Guide : Nissan 350Z Motorer 2002-2009

Jag fick en fråga på Facebook som jag tänkte att jag kunde svara på här också i mitt uppslagsverk =)

 

Nissan 350Z byggdes i en massa olika utföranden från 2002 fram tills att den ersattes av Nissan 370Z 2009.

Under dessa år så satt där 3 olika motorer under huven,

inte som alternativ utan som ersättare genom åren.
Eller ja egentligen fler om man räknar med Nismo motorerna, men de skippar vi för denna gången.
För att då kommer vi in på VQ motorer allmänt och de finns nog i 20 olika utföranden.

Nu tar jag bara en helt vanlig Nissan 350Z som gick att köpa som ny i Sverige.

Alla motorerna är V6or som är 3.5 liter stora.

Först ut var den motorn som jag tycker är bäst och mest trimmvänlig.

VQ35DE – 2002-2005

Nissan VQ engine - Wikipedia

287 hk vid 6 200 rpm (Men den varvar mer än så, rödmarkeringen börjar vid 6500)

276/280 hk säger man i vissa länder för att Japanska bilar sålda i Japan inte fick ha mer än 276/280 hk fram tills 2004.
Här i Sverige så säger vi att bilarna har 280 hk.

363 Nm har den redan från 4 800 rpm. 

Den motorn var med på Ward’s 10 Best Engines VARJE ÅR mellan 2002 och 2007, och sen igen 2016.
Den motorn har vunnit mängder med andra priser också.

 

VQ35DE: Everything You Want to Know | Specs and More

Nissan VQ35DE: Everything You Need to Know | Specs and More

“** Jag har många gånger undrat varför det är så få som använder en VQ35 motor till sina engineswaps eller kitcars.
Det är en riktigt stark motor som verkligen tål att trimmas, och som väger 100 kilo mindre än en LS6/LS1 motor!!

Och om du inte har AWD, så plockar du lika mycket användbar effekt ur den motorn än ur en R35 GT-R motor.”

 

VQ35DE Rev-up 2006

Denna motorn såg vi en version av först i Nissan 350Z 35th Anniversary Edition 2005

Den motorn sitter i 2006 modellerna säger man, men den motorn kunde man få 2005 i den gula bilen ovan (och Track Edition som inte heller såldes i Sverige).
2006 så satt den motorn i alla bilar oavsett växellåda.
(Automatarna fick lite senare osv)

Det “speciella” med den motorn är att den varvar lite mer.
Rödmarkeringen börjar på 7 000 rpm istället för 6 500 rpm.


Den motorn varvar alltså lite mer och har några fler hästkrafter, men mindre vridmoment.

300 hk som mest vid 6 400 rpm. (296 eller 301 beroende på hur man räknar hästkrafter i olika länder)
Och 353 Nm från 4 800 rpm. 

13 mer hk och 10 mindre Nm. 

Den motorn är ökänd för att dricka olja! 
Ja ännu mer än DE motorn.
Och inte bara för att de varvar lite mer, de är billigare byggda osv osv.

 

VQ35HR – 2007-2009

 

Här kom den stora skillnaden.
Jag gillade denna motorn pga de dubbla insugen

Men jag kunde verkligen inte acceptera bulan på huven.

De bilar med denna motorn känner vi absolut lättast igen pga den fula bulan på huven, och att de ersatte den vackra LeMans Sunset Yellow med denna färgen.

Motorn är säkert hur trevlig som helst, men den där bulan..

Usch!

Jag gillar verkligen linjerna på den första huven

Så nej, oavsett motor så kunde jag inte leva med denna bula

Vilket som, nu ska det handla om motorn.

306 hk vid 6 800 rpm (306/308/313 hk beroende på hur man räknar hp/hk/ps)
358 Nm efter 4 800 rpm

Den har rödmarkeringen vid 7 500 rpm

Roadstern fick inte denna motorn förrän 2009.
Coupén fick denna motorn från 2007.

Den motorn sägs vara bäst, och jag tror på det.
Speciellt om du ska överladda tänker jag, dubbla insug ju =)

350z VQ35HR 2007-2008 with Dual Intakes

Och sämst är Rev-Up motorn.

 

Nissan VQ35DE: Everything You Need to Know | Specs and More

VQ35DE vs VQ35HR: Which One is Better?

VQ35HR vs VQ37VHR: Which One is Better?

VQ35DE vs VQ35HR vs VQ35-Revup / Which one is the Better Engine?

350z Engine Types: DE, REVUP, HR.. Everything You Need to Know!

https://www.engine-specs.net/nissan/vq35de.html

Nissan VQ Engine – The Science Explained

** VQ motorn är mycket underskattad.
De som byter ut en fullt frisk VQ motor mot en LS1 i en 350Z är bara korkade.

** Ja den motorn används lite överallt, men det som folk verkligen borde känna till är att denna motorn användes i alla bilarna i TTA – Elitserien i Racing.
Där var motorn i NISMO utförande och hade 420 sugis hästar, en väldigt lagom effekt på en sån här sugmotor.

** Folk blir jätteförvånade över hur mycket dessa motorer varvar.
Och då varvar min minst 1 000 rpm till, jag vet inte exakt vad den varvar, men det elektroniska varvstoppet (jag är glad att jag flyttade upp det och lät det vara kvar istället för att ta bort det helt) ligger utanför varvräknaren/rödmarkeringen på mätaren.

 

(Visited 113 times, 2 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.