i tiden så använde man sig av bildelar ifrån andra biltillverkare, för att hålla kostanden nere.
Trots att bilen hade (skulle ha) ett pris på 4,5 miljoner kronor.

Bilen är absolut påkostad ändå.
Jag menar, aktiva stötdämpare från Bilstein som automatiskt sänker bilen över 7 cm i höga farter.. För 30 år sedan..
Det är seriöst..
(Ja där var någon Porsche 928 som hade det också)

Motorn är från Mercedes, instrumenteringen är ifrån Mercedes

(Isdera bilarna allmänt genom åren hade mycket från Mercedes, trots att skaparen bakom Isdera är en gammal Porsche anställd).

Notera vilken sida av ratten tändningen sitter på 😉

OBS! Bilen fick en lite snyggare ratt sen

Som vi alla vet så gjorde inte Mercedes några manuella växellådor till den underbara sugis V12an, så då fick Isdera ta en växellåda från Getrag, det funkar ju alltid =)
Dock så köptes den växellådan från Getrag med 5 växlar.
Sen så skickades den till till Ruf, jepp, Porsche tunern Ruf, så de kunde bygga om den växellådan helt, och lägga till en 6e växel.

Lamporna kommer ifrån Porsche.

Kan ni gissa modellen?

Nej inte 928, men nära nog, de är från Porsche 968.

Så nej, detta är inget Biltema-plock.
För att förtydliga detta så vill jag också lägga till att bilen utvecklades i Mercedes vindtunnel, där den mättes fram till låga 0.306 i vindmotstånd.

NU kommer vi till det speciella..
Det låga vindmotståndet är TROTS den grejen på taket.

Den grejen på taket förstör rätt mycket som ni ser.
Men jag gillar det.

Det på taket (som gick att ta bort)

är en

Ja helt rätt,

det än backspegel,

på taket.

Absolut inte snyggt

Men det är rätt coolt,

och jag tror absolut att det är mycket smidigt att ha den där istället för att den ska täcka hela framrutan

 

Men det måste ju vara jättekorkat tänker ni, Det förstår ju CW-värdet helt (ökar vindmotståndet)

Njaee..


Som sagt, bilen är utvecklad i Mercedes vindtunnel, det är en seriös bil.


Bara vindrutetorkaren som ligger rakt upp i viloläget togs fram just för denna bilen just för att få ner vindmotståndet så mycket som möjligt.

 

”Men vi ser ju på bilden ovan att den backspegeln på taket förstör flödet helt!?”

Ja, jo..
Allt är relativt.
Men en backspegel på taket är bättre än 2 på sidorna..

Det tänkte ni inte på nej.

Den har inga sidobackspeglar.

Och sen så tycker jag att det är lite underskattande att kalla det för en ”backspegel på taket”, det är ju faktiskt ett periskop.

Denna bilen byggdes och färdigställdes helt för att den skulle tävla i Le Mans.
Men det blev aldrig så tyvärr, pengarna fanns inte.
Och jag antar att intresset för bilen fanns inte i heller eftersom det bara blev en bil, på den tiden (beroende på klass han ville tävla i) så krävdes det ju iallafall 25 st bilar för att den skulle räknas som en serietillverkad bil och få tävla i vissa klasser.

Det är till och med som så att ägaren Eberhard Schulz fick ekonomiska problem innan bilen ens var färdig, men det var inte hans fel, pengarna kom från Japan (investerare) och hela Japan hamnade i ekonomisk kris då.

Så bilen blev klar lite senare tack vare pengar ifrån Schweiz.

Denna bilen är en 93a, bilen stod färdig på Frankfurt Motor Show 1999 med Mercedes CLK-GTR liknande sidobackspeglar istället för en backspegel på taket.

De bytte även ut BBS fälgarna.

Dessa är ju absolut mer passande

Så därför ser den rätt annorlunda ut på dessa bilder

Men 2016 så köpte Isdera tillbaka bilen och återställde den till 1993 specs.

Isdera Commendatore 112i skulle erbjudas med 2 olika motoralternativ.
En Mercedes V12a på 6 liter och 400+ hk, eller en AMG version av samma V12a på 6,9 liter och 550 hk.

Bilen har sålts ett par gånger som ni förstår, kanske bara en gång, men jag vet att ägaren vid ett tillfälle har varit en svensk som var bosatt i Danmark.
Detta är nog 20 år sedan.

 

Sen var det en i Schweiz med, men det kanske var samma ägare som bara flyttade, jag vet inte.

 

Jag vet inte om den är såld ännu, men vad kan man sätta för värde på en bil med Mercedes V12 och Manuell låda?
Vi vet ju hyr dyra Zondorna är.

Och som sagt, denna är fullt fungerande.

 

 

Ja men här är ju den vita!

 

 

Eberhard Schulz är en rätt speciell herre.
På 70-talet så byggde han en Ford GT40 inspirerad superbil hemma, som han sen använde som brukis när han körde till och från Porsche och Mercedes-Benz.

Och det senaste från Isdera (vad jag vet) är denna V16 bil (dubbla V8or)

Isdera Autobahnkurier 116i

Självklart är det 2 st Mercedes-Benz M117 V8or där sitter (De som satt i gamla 500 SEC).
Så effekten är lagom 600 hk och 900 Nm.

Jag nämnde att han jobbade för Porsche, men han jobbade även för Mercedes, På sin fritid, efter sitt jobb hos Porsche..
Det är ett av skälen till att han använder sig av Mercedes-motorer m.m.

Hos Mercedes-Benz så tog han bland annat fram CW311 som skulle vara en ersättare till 300 SL Måsvinge.

Notera antalet backspeglar och placering 😉

Mercedes ville inte bygga den bilen så han gjorde det själva istället.

Detta är Isdera Imperator 108i

Det finns 30 st sådana i världen.

Vissa med Mercedes stjärna 😉

Och vissa med facelift till och med.

Mercedes-Benz Isdera Imperator låter gott på bana

 

Som sagt, det blev en del Isdera bilar genom åren, flera olika modeller.

Så det är ett företag man bör känna till.

Btw, Isdera står för ”Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing”

 

The Story Of Isdera

Ah det byggs nya bilar än idag alltså

 

(Visited 130 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x