Officiell : Porsche Taycan

Så, nu har Porsches första elbil presenterats,

 

och ingen verkar vara besviken över något alls.

JAG tycker att namnet är konstigt dock.
Varför kallar man en bil för Turbo, när den inte har någon Turbo, när alla deras andra modeller har Turbos idag utan att de heter Turbo i modellnamnet (95% iallafall)

Och varför börjar man med en S modell?
För så började man med ”snikmodeller” och sen så kommer det vassare och dyrare modeller med tiden, Porsche gör tvärtom numera.
Nyligen så släpptes den nya 911an utan S, och ingen brydde sig det minsta lilla..

Men bortsett från namnet, så är ju bilen riktigt nice.

Prislappen är kanske inte heller så nice..
Men kan Tesla så kan absolut Porsche ta överpriser.

Taycan Turbo BÖRJAR på 1 700 000 kr.

Turbo S är dyrare som alltid, den BÖRJAR på 2 080 000 kr…

Det som skiljer dem åt är effekten såklart, sen då att keramiska bromsskivor och 21 tums fälgar är standard på S modellen.

Toppeffekten på båda modellerna är 460 kW/625 hk, men de har en ”Overboost” funktion (TURBO TURBO! som ger en tillfällig toppeffekt på 500 kW (680 hk) / 560 kW (761 hk)

Sen är givetvis bilarna tunga..
Men det behöver vi inte gå in på, det är ju batterifyllda bilar.
Men snabba är de!

0 – 100 går på 2.8/3.2 sek och 0-200 på 9.8/10.6 sekunder!

Riktigt snabbt, plus att det är en familjebil med plats för 5 (jag hoppas att det verkligen är plats för 5 och inte 4,5)

Men snygg är den, riktigt riktigt snygg!
Den sen verkligen ut som en 4 dörrars 911!

Mycket bra jobbat!

 

Resten låter jag vloggarna berätta för er.

 

(Visited 197 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x