2022 Acura NSX Type S

 

Ja, precis som förra generationen NSX så var den nya en flopp, främst pga priset..
Och precis som den förra NSX så avslutar de med en limiterad modell.

Och precis som med den gamla NSX så tror jag faktiskt att dessa bilar kommer att bli mer uppskattade i framtiden.


Inte alls lika legendariska som de gamla, men när dessa en gång kommer att vara billigare än en begagnad Porsche Turbo så kommer folk att få upp ögonen för dem.

Detta är första gången en Type S NSX säljs utanför Japan..
Och av de 350 ex som kommer att byggas så får USA 300 st och resten av världen de resterande 50, så det blir en relativt unik bil.

Så vad har de att locka med förutom ett S och limiterad utgåva?

S Modellen, som kommer att vara den enda modellen du kan köpa 2022, kommer att ha lite mer vrid och 27 hk mer, så NSX S (säg det snabbt 10 gånger) har nu jämna 600 hk.
Det måste även en Porsche-fanatiker erkänna att det är fullt tillräckligt.

Men det bästa är att de där 27 hk extra kommer inte ifrån en ”chippning”, utan från två helt nya Turbos, lånade från NSX GT3 EVO, ja från den riktiga racingbilen.. Ja gatubilen NSX S kommer att ha likadana Turbos…

Så OM du inte nöjer dig med 600 hk så är det nog rätt lätt fixat.
Men 600 hk räcker och dessa nya racing-Turbos lär nog ge bilen en helt annan karaktär än brorsan med 27 hk färre.

Bilen har även bättre batterier som gör att du kan köra längre på enbart el-drift.

Växellådan blir en likadan 9-växlad dubbelkoppling som i de ”vanliga”, bara att här är lådan också ”trimmad” och växlar nu 50% snabbare..
Det är stor skillnad…
Jag har inte hört någon journalist klaga på den vanliga lådan..

Sen har den även en ny funktion som gör att du kan växla ner flera växlar samtidigt genom att hålla inne vänster-paddel.
Har man 9 växlar så vill man snabbt komma ner till optimal växel när man växlar ner utan att behöva ”flippa” 8 gånger..

Jag vet faktiskt inte om andra moderna paddel-lådor har denna funktion, det borde dem ha.

Sen blir det givetvis en annan styling, bättre luftintag, Aero osv osv och säkert en massa med chassit också.

Jag skulle jättegärna vilja ha en NSX S…


Det var till och med så att den inte var ful i rött..

Men den eftertraktade färgen blir nog ”Gotham Grey” som är limiterad till 70 av de 350 bilarna,

och som kostar 6 000 usd extra.

Och GIVETVIS måste man ha kolfiberpaketet också, som faktiskt bantar bilen nästan 29 kg.. det är rätt mycket.
Och rätt dyrt… I USA så kostar det paketet 13 000 usd…

Och bilen börjar på $171,495..


Börjar på…
Även denna bil har den onödiga ”Keramiska bromsar paketet” på över 100 000 kronor..

Så fullutrustad kommer bilen att kosta  strax under 200 000 usd…


När hela världen tyckte att den vanliga var allt för dyr med en prislapp på $159,495.

Och den vanliga kostade väl strax under 2 miljoner kronor här hemma?

Men… Limited Edition + Final Edition på en modell som kommer att läggas ner..
Ja detta är en samlarbil.

Läs mer på deras hemsida
https://www.acura.com/type-s

 

Jag vill jättegärna ha en NSX S…

 

(Visited 114 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x