Dagens Notiser : #RocketBunny86

Idag är det ett år sedan som jag impulsköpte min Toyota GT86 hos Select Cars Syd.


Det blev en födelsedagspresent den med, eftersom jag tyckte att de två Corvetterna jag precis innan också impulsköpte, var för fina för att användas till vintern.

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86

Well, det slutade med att den svarta Corvetten blev min vinterbil ändå, eftersom jag fick ett rådjur i dörren på GT86an och den stod på Toyota-verkstaden i säkert en månad, kändes det som iallafall.

Men bilen växte på mig, jag tycker fortfarande om den mer och mer, och idag så saknar jag den verkligen, nu när den åter igen är inne på verkstaden, längre än vad det var planerat, och de som har hand om bilen svarar aldrig i telefon…

Men jag i längtan efter att få tillbaka min GT86 så tänkte jag köra en kort årsresume´ idag på 1-årsdagen.

Varför tycker jag om bilen mer och mer?
Givetvis för att den är riktigt snygg, och det är verkligen jättekul att alla andra tycker om den så mycket också.

Och den är verkligen riktigt rolig att köra.

Men det jag tycker om mest, det som gör att jag kör mer med den än med de andra, anledningen till att jag ens har kvar bilen trots att det bara skulle vara en vinterbil, är ju för att den dricker mycket mindre bensin än de andra bilarna.

Jag är förvånad över att jag har kört 1 300 mil med bilen på ett år..
Den har stått rätt mycket, både på verkstäder och hemma hos mig, och jag har ju en handfull andra bilar som jag faktiskt verkligen brukar till vardags..
Och jag har bara kört en längre sträcka med denna bilen, annars är detta bara min stadsbil ju.

Men som ni ser, jag kör bilen hårt, jag varvar alltid ur den när jag kör med den, och om jag inte gör det så kör jag bara korta sträckor så motorn inte ens hinner bli kall.

Ändå efter ett helt år med alla årstiderna, så efter 35 tankningar så snittar den under en liter per bil.

Och som ni ser så blir snittet lägre och lägre när det blir bättre väder.
Kallstarter/korta turer med kall motor är ju bensinslukare.

 

Men oavsett hur jag kör med bilen, så dricker den runt litern milen.
Den har varit nere och nosat på 0,88 när jag har kört landsväg, och som mest strax över 1,1.

Varför min dricker mer på landsväg än en original GT86 är ju pga de bredare däcken och den ”försämrade” aerodynamiken med breddningen och Ducktail.

Mer Downforce = ökar bränsleförbrukning.

Så jag är verkligen nöjd över bränsleförbrukningen.
22 000 kr på ett helt år och 1 300 mil.
Jag tankar för mer än så under 3 månader med de andra bilarna.

Den oväntade nackdelen med bilen är att den är dyr att försäkra, för mig iallafall.
Jag tror att jag betalar cirka 1 000 kr i månaden.
Och när jag ser vad andra betalar för sina riktiga sportbilar, Porsche osv, så är detta väldigt dyrt för en 200 hk bil.

 

Jag skulle ju inte lägga några onödiga pengar alls på denna vinterbilen.
Jag skulle bara tanka, försäkra, serva, använda under vintern och sen få tillbaka så mycket pengar som möjigt på bilen.

Men under det senaste året så har jag hittills lagt 56 948 kr på bilen.
Ja dvs utöver de vanliga ägarkostnaderna, stereo, tuning osv.
Och då känns det ändå som om jag bara precis har påbörjat det hela.
Jag ska ju köpa något att mappa bilen med osv osv, så det är minst 10 000 kr till inom det närmsta.

Ja däck sen också, men det räknar jag inte in där.
De jag räknar in i de 57 000 kronorna är sånt som jag aldrig kommer att få tillbaka, men som absolut har gjort bilen trevligare att köra, både trevligare att trivas med tack vare den mycket förbättrade stereon, och sen roligare att köra med prestandadelarna.

 

Och jag tycker absolut att min lilla personliga touch har gjort bilen mycket snyggare.

EDIT

Väldigt överraskande så har jag inga bilder på bilen sedan jag satte mina stickers, QR-koder osv på bilen…..

Och jag som trodde att jag ladda upp allt för många bilder på bilen.

Men det är bara denna bilden som visar hur den ser ut idag, med skadan på däcket och allt…

Det trodde jag verkligen inte, jag trodde att jag hade lagt upp så många bilder på bilen att jag själv till och med hade tröttnat på det..

Men där är en hel del snygga bilder på bilen på Instagram efter jag satte däcktext och sänkte bilen iallafall.

https://www.instagram.com/sirpierre.se/

 

https://www.facebook.com/Pierre.Ingelsgard/media_set?set=a.272059966118&type=3

Jag upptäcker fortfarande nya saker hela tiden som den tidigare ägaren har förbättrat på bilen med eftermarknadsgrejer.
Mycket jag kollar upp på nätet som jag vill köpa, är redan gjort på bilen märker jag sen när jag undersöker, så där är nog fortfarande mycket gjort som jag inte har lagt märke till ännu.

Men hittills så är där eftermarknadsdelar för 145 863 kr på bilen.
Plus att jag har ett par påsar med grejer som inte sitter på bilen idag,

de är inte medräknade i den summan.

Hela speclistan hittar ni på min Garaget.org sida

https://www.garaget.org/?car=413997

 

Och i mitt första inlägg om bilen.
Jag uppdaterar det med delar efter hand.

#MoreShopping : Årets Vinterbil 2018/2019 = Toyota GT86

Ja den hade kunnat vara mer bekväm, tystare, mer svankstöd i stolarna.
Men den  är inte alls så stötig som man skulle kunna tro, den nya stereon gör den SÅ mycket trevligare att leva med, både korta och långa sträckor.

Men det är kort och gott en helt underbar bil, som är snygg, rolig att köra och bränslesnål.

Som ni märker i mina många inlägg om GT86 rent allmänt så tycker jag verkligen om modellen allmänt, även utan dessa 150 000 kr extra som är nedlagt på min bil, säger jag utan att ens ha kört en original BRZ/GT86

(Visited 130 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x