Det var verkligen kul att jag fick ÄNNU fler frågor om förarhandskar efter min bild som jag la upp på Instagram i natt.
Som sagt så har jag redan flera inlägg om olika typer av förarhandskar och vad du ska tänka på när du ska köpa ett par.
Och i texten till bilden ovan så kan ni se mina svar på varför man använder förarhandskar, men jag skriver det på svenska här nedan också bara för att förklara samma saker på annat sätt =)
** En Alcantara eller mocka-ratt är gjord med förarhandskar i åtanke.
Det är av detta material för att du ska ha bättre grepp om ratten när du kör aktivt, då med handskar såklart.
“Problemet” är att många gatubilar har sådan ratt från fabrik, för att folk tycker att det ser “race” och coolt ut, men sen så gnäller de när ratten ser “förstörd” ut efter några få månader.
Vill du inte förstöra din fina ratt väldigt snabbt så MÅSTE du ha förarhandskar, helst av mocka dem med.
Även om dina händer är rena och torra, så är de inte så fettfria och torra som du tror, det är därför man lämnar fingeravtryck på allt.
Och har du då en Alcantara-ratt så kommer du snabbt att se märken där du har dina händer.
Undvik detta genom att bära förarhandskar när du kör din bil.
Och detta gäller faktiskt på samma sätt när det kommer till läderratt med.
Bättre grepp och mindre slitage.
Du måste inte använda läderhandskar till en läderratt eller mockahandskar till en mocka/alcantararatt.
** När du kör aktivt, på bana eller på landsväg,
så vill du alltid ha så mycket kontakt med vägen som möjligt, från bra underlag, bra däck, bra styrkänsla till bra grepp på ratten.
Detta är bokstavligen livsviktigt.
Speciellt OM du skulle behöva göra en snabb undanmanöver eller skulle råka tappa fästet om däcken så vill du absolut inte slinta på ratten pga dåligt grepp och svettiga händer.
** Ska du köra långt eller på en ojämn väg så minskar handskarna vibrationer i händerna och rent allmänt så blir du inte lika trött i händerna lika snabbt.
** Många tror att man blir varmare om händerna, så är det inte.
Du har ett ventilerat lager med skönt material mellan dig och ratten.
Se det som att ha skor på dig utan strumpor, eller med ett par sköna och ventilerade strumpor.
Jag blir direkt mycket svettigare om fötterna utan strumpor.
** Det ökar styrkänslan och körkänslan/körglädjen.
Du får en bättre känsla, lite bättre självförtroende, du blir mer race-ready.
** Det är skönt.
Speciellt med mockahandskar på en mockaratt!
** Har du en varm ratt eller en kall ratt så neutraliserar handskarna känslan av detta.
** Du får lite bättre blodcirkulation i händerna, och det behöver nog alla.
** Sen är det givetvis både snyggt, stiligt och coolt att bära till vardags, och de fyller flera funktioner såklart!
** Det är minst lika stiligt att bära till vardags med, året om, för både män och kvinnor.
Det är en väldigt klassisk och tidlöst cool accessoar.
** Jag älskar att matcha
** Nu är mina senaste 3 par handskar skräddarsydda och sitter UUUUNDERBART skönt perfekt på!
Men du behöver verkligen inte börja med en sådan överdrift.
Kolla vad du har för storlek i vanliga handskar och bara köp ett par förarhandskar i samma storlek.
** Även om jag egentligen vill rekommendera förarhandskar utan fingertoppar
Enbart för att du ska slippa ta av dem när du ska pilla på din mobil eller på skärmen i bilen
Så är mitt tips för snygga, välsittande, bra och billiga förarhandskar är Gouchos handskar, som finns att köpa eller iallafall beställa i de flesta väskaffärer.
De håller inte för evigt, men jag har haft flera genom åren, och jag använt dem rätt hård innan de har gett upp.
Annars så är Dents väldigt populära och inte heller dyra.
https://www.dentsgloves.com/en/mens-gloves-driving/
** Jag kör alltid med förarhandskar, och i min #JDMCorvette så rör jag inte ens ratten utan mina röda handskar på mig.
Och jag tycker absolut att du ska köpa ett par också.
Testa Goucho som sagt, jag tror att de kostar under 500 kr.
Här är väl de viktigaste av mina tidigare inlägg om förarhandskar.