How that $315,000 Datsun 240Z filled a hole in someone’s heart — The Carmudgeon Show — Ep. 14

 

** Detta är anledningen till att jag inte alls kan förstå överpriserna för en helt vanlig gammal Porsche 911.

 

** Jag har alltid gillat Datsun 240Z.
Jag har gått från att vilja ringa på en som jag tror bestämt att jag hade kunnat få gratis.
Den stod utanför en verkstad i Svedala i decennier.. tills den verkstaden lades ner och jag är rätt säker på att den bilen skrotades eftersom den stod utomhus i alla år.

Till att fundera köpa en för 30-40 tusen bara som trevligt sällskap till min då nya Nissan 350Z.

Till att ångra att jag inte bjöd mer än 100 000 kr för en stylad.
Som var nyligen HELT genomgången från grunden (eftersom de rostar).

Till att ångra att jag inte bjöd mer än 50 000 kr för en JÄTTEFIN!

Och allt detta under cirka 15 års tid.
De två senaste inom 7-8 års tid.

 

Bilen som jag sedan 2014 ångrade att jag bjöd alldeles för lite på har stått avställd i en samling sedan 2014.

Bilen såldes som ny till en ägare i Malmö, som från 1973 fram tills 2013 körde 3830 mil..
Och senaste besiktningen på den var med dagens ägare, då hade den gått 3908 mil.
Sen har den stått i nyskick med de milen sedan 2015.

Den bilen är utan tvekan en av vörldens finaste 240Z.
Och jag hade pengar att betala 100 000 kr för den, men jag tyckte att eftersom det var ett dödsbo (tror jag) så började jag med 40 eller 50 000 kr.

2 ägare (plus en bilfirma), under 4 000 mil..
Det där är idag en bil som även i Sverige tingar ett värde på säkert en halv miljon kronor, lätt.

I övriga världen så är det idag.. äh jag vill inte ens tänka på det.

 

 

** Pappa hade en ny 190 2.5 EVO II som var väldigt speciell (DTM motor, extrem Alpine stereo osv osv).
Och han hade väldigt svårt att få en över halv miljon kronor för bilen då den skulle säljas, då var den alltså kanske 2 år gammal, max 3, för att det tog verkligen lång tid att sälja den.
Den stod länge hos en bilfirma i Stockholm som också försökte sälja den, tills pappa fick höra att folk hade buskört med bilen, så då tog han hem den igen och sålde den för kanske max 450 000 kr.

Bilen kostade över 800 000 kr ny, vilket var väldigt mycket 1990 (kanske 91?)
Det var nog närmare 900 000 kr, men under 900 iallafall.
Och jag tror att pappa la ut första annonsen på någonstans över 650 000 kr, vilket var ett väldans värdetapp redan då.
Och sen så fick han till sist strax över halva nypriset alltså, efter bara 2, max 3 år.. och då stod den mer eller mindre hos en bilfirma och bara tappade pengar med tiden.

Jag vet inte vart botten har varit för dessa bilar, men jag tvivlar på att de någonsin har kostat under 250 000 kr.
Idag är det flera miljoner kronor för dem.

 

** För att EN “jag skiter i pengar” rik människa har köpt en bil otroligt dyrt på auktion bara för att skita på alla andra, det betyder INTE att ALLA likadan bilar är värda lika mycket!

Det är det folk tror med Porschar och nu med Supror osv osv.

 

(Visited 3 times, 1 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.