Update : Min Gröna Corvette

Jag hämtade hem min gröna Corvette häromdagen, äntligen..
Jag har väntat hela sommaren på att det ska bli sommar, utan regn.. och nu så gav jag upp, nu är hösten verkligen här och jag måste bara köra med bilen, jag körde med den EN gång till Tisdagsträffen förra året och sen ställde jag av den igen, och enligt min Tile app så är det 257 dagar sedan som jag ens var i närheten av bilen.


Det stämmer inte riktigt eftersom jag har hämtat hem min #350ZRS som också står i det garaget när den är avställd, men det är iallafall minst 257 dagar sedan som jag körde med min gröna Corvette.

Och direkt när jag sätter mig i bilen så är jag nykär igen..
Jag är så glad över att jag har denna bilen, jag önskar bara att jag kunde ha alla mina bilar samlade i ett och samma garage där jag själv kunde byta mellan bilarna som jag ville.

Ja jag har 2 st “likadana” Corvetter, men det är INGET som är sig likt mellan dessa två bilar, inget.

De har olika mycket effekt, olika växellådor, beter sig helt olikt, olika säten osv osv osv.

Denna bilen är ju faktiskt riktigt komfortabel..
Om man bortser ifrån allt som låter i plastinredningne så är den absolut bekvämare än min SL.

Och jag blev åter igen riktigt imponerad över hur bra denna går..
Jag tog en långrunda med bilen direkt efter en kall Onsdagsträff på Dockans Hamnkrog,

och innan dess så kollade jag allt, oljan (som ny), däcktryck osv osv, jag tömde faktiskt ut till 2,2 bar, som är det rekommenderade trycket i dessa bilar, jag föredrar ju att köra med mer, men jag testade detta för att verkligen få “originalkänslan” så mycket som möjligtm  och sen så körde jag den ett par timmar på motorvägen..

Och man måste uppleva denna bilen (på Autobahn såklart 😉 )
Jag håller 198 km/h, trycket plattan i botten, och bilen växlar ner! Och plötsligt så är jag uppe i 245 km/h innan jag släpper på gasen.. och bilen visade INGEN antydan till att bli trött.

Den officiella toppfarten för en sån här originalbil är 288 km/h, den inofficiella toppfarten är “över 290 km/h”, och jag tvivlar inte en sekund på att de är så snabba utan minsta lilla besvär.
Bilen var så stabil i 240+ så jag hade kunnat släppa ratten och bilen hade gått rakt och mjukt.

Nu är inte denna bilen HELT original i heller, men mycket mer original än min #JDMCOrvette.

Det roliga är att den gröna är vildare att köra med sakta, den är jättekänslig på gasen, den reagerar direkt och mycket så fort du ens ser på gaspedalen, och den växlar väldans mjukt när du kör sakta så att du undrar om det inte är dags för den att växla snart om du inte kollar på varvräknaren,  och sen så är den då stabil i höga farter, men där i mellan, ger du kickdown så sparkar den till rejält och slänger med baken!

och den svarta är rätt snäll i trafikfart, jag menar du kör den i stan genom att hålla foten på bromsen eftersom tomgångsfarten är snabbare än vad som är lagligt i stan, och sen när man gasar på så försöker den skrämma livet ur dig gång på gång (inte försöker, den lyckas!).
Du blir snabbt fartblind i den, så kan man säga.
Och vill du drifta eller rita två långa svarta sträck rakt fram så löser den alltid det.
Den växlar inte lika hårt, inte alls, och när den släpper så är där en riktigt bra diff som ser till så de svarta sträcken blir lika grova på båda sidorna 😉
Och bilen går spikrakt även när den spinner tills den växlar upp till 4ans växel.

Och skicket… helt flawless..


Den är absolut i klass med min SL när det kommer till att vara i nyskick.

View this post on Instagram

#C4Corvette #almoststock

A post shared by Sir_Pierre (@sirpierre.se) on

 

**  Hur funkar dessa nya besiktningsregler där allt är uppskjutet?
Denna bilen besiktigades 2018, förra året så  körde jag ju med den bara en dag, så då är det ju automatiskt körförbud på bilen i år pga utebliven besiktning förra året.. Eller?

(Visited 143 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.