Officiell : 2020 Chevrolet Corvette Stingray C8

Spread the love

MIna absolut första tankar om bilen var

** Den var absolut snyggare än vad jag trodde,

2020 Chevrolet Corvette

och vad spionbilderna har fått oss att tro.

** Jag trodde att den skulle ha mycket mer effekt.

* Trist att alla Corvetter heter Stingray igen.

image
Coolt namn, men nu har de kallat hälften av Corvetterna för Stingray genom åren.


** Men, som vanligt så är detta en instegsmodell.
Förra generationens Corvette började bara med 455 hk.

Denna modellen börjar med 495 hk, och ja, det får ses som lagom.
Jag tror mycket säkert att bilen har mer effekt, och att de som vanligt har angett precis under 500 bara för att få ner försäkringskostnaderna i USA.

495 hk anges vara med sportavgassystemet, som alla kommer att välja till, så ingen har ens brytt sig om att nämna vad motorn lämnar med ett tråkigare alternativ till avgassystem, men säg 10-15 hk mindre.

** Denna bilen kommer alltså att kosta mindre i USA än vad en BMW M4 eller en Porsche Cayman kostar i Sverige.
Så ja, den är prisvärd precis som en Corvette ska vara!

Priset är ändå 15 000 usd billigare än vad jag trodde!

Basmodellen kommer att börja på en prislapp $55,900!!

Med lite utrustning, som alla kommer att välja till, så hamnar den nog på de där 75 000 usd som jag antog att den skulle kosta.

Denna bilen kommer att bli instegs/första mittmotor bilen för många!


Som Toyota MR2 en gång i tiden 😉
Ja även om Cayman och Boxster egentligen fyller den rollen, men ni förstår mig, för amerikanarna och för de flesta så är ju detta något jättenytt och speciellt.

** Oavsett vart motorn sitter så ska en Corvette alltid ha bra bagageutrymme.

 

** En Corvette med mittmotor har GM velat bygga i väldigt många decennier

** Den är faktiskt riktigt snygg..
Ja det blir kanske svårt att inte se ut som en snygg modern NSX eller som en Ferrari när man ska bygga en mittmotorbil idag,

men jag tycker att den är snygg nog för att vilja ha.
Och jag är glad över att det inte är någon el-hybrid, ännu.

** Jag vill ABSOLUT fortfarande att det alltid ska finnas en front-motor Corvette som alternativ också!
Fram tills sommaren så ska man kunna köpa C7an fortfarande.
Men jag vill ha en frontmotor-ersättare till C7an också!
C8 mittmotor ska vara ett alternativ.
Jag vill fortfarande ha en gubb-Corvette med stor motor i fronten och automatlåda.

** Bra att det fortfarande är en “Targa”.

** En Corvette Cab måste alltid finnas..
Så kommer det nu att bli en Corvette roadster i framtiden, som öppnar liiite mer än en Targa?

Är detta cabben?

image
Det verkar så.

Eller blir det kanske en frontmotor på den framtida cabben?

** Mycket cool inredning, ja plastig osv, men detta är Lamborghini Aventador-cool cockpit!

Du kan välja till ett läderpaket om du vill.

** Motorn är fortfarnade på 6,2 liter och kallar nu för LT2.

http://gmauthority.com/blog/gm/gm-engines/lt2/

 

** Motorn är väldigt väldigt lågt monterad och har torrsump..


Detta är en seriös sportbil!
Detta är ingen muskelbil längre.
Toppen av motorn, med kåpor, sitter lägre än toppen av 20-tums fälgarna!
Det har vi inte sett sedan Lexus LFA.

** Jag gillar att de fortfarande har en storlek mindre fälgar fram =)


Så det sitter 20 tum bak och 19 tum fram.

** 0-96 km/h på 2,8 sekunder!!
Med under 500 hk!
Det är galet imponerande i en RIKTIG bil med stolsvärme och allt!

** Med året-om däck, varför man nu ens anger det, man ska ALDRIG köra med året-om däck..
Men vilket som, med såna crap-däck, så har bilen så bra väghållning att den mäter 1.0 G-krafter! Jag vet inte om det är rakt fram eller i kurvorna, men jag antar att det är i kurvorna.

** Den kommer bara med ett växellåds-alternativ nu, och det är en 8-växlad Tremec dual-clutch låda.
Som också sitter väldigt lågt såklart.

En helt vanlig manuell låda får vi nog aldrig se i denna karossen.

1ans växel är bara för “launches”, 2-6 är väldigt thighta, och de är de växlar du använder på bana.
7-8 är vad jag kallar för “overdrive” växlar. (inte bokstavligen överdrive, men de använder man för att få ner varvtalet på motorvägen bara, inget du accelerar i)

** Såklart inga bladfjädrar här, det är A-Armar med stötdämpare och coils.

** Detta är absolut instegsmodellen.
Den lågt monterade motorn ger absolut utrymme för en stor kompressor,

 

vilket betyder att vi kommer få en Corvette C8 i framtiden med minst 755 hk.

imageimage

** Corvette C8 ska börja byggas i år, och de första kommer nog att rulla ut i år också.

** Jag gillar inte Camaro-baken.

2020 Chevrolet Corvette Liveimage

 

Och nu lite bilder och videos

** Jag hittar faktiskt ingen info om vikten.

 

https://www.chevrolet.com/upcoming-vehicles/next-generation-corvette

 

** En bredare Z06/ZR1 med större luftintag kommer att bli grymt =)


(Visited 128 times, 6 visits today)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.