#350ZRS Update : Spänt Chassit hos MT Auto

Såklart att där är både för och nackdelar med att ha Uniballs i hela chassit istället för bussningar.
Bland alla jag känner så är jag ensam om att ha detta, så alla andra verkar ju tycka att det är mer nackdelar än fördelar.

Kort (och simpelt) förklarat så har en bil gummibussningar i leder och fästen, dessa gummibussningar sväljer vibrationer.

Chassibussningar - köp bussningar till din bil hos mekster.se

Dessa slits ut efter hand, spricker och läcker fett.
När en gummibussning blir dålig så kan man känna konstiga vibrationer eller höra ”klonkande” ljud.

Vill man styva upp sitt chassi (detta gäller till 99,99% bara dem som är seriösa med bankörning)  så kan man byta ut dessa gummibussningar mot något hårdare, oftast Polyuretan, som är massivt gummi.

Best Parts - Be part of the best! / POWERFLEX Polyuretanbussningar

 

Eftersom jag har bytt ut HELA mitt chassi så har jag inget sådant alls kvar längre, utan jag har det absolut ultimata när det kommer till styvhet, det som heter Uniballs

Golden 350Z-RS Update · Sir Pierre's Godispåse

(Första bästa bilden jag hittade bland mina egna bilder)

Jag ska försöka visa en bättre generell bild.

Trailing Arm Rod End Kit, Pair of 1-14 Rod Ends, Uniballs, High Misalignment Spacers – Goat BuiltPMC Motorsport Adjustable Rear Lateral Control Rod Nissan 350Z Infinity G35 BlackNissan 350Z Bakre Stabiliseringsstag

 

Så Uniballs är alltså metall mot metall, En bult igenom en ögla..
INGEN som sväljer vibrationer här inte.

Detta är det absolut ultimata om du vill ha din bil så absolut styv som möjligt i chassit.

Som ni förstår så blir det rätt jobbigt att använda utanför en bana med slät asfalt, så därför har ingen jag känner Uniballs och därför är det väldigt ovanligt.

Men jag älskar det!
Jag har BARA det i hela chassit!

En av nackdelarna med Uniballs ser jag som en fördel.

Så fort där är NÅGOT någonstans i chassit som inte är helt spänt så känner jag det direkt.

Jobbigt är det dock att varje gång jag har kört över ett farthinder eller allra värst kört över kullerstenar så måste jag gå över chassit och spänna allt igen.
För att du hittar inte vart det är ”löst”.

För någon vecka sedan så körde jag med min #350ZRS till Onsdagsträffen, och för att undvika ett hemskt farthinder så körde jag över ett par lindriga farthinder och en bit med kullerstenar istället.
Och precis som väntat så kände jag sen direkt att det var något i chassit som inte stod helt rätt till, och där var ett nytt ljud.

i vanliga fall så får jag stå ut med det ett tag tills Marko har tid, vi har en lift osv.
Nu körde jag bara raka vägen ut till MT Auto och så var bilen snabbt uppe på liften =)

Jag fick med mig sällskap av Niclas också så jag har lite bilder att dela med mig.

Som vanligt så gick Marko över hela chassit med momentnyckel för att se om något var löst någonstans,

Som sagt så måste man kolla ALLT i hela chassit eftersom det rör sig som så minimalt lite någon enstaka bult behövs spännas.

Och hela bilen är så styv så allt ljud fortplantas, så du har ingen aning om vad det minimala nya missljudet kommer ifrån,

det rör sig oftast bara om ett litet klick-ljud, som knappt hörs eftersom allt annat låter så mycket från bilen.

 

och till sist så hittade han en bult som kunde spännas en kvarts varv, och jepp, där var felet.

Alltså bokstavligen ett kvarts varv.

Efter han spände den bulten så kändes allt som det ska och där var inget konstigt ljud längre =)

Så när jag säger att ”nu måste jag efterspänna hela chassit”, vilket jag säger väldigt ofta, så är det just detta jag menar.

Så det är SÅ skönt att Marko nu kan lösa det snabbt och enkelt åt mig, för som sagt, detta behövs göras nästan varje gång jag har kört i stan med bilen.

Sen när jag ändå var där så kollade vi lite annat,

fyllde på med olja (som behövs göras varje gång jag har kört med bilen) osv osv

Jaaaja jag ska på med nya däck,

de står hos HelaBilen.se och väntar

Jag har bara väntat på ny däcktext ifrån Däckdesign.se, som kom idag,

Men nu har det ösregnat i några dygn i Malmö…

Så det får vänta lite till innan jag kör till HelaBilen.se. 

Sen ska bilen tillbaka till MT Auto för att göras redo för att EVENTUELLT köra show på flygrakan på Vallåkra.

 

 

Tack till Marko på MT Auto och till Nicklas för bilderna =)

(Visited 63 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x