Dagens JDM(?) : Nissan Autech Zagato Stelvio AZ1

Igår när jag skrev inlägget om R31 200ZR så så tvekade jag flera gånger om jag skulle skriva ”Dagens JDM Klassiker” eller bara ”Dagens JDM”.
För någon klassiker är det ju inte eftersom ingen känner till bilen idag.

 

Och det fick mig att tänka på en annan Nissan som jag tycker är rätt…. cool…?
Fugly iallafall…
Som är gammal, men ingen klassiker alls..

Nissan Autech Zagato Stelvio AZ1

Okej.. en japansk bil med italienskt namn?

Jepp, som ni ser i namnet och säkert kan tolka av den väldigt Alfa Romeo liknande designen så är detta faktiskt en Zagato-ritad bil.

Autech står för trimningsfirman som var(skulle vara?) den officiella Nissan tunern i slutet av 80-talet.
Så fort det blev officiellt att Nissan Motor Co signade med Autech så gick de ihop och blev partners med Zagato.


Tanken var att bygga en hel serie med lyxiga sportbilar, Zagato design med Nissanmotorer trimmade av Autech.

Det första och tyvärr det enda kärleksbarnet ifrån denna trio blev denna Nissan Autech Zagato Stelvio AZ1 från 1989.


Under skalet så var det en Nissan Leopard / Infiniti M30

Snygga och lyxiga bilar det med.
Jag gillar den där Nissan Leopard.

Det skulle bli 203 st Stelvio AZ1 inklusive 3 prototyper,

Nissan - The Nissan Autech Stelvio Zagato Is A Japanese GT Car With Italian Styling. - Readers' Reviews

Officiellt så blev det bara 104 st, Inofficellt så blev det 88 st.

<b>1991 Autech Zagato Stelvio AZ1</b><br />Chassis no. AZ1-0081

 

Autotech är fortfarande tillsammans  med Nissan, man hör inte så mycket om dem, men de har byggt en hel del coola bilar genom åren.
Oftast så ser ”Autech Version” bilarna helt annorlunds ut än de vanliga orörda ifrån Nissan.

T.e.x de 4-dörrars Skylines som du kanske har sett.
Skyline GT-R Autech Version 40th Anniversary (BCNR33)

Skyline Autech Version (BNR32)

Osv osv.

Men de bygger inte bara om karosser, de trimmar Nissan bilar också.

Den modell jag främst tänker på som Autech ligger bakom är ju såklart 380RS som de på 350Z ”forumen” tror att min #350ZRS är en wannabekopia utav.

Fairlady Z Type 380RS som absolut en gång i tiden var min måttstock kom 2007 i väldigt limiterad utgåva med en väldigt dyr prislapp.

Dessa 300 bilar hade en NISMO-byggd VQ motor på 3.8 liter och 345 sugishästar.

https://www.nismo.co.jp/en/products/complete/380RS/engine.html

Helt underbart..
En sån bil skulle jag jättegärna vilja ha också.
Med ratten på rätt sida såklart.

380RS är en riktig racebil som är gatulaglig, det är utan tvekan den vassaste Z33 som Nissan har släppt.
Och där är några få tokar som har trimmat dessa sugmotorer till över 650hk! fortfarande sugis!

https://youtu.be/oXaaMiAvOAQ

Autech trimmade även Z33 och R34 bilarna som tävlade i GT500/Super GT klassen.

Aja nu kom jag av mig som vanligt mitt i natten.

Åter till 1989 Nissan Autech Stelvio Zagato AZ1

image

Bilen som man nästan vill tycka om, och som först inte ser jätteful ut..


Ut en vinkel..

Eller på väldigt långt avstånd.

image

Och lyxig det är den.

image

Och den har en perfekt motor, VG30DET, en SingelTurbomotor 3 liters V6a med strypta 280hk


AUTECH trimmad såklart, så du kan nog plocka ut en hel del ur den motorn byggd under Japans guld-era.

Men sen ur alla andra vinklar..

Autech Zagato Stelvio AZ1 Front 2

image

Och sen priset….. oh my priset…
18 miljoner yen, vilket är typ 1,8 miljoner kronor.. 1989…
Du fick TVÅ NSX för det priset! Bilen som sålde så dåligt för att alla tyckte att DEN var för dyr!

Men vi måste ju såklart prata om fronten.. bulorna på huven..

1990 Autech Zagato Stelvio AZ1

De som utgör hela designen.

Är de till för att släppa ut värmen ut två massiva turbos?

Nope

Nu när jag säger det så kommer ni se det som en självklarhet.

Ni ser att backspeglarna saknas?
Ni vet hur gamla JDM bilar hade backspeglarna på framskärmarna..

Nu fattar ni nog

Jepp… Det är backspeglarna som sitter där..

Ett par snygga eller fula backspeglar kan ABSOLUT make or break a car!
Se bara på de gamla M3 backspeglarna som alla älskar.

Och 350Z backspeglarna som jag älskar..

Men detta..

Ja… detta var en fail..

En av flera..
För att där är så många vinklar på bilen, som på andra modeller hade varit snygga,

men detta ser verkligen ut som ett totalt misslyckad ”Best of Japan & Italy” försök.

Det ser ut som ett försök till en mjukare Alfa Romeo SZ

art-mg-AlfaSZRZa.jpg
Det där är också en fugly bil, men den där hade jag iallafall kunnat tänka mig att äga.
art-mg-AlfaSZRZb.jpg

Alltså.. ser man ens något i speglarna?!

Som tur är så är de iallafall elektriskt justerbara.

Men, de är inte totalt värdelösa..Bilarna då alltså.

Jag vet att en såldes 2016 för strax över 333 000 kr, och det var en Euro-spec med 320 hk, så typ 1 000 kr per hk för en väldigt…. ovanlig bil..

Så om det bara inte vore för den detaljen, så hade väl alla velat ha en extra lyxig Infiniti med en VG30DET motor och Zagato design.

Autech Zagato Stelvio AZ1 InteriorAutech Zagato Stelvio AZ1 4

En Japansk Aston Martin hade jag kallat det =)

Nissan - The Nissan Autech Stelvio Zagato Is A Japanese GT Car With Italian Styling. - Readers' ReviewsAutech Stelvio: Handbuilt JDM Excess by Zagato | Japanese ...

Där är till och med väldigt små Zagato-pucklar på taket =)

Autech Zagato Stelvio AZ1 Bubble Roof

Men som sagt.. även om den är ”fugly” snett framifrån, enbart,

Autech Zagato Stelvio AZ1 3

så är den hemskt ful ur alla andra vinklar.

Autech Zagato Stelvio AZ1 Rear 2Zagato's crazy diamond: behind the wheel of the extreme 1989 ...Nissan Autech Stelvio Zagato AZ1The Autech Stelvio AZ1 Is The Zagato You've Never Heard Of | MotoriousInteresting Cars at Auction! | Page 6 | Import EraThe Original Stelvio was not a Crossover. Behold the Autech Zagato ...image1991 Zagato Stelvio AZ1 - Autech Zagato Stelvio AZ-1, overall ...Autech Zagato Stelvio AZ1 Front 4Autech Zagato Stelvio AZ1 Rear

Och sen så ser det ut som om de har ritat en coupe, men de ville inte slösa pengar på coupe-dörrar så de tog och höjde taket så de kunde ta ett par dörrar ifrån en Nissan sedan .

 

https://youtu.be/JAy0gaJaMCo

 

imageAutech Stelvio var en galen Nissan | SvD

The Autech Zagato Stelvio AZ1 Is an Absolutely Bizarre 1980s Creation

(Visited 400 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x