10 Most Iconic ’60s Cars / Varför är gamla bilar dyra?

* Åh vilka vackra bilar..
Och alla med rätt tänk.. Vackra OCH stora motorer!

* Whoa.. Den svarta C2an vore nice att ha.

* ÅH vad jag vill ha en Cobra!!

* Den gyllene regeln är ju att bilar ökar i värde när det räknas som veteranare, Dvs efter de har fyllt 30 år.
Men så var det faktiskt inte med bilarna ifrån 60-talet.
Visst var de dyra för det mesta, men både Cobran, C2, E-Type var faktiskt rätt så (relativt) billiga när de hade fyllt 30.

Idag så blir många bilar “samlarbils-eftertraktade” och dyra redan efter 20 år.

Varför bilar oftast blir dyra när de fyllt 30 är för att då så sjunker försäkringspremien rejält, De blir skattebefriade, Och man behöver inte besiktiga bilen varje år.
Det betyder att har du väl köpt bilen, Och bara kör med den soliga söndagsturer, Så kostar den inte dig alls så mycket när den bara står stilla.
Och eftersom du inte kör med den så ofta kanske utan mest vill ha den bara för att ha känslan av att du äger bilen, Eller för att bara titta på den, Så behöver du inte bry dig om att den dricker 2 liter/milen NÄR du väl kör med den.

En ny bil kostar alltid.. Oavsett om den används eller inte.. Skatt, försäkring, värdeminskning osv osv.

Men framförallt så är det att de män som då är 35-50 år gamla, Har förhoppningsvis jobbat ihop så mycket pengar att de har råd och plats för en strikt entusiastbil, De har redan en nyare bil.. Man (ja även jag) har mycket troligt en ålderskris..
Och då vill man köpa den bil som man hade som drömbil en gång i tiden då man var ung, bekymmersfri men utan körkort eller tillräckligt med pengar till sin drömbil.
Eller helt enkelt så vill du ha en likadan bil som den första bilen du hade då ditt körkort var rykande färskt och körde runt nätterna långa med ett bensinpris som var hälften så dyrt som idag..
Bilen du hade när du träffade din numera fru?

13139111_951174261669126_2071920740935326645_n
Ja anledningarna är många till varför man vill ha en gammal bil.
De var snyggare helt enkelt 😉

Och har man då klass så bryr man inte sig om vad andra tycker att man bör eller inte bör köra..
Ny Porsche eller Volvo eller whatever..

http://media.caranddriver.com/images/media/566157/2015-volvo-v60-photo-566160-s-986x603.jpg

Och gamla bilar är bara pinsamt bla bla bla..

Du har jobbat för dina pengar.. Du kan köpa dig barndoms-drömbil och har plats till den..
Så gör då det.. Oavsett om det är en Golf GTI MKI eller en Porsche.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fe/7b/5d/fe7b5da31a65877990ef5ea6cacdac53.jpg

Oavsett vilken klass det är på bilen så vill man ju då hitta en bil som är i så fint skick som möjligt, Vilket gör det väldigt svårt när det kommer till “vanliga” bilar.. För det är mycket lättare att hitta en 30 år gammal Ferrari som är i fint skick än det är att hitta en 30 år gammal Volvo 740 trots att de byggdes i 1.5 miljoner exemplar..

http://www.imaginelifestyles.com/luxuryliving/wp-content/uploads/2014/02/Screen-shot-2014-02-25-at-9.43.52-AM.png

Och oavsett hur udda eller “icke drömbil” din drömbil är, Så kan du räkna med att det finns någon annan där ute som OCKSÅ hade samma drömbil som ung.. Och som OCKSÅ vill hitta den finaste Isuzu Piazza Turbo..

http://www.mad4wheels.com/webpics/hires/00008400%20-%201985%20Isuzu%20Piazza%20turbo/1985_Isuzu_Piazza_turbo_001_1049.jpg
Och ni båda kanske har så mycket pengar att ni bryr er inte om VAD bilen kostar, Bara ni hittar den finaste som går att få tag på i så originalskick och nyskick som möjligt!  (just exemplet ovan är omöjlig att hitta i rostfritt skick!)

Och..Då finns det plötsligt en efterfrågan.. Ifrån folk som har pengar.. Och SKA ha en sån bil oavsett pris!
Då är bilarna inte så billiga längre helt plötsligt..

Och givetvis.. Är din drömbil samma bil som alla andra pojkar hade på väggen för 30-35 år sedan..
Och den bilen var dyr och sällsynt redan då.. Ja då förstår du kanske att den bilen är dyrare idag som 30+ år gammal än vad den var när den bara var 10 år gammal och då bara sågs som “den förra modellen”.. Och bara var gammal helt enkelt..
Och det är förmodligen även som så att eftersom våra pengar är mindre och mindre värda för varje år som går, Så kommer bilen vara ett par gånger dyrare idag än vad den var när den rullade ut som ny ifrån fabriken.

 

Men.. Det största problemet är ju egentligen att detta är ingen nyhet för någon..
Alla vet om detta.. Och de som redan är rika, De köper dessa gamla bilar i investeringssyfte.. Bara för att sälja dem MYCKET dyrare.. Och de som är riktigt rika de vill gärna kunna skryta om att de har slagit något rekord i “värdens dyraste…”  Ja.. Det finns säkert någon där ute som stolt hade velat skryta om att han har köpt världens dyraste Volvo 242 i mint condition!

http://www1.garaget.org/archive/66/65911/256098/256098-2426127.jpg

 

Och detta med vilka bilar som kommer att vara NÄSTA generation samlarbilar har tyvärr varit det absolut hetaste ämnet i bilvärlden de senaste 5 åren..

Så folk köper nu redan bilar som bara är cirka 15 år gamla just i investeringssyfte..
För att ta ännu ett exempel.
EVO VI TME..

http://www.ultimatecarpage.com/images/car/1132/Mitsubishi-Lancer-EVO-VI-TME-8515.jpg
En bil som egentligen aldrig var svindyr..
Hade du velat ha en så hade du kunnat köpa en på avbetalning.
Men.. Den var bara så ovettig att köpa och ha som enda bil..

Men.. Vi har alla nån gång önskat att vi hade en EVO 6 ändå..
Så.. Nu är det då en i Sverige som har trakasserat ALLA EVO 6 ägare i Sverige om att få köpa de bilar som är så nära originalskick som möjligt..
Vilket han har gjort.. Han köpte 5+ st som hade gått mellan knappt inkörd och låt säga 12 000 mil som mest..
Alla original.. Bytta fälgar och avgassystem på sin höjd..
Ni som har koll vet att förra året så var inte dessa bilar dyra..
Nu pga dessa 5 som har skickat ut i hela världen för DYRA summor.. Så är plötsligt den knappt 15 år gamla EVOn redan en samlarbil… Och andra investerare söker efter liknande exemplar just för att också tjäna pengar på de som har bilen idag och inte förstår att de kommer att åka i värde rätt så snart..

Och jag ska inte ens gå in på Porsche-“bubblan” som bara MÅSTE spricka snart!??
Det där är ju helt tokigt vilken efterfrågan och vilka PRISER det är på gamla Porsche bilar!

https://si.wsj.net/public/resources/images/BN-EF721_mag091_P_20140822154547.jpg

Så gott folk.. Det är så 30+år gamla drömmar krossas 😉

Förr förr så var knappt 40 år gamla bilar något som någon ville ha.. 30 år gamla blev sen gränsen där “alla” fina bilar blev “värda” något igen..
Sen plötsligt 20 år gamla bilar.. Och nu var det verkar som på “alla” Porsche, BMW, AMG och ja även vissa japse så räcker det med att bilarna är 15 år gamla för att de ska bli dyrare igen och ses som “samlarvärde”.

Det är alltid jättetråkigt när folk utan något intresse utav annat än pengar, Köper passionerade människors drömmar ENBART för att tjäna pengar och inget annat..

Så har det sett ut för alla mina intressen de senaste 5 åren.. Bilar.. Klockor.. Skor.. Det är helt tokigt..
Well förutom just det jag har såklart.. Det bara rasar i värde och ingen vill köpa det av mig 😉

Så.. Mitt tips är som alltid.. Köp det DU vill ha och använd det..

IMG_2639

 

 

Äh jag fortsätter lite till..
Jag är nästan alltid positivt inställt till att köpa sina drömmar..
Jag säger att dessa gamla bilar kommer aldrig att vara billigare än de är idag, Och bensinen kommer heller aldrig att bli billigare.. Allt blir bara dyrare.

Det är därför jag dagligen suktat efter gamla bilar som fortfarande ligger i samma prisklass som de har gjort de senaste 5 åren.
Som t.e.x Corvette C4

https://c2.staticflickr.com/8/7460/12122482844_968e3f418b_b.jpg

En fin sådan, Gärna cabbe, Har legat runt 100 000 kr i måånga år nu.
Jag bryr mig inte om det är en tidsfråga innan de blir mycket dyrare eller inte..
Jag ser det bara som med tanke på hur värdet på våra pengar sjunker, Så kommer dessa bilarna inte att bli billigare på något sätt att köpa eller äga..
Så.. Passa på….?

Jag tjatar OFTA om bilar som jag önskar att jag hade köpt för 5-10 år sedan eller som jag önskar att jag aldrig sålde, JUST för att de är SÅ mycket dyrare idag.. Oavsett om jag hade sålt bilen eller inte..

Well.. Hade jag köpt en Audi S2 för 10 år sedan (Jag hade en när jag var knappa 20 år gammal.. Med sprucken framruta.. Och bilen var knappt värd en ny framruta tyckte jag) då hade jag sålt den idag.. Utan tvekan .

6 Depressingly Expensive Retro Cars That Used To Be Affordable  - Used Cars

 

Och Lancia Delta Integrale som jag ALLTID har tyckt om…

6 Depressingly Expensive Retro Cars That Used To Be Affordable  - Used Cars
För fick du 2st till priset av 1.. Oavsett hur lite en kostade.

För att om du var dum nog att köpa en så BEHÖVDE ju ha två bilar, En att plocka reservdelar ifrån och en att mecka med konstant..
Det har hänt mig vid minst 3 tillfällen då har jag tackat nej till just ett sådant paketpris för mellan 35-50 000 kr..
Jepp.. Jag menar fullt allvar..

 

Jag minns en tid då man kunde gå in på blocket.se, Söka efter “Porsche 911” och ett maxtal på 300 000kr..
Och det fanns hur många bilar som helst att välja mellan!

tar du bort alla 996 som länge nu har varit den billigaste 911 modellen utav dem alla någonsin!
Så dyker det upp en enda hit.. Och det är ett VRAK för 165 000kr

(Visited 165 times, 3 visits today)

2 svar på ”10 Most Iconic ’60s Cars / Varför är gamla bilar dyra?”

  1. Mustang fastback 67-68 måste nog vara min drömbil från 60talet.
    från 70 talet så måste det bli Celica GT,
    80 talet då blir det svårare men det blir garanterat tyskt.
    635M eller 535M eller M5 e28
    90tal Hartge H35-24 eller en 190e 3,2 AMG.
    2000tal Porsche 911 4.0 RS

  2. Oh en från varje årtioende! Bra svarat!
    Kul val.. att välja en Celica GT (som jag absolut tycker om) över allt annat ifrån 70-talet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.