Dagens Bilar : + Isuzu Impulse / Piazza

Det där är en liten rolig udda fågel.
Jag har aldrig ägt en Isuzu, men där är faktiskt ett par av deras sportbilar som jag har försökt köpa genom åren.

Denna japanare kommer från en tid då man stolt ville visa upp vad för ny motorteknik man använde, VTEC, DOHC osv var sånt man stolt visade upp på baken som en tramp stamp.

Denna Izusu Impulse RS slog nog rekordet där..

Jepp, där står utöver modellnamnet även “ALL-WHEEL DRIVE INTERCOOLED TURBO”….

Denna bilen hade allt man kunde ha då.
All-Wheel Drive, All-Wheel steering, Turbo osv osv.

 

Denna bil är en vidareutveckling av den Isuzu som jag har försökt köpa ett par gånger, Piazza.
Varför det aldrig har blivit en Piazza är för att det skrämmer mig en hel del när alla till salu erbjuder en extra bil att plocka reservdelar ifrån 😉

10 Most Iconic ’60s Cars / Varför är gamla bilar dyra?

Det där var ett trevligt inlägg som jag hade glömt bort.

Lite kort om DEN Piazza igen då, den Japanska Lotusen med ett italienskt namn och som är mer sällsynt än en Ferrari

Namn: 12029834_1908663809359813_1369755087439521738_o.jpg Visningar: 650 Storlek: 511,4 KB

 

En liten och lätt bil bil på bara 1 094 kg som är bakhjulsdriven och har en 2 liters Turbomatad 4a som orörd lämnar 180 hk!
Och ja, de var relativt lätttrimmade, där är nog väldigt få av dessa med färre än 250hk.

isuzu piazza turbo | いすゞ ピアッツァ, 旧車, いすゞ自動車

Det kommer mera..

Italiensk Kilform-designad av Giorgetto Giugiaro.
(Han som designade Lotus Esprit S1 och DeLorean DMC-12 med mera)


Med ett chassi av Lotus!


Helt underbart ju!

1988 Isuzu Impulse Turbo Test Drive
Jag har många sena höstar tänkt att det måste ju vara en jätterolig vinterbil!

Men, (ett av) problemet är att de är alla utrustade med rost..
Ja OJ vad de rostar!

Så nej, de överlever inte ens en skånsk vinter..

1988 Isuzu Impulse Turbo | Retro Review

Vilket som, det jag skulle komma fram till är att de hette Impulse i USA.
Och den vita Impulse RS ovan är bara generation 2 av Piazza.

Där är det ingen Italiensk design, det är GM design, vilket syns när man vet om det..

De hade färre hästkrafter, 160 hk som mest.


Och modellen med AWD, AWS osv osv osv vägde 1 239kg.
Fortfarande väldigt lite, men ja ni förstår att den är inte alls lika rolig som den första modellen.

Men ful är den inte iallafall =)

 

 

 

Gissa vad det är för bil 😉

Snyggt med gula stolar, snygg front.

Cool

Den BMWn har ni nog inte sett innan.

Ah.. Good times..
Så många legendariska fälgar som kom som nyheter under samma tid.

Dagens JDM-Klassiker : Mitsubishi Galant AMG

 

Det har jag aldrig tänkt på att det skiljer så mycket på baklamporna genom åren på Mustang.

Jag har haft dem båda en gång i livet, båda vita =)

FET!

Det där var en cool Hotrod!!
Stilig, charmig, klassisk, och snabb!

De är så snygga!!

Ja givetvis så är det för mycket… Men jag gillar den ändå..

I WISH!!!
Kan ingen bygga en sån! Jag är till och med okej med att de använder en Huracan V10 istället för en riktig V12a.

(Visited 154 times, 5 visits today)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.